Wat betrefd die 2 maanden na APK datum; volgens mij is het bull shit. APK datum vervalt vandaag en morgen geen APK, ben je gewoon in overtreding. Ook al is de auto afgekeurd. Volgens mij is het zelfs zo dat een afgekeurde auto helemaal niet meer langs de openbare weg mag staan? Ben benieuwd naar de bron van het verhaal over de 2 maanden bij afkeur van Whizzman...
Dit is wat ik op de site van de RDW vond:
"Het is niet mogelijk uitstel te verlenen voor de APK-keuring. Als u niet aan de keuringsplicht kunt of wilt voldoen, heeft u de mogelijkheid de geldigheid van het kentekenbewijs te laten schorsen. Hieraan is echter de uitdrukkelijke voorwaarde verbonden dat u gedurende die periode met de auto geen gebruik mag maken van de openbare weg. Dit betreft zowel het staan als het rijden op de openbare weg."
http://www.wetboek-online.nl/wet/WVW/73.html lid 2, paragraaf D.
De nadere uitwerking staat in het "besluit voertuigen"
http://wetten.overheid.nl/BWBR0025554/g ... 29-12-2009 artikel 11
Zoals ik al zei, hij mag op de openbare weg staan, maar je mag er niet mee rijden.
Een registercontrole controleert niet of je er mee rijdt, dus de eerste 2 maanden na het verlopen van de geldigheid mag je daarmee nog niet beboet worden. Er moet er actief worden vastgesteld dat je met het voertuig rijdt voordat ze je die eerste 2 maanden een prent kunnen geven.
Let op, die 2 maanden gaan niet opnieuw in als het voertuig net op je naam staat. Een kennis van mij is daar ook mee geconfronteerd. Hij heeft een auto zonder APK gekocht, is er letterlijk mee naar de garage gereden, heeft hem daar aangeboden, ze hebben er 3 dagen over gedaan om hem door de keuring te drukken omdat ze het druk hadden en hij kreeg terwijl de auto daar stond een registercontrole. Hij heeft bezwaar gemaakt omdat hij kon aantonen dat het in zijn geval overmacht was en hij al het mogelijke heeft gedaan om die auto direct van APK te voorzien. Hij heeft nog geen beslissing binnen op zijn bezwaar, maar volgens de letter van de wet mag hij beboet worden. De reden hiervoor is ook vrij simpel, als jij met 2 man een auto hebt en je zet hem om de 2 maanden op de andere naam, krijg je geen APKbekeuringen door registercontroles anders.