Xcite

RE: alfa 75 1.8

wo okt 08, 2008 22:43

beetje late reactie, maar gave 75.

ik moet mijn nieuwe hoijzers ook nog monteren.

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: alfa 75 1.8

za jan 02, 2010 21:11

heb de afgelopen tijd groot onderhoud uitgevoerd aan mijn 75, enigste wat nog resteerd is mijn cilinderkop wisselen.
reden dat de kop eraf moet is een ernstige olielekkage op het achterste oliekanaal (die o-ring onder de koppakking)
en een afgebroken tapeind van mijn uilaatspruitstuk door een aanvaring met een paaltje (in het verleden)
de andere cilinderkop voor mijn 75 ; de oude zit nog op mijn 75 (sleutelt niet fijn in de sneeuw of regen :evil: )
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
heb zelf mijn kleppen opnieuw ingeschuurd en kleppen schoongemaakt van een berg koolaanslag
heb de kop laten vlakken en schoon laten spoelen bij een bedrijf.
Tevens heeft hetzelfde revisiebedrijf even de afdichting van de kleppen gecontroleerd d.m.v. onderdruk ; dit was allemaal in orde 8)
later de nieuwe klepsteeleindrubbers gemonteerd en natuurlijk kleppen terug gezet samen met de nokkenassen.

alleen is denk ik bij demontage van deze kop het plaatje o.i.d.?? van de kettingspanner weg.
dat boutje met palltetje zit nu rechtstreeks in de spanner gedraaid, lijkt mij dat dit niet de bedoeling is?
heb het nog nooit losgehaald bij een Nord, dus kijk wel extra goed als ik aan mijn 75 begin.

tevens zit er bij mijn nieuwe koppakking geen aanhaalmoment plus volgorde bij.
heeft iemand deze bij de hand?

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

RE: alfa 75 1.8

za jan 02, 2010 21:26

Van binnen naar buiten aandraaien, kruislinks... dus eerst de twee tussen cil 3 en 4, dan eentje tussen 2 en 3 en eentje schuin tegenover tussen 3 en 4 enzovoorts....

koud fase 1: 72 Nm
warm fase 2: 75 Nm
en volgens haynes koud fase 3 (na 1000km: 77 Nm, maar dat zou ik lekker achterwege laten! (is al veel over geschreven op dit forum...)

Nota bene: ik ben nog nooit een koppakking tegen gekomen, waar de aanhaalmomenten bij staan........

Uiteraard doe je niet meteen 72 Nm! :wink:

Mooie klepveertang! 8)
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: alfa 75 1.8

zo jan 03, 2010 16:15

oke, thanks, heb zelf ook lopen spitten en dacht eerst dat het voor mij rond de 80 nM lag, maar blijkt dus voor een 2 liter te zijn. ik vond:
73 nM in fase 1(1600 en 2000 79 nM) 76 nm in de 2e fase. (voor 1600 en 2000 83nM) in volgende volgorde;
10 5 2 3 7
..8 4 1 6 9

denk dat je een typ foutje maakte, en zelf ook tussen 2e en 3e cilinder begint :wink:
echter nergens iets kunnen vinden over de boutjes die ondersteboven voor in de cil. kop gedraaid zitten..,
ik neem aan dat deze er zijn om de kop rond de distibutie ketting goed aan te trekken?

klepverentang is van Facom, en inderdaad handig om ze los te laten schrikken met die zware massieve bus die erbij zit.
mijn klepspeiën zaten vast gevreten op de ringen, niet normaal :shock: :shock:
1 nadeel, de tang is helaas van mijn werk :lol:

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: alfa 75 1.8

zo jan 03, 2010 20:14

denk dat je een typ foutje maakte, en zelf ook tussen 2e en 3e cilinder begint :wink:
Idd. :oops: :oops:

En klopt (vraag me niet waarom) dat de aanhaalmomenten voor de 1800 anders zijn. :wink:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Terug naar “Projecten”