Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: 33 SW opknapbeurt - paar kleine probleempjes

wo dec 30, 2009 16:54

de verlaging metg een 33 geeft problemen met aanlopen doordat de panhart stang dan naar beneden komt en dus de as iets opzij duwt. dit kan je verhelpen door de panhartstang vertelbaar te maken en de as dus weer recht onder de auto te krijgen....

hij zal nu namenlijk ook erg gaan zoeken omdat de wielen niet meer recht achter elkaar staan. ff simpel gezegd.... heb hier nog tussen stukken voor liggen met linkse en rechtse draad met daarin dus een moer om deze te verstellen met borging :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 9683
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:11
Locatie: Ja :-)

Re: RE: 33 SW opknapbeurt - paar kleine probleempjes

wo dec 30, 2009 17:06

is het een 3 of een 4 draads labda?
2 vierkante stekkers. 4 draads dus denk ik
Maakt niet uit... in NL heel duur, in DLD al iets goedkoper, maar vanuit The UK al voor zo'n 20 euro thuisgestuurd, drie of viergaats nieuwe lambdasensor. http://cgi.ebay.nl/Top-Quality-Oxygen-O ... 3ca85223d5 Met ee goede week heb je die thuis. :wink: Oh ja en de witte draden mag je best loslaten, als dat het probleem oplost... is de verwarming, die kan je missen. Dus dat kan je nog proberen. :idea:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

Peternijmegen
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 557
Lid geworden op: ma apr 16, 2007 19:58
Locatie: Nijmegen
Contacteer: Website

Re: RE: 33 SW opknapbeurt - paar kleine probleempjes

wo dec 30, 2009 19:14

[quote="hansrump"]tadaaa!

Afbeelding

Afbeelding

Knappe velgen staan 'm goed.

Gr. Peter
www.nimega100miglia.nl

Komt het vandaag niet komt het morgen, maar komen zal het er.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: 33 SW opknapbeurt - paar kleine probleempjes

do dec 31, 2009 16:40

is het een 3 of een 4 draads labda?
2 vierkante stekkers. 4 draads dus denk ik
Maakt niet uit... in NL heel duur, in DLD al iets goedkoper, maar vanuit The UK al voor zo'n 20 euro thuisgestuurd, drie of viergaats nieuwe lambdasensor. http://cgi.ebay.nl/Top-Quality-Oxygen-O ... 3ca85223d5 Met ee goede week heb je die thuis. :wink: Oh ja en de witte draden mag je best loslaten, als dat het probleem oplost... is de verwarming, die kan je missen. Dus dat kan je nog proberen. :idea:
je was me voor......
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 33 SW opknapbeurt - paar kleine probleempjes

ma jan 04, 2010 00:06

de verlaging metg een 33 geeft problemen met aanlopen doordat de panhart stang dan naar beneden komt en dus de as iets opzij duwt. dit kan je verhelpen door de panhartstang vertelbaar te maken en de as dus weer recht onder de auto te krijgen....

hij zal nu namenlijk ook erg gaan zoeken omdat de wielen niet meer recht achter elkaar staan. ff simpel gezegd.... heb hier nog tussen stukken voor liggen met linkse en rechtse draad met daarin dus een moer om deze te verstellen met borging :wink:
we gaan er morgen (eigenlijk vandaag) achter komen.

de apex veren komen eronder
2 andere voordeuren
ophanging uitlaat
veerpootlager wordt ook vervangen
uitlijnen
misschien de spatborden wat uitkloppen?
kop natrekken.
lambda doormeten

genoeg te doen dus. we beginnen 8u30 :!:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: 33 SW opknapbeurt - paar kleine probleempjes

ma jan 04, 2010 12:09

de verlaging metg een 33 geeft problemen met aanlopen doordat de panhart stang dan naar beneden komt en dus de as iets opzij duwt. dit kan je verhelpen door de panhartstang vertelbaar te maken en de as dus weer recht onder de auto te krijgen....

hij zal nu namenlijk ook erg gaan zoeken omdat de wielen niet meer recht achter elkaar staan. ff simpel gezegd.... heb hier nog tussen stukken voor liggen met linkse en rechtse draad met daarin dus een moer om deze te verstellen met borging :wink:
Dat de as opzij gaat klopt. Maar omdat de panhard stang bijna horizontaal loopt praat je over enkele milimeters. Dat hij daardoor gaat zoeken is denk ik niet waar, dat komt eerder door velgen met een te lage ET waarde op de vooras (bv 15" Ronals). Naar mijn mening is een verstelbare panhardstang geen must voor een verlaagde 33.
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3956
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: 33 SW opknapbeurt - paar kleine probleempjes

ma jan 04, 2010 12:15

[quote="Huib] Dat de as opzij gaat klopt. Maar omdat de panhard stang bijna horizontaal loopt praat je over enkele milimeters. Dat hij daardoor gaat zoeken is denk ik niet waar, dat komt eerder door velgen met een te lage ET waarde op de vooras (bv 15" Ronals). Naar mijn mening is een verstelbare panhardstang geen must voor een verlaagde 33.[/quote]

Ik heb nooit een panhardstang aangepast / aan laten passen en ook nooit aanloopproblemen gehad, al ken ik toch best wat 33's die er wel problemen mee gehad hebben. Ronals zijn inderdaad zoekerig, ik wist niet dat dat door de ET waarde komt, kan je dat uitlaeggen? (best interessant). Opnieuw uitlijnen zal wellicht ook veel oplossen.
Laatst gewijzigd door Sergio op ma jan 04, 2010 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6722
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: 33 SW opknapbeurt - paar kleine probleempjes

ma jan 04, 2010 12:15

In combinatie met brede banden, 17" in het geval van Pieter, kan ik me een onrustig weggedrag wel voorstellen.
Helemaal als je nagaat dat zo'n band dan ongeveer 205/35R17 zou moeten zijn, blijft weinig wang meer over en veel contact met het asfalt.

@Sergio:
Doordat het hart van de velg centraler zit in het wiel, krijg je een wiel wat meer naar buiten staat.
Daarnaast combineer je de 15" velg met een band die minder hoog is, dus minder ruimte voor zijdelingse bewegingen.
Hierdoor heb je een auto die bij spoorvorming gevoeliger is, doordat het draagpunt verplaatst is en de speling zijwaarts verminderd.
Ga maar na, op originele maat banden, amper last van spoorvorming, probeer eens met semislicks te rijden, je vliegt alle kanten op.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: 33 SW opknapbeurt - paar kleine probleempjes

ma jan 04, 2010 20:43

zorda de voor en achter wielen niet in lijn achter elkaar staan gaat elke auto zoeken.... omdat het voorwiel bijv wel in spoor rijd en het achterwiel dan op de rand van het spoor rijd (lees spoorvorming en ff in overtreffende trap om beeld te geven) dit zelfde gebeurt idd als er een brede velg word gemonteerd of een verkeerde ET wat het eigenlijk op het zelfde neer komt. alleen rijd dan eigenlijk de auto met een zijde in het spoor en de andere op de rand van het spoor.

bij een zwaardere auto is dit minder gevoelig als bij een lichte auto zoals een 33

dit alles is ook redelijk neutraal te krijgen door een iets andere uitlijning...

en een 33 achter as komt zeker wel opzij! en die paar milimeter is veel!!!! als je een schade auto hebt en deze staat 2 mm uit het lood rijd dit als een natte krant

de oplossing met een spoorverbreder is goed en simpel alleen verplaats je het draaipunt van een wiel en zal het lager in bochten meer belast worden als de ander, en de wiel bouten eigenlijk te kort zijn qwa windingen. maar een verstelbare panhart stang is erg simpel en geloof me rijd een stuk beter ... is ook alleen een tip en als je gaat zoeken naar heel lang geleden in projecten van mij vind je waarschijnlijk nog wel foto's...
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 33 SW opknapbeurt - paar kleine probleempjes

di jan 05, 2010 21:28

zo! de planning is toch iets anders verlopen dan gepland...

ik wou dus de auto verlagen, deuren monteren, veerpootlager vervangen, lambda doormeten, uitlijnen, stuur rechtzetten, carterbeschermer eronder.

maar,

toen we bezig waren de uitlaat iets lager te hangen viel me op dat er een afwateringsdop weg was en ja hoor, roest verstopt achter de zwarte smurrie.
dan ook de andere maar checken. grom :evil: nog 3 andere gortig...

dus de voorstoelen er uit en de bekleding omhoog

rechtsachter viel het gelukkig mee, hier volstond schoonmaken en een nieuwe plastic dop erin kitten.

maar beide kanten voor en links achter was het rotte zooi!
vooral rechts voor viel het tegen. van onderaf was niets te zien of te voelen maar onder het tapijt tegen de dorpel zat roest en het was er vochtig. er moest dus ergens water vandaan komen! maar waar? via het raam?
toen we de bekleding verder weghaalden bleek het toch die v&%*&*!te dop te zijn. en daar lopen precies 2 platen in elkaar over.
en bingo! daar was natuurlijk water tussen gaan zitten :-(
dus daar een stuk van 30*15 ingelast

links voor een stuk van +- 18*18

en L- achter 15*15



de carter beschermer bleek voor een 16 klepper te zijn en viel dus niet goed om het uitlaatspruitstuk :evil:
volgende keer dat ding maar pas maken.


over verlagen twijfel ik nog heftig... de wielen vallen nu heel mooi in de wielkasten. bovenkant en zijkanten percies evenveel ruimte in de wielkast. dat verpest je als je hem gaat verlagen.
achter komen misschien 2cm spacers en dan moeten de wielkasten ook omgerold worden.


de veerpootlager was heel slecht, vooral de onderste. zodra we de veer op spanning zetten rolde de kogels eruit. boven leek nog goed maar toch ook maar vervangen.


ik heb nu alleen de bestuurders stoel erin, zo kan de bij rijders kant goed drogen



nou, tot slot maar wat pica's:


linksvoor:
Afbeelding

linksachter
Afbeelding

rechtsachter
Afbeelding

rechtsvoor (onduidelijk) toen het nog mee leek te vallen
Afbeelding

hey! zie ik daar de vloer door de bodem? handig als je moet &^($*@^ (schijten!)
Afbeelding

en van onderen
Afbeelding


en de uitlaat. hier komt een sebring voor in de plek :D
Afbeelding

ciao!
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: 33 SW opknapbeurt - ook roestwagon?!?

di jan 05, 2010 21:53

Hans, moet ik die Sebring nog ophalen voor jou?? Reageer even middels een pbtje voor de afhandeling.
Ik had in het Transport-topic ook al gereageerd, maar als ik dit topic zo zie, weet ik waar jij met Henk in de
vrije uurtjes uithangt. :lol: :lol: :lol: :lol:
Succes met de 33 SW.
Laatst gewijzigd door Harry Tijssen op di jan 05, 2010 22:13, 1 keer totaal gewijzigd.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: 33 SW opknapbeurt - ook roestwagon?!?

di jan 05, 2010 22:01

als ik topic zo zie, weet ik waar jij met Henk in de
vrije uurtjes uithangt. :lol: :lol: :lol: :lol:
Succes met de 33 SW.
hèhè was 1 dagje hoor! van 9u00 tot 22u30 8)


even een polletje erbij gedaan: wel of niet verlagen :?:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: 33 SW opknapbeurt - ook roestwagon?!?

di jan 05, 2010 22:54

Met deze wielen eronder zeg ik NEIN
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Kurp
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 955
Lid geworden op: vr feb 03, 2006 19:34

RE: 33 SW opknapbeurt - ook roestwagon?!?

wo jan 06, 2010 12:47

Als dit alle roest is, dan valt het nog wel mee. Minder als 1 m² laswerk verdient niet het predikaat Roestwagon. :lol:

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: 33 SW opknapbeurt - ook roestwagon?!?

vr jan 08, 2010 17:46

*vloek* :!:

denk je hem bijna technisch in orde te hebben...

ik reed net vrolijk met een gangetje van 30 km/h over een vlakke weg: kloengeldeboem!
nah, wat krijgen we nu? uitlat op straat? (zo klonk het namelijk heel sterk) en een fractie later was het weer weg.
omdat ik een opdracht moest schieten maar geen aandacht aan geschonken en de auto geparkeerd en mn werk gedaan.
toen weer vrolijk rijden en ja hoor, weer! en weer net zo kort. dus langs de weg met "dat ding"!
eronder kijken, niets te zien! alleen een sisje te horen bij de middendemper.
enfin, lekke demper is niet zo erg, maar wat is de "kloengeldeboem" dan??? de uilaat hangt er wel gewoon netjes onder :? vreemd.

dus weer verder rijden en goed luisteren naar het geluid. raampjes (met deze pleuriskou) open, en dan gebeurt het natuurlijk niet nog een keer.

vaag... zometeen moet ik nog ergens naartoe, kijken wat er gebeurt...


ik moet toegeven, dit was de eerste keer dat er "... alfa" door mijn hoofd ging... :-s



maarja, we gaan dit ook maar weer fiksen :twisted: (duur autotje ondertussen :evil: ).
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Terug naar “Projecten”