Gebruikersavatar
Bou79
Member
Member
Berichten: 214
Lid geworden op: di feb 17, 2009 11:09
Locatie: Rotterdam
Contacteer: Website

RE: Welke motor in m'n Bertone

wo dec 23, 2009 12:55

Jammer dat bij het "inhoudelijke" deel ook rare opmerkingen staan... OK, een 2000 is rauw, maar benzine verbruiken? Ik was heel tevreden met bijna 1:11 de afgelopen vakantie... :D
Boudewijn

GTV 2000 '73
159 SW '10

Gebruikersavatar
duetto
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: za sep 17, 2005 17:03
Locatie: Ospel

RE: Welke motor in m'n Bertone

za dec 26, 2009 22:56

Ik heb nog een 1600 blok voor je staan. PB me maar als je interesse hebt.
codalungo: open drive only!

Giulietta 1.4 TB MultiAir TCT 170 '16
Duetto 1750 '68

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: Welke motor in m'n Bertone

zo dec 27, 2009 12:30

Ik heb alleen 2-liters of groter in de Giulia gehad. Bevalt uitstekend. Volgens mij kan er een 1300 tot 2.1 liter in en alles wat ertussen zit. (wel goed zoeken en lezen op het forum hier, er zitten hier figuren die er volgens mij in het donker en geblindoekt een motor in kunnen hangen, das handig) Hangt wellicht ook van het budget en de uiteindelijke uitvoering van de Bertone af. Kwestie van smaak, maar als ik een Bertone op zou bouwen zou ik er een 2 liter in hangen, verlagen, grotere remmen, 2-liter achteras met sper gele Bilstein dempers voor en rode Koni's achter.......... Volgens mij is de verhouding van de achteras relevant, een 2-liter met 1300 achteras maakt behoorlijk wat toeren, wat wellicht niet je bedoeling is op de snelweg. Een 2-liter achteras met sper wordt ook steeds zeldzamer. Wil je de Bertone gewoon standaard houden kan je nmm ook een 1600 overwegen. Je kan hem nu in ieder geval op maat maken naar je eigen wensen.

succes, gr Ron

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 276
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Welke motor in m'n Bertone

di dec 29, 2009 12:06

Sjongejonge, zowel Alfaguzzt als Elise Driessen posten hun eerste bericht hier en waarschijnlijk ook direct hun laatste. Lekker bezig hier.
De vraag is simpel:
wat voor motor past er in deze auto.
en na beantwoorden van die vraag kun je een mening geven omtrent motoren.

De rest van de tekst die over billenstein dempers en flitspalen gaat zie ik als pure spam en internet vervuiling.
Daarvoor hebben we de totaal zinloze rubriek Cafe... daar mag bijna alles, maar hier doen we techniek.... en niets meer of minder. :roll:
Dat was de vraag helemaal niet! De vraag is:
Mijn vraag aan jullie, Alfa experts, is: welke motor is het meest geschikt voor rustig dagelijks gebruik ( ca. 8000 km per jaar)?
Sterker nog, ze geeft in openingspost al aan dat ze weet dat zowel 1300, 1600, 1750 als 2000 erin passen! Ik snap dan ook niet dat de post van Alfaguzzt zo afgekraakt wordt!

Als we dan toch aan het zeiken zijn:
Volgens mij is de verhouding van de achteras relevant, een 2-liter met 1300 achteras maakt behoorlijk wat toeren, wat wellicht niet je bedoeling is op de snelweg.
Oja???? Waarom zou een 2-liter meer toeren maken dan een 1300, 1600 of 1750? Als je wat zegt, leg het dan goed uit.
The question is, hangende of staande pedalen...
als ze hangen kan je alles inbouwen, zo niet dan is bij staande pedalen de vraag of je een zeldzame hydraulische koppeling hebt of niet...
In geval van laatste dan zit je redelijk vast aan een 1300 / 1600
Dat valt ook wel mee, als je toch aan het ombouwen bent dan is een mechanisch bediende koppeling ook redelijk eenvoudig om te bouwen naar een hydraulische.

Om op de openingsvraag, die dus in het geheel niet technisch is en dus door de moderator verplaatst had moeten worden, terug te komen: Ook ik heb ervaring met zowel 1300's, 1600's, 1750's als 2000's en met alle varianten kan je prima dagelijks meekomen in het verkeer. Zeker in een relatief lichte Bertone. Qua betrouwbaarheid en verbruik ontloopt het elkaar niet veel. Als je bij normaal gebruik meer dan 1:10 verbruikt is er wat mis.
Als je zwaar bepakt de bergen in trekt is een 1300 wat krapjes, maar het gaat wel. Zelf rijd ik nu dagelijks in een Bertone met 1600 motor en dat bevalt me prima.

Succes en laat je niet afschrikken door het gekibbel op het forum....
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Joel
Full Member
Full Member
Berichten: 276
Lid geworden op: di dec 28, 2004 10:14
Locatie: Maastricht
Contacteer: Website

RE: Welke motor in m'n Bertone

di dec 29, 2009 12:11

Overigens, Andretti Molletti, ik waardeer over het algemeen jouw technische bijdragen op dit forum ten zeerste en heb er al heel veel aan gehad in het verleden.
GT 1600 Junior

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: RE: Welke motor in m'n Bertone

di dec 29, 2009 16:37


Als we dan toch aan het zeiken zijn:
Volgens mij is de verhouding van de achteras relevant, een 2-liter met 1300 achteras maakt behoorlijk wat toeren, wat wellicht niet je bedoeling is op de snelweg.
Oja???? Waarom zou een 2-liter meer toeren maken dan een 1300, 1600 of 1750? Als je wat zegt, leg het dan goed uit.

quote]

Was dat het ? lekker belangrijk je bijdrage..........Als de topicstarter vragen heeft zet ie het er wel bij. In ieder geval lijk het mij wel relevant.

gr Ron

Gebruikersavatar
duetto
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: za sep 17, 2005 17:03
Locatie: Ospel

RE: Welke motor in m'n Bertone

di dec 29, 2009 18:25

Zoals ik al aangaf: ik heb een 1600 blok staan. Dagelijks rij ik nu een giulia 1600 en die komt zeer goed mee in het verkeer, en dan rij ik ook nog voornamelijk autosnelweg.
codalungo: open drive only!

Giulietta 1.4 TB MultiAir TCT 170 '16
Duetto 1750 '68

di saronno
Newbie
Newbie
Berichten: 40
Lid geworden op: di dec 28, 2004 22:46
Locatie: zoetermeer

RE: Welke motor in m'n Bertone

ma jan 04, 2010 17:01

Tja, was het maar allemaal zo eenvoudig. De vraag lijkt simpel, het antwoord is dat niet. We hebben het al snel over appels en peren, heren. En dan wordt het leuk!

Als het gaat om lekker rijden in de Bert, dan is natuurlijk de eerste vraag wat vindt de één lekker en zo voorts en zo verder. Ik heb ervaring met zowel de 1300, de 1600 en de twee liter in een Bertone , een twee liter in een Berlina en een 1750 in een Supertje.
Vind een 1300 goed te doen. Op de Stelvio komt ie niks tekort en op vlakke wegen in de polder evenmin. Op de snelweg zit ik vrijwel altijd links, maar inderdaad, dat is wel een tikkie nerveus rijden ( en fluitende oren krijg je ook) de enige kanttekening is: er zit in mijn 1300 wel een 2.0 bak, dat scheelt wat toeren. Tot zover de 1300.
De 1600 doet hetzelfde, maar met iets meer gemak. En de twee liter? naar mijn mening een beetje een lomp overpowerd blok voor en Bertone :twisted: . Gaat hard, kan met weinig toeren gereden worden ( wil iemand dat?) maar vraagt een strenge hand en aandacht, anders rijdt de Bert met jou ipv andersom. Dus voor het relaxte werk wat minder geschikt (hoewel...)
In het Supertje vond ik overigens het 1750 blok helemaal top.
En over het verbruik wil ik het niet hebben. In alles waarin ik rij zit ik rond de 1 op 9; het is de rechter voet die het doet!

Kortom: mijn conclusie is: 1600 als het niks uitmaakt en 1300 als het origineel moet blijven ( ik zou zelf als de 1300 "op " is voor een 1600 kiezen)
een echte liefhebber KEN niet zonder een Alfa.
KAN niet zonder een Alfa
Dat zeg ik: ALFA!

Andretti Molletti

Re: RE: Welke motor in m'n Bertone

ma jan 04, 2010 17:57

maar hier dedenwe techniek.... en nu niets meer . :roll:
Ik had het niet beter kunnen verwoorden... ow it was me!!! 8)

Succes met de ombouw... mijn 68tiger loopt inmiddels, 2 liter special cambio en een hele speciale achteras...maar het was geen plug and plee

Terug naar “Algemene Technische vragen”