Gebruikersavatar
Verde mitro 33SW
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: di okt 28, 2008 10:21
Locatie: wagenborgen

aandachtspunten 1.9 jtd 16v

di jan 05, 2010 09:16

hallo,
Zijn er nog speciale punten waar op te letten bij de 16v motoren (sportwagon)
anders als die bij de 8v bekend zijn ?
Verleden : Teveel alfa's
Heden :

33 1.7 i.e SW Verde Mirto '93
Spider giallo zoe v6 24V '01
166 2.4 JTD AUT 04
Ducato 130 Multijet aut.' 16

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v

di jan 05, 2010 12:42

De gevoeligheid van het vliegwiel tov de 8 klepper plopt als eerste naar boven.
Natuurlijk verbruikt een 16v meer dan de 8v, maar geeft daarentegen zo'n 25pk extra.
(verbruikt meer op papier overigens, praktijk kan ik niet over meepraten)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Verde mitro 33SW
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: di okt 28, 2008 10:21
Locatie: wagenborgen

RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v

di jan 05, 2010 15:23

Ik heb zelf ook een 8v gehad, probleemloze auto, niks bijzonders meegehad, hij bleef maar doorgaan.
Ik weet niet of een 16 klepper netzo betrouwbaar is. :?:
Verleden : Teveel alfa's
Heden :

33 1.7 i.e SW Verde Mirto '93
Spider giallo zoe v6 24V '01
166 2.4 JTD AUT 04
Ducato 130 Multijet aut.' 16

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v

di jan 05, 2010 17:28

De EGR klep van een 16v kun je niet zomaar afdichten dus je hebt meer kans op inwendige vervuiling.

Het vliegwiel van de 16v is het verbeterde vliegwiel wat ook gebruikt word in de 115pk 8v. En word ook gebruikt als vervang vliegwiel voor de gechipte 8v's

In mijn geval net voor en net over de 2ton een aantal problemen gehad met de 16v.
Begon met turbo overdruk meldingen, EGR, druksensor en turbo gecleant.
Probleem kwam na cleanen steeds weer terug, meestal na 3000km en dan steeds sneller.
Uiteindelijk de oorzaak gevonden in 1 rotte injector, die veroorzaakte de vervuiling.
Turbo heb ik moeten bijstellen aan de actuator om de piekdrukken te verlagen, wss door speling op het bedieningsasje. (nieuwe turbo kopen kan ook natuurlijk)
Net over de 2 ton ging de koppeling stuk, meteen het vliegwiel mee vervangen want dat tikte bij het optrekken. Lijkt mij dus geen 16v probleem bij 2 ton de 1e koppeling en vliegwiel vervangen

Dus specifiek 16v problemen? Niet echt, ze zijn alleen wat gevoeliger op inwendige vervuiling wat je niet makkelijk kan tegengaan door de EGR simpel af te sluiten.
De 16v LMM en thermostaat zijn daar in tegen weer een stuk betrouwbaarder dan die van de 8v.
Nog een voordeel kan zijn dat als je distributieriem breekt je niet direct alle kleppen krom hebt, de slepers zijn gemaakt om de breken. Dit is geen garantie dat de kleppen niet krom kunnen.

Gebruikersavatar
Verde mitro 33SW
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: di okt 28, 2008 10:21
Locatie: wagenborgen

Re: RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v

di jan 05, 2010 18:48

Wat is de interval voor distributieriem eigenlijk, meende dat het bij de 8v pas na 120dkm was!
Verleden : Teveel alfa's
Heden :

33 1.7 i.e SW Verde Mirto '93
Spider giallo zoe v6 24V '01
166 2.4 JTD AUT 04
Ducato 130 Multijet aut.' 16

Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v

di jan 05, 2010 19:36

Toevallig vanmiddag een specialist over gesproken, die is exact hetzelfde.
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v

di jan 05, 2010 19:47

Is idd om de 120dkm, echter heb wel eens gehoord dat ze vroeg tijdig kunnen breken.
In mijn geval, ik rij 3 jaar en 90dkm.
De 2e wissel heb ik gedaan bij 210dkm en heb niets vreemds kunnen zien. Wel meteen de waterpomp mee gedaan, wil geen risico lopen tot de 3 ton.

Btw, de wissel van een 16v riem is niets moeilijker dan een 8v.

Gebruikersavatar
Verde mitro 33SW
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: di okt 28, 2008 10:21
Locatie: wagenborgen

RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v

di jan 05, 2010 20:31

OK, duidelijk, ga morgen kijken voor een zwarte 156 Sw, kan een goed prijs krijgen voor "Der dreier"
Eens een BMW....????
:driving: Eerst ff een testrit natuurlijk
Verleden : Teveel alfa's
Heden :

33 1.7 i.e SW Verde Mirto '93
Spider giallo zoe v6 24V '01
166 2.4 JTD AUT 04
Ducato 130 Multijet aut.' 16

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v

wo jan 06, 2010 00:44

Eerlijk is eerlijk: die motor van de dreier in jouw onderschrift is een hele fijne motor en ben benieuwd wat jouw persoonlijke mening is tov de JTD16v...

Ik ondervindt inderdaad veel het "hierbovengeschrevene"
Waak voor dikke pluimen achteruit bij belasting - kan vaak een traject-cleaning-verhaal aan zitten te komen.
Veel zakelijk bereden 16v's en met name die veel stadsverkeer en korte trajecten gewend waren hebben met vervuiling te maken - de prestaties zijn dan ook flink minder.

Mijn 16v is nu na 2 ton ook toe aan nieuwe koppeling, gaat erg zwaar momenteel.
Cleaning ga ik dan ook maar doen in wat verloren uurtjes want dat is beter als wachten op de eerste foutmeldingen...
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

Gebruikersavatar
Verde mitro 33SW
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: di okt 28, 2008 10:21
Locatie: wagenborgen

RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v

wo jan 06, 2010 22:10

Zo, wezen kijken, testrit gemaakt en totaal verkocht.
De 16v motor is een juweeltje qua souplesse, gretig en een enorme boost al vanuit lage toeren.
Een echte alfa, veel meer sensatie als de 320d.

De 320d 2001 heeft 16 kleppen en levert 136pk, vergelijkbaar met de JTD.
De JTD is echter veel levendiger en trekt bij lage toeren veel sneller weg, daarbij vergeleken is de BMW gewoon wat lui, die moet je op toeren houden.
Daarbij is de bmw weer stiller en helemaal kraakvrij, dus eigenlijk een beetje saai.

Ben blij dat ik weer een alfa heb en hoop er de komende jaren veel lol aan te beleven.

Alfa 156 SW JTD 16v 2003, nieuwe neus :D :D :D :D
Verleden : Teveel alfa's
Heden :

33 1.7 i.e SW Verde Mirto '93
Spider giallo zoe v6 24V '01
166 2.4 JTD AUT 04
Ducato 130 Multijet aut.' 16

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v

do jan 07, 2010 17:30

Veel plezier ermee!
Zelfde als ik heb, ook een zwarte SW van 11-2003 met nieuwe neus en bijna 250dkm fijne km's.

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v

do jan 07, 2010 19:52

320D(ik gok dat je een e46 hebt gezien je voor een 156 kijkt) zijn ook geen probleemloze auto's hoor ;)
EGR gaan stuk,vlinderklepjes in de inlaat breken af,en wat ook ene leuke klus is,de lagers van de balansassen lopen er heel vaak uit.

Kreeg je nog wat terug voor je 3er??
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Verde mitro 33SW
Full Member
Full Member
Berichten: 261
Lid geworden op: di okt 28, 2008 10:21
Locatie: wagenborgen

RE: aandachtspunten 1.9 jtd 16v

vr jan 08, 2010 18:58

idd, e46 2001.
Fijne reisauto, maar doodsaai en de nodige problemen meegehad, waaronder diverse lekkages.

Een BMW is waardevast en een gebruikte alfa in verhouding niet te duur, dus ja het gat was niet te groot.
Bedankt voor het meedenken, ik zal mn onderschrift wijzigen. :D
Verleden : Teveel alfa's
Heden :

33 1.7 i.e SW Verde Mirto '93
Spider giallo zoe v6 24V '01
166 2.4 JTD AUT 04
Ducato 130 Multijet aut.' 16

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”