Pollus
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:38
Locatie: Melderslo

Stationair toerental 166 jtd

wo jan 06, 2010 19:28

Ik heb een 166jtd 1999. Het stationaire toerental van dit type is aan de lage kant, staat wel goed eigenlijk volgens het boekje maar de auto dreunt nogal. Nu heb ik de kabel en software van Sander QV. Kun je hiermee ook het torental aanpassen?
Paul

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: Stationair toerental 166 jtd

wo jan 06, 2010 19:35

hoort eigenlijk niet bij projecten, maar goed.

technische staat verders van je auto? (koppeling, drukgroep, lager en vooral vliegwiel??).

Pollus
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:38
Locatie: Melderslo

RE: Stationair toerental 166 jtd

wo jan 06, 2010 19:56

Sorry, heb ik niet op gelet. Maar dit lage toerental, tenminste ik vind het laag, heeft hij zolang we hem hebben, 7 jaar nu. Is altijd bij de dealer onderhouden en daar heb ik deze vraag nog nooit gesteld. Is wel een klacht waar meer mensen mee zitten. Loopt voor de rest als een zonnetje.
mvg Paul

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Stationair toerental 166 jtd

do jan 07, 2010 11:51

Moet ik eens even nakijken op hoeveel het bij de mijne (10v) staat.
Het stampen/dreunen, is dat bij koude en/of warme motor?
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Pollus
Newbie
Newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: za dec 01, 2007 10:38
Locatie: Melderslo

RE: Stationair toerental 166 jtd

do jan 07, 2010 12:28

Nou, stampen is wel teveel gezegd, dreunen is wel het goede woord ja. Hij heeft dit van begin af aan en zoals al gezegd, het is bij dit type een meer gehoorde klacht, het toerental klopt wel volgens het boekje maar persoonlijk zou ik hem liever op 1050 1100 toeren laten draaien, wanneer ik dat met het gaspedaal doe loopt hij heel mooi en rustig.
mvg Paul

Paco166

RE: Stationair toerental 166 jtd

vr jan 08, 2010 09:26

De mijne draait altijd snaarstrak op 750 toeren. Geen gedreun, alleen als de motor koud is een beetje diesel geluid (buiten, binnen hoor je bijna niets).
Waarschijnlijk is er iets anders aan de hand.

1100 toeren is veel te hard. Dan is de auto in de file niet meer te handhaven. 750 toeren is stapvoets rijden. 1100 toeren wordt dan al een flinke gang.
Deze vraag heb ik op het 166 forum trouwens niet eerder voorbij zien komen, dus het is geen veel voorkomende klacht (voor de 166)

Gebruikersavatar
Erwinn
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 769
Lid geworden op: zo sep 18, 2005 16:11
Locatie: Dedemsvaart

RE: Stationair toerental 166 jtd

vr jan 08, 2010 10:17

156 jtd van mijn ouders heeft dat ook. Het houten stuurt voelt een beetje trillerig en de motor zorgt voor trillinger. Met gaspedaal klein beetje gas erbij en het is rustig...
*Alfa Romeo GT JTD 16v 2004

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Stationair toerental 166 jtd

vr jan 08, 2010 12:12

Na het uitrukken voor een brand vergeten te kijken hoe hij draait met koude motor, bij warme motor draait de mijne
snaarstrak op 820 toeren.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Engine
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: ma jan 19, 2009 21:47
Locatie: Betuwe

RE: Stationair toerental 166 jtd

vr jan 08, 2010 12:43

Start ie ook wat moeilijk? Kan goed een versleten 2massa vliegwiel zijn. Daar krijg je ook een onrustigere stationair loop van en meestal merk je dan ook dat ie niet zo mooi start als andere autos. Als dat ding versleten is kan je volgens mij heel lang ermee doen voordat je ander problemen krijgt als gevolg.

Maar het kan ook nog zitten in de injectoren. Als een van de injectoren een iets vervuiling heeft en daardoor een fractie minder opbrengst krijg je ook trillingen, juist bij stationair merk je dat (dan zijn de hoeveelheden heel klein dus het effect naar verhouding groter). Je kan eens de injector retour leidingen op maat bekers aansluiten om te kijken of er verschil in retour zit.
Ik weet eigenlijk niet of JTD motoren het hebben maar bij veel common-rail motoren kan je een test uitvoeren (aanvragen via de diagnose tester) waarbij de motor 1 voor 1 de injectoren uitzet en dan de toerental val meet. Daarmee kan hij dan bepalen wat de koppelbijdrage is per cylinder.
2-boxer: '65 Panhard 24BT
4-boxer: '75 AlfaSud
3-cil: '06 C1
4-cil: '81 Suzuki Sc100
4-cil: '97 Alfa Romeo 164
4-cil: ;21 Citroen/Possl campervan
4-cil: '22 Alpine
V-4: '73 Saab
V-8: '88 Corvette
EV: '21 Ioniq5

Terug naar “Projecten”