Gebruikersavatar
Harry
Junior Member
Junior Member
Berichten: 67
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 23:07
Locatie: Boxmeer
Contacteer: Website

RE: GT 1600 Junior

za jan 16, 2010 22:54

Zelf een beetje bakken met ijzeren buizen van de ijzerboer.

Afbeelding

Afbeelding
Giulia Sprint GT Veloce 1966
Spider Duetto 1600 1966
Giulia Sprint GT-r 1971
Fiat 500 D Trasformable 1964

Gebruikersavatar
Harry
Junior Member
Junior Member
Berichten: 67
Lid geworden op: ma apr 24, 2006 23:07
Locatie: Boxmeer
Contacteer: Website

RE: GT 1600 Junior

za jan 16, 2010 23:00

oeps :lol:

Afbeelding

Afbeelding
Giulia Sprint GT Veloce 1966
Spider Duetto 1600 1966
Giulia Sprint GT-r 1971
Fiat 500 D Trasformable 1964

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: GT 1600 Junior

ma jan 25, 2010 23:11

Inmiddels hebben we balkjes gekocht om de boel te verstevigen. De dorpels (3 delen per kant) zijn binnen. We gaan dus ook de risicovolle klus "de binnendorpel"vervangen. De chassisbalkjes (onder de bodemplaten) zijn schoongestraald en in de lak gezet. Nieuwe bovenplaten zijn pas gemaakt.

Ik zie meerdere foto's van hoe de body te ondersteunen, maw waar de verstevigingsbalken aanbrengen. Wat is nou wijsheid. De GT staat nu in een rolkooi en we willen 1 dorpel vervangen en afmaken en dan beginnen aan de andere zijde. Maar waar maken we het beste de versteviging?

Verder wat zijn jullie tips waar de dorpels mee te behandelen (en dan met name dus de binnendorpel). Later brengen we met een compressor holle ruimte wax aan, maar welke lak raden jullie aan om mee af te lakken?

Bedankt alvast.

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: GT 1600 Junior

di jan 26, 2010 00:41

Ik heb een stalen buis tussen de A en B stijl gelast om het geheel goed te hioueden. Is me aardig gelukt, zie mijn site. Veel succes
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: GT 1600 Junior

di jan 26, 2010 21:43

Bedankt voor je antwoord. Helaas kan ik je foto's niet uitvergroten, maar klopt het dat je hem aan de binnenzijde van de a en b stijl hebt gelast?

Wij zaten te denken aan echt op de a en b stijl (bijvoorbeeld op de plek waar het deurscharnier zat), jij hebt de zijkant gebruikt omdat dit steviger is? Of omdat het zichtwerk is (en je geen beschadigingen van het lassen wil)?

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: GT 1600 Junior

wo jan 27, 2010 09:32

Ik heb de buis aan de binnenzijde van de A en B stijl vastgelast. Na de reparatie heb ik de buis verwijdert en de plekken weer glad geslepen
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: GT 1600 Junior

wo jan 27, 2010 22:20

Klasse voor je antwoord.

Zo is het nu ook bij ons gedaan. Gros van de dorpel is eruit geslepen, boel zit nog goed op zn plek. Volgende keer verder reststukken van de dorpel verwijderen.

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: GT 1600 Junior

wo jan 27, 2010 23:31

Waar ik toch ook wel erg benieuwd naar ben, in welke lak zetten jullie de binnendorpel?

Groetjes

De Piraten

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: GT 1600 Junior

vr jan 29, 2010 17:52

Vandaag zijn we bezig geweest de dorpel er verder uit te slijpen.

Meerdere foto's net bekeken van hoe andere mensen het doen. Kom tot de volgende conclusie:

Beide zijflanken (voor en achter) zeker 15 cm openslijpen aan de buitenkant.
Binnendorpel pas maken en vastlassen.
Middendorpel richten en van restmateriaal stukjes maken om geheel op te vullen (middendorpel is namelijk korter)
Buitendorpel richten en vastlassen.

Kan iemand mij zeggen of ik het goed begrijp?

Bedankt alvast.

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: GT 1600 Junior

ma feb 08, 2010 23:16

We zijn nu inmiddels zover dat de dorpels er volledig uit zijn aan de linkerkant.

Aan de voorkant zit geen kriksteun bevestigd. Aan de achterkant wel. Het liefst willen we deze ook verwijderen. Hoe denken jullie erover. Is de auto uiteindelijk dan nog goed op te krikken en mag het volgens de wet? Bij onze Volkswagen wordt het aangeraden ze te verwijderen, ivm roestproblemen in de toekomst.

Verder hebben we aan de voorkant wat plaatjes gemaakt. Deze zijn pas en kunnen snel gelast worden.

Daarna willen we de binnendorpel plaatsen. Het plaatwerk staat overigens in de Epoxy nu. Welke lak raden jullie aan om het niet zichtbare deel af te lakken?

Bedankt alvast

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: GT 1600 Junior

di feb 09, 2010 13:21

Ik zet de binnenzijde van de dorpels in de RX 5 en RX 7. Voor de AOK hoeven er geen kriksteunen op te zitten, maar lijkt mij wel makelijk met een lekke band onderweg.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: GT 1600 Junior

wo feb 10, 2010 23:18

Jaap,

Bedankt voor je reactie.

We hebben bijna al het plaatwerk wat we willen monteren voor het plaatsen van de binnendorpel klaar.

Zit alleen nog met de hoek aan de achterkant (waar dus de binnendorpel tegenaan moet). Deze is dusdanig slap dat we gaan proberen hem na te maken. Ziet er alleen beetje vreemd uit. Het lijkt op dubbel plaatwerk, maar dat kan volgens mij niet. Heeft iemand daar een duidelijkere foto van? Zal nog lastig worden hem eruit te slijpen aangezien je al snel de plek van de achterbank raakt. Heb op Alfarestore gekeken en daar maken ze ook iets zelf daar.

Maar voordat we een denkfout maken. Juiste volgorde moet toch zijn:
Binnendorpel plaatsen
middendorpe plaatsen
buitendorpel plaatsen

Overigens proberen we al het laswerk met proplassen te doen. Zelfs de reparatiestukjes. Iedere keer met een verzetrandje.

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: GT 1600 Junior

di mar 30, 2010 23:31

Toch wel benieuwd wat de ervaringen zijn van andere mensen. Waar we beginnen we mee:

Eerst binnendorpel, dan middenbalk, en dan buitendorpel, en daarna de bodemplaten erin.

Of eerst de bodemplaten?

Hoor graag van jullie

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: GT 1600 Junior

wo mei 26, 2010 23:32

Na wat langer op internet gelezen te hebben hebben we besloten eerst de bodem erin te lassen.

De platen zitten er nu in. Nu zijn we toe gekomen aan de binnenste dorpel. Nu willen we deze ook elke twee cm vastlassen, maar stuiten even op het volgende:

Boren jullie gaatjes in de bodemplaat zelf--->en prop je hem dan vast aan de dorpel (van onderen zeg maar)
Of boren jullie gaatjes in de bodemplaat (schuine kantje)-en prop je hem dan vast.(prop je hem dus van opzij)

Of allebei?
Kan het niet duidelijker uitleggen, maar de bodemplaat maakt op twee verschillende plaatsen contact met de dorpel.

Hoor graag van jullie

Gebruikersavatar
bertonejaap
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2223
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:45
Locatie: noordbroek
Contacteer: Website

RE: GT 1600 Junior

do mei 27, 2010 15:26

Ik heb om de anderhalf a twee centimeter gaatjes geboord en de plaaten met proplassen vastgezet. Als je de bodemplaten erin hebt en je gaat de binnendorpel vervangen eerst de bodemplaten aan de binnendorpel vastlassen en daarna pas de middendorpel vervangern. Je hebt dan meer stevigheid en minder kans op vervorming.

Ik heb de gaatjes in de bodemplaat geboord en daarna met proplassen vastgezet.
ooit: 5 x sud, 2 x 33 guilietta en 155 en 33 sw 1.7 145 1.4 ts 156 sw 1.8 ts, 147 1.6 ts

nu in het bezit van een 147 JTDm (150 pk) en een bertone 2l, is in restauratie

Terug naar “Projecten”