Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

Re: RE: Zooitje in technische vragen

wo jan 20, 2010 00:32

Ik heb zojuist toch nog een "my 2 cents" gevonden, maar die is persoonlijk en wellicht zelfs alleen voor mijzelf geldig (...):

Een van de dingen die dit forum leuk maakt, is de diversiteit. Alles loopt door elkaar heen, alles wordt besproken. Zowel de oude bakken als de nieuwere gedrochten komen overzichtelijk aan de orde en zijn gebroederlijk aanwezig.
De structuur zoals die op alfaforum ppunt nl bestaat vindt ik een gruwel & leest (klikt) niet gemakkelijk, om maar niet te spreken van de structuur van AlfaBB. Ik denk dat de indeling, als die er komt, zo kort en overzichtelijk mogelijk moet worden gehouden.
In andere woorden: ik zie niets in een "type-indeling", dan liever inderdaad een "type vraag-indeling".
Great minds think a like.
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Wilbert ARparts
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 507
Lid geworden op: di jan 04, 2005 10:30
Locatie: Margraten
Contacteer: Website

RE: Zooitje in technische vragen

wo jan 20, 2010 08:30

Het is langzaam een zooitje en voor mij helaas een onleesbaar zooitje aan het worden.
Dre man, dat gevoel heb ik ook al een tijdje. Ik geef graag een antwoord op een technische vraag en deel graag mijn (20 jaar) ervaring met die eigenzinnige Alfa techniek, maar ik moet nu te vaak zoeken naar een 'leuke' vraag die niet al 3 keer 'fout' beantwoord is. (ja, als ingenieur ben ik naturlijk een professioneel betweter :wink: ).

Gelukkig is het forum in zoverre zelfregulerend dat de oplossing enkele pagina's verder boven komt drijven. Ik weet uit ervaring dat teveel vergaarbakken met infomatie uiteindelijk ook een zooitje opleveren. Dus die moet je beperken en zorgen dat je slimme indelingen kiest met toelichting (zie ook het Alfaspeed forum).

Deze dus:
In andere woorden: ik zie niets in een "type-indeling", dan liever inderdaad een "type vraag-indeling".
Dus even afsluiten met nog een quoteje van Opperwachtmeester Tonnis (13 Palua, lichting 94-9): RD!

(regel dat!)
Wilbert AR Parts
"Life isn't just the front page, ...it's the comics too!"

'72 Giulia Super 1.3, '73 2000 Spider Veloce, '02 156 SW GTA, '17 Giulietta Multiair TCT Super

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Zooitje in technische vragen

wo jan 20, 2010 11:46

De moderators schitteren hier in deze discussie door afwezigheid... :(
Als je van iemand een reactie verwacht moet je dat wel laten weten. Zoals al vaker gezegd: met gemiddeld bijna 300 nieuwe berichten per dag is het onmogelijk alles te lezen.

Maar goed, een reactie van mij persoonlijk. Lees onderstaande s.v.p. als overwegingen, niet als een standpunt en al helemaal niet als besluit. Deze discussie kan input zijn voor een volgend overleg. Eventuele besluiten worden door het bestuur genomen.

1. Over oorzaken
Het starten van dit topic door Molletti geeft aan dat de huidige situatie in 'Technisch' door hem, maar ook door anderen, als probleem wordt gezien. Om dat probleem op te lossen zal je moeten bepalen wat de oorzaak is. Het probleem was er vroeger kennelijk niet, het forum bestaat al vijf jaar in deze opzet. Waardoor is het probleem er nu opeens wel? Puur de hoeveelheid topics? Een verandering in het gedrag van gebruikers die 'slordiger' posten? De (maart vorig jaar) aangescherpte voorwaarden m.b.t. tot wat wel en niet toegestaan is? Die verschaffen enerzijds meer duidelijkheid maar kunnen anderzijds conflicten geven in het geval van 'overtreding'. Of zijn er nog andere factoren? Zoals de leeftijd van het forum en daarmee gepaard gaand de leeftijd van sommige accounts. Er heeft daardoor de nodige polarisatie plaatsgevonden, met bijbehorende gevolgen.

2. Over mogelijke oplossingen
- stevig modereren in 'Techniek'. Dat staat haaks op de elders op het forum geuitte opvatting dat modereren zo terughoudend mogelijk moet gebeuren. Als hier tien gebruikers aangeven dat er stevig gemodereerd moet worden wil dat niet zeggen dat dat door alle forumgebruikers gedragen wordt.
- vaste technisch moderator: niet om de vakkennis van wie dan ook in twijfel te trekken, maar 'de absolute waarheid' bestaat niet. En een vakman is ook niet van alle markten thuis, hoe moet hij de berichten beoordelen van iemand die op een specifiek deelgebied veel meer kennis heeft.
- de taak van moderators is toezien op naleving van de voorwaarden, niet op het inhoudelijk beoordelen van berichten.
- opsplitsen in meerdere rubrieken: zoals dibro hierboven al ergens aangeeft, de kracht van dit forum is juist de relatief platte structuur. Is het aantal bezoekers niet juist zo groot vanwege de huidige structuur?
- als je al zou kiezen voor een opsplitsing, dan is het waarschijnlijk slimmer om dat aan de hand van soort probleem te doen (remmen, ontsteking, etc.) ipv type. Waarom? Omdat er diverse type-gerelateerde forums zijn. Degenen die alleen maar over 'hun type' willen lezen gaan daar waarschijnlijk toch al heen.
- gezonde discussie: ja, er worden wel eens oplossingen aangedragen die kant noch wal raken of die zelfs gevaarlijk zijn. Is het niet de functie van een forum dat andere gebruikers dan, onderbouwd met argumenten, hun mening en inzicht geven? En is het niet de verantwoordelijkheid van de vraagsteller zelf om te bepalen of hij blind vaart op een antwoord van een onbekende? Ter vergelijking, als ik mijn buurman over de heg een vraag stel en hij geeft een 'gevaarlijk' antwoord, wie modereert dat dan eventjes weg?
- er was al een oplossing: KLIK. Als ik me het goed herinner een initiatief van Molletti waarbij o.a. hij de waardevolle topics zou aandragen en de mods de links zouden toevoegen. Als hier al niets mee gebeurt, waarom zou een andere oplossing wel werken?

3. Over wat 'losse eindjes'
- Een vraag over gebroken schroeven bij een remschijf van een Renault is niet Alfa-gerelateerd. Naar de letter van de voorwaarden hoort het hier niet thuis. En toch heeft het een algemeen belang. Om die reden is het blijven staan. Misschien moeten we de voorwaarden aanpassen dat als in het topic het merk vervangen kan worden door 'Alfa' zonder dat het probleem verandert, dat hier wel is toegestaan.
- Er lijken misverstanden te bestaan over de toepasselijkheid van de voorwaarden: het verbod op hoofdletter- en !!!!!!!!! topic titels geldt alleen in de advertentierubrieken en de evenementenrubriek. Dit omdat in die rubrieken de aandachttrekkerij op een gegeven moment de klauwen uitliep.
- Hoe meer regeltjes hoe 'slechter' er wordt gelezen, dat is nou eenmaal een feit. Zelfde als bij handleidingen. Koop een nieuwe TV. Zit daar een handleiding van 120 pagina's bij, dan gooi je die opzij, plugt de stekkers erin, zet 'm aan en ga je met de knopjes spelen. In de mededeling bovenaan de rubriek staat een tip om topics een duidelijke titel mee te geven. Toch zijn er regelmatig topic titels als 'Help, help' te lezen. Het zij zo. En sommige nieuwkomers zijn zo gefocust op hun probleem dat ze helemaal niet stilstaan bij enige voorwaarde, zoekfunctie of slimme indeling en blijven verkeerd plaatsen, vragen dubbel stellen, etc.

Kortom, allemaal zaken (niet uitputtend) die meespelen bij het bepalen of er een probleem is, of het opgelost kan worden en wat de beste oplossing dan zou zijn.

Alvast dank voor de input!

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Zooitje in technische vragen

wo jan 20, 2010 12:12

We gaan de goede kant op, laten we ideeen blijven plaatsen.
Zeker met name tot het maken van een goed overzicht, dat gaat er
ook steeds meer op lijken.
Als een bepaald overzicht door de meesten goed bevonden wordt kunnen
we die perfectioneren. Per type zou zeker een optie moeten zijn, daarnaast heb
je aan hoop algemene technische zaken.
Hans geeft hier een aantal punten op die zeker in overweging genomen
dienen te worden.
Wanneer iemand zijn/haar technische vraag met Help,help begint is het
een kleine moeite om even een pbtje te sturen naar de desbetreffende
persoon de titel even aan te passen. Is ook een soort modereren, maar
2 zien meer dan 1. Zeker omdat er een aantal leden zijn die bijna dagelijks
te vinden zijn in het technische gedeelte.
De manier waarop je iets vraagt is bepalend of iemand bereidt is om zijn/haar
medewerking te verlenen.
Het moet geen op het vingertje tikken blijven/worden, tevens zo min mogelijk
discussies.
Er zijn zat leken die met vragen zitten die voor de ware techneut een peuleschil zijn.
Probeer even in elkaars schoenen te gaan staan, de techneut is ooit ook als leek
begonnen. :wink:
Anderzijds zijn er leken bij die het sleutelen maar beter aan anderen kunnen overlaten. :lol:
Dat heb ik ook wel eens, zo eerlijk ben ik dan ook nog.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: Zooitje in technische vragen

wo jan 20, 2010 17:22

een verdeling in bv 3 hoofdgroepen kan handig zijn.

* onderstellen
* motoren
* electra

Niet teveel en toch duidelijk wat waar thuis hoort toch?

Voor mijzelf geldt, ik lees dagelijks de "nieuwe berichten" en kijk nooit in rubrieken voor bepaalde topic's.
De titel is bepalend of ik een topic lees of niet lees.

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6936
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: Zooitje in technische vragen

wo jan 20, 2010 18:33

De moderators schitteren hier in deze discussie door afwezigheid... :(
Als je van iemand een reactie verwacht moet je dat wel laten weten. Zoals al vaker gezegd: met gemiddeld bijna 300 nieuwe berichten per dag is het onmogelijk alles te lezen.
Dat snap ik ook wel. Maar een topic dat al enkele dagen bovenaan staat bij de Technische vragen met zo'n opvallende a-technische titel zou toch wel op moeten vallen en in ieder geval een reactie van een moderator op moeten roepen? :? Hoeft geen antwoord of oplossing te zijn, alleen maar een berichtje dat jullie er aandacht aan gaan schenken of de discussie volgen zou al genoeg zijn.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Andretti Molletti

Re: RE: Zooitje in technische vragen

wo jan 20, 2010 22:18

Als je van iemand een reactie verwacht moet je dat wel laten weten. Zoals al vaker gezegd: met gemiddeld bijna 300 nieuwe berichten per dag is het onmogelijk alles te lezen.
Er staat nergens dat er een reactie gevraagd wordt, mogelijk wel een actie op de door de ! aangegeven topics en die bleef erg lang uit.
Deze discussie kan input zijn voor een volgend overleg. Eventuele besluiten worden door het bestuur genomen.
Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat "het kan" veranderd in "zal gegarandeerd"?
1. Over oorzaken
Het starten van dit topic door Molletti geeft aan dat de huidige situatie in 'Technisch' door hem, maar ook door anderen, als probleem wordt gezien. Om dat probleem op te lossen zal je moeten bepalen wat de oorzaak is. Het probleem was er vroeger kennelijk niet, het forum bestaat al vijf jaar in deze opzet. Waardoor is het probleem er nu opeens wel? Puur de hoeveelheid topics? Een verandering in het gedrag van gebruikers die 'slordiger' posten? De (maart vorig jaar) aangescherpte voorwaarden m.b.t. tot wat wel en niet toegestaan is? Die verschaffen enerzijds meer duidelijkheid maar kunnen anderzijds conflicten geven in het geval van 'overtreding'. Of zijn er nog andere factoren? Zoals de leeftijd van het forum en daarmee gepaard gaand de leeftijd van sommige accounts. Er heeft daardoor de nodige polarisatie plaatsgevonden, met bijbehorende gevolgen.
Sorry, je haalt dingen door elkaar: de situatie verhandelt zich in het deel "Algemene Technische vragen" zoals ik al eerder aangaf. Ik heb verder geen problemen oid met de rest van "Technisch"
Het probleem bestond misschien wel altijd al maar wordt nu pas voorzichtig aangegeven. Hiermee wil ik maar zeggen dat het anders ligt (kan liggen) dan je "overweegt". M.i. is het niet de gebruiiker maar de invoering van de nieuwe regels die vervolgens niet nageleeft worden en dat komt vervolgens weer door dat het toegelaten wordt. Toevallig (?) heb ik een oude account en dus zou ik nodig gepolariseerd zijn? Ik volg dat even niet, dus ook niet de bijbehorende gevolgen. Kun je dat toelichten?
2. Over mogelijke oplossingen
- stevig modereren in 'Techniek'. Dat staat haaks op de elders op het forum geuitte opvatting dat modereren zo terughoudend mogelijk moet gebeuren. Als hier tien gebruikers aangeven dat er stevig gemodereerd moet worden wil dat niet zeggen dat dat door alle forumgebruikers gedragen wordt.
- vaste technisch moderator: niet om de vakkennis van wie dan ook in twijfel te trekken, maar 'de absolute waarheid' bestaat niet. En een vakman is ook niet van alle markten thuis, hoe moet hij de berichten beoordelen van iemand die op een specifiek deelgebied veel meer kennis heeft.
- de taak van moderators is toezien op naleving van de voorwaarden, niet op het inhoudelijk beoordelen van berichten.
- opsplitsen in meerdere rubrieken: zoals dibro hierboven al ergens aangeeft, de kracht van dit forum is juist de relatief platte structuur. Is het aantal bezoekers niet juist zo groot vanwege de huidige structuur?
- als je al zou kiezen voor een opsplitsing, dan is het waarschijnlijk slimmer om dat aan de hand van soort probleem te doen (remmen, ontsteking, etc.) ipv type. Waarom? Omdat er diverse type-gerelateerde forums zijn. Degenen die alleen maar over 'hun type' willen lezen gaan daar waarschijnlijk toch al heen.
- gezonde discussie: ja, er worden wel eens oplossingen aangedragen die kant noch wal raken of die zelfs gevaarlijk zijn. Is het niet de functie van een forum dat andere gebruikers dan, onderbouwd met argumenten, hun mening en inzicht geven? En is het niet de verantwoordelijkheid van de vraagsteller zelf om te bepalen of hij blind vaart op een antwoord van een onbekende? Ter vergelijking, als ik mijn buurman over de heg een vraag stel en hij geeft een 'gevaarlijk' antwoord, wie modereert dat dan eventjes weg?
- er was al een oplossing: KLIK. Als ik me het goed herinner een initiatief van Molletti waarbij o.a. hij de waardevolle topics zou aandragen en de mods de links zouden toevoegen. Als hier al niets mee gebeurt, waarom zou een andere oplossing wel werken?
-er is ook een gulden middenweg en je kan ipv stevig modereren ook de regels toepassen en daar zo consequent mogelijk in zijn. Dit geeft a) een gelijkwaardig gevoel onder de forummers en b) duidelijkheid omtrent het toepassen vd regels.
-de 'de absolute waarheid' is ook niet nodig. De criteria die je noemt zijn toch ook van toepassing op de huidige moderators? Denk in mogelijkheden. Wel lijkt het mij overduidelijk dat er een moderator met wat technische kennis gewenst is of iig eentje die zich bekommert om "Algemene Technische vragen". Een techneut zal iig een kantekening kunnen zetten bij sommige totaal niet technische cq relevante opmerkingen en non alfa content kunnen verwijderen ipv rechtpraten.
-De voorwaarde zijn inhoudelijk.
-eens, de voorgestelde indeling door Giulliettaevo lijkt mee een bruikbaar begin!
- je stelt je buurman geen vraag via een door de SCARB gehost forum. Dat is het verschil. Wat hier geroepen wordt staat ondanks disclaimers wel op "briefpapier" van de SCARB!
- Initiatief moet genomen worden, niet gedelegeerd. Daarom werkt het niet. Dit is weer zo'n typisch voorbeeld wat ik niet graag wil aanhalen, maar het is inconsequent! In Älgemene Technische vragen"moeten we dan maar zelf zien dat we dingen aandragen en dan hopen dat een moderator het in een "verzamel topic" zet. In "Algemeen" waar blijkbaar de huidige moderators wel intresse in hebben zijn maar liefst 13 "sticky's die voornamelijk ongevraag bijgehouden worden middels eigen initiatief van de moderators.
3. Over wat 'losse eindjes'
- Een vraag over gebroken schroeven bij een remschijf van een Renault is niet Alfa-gerelateerd. Naar de letter van de voorwaarden hoort het hier niet thuis. En toch heeft het een algemeen belang. Om die reden is het blijven staan. Misschien moeten we de voorwaarden aanpassen dat als in het topic het merk vervangen kan worden door 'Alfa' zonder dat het probleem verandert, dat hier wel is toegestaan.
-Die blijft terugkomen he? Simpel de regels zijn • Uitsluitend technische vragen m.b.t. Alfa Romeo hier is geen discussie mogelijk. Jij zegt nota bene zelf: niet om de vakkennis van wie dan ook in twijfel te trekken, maar 'de absolute waarheid' bestaat niet. En een vakman is ook niet van alle markten thuis, hoe moet hij de berichten beoordelen en nu zeg je ach op het schroefje na is het gelijk aan Renault? Zodra iemand van het moderatorteam mij kan overtuigen technisch genoeg te zijn om ALLE merken te vergelijken op technische aspecten met Alfa en zo de vragen over andere merken te rechtvaardigen zeg ik ok. Tot die tijd denk ik dat het glashelder is dat we Alfa content doen hier. Niets meer, maar ook niets minder.
- Er lijken misverstanden te bestaan over de toepasselijkheid van de voorwaarden: het verbod op hoofdletter- en !!!!!!!!! topic titels geldt alleen in de advertentierubrieken en de evenementenrubriek. Dit omdat in die rubrieken de aandachttrekkerij op een gegeven moment de klauwen uitliep.
Zou simpeler zijn als die regel op het hele forum gold... of niet natuurlijk, maar wel eenduidig.
- Hoe meer regeltjes hoe 'slechter' er wordt gelezen, dat is nou eenmaal een feit. Zelfde als bij handleidingen. Koop een nieuwe TV. Zit daar een handleiding van 120 pagina's bij, dan gooi je die opzij, plugt de stekkers erin, zet 'm aan en ga je met de knopjes spelen. In de mededeling bovenaan de rubriek staat een tip om topics een duidelijke titel mee te geven. Toch zijn er regelmatig topic titels als 'Help, help' te lezen. Het zij zo. En sommige nieuwkomers zijn zo gefocust op hun probleem dat ze helemaal niet stilstaan bij enige voorwaarde, zoekfunctie of slimme indeling en blijven verkeerd plaatsen, vragen dubbel stellen, etc
Dus? Het lijkt me geen feit, maar een constatering bij een grote groep. Afhankelijk van de leerstijl van mensen reageren ze anders of vragen ze anders. Een "doener" zal inderdaad direct de knopjes testen. Maar een "theoreticus" zal eerst het boekje lezen.
Kortweg beloon je de knoppendrukker ten koste van de lezer... die komt niet meer terug... dat is juist een kernpunt wat ik aangaf. Door regel en voorwaarde te scheppen creer je een verwachting. Als je vervolgens die verwachtingen niet nakomt door je eigen regels niet na te leven dan lopen mensen weg... in dit geval goede techneuten die ik (persoonlijke mening) liever hier zie en lees dan die enkeling die een keer moord en brand schreeuwt omdat zijn aansteker het niet doet en vervolgens na 17 postings nooit meer terug komt. (oke ietsjes gekleurd :lol: )
Kortom, allemaal zaken (niet uitputtend) die meespelen bij het bepalen of er een probleem is, of het opgelost kan worden en wat de beste oplossing dan zou zijn.
Absoluut!!!

Alvast dank voor de input!
Graag gedaan, al realiseer ik me dat het er (citaat van ene Juultje :wink: ) bij mij vaak beroerd uitkomt maar ik bedoel het goed. De reacties zijn bedoeld om je de andere kant (mijn kant?) te laten zien van de mogelijkheden die je schets. De beleving in "Algemene Technische vragen"is m.i. anders bij de moderators dan bij de "die hard" techneuten. Dat is geen verwijt oid maar een constatering waar ik iets mee wil doen om een win-win situatie te creeren.
Mocht ik iemand (en vooral Hans, want ik reageer juist op jou als moderator en voortrekker van het forum) kwetsen oid met deze reply dan is dat niet mijn bedoeling!
Ik waardeer je enorme inzet voor het forum echt wel! Daarom reageer ik misschien ook wel op jou... wetend dat je er iets mee doet of iig overweegt.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Zooitje in technische vragen

wo jan 20, 2010 23:30

Dinky Boy: problemen kunnen lang bestaan, voordat er zoveel ergernis is dat ze worden benoemd. De vraag waarom ze er nu ineens zouden zijn is dus niet helemaal juist. Je kan beter vragen waarom het 5 jaar heeft geduurd voordat er iets over gezegd is lijkt me?

Ik hoop dat jouw overweging over het feit dat je bijna geen 300 berichten per dag kan lezen een persoonlijke is en niet die van de gezamelijke moderators. Overigens ben ik het er wel mee eens dat het beoordelen van alle reacties op alle technische topics uren gaat kosten in de week. Je kan het moeilijk uitstellen en opsparen omdat je niet wilt dat mensen hun auto stuk gaan maken omdat de moderator de reactie nog niet heeft weggehaald die gevaarlijk zou kunnen zijn. Posts eerst moeten approven is ook geen doen, want dat geeft 10 man die een antwoord geven en iemand die dagen zit te wachten, terwijl 1 snel antwoord al genoeg zou moeten zijn. Om het modereren in techniek goed te doen, zou je dus ongeveer 24/7 een team techneuten standby moeten hebben. Met alle respect, maar de meeste garages hebben dat niet eens meer tegenwoordig, van een groepje vrijwilligers kan je zoiets al helemaal niet meer verwachten. Je kan er hooguit op hopen dat er een aantal zijn die de tijd en de moeite willen nemen om op vragen te reageren en fouten van anderen te benoemen en uit te leggen waar ze mis zitten.

Dre: er zijn in dit leven slechts 3 dingen zeker, belastingen, compromissen (iedereen in gelijke mate ontevreden maar nooit een oplossing) en de dood. Ik denk niet dat je garanties zal krijgen, tenzij je een compromis wilt.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Zooitje in technische vragen

do jan 21, 2010 00:52

Als je van iemand een reactie verwacht moet je dat wel laten weten. Zoals al vaker gezegd: met gemiddeld bijna 300 nieuwe berichten per dag is het onmogelijk alles te lezen.
Er staat nergens dat er een reactie gevraagd wordt, mogelijk wel een actie op de door de ! aangegeven topics en die bleef erg lang uit.
Ik schreef ook ‘verwacht’. En behalve dat we niet alle geposte berichten lezen zijn we ook niet iedere dag online. Dat een betwiste uitspraak er dan wat langer staat wil niet zeggen dat we die 'dus' zouden gedogen.
Deze discussie kan input zijn voor een volgend overleg. Eventuele besluiten worden door het bestuur genomen.
Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat "het kan" veranderd in "zal gegarandeerd"?
Door een concreet voorstel te formuleren en dat naar de secretaris te sturen.
1. Over oorzaken
Het starten van dit topic door Molletti geeft aan dat de huidige situatie in 'Technisch' door hem, maar ook door anderen, als probleem wordt gezien. Om dat probleem op te lossen zal je moeten bepalen wat de oorzaak is. Het probleem was er vroeger kennelijk niet, het forum bestaat al vijf jaar in deze opzet. Waardoor is het probleem er nu opeens wel? Puur de hoeveelheid topics? Een verandering in het gedrag van gebruikers die 'slordiger' posten? De (maart vorig jaar) aangescherpte voorwaarden m.b.t. tot wat wel en niet toegestaan is? Die verschaffen enerzijds meer duidelijkheid maar kunnen anderzijds conflicten geven in het geval van 'overtreding'. Of zijn er nog andere factoren? Zoals de leeftijd van het forum en daarmee gepaard gaand de leeftijd van sommige accounts. Er heeft daardoor de nodige polarisatie plaatsgevonden, met bijbehorende gevolgen.
Sorry, je haalt dingen door elkaar: de situatie verhandelt zich in het deel "Algemene Technische vragen" zoals ik al eerder aangaf. Ik heb verder geen problemen oid met de rest van "Technisch"
Ik bedoelde ook net als jij Algemene Technische vragen, schreef het alleen wat korter.
Het probleem bestond misschien wel altijd al maar wordt nu pas voorzichtig aangegeven. Hiermee wil ik maar zeggen dat het anders ligt (kan liggen) dan je "overweegt". M.i. is het niet de gebruiiker maar de invoering van de nieuwe regels die vervolgens niet nageleeft worden en dat komt vervolgens weer door dat het toegelaten wordt.
Zou een oorzaak kunnen zijn. Ik gebruikte ‘overwegingen’ om alle mogelijkheden open te houden, om niet meteen een standpunt neer te zetten. Er staat dus geen mening van mij.
Toevallig (?) heb ik een oude account en dus zou ik nodig gepolariseerd zijn? Ik volg dat even niet, dus ook niet de bijbehorende gevolgen. Kun je dat toelichten?
Nou heb ik heel nadrukkelijk het verhaal zo algemeen mogelijk gesteld, zodat er een open discussie kan worden gevoerd zonder met vingertjes te wijzen. Betrek het dus niet op jezelf.
2. Over mogelijke oplossingen
- stevig modereren in 'Techniek'. Dat staat haaks op de elders op het forum geuitte opvatting dat modereren zo terughoudend mogelijk moet gebeuren. Als hier tien gebruikers aangeven dat er stevig gemodereerd moet worden wil dat niet zeggen dat dat door alle forumgebruikers gedragen wordt.
- vaste technisch moderator: niet om de vakkennis van wie dan ook in twijfel te trekken, maar 'de absolute waarheid' bestaat niet. En een vakman is ook niet van alle markten thuis, hoe moet hij de berichten beoordelen van iemand die op een specifiek deelgebied veel meer kennis heeft.
- de taak van moderators is toezien op naleving van de voorwaarden, niet op het inhoudelijk beoordelen van berichten.
- opsplitsen in meerdere rubrieken: zoals dibro hierboven al ergens aangeeft, de kracht van dit forum is juist de relatief platte structuur. Is het aantal bezoekers niet juist zo groot vanwege de huidige structuur?
- als je al zou kiezen voor een opsplitsing, dan is het waarschijnlijk slimmer om dat aan de hand van soort probleem te doen (remmen, ontsteking, etc.) ipv type. Waarom? Omdat er diverse type-gerelateerde forums zijn. Degenen die alleen maar over 'hun type' willen lezen gaan daar waarschijnlijk toch al heen.
- gezonde discussie: ja, er worden wel eens oplossingen aangedragen die kant noch wal raken of die zelfs gevaarlijk zijn. Is het niet de functie van een forum dat andere gebruikers dan, onderbouwd met argumenten, hun mening en inzicht geven? En is het niet de verantwoordelijkheid van de vraagsteller zelf om te bepalen of hij blind vaart op een antwoord van een onbekende? Ter vergelijking, als ik mijn buurman over de heg een vraag stel en hij geeft een 'gevaarlijk' antwoord, wie modereert dat dan eventjes weg?
- er was al een oplossing: KLIK. Als ik me het goed herinner een initiatief van Molletti waarbij o.a. hij de waardevolle topics zou aandragen en de mods de links zouden toevoegen. Als hier al niets mee gebeurt, waarom zou een andere oplossing wel werken?
-er is ook een gulden middenweg en je kan ipv stevig modereren ook de regels toepassen en daar zo consequent mogelijk in zijn. Dit geeft a) een gelijkwaardig gevoel onder de forummers en b) duidelijkheid omtrent het toepassen vd regels.
Het is maar wat je onder’ stevig modereren’ verstaat. Die term kwam niet van mij maar wat ik er onder versta is meer regels en een moderator die zo’n beetje permanent beschikbaar is.
-de 'de absolute waarheid' is ook niet nodig. De criteria die je noemt zijn toch ook van toepassing op de huidige moderators? Denk in mogelijkheden. Wel lijkt het mij overduidelijk dat er een moderator met wat technische kennis gewenst is of iig eentje die zich bekommert om "Algemene Technische vragen". Een techneut zal iig een kantekening kunnen zetten bij sommige totaal niet technische cq relevante opmerkingen en non alfa content kunnen verwijderen ipv rechtpraten.
Dat is een van de mogelijke invalshoeken. Mijn vraag is of het werkt. Ook niet-modererende techneuten kunnen kanttekeningen plaatsen. De onderbouwing met argumenten is meer waard dan een titeltje ‘moderator’. Dat is ook een invalshoek. Nogmaals, het zijn overwegingen, ik doe nu geen uitspraken als ‘het is zus of het zit zo’.
-De voorwaarde zijn inhoudelijk.
Om te beoordelen of een topic b.v. kwetsend of verkeerd geplaatst is moet je inderdaad de inhoud beoordelen. Ik bedoelde: een standpunt innemen of een aangedragen oplossing of mening (bijvoorbeeld over onderhoudsintervallen) mag blijven staan gaat een paar stappen verder. Is dat wenselijk? Schrikt dat nieuwkomers niet af en blijft niet een klein groepje gelijkgestemden over? Het zijn maar vragen, hoor.
-eens, de voorgestelde indeling door Giulliettaevo lijkt mee een bruikbaar begin!
- je stelt je buurman geen vraag via een door de SCARB gehost forum. Dat is het verschil. Wat hier geroepen wordt staat ondanks disclaimers wel op "briefpapier" van de SCARB!
Zo kan je redeneren, ik vermoed dat er veel mensen zijn met een andere opvatting over de aspecten disclaimer en eigen verantwoordelijkheid.
- Initiatief moet genomen worden, niet gedelegeerd. Daarom werkt het niet. Dit is weer zo'n typisch voorbeeld wat ik niet graag wil aanhalen, maar het is inconsequent! In Älgemene Technische vragen"moeten we dan maar zelf zien dat we dingen aandragen en dan hopen dat een moderator het in een "verzamel topic" zet. In "Algemeen" waar blijkbaar de huidige moderators wel intresse in hebben zijn maar liefst 13 "sticky's die voornamelijk ongevraag bijgehouden worden middels eigen initiatief van de moderators.
Is “we” niet de gehele forumpopulatie? Iedereen kan in elke rubriek topics aandragen om op te nemen in de index topics. Dat gebeurt ook in “Heden, verleden, etc.” Dat de mods zelf geen topics aan de technische indextopic toevoeg is omdat hun technische kennis het aflegt tegen die van vele anderen. Die index-topics zijn juist in het leven geroepen om te voorkomen dat er een lange reeks sticky’s zou ontstaan.
Dat onder evenementen meerdere sticky’s staan is niet meer dan logisch. Het op die manier promoten van de SCARB evenementen heeft een bewezen positief effect op de bezoekersaantallen.
3. Over wat 'losse eindjes'
- Een vraag over gebroken schroeven bij een remschijf van een Renault is niet Alfa-gerelateerd. Naar de letter van de voorwaarden hoort het hier niet thuis. En toch heeft het een algemeen belang. Om die reden is het blijven staan. Misschien moeten we de voorwaarden aanpassen dat als in het topic het merk vervangen kan worden door 'Alfa' zonder dat het probleem verandert, dat hier wel is toegestaan.
-Die blijft terugkomen he? Simpel de regels zijn • Uitsluitend technische vragen m.b.t. Alfa Romeo hier is geen discussie mogelijk. Jij zegt nota bene zelf: niet om de vakkennis van wie dan ook in twijfel te trekken, maar 'de absolute waarheid' bestaat niet. En een vakman is ook niet van alle markten thuis, hoe moet hij de berichten beoordelen en nu zeg je ach op het schroefje na is het gelijk aan Renault? Zodra iemand van het moderatorteam mij kan overtuigen technisch genoeg te zijn om ALLE merken te vergelijken op technische aspecten met Alfa en zo de vragen over andere merken te rechtvaardigen zeg ik ok. Tot die tijd denk ik dat het glashelder is dat we Alfa content doen hier. Niets meer, maar ook niets minder.
Daarom gaf ik al aan: misschien moeten we op dat punt de voorwaarden aanpassen. Maar misschien ook niet. Wat dat betreft ben ik nieuwsgierig naar wat andere forumgebruikers vinden.
- Er lijken misverstanden te bestaan over de toepasselijkheid van de voorwaarden: het verbod op hoofdletter- en !!!!!!!!! topic titels geldt alleen in de advertentierubrieken en de evenementenrubriek. Dit omdat in die rubrieken de aandachttrekkerij op een gegeven moment de klauwen uitliep.
Zou simpeler zijn als die regel op het hele forum gold... of niet natuurlijk, maar wel eenduidig.
- Hoe meer regeltjes hoe 'slechter' er wordt gelezen, dat is nou eenmaal een feit. Zelfde als bij handleidingen. Koop een nieuwe TV. Zit daar een handleiding van 120 pagina's bij, dan gooi je die opzij, plugt de stekkers erin, zet 'm aan en ga je met de knopjes spelen. In de mededeling bovenaan de rubriek staat een tip om topics een duidelijke titel mee te geven. Toch zijn er regelmatig topic titels als 'Help, help' te lezen. Het zij zo. En sommige nieuwkomers zijn zo gefocust op hun probleem dat ze helemaal niet stilstaan bij enige voorwaarde, zoekfunctie of slimme indeling en blijven verkeerd plaatsen, vragen dubbel stellen, etc
Dus? Het lijkt me geen feit, maar een constatering bij een grote groep. Afhankelijk van de leerstijl van mensen reageren ze anders of vragen ze anders. Een "doener" zal inderdaad direct de knopjes testen. Maar een "theoreticus" zal eerst het boekje lezen.
Kortweg beloon je de knoppendrukker ten koste van de lezer... die komt niet meer terug... dat is juist een kernpunt wat ik aangaf. Door regel en voorwaarde te scheppen creer je een verwachting. Als je vervolgens die verwachtingen niet nakomt door je eigen regels niet na te leven dan lopen mensen weg... in dit geval goede techneuten die ik (persoonlijke mening) liever hier zie en lees dan die enkeling die een keer moord en brand schreeuwt omdat zijn aansteker het niet doet en vervolgens na 17 postings nooit meer terug komt. (oke ietsjes gekleurd :lol: )
En dus beloon je de lezer ten koste van de knoppendrukker? Is die puber met onnozele dubbelpost op de verkeerde plaats minder Alfa-liefhebber (laat ik maar benadrukken dat ik hier niemand specifiek mee bedoel) dan de techneut met 40 jaar ervaring in pitbox (ook hier niemand speciaal bedoeld)?
Kortom, allemaal zaken (niet uitputtend) die meespelen bij het bepalen of er een probleem is, of het opgelost kan worden en wat de beste oplossing dan zou zijn.
Absoluut!!!

Alvast dank voor de input!
Graag gedaan, al realiseer ik me dat het er (citaat van ene Juultje :wink: ) bij mij vaak beroerd uitkomt maar ik bedoel het goed. De reacties zijn bedoeld om je de andere kant (mijn kant?) te laten zien van de mogelijkheden die je schets. De beleving in "Algemene Technische vragen"is m.i. anders bij de moderators dan bij de "die hard" techneuten. Dat is geen verwijt oid maar een constatering waar ik iets mee wil doen om een win-win situatie te creeren.
Mocht ik iemand (en vooral Hans, want ik reageer juist op jou als moderator en voortrekker van het forum) kwetsen oid met deze reply dan is dat niet mijn bedoeling!
Ik waardeer je enorme inzet voor het forum echt wel! Daarom reageer ik misschien ook wel op jou... wetend dat je er iets mee doet of iig overweegt.
Ik zie je verhaal ook niet als aanval. En ik zeg het nog een keer, ik stelde in mijn eerste reactie vooral vragen (overwegingen), bedoeld als input voor de discussie. Niet bedoeld om nu al een ‘nee, dat gebeurt niet’ (dat bepaal ik ook niet) of een ‘ik vind dat geen goed idee’ uit te spreken.
Dat ik Heden, etc. en in Evenementen meer actief ben dan in de technische of race hoek heeft te maken met mijn persoonlijke interesses, trek daaruit niet de conclusie dat ik als moderator minder zou hebben met het reilen en zeilen met de andere rubrieken, die zijn elk evenveel waard.
En om het wat ingewikkelder te maken, een deel van mijn activiteiten in Evenementen is op grond van mijn EC-functie, in samenspraak met andere EC’ers, Registerleiders of het bestuur. Als ik daar topics sticky maak is dat op andere gronden dan wanneer ik dat in Algemeen Technisch zou doen.

Die-hard techneut, moderator, koopjesjager, rittenrijder en historisch fanaat, we zijn allemaal gebruikers en Alfa liefhebber. Een leuk forum maken we met zijn allen, in de eerste plaats door elkaar wat lucht te gunnen en in sommige gevallen het met elkaar eens te zijn dat je het nooit met elkaar eens wordt.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Zooitje in technische vragen

do jan 21, 2010 01:08

Dinky Boy: problemen kunnen lang bestaan, voordat er zoveel ergernis is dat ze worden benoemd. De vraag waarom ze er nu ineens zouden zijn is dus niet helemaal juist. Je kan beter vragen waarom het 5 jaar heeft geduurd voordat er iets over gezegd is lijkt me?
Of op welk moment het dan wel is ontstaan. En of iedereen het in dezelfde mate als probleem ervaart.
Ik hoop dat jouw overweging over het feit dat je bijna geen 300 berichten per dag kan lezen een persoonlijke is en niet die van de gezamelijke moderators.
Voor mij is het in ieder geval niet eens een overweging maar een feit. Ik was niet van plan de verplichting aan te gaan om iedere dag een quotum aan berichten te controleren. Daarbij zou je de berichten ook nog eens in hun context moeten lezen. Is "jij snapt er ook helemaal niets van hè" bedoeld als geintje tussen twee vrienden of een gevalletje op de man spelen? Ah, even drie pagina's terug lezen om te zien wat er bedoeld wordt.

Dit staat in de voorwaarden:
De moderators proberen ingrepen zo snel mogelijk uit te voeren. Het is onmogelijk om ieder bericht te controleren.
Wie hier post heeft de voorwaarden geaccepteerd en daarmee dus ook het feit we niet alles lezen.

Verder heb ik zojuist gehoord dat een door mij net opgezette website inclusief alle back ups is gesneuveld door een crash bij de hoster dus ik heb voorlopig even wat anders aan mijn hoofd.

Gebruikersavatar
Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5074
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:46
Locatie: Mijn paddestoel. IK HAAT EGELS

RE: Zooitje in technische vragen

do jan 21, 2010 09:45

Als ex-moderator wil ik toch ook wat toevoegen aan de opmerkingen mbt het niet lezen van alle topics door de moderatie, en het feit dat de ingrepen soms op zich laten wachten.

Wat het eerste punt betreft: het is inderdaad niet mogelijk alles te lezen. Zeker niet met het huidige team. Ik weet niet wie er nog actief is, heb enkel weet van het feit dat David en ik er officieel de brui aan gegeven hebben, maar momenteel zie ik vooral Dink en in iets mindere mate Pieter nog actief. Zijn de anderen er “stilzwijgend” mee opgehouden? Speelt eigenlijk geen rol, maar bewijst al helemaal dat het niet mogelijk, zeker niet met 2 mensen, om alles op te volgen.

Getuige ook de vacature in het jongste KB.

Mbt laattijdige reacties op het “!’: destijds (en ik veronderstel nu nog) was het zo dat deze meldingen door het ganse team werden besproken, vooraleer actie werd ondernomen. Dus, vooraleer elke moderator online is geweest en zijn zegje heeft kunnen doen, zijn er makkelijk een aantal uren tot dagen verstreken. Daar moet men ook rekening mee houden. Het overleg was er speciaal om te voorkomen dat er zou gehandeld worden bij willekeur van 1 moderator.

Het opdelen van “techniek” is zeker geen slecht idee, bv stijl Alfaspeed ?

Beoordelen van "techniek" lijkt me een lastig klusje. De onzin filter je er natuurlijk zo uit, maar ook techneuten hebben dikwijls verschillende werkwijzen. Dat wil daarmee niet zeggen dat de ene minder efficient is als de andere ? Maar wat als een technisch moderator bepaalde antwoorden in vraag gaat stellen, omdat hij dit, volgens zijn werkwijze, niet de goede manier is ? Dan zijn we ook slecht bezig want dat antwoord kan wel correct zijn, alleen niet volgens de visie van de modererende techneut.
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Zooitje in technische vragen

do jan 21, 2010 10:34

Wie moderator zijn staat boven de avatars. Alleen Snooker, Tonio en ik zijn nu nog moderator. Plus formeel TheoM vanuit het bestuur maar hij neemt geen deel aan de mod-activiteiten. Bij het overleg over onduidelijke situaties is Jeff namens het bestuur betrokken.

Maar laten we de discussie houden bij waar Molletti hem voor heeft opgestart: inrichting van Algemene Technische vragen.

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 497
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: Zooitje in technische vragen

do jan 21, 2010 13:50

ik zie de technische vragen als een groot technisch antwoord, helemaal goed, het helpt mij enorm :thumbs:
alleen is het een beetje vervelend om een vraag op te zoeken die al is geweest.
je moet door heel veel pagina's heen zoeken om de desbetreffende vraag te vinden.
dat komt :
1; omdat er veel vragen gesteld worden.
2; omdat alle vragen in een vakje bij elkaar komen.
3; omdat de zoekfuctie niet goed funcioneerd.

punt 1, daar doe je niet veel aan, Alfa maakt (gelukkig) geen probleemloze auto's.
punt 2, is op te lossen door de vragen te splitsen in subpagina's.
punt 3, ik weet niet of de zoekfuctie aan te passen is zodat je gerichter kan zoeken.

bijvoorbeeld; ik wil weten hoe ik een injector schoon kan maken.
ik kan nu maar 1 woord intypen, bijvoorbeeld injector.
ik krijg alle topics met het woord injector erin.
leuk, maar een beetje vervelend als dit topic 40 pagina's bevat, en je alle pagina's door moet nemen om tot de coclusie te komen dat het toch niet is wat je wilde vinden.
als ik meerdere woorden in typ,bijvoorbeeld injector schoonmaken, krijg ik al de topics met de woorden injector en schoonmaken.
dat and or not ertussen typen maakt niets uit, hij blijft hetzelfde aantal topics geven, of ik doe wat verkeerd :roll:

just my 2cents
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Zooitje in technische vragen

do jan 21, 2010 15:32

bijvoorbeeld; ik wil weten hoe ik een injector schoon kan maken.
ik kan nu maar 1 woord intypen, bijvoorbeeld injector.
ik krijg alle topics met het woord injector erin.
leuk, maar een beetje vervelend als dit topic 40 pagina's bevat, en je alle pagina's door moet nemen om tot de coclusie te komen dat het toch niet is wat je wilde vinden.
als ik meerdere woorden in typ,bijvoorbeeld injector schoonmaken, krijg ik al de topics met de woorden injector en schoonmaken.
dat and or not ertussen typen maakt niets uit, hij blijft hetzelfde aantal topics geven, of ik doe wat verkeerd :roll:
Ja ;) , zie de keuzerondjes onder de zoekterm. Je kunt op combi's van woorden zoeken, in een specifieke rubriek en met een maximum leeftijd.

De zoekfunctie blijft overigens behelpen. Je kan het ook met Google proberen, bijvoorbeeld: site:alfaclub.nl algemene technische vragen injector 75
De negatieve selectie werkt ook, als je van mij geen antwoord wilt zien (beter van niet ;) ) zet je er -dinky achter.
Bedenk dat Google de hele pagina scant, inclusief onderschriften en gebruikersnamen. Dus tik je -spica omdat die je niet interesseren, dan wordt een antwoord ook niet getoond als er een gebruiker Spider USA 1979 Spica in zijn onderschrift heeft gezet.

Voordeel van Google is dat je direct naar de juiste pagina gaat (wel bovenaan gepositioneerd, dus je moet scrollen of op de pagina zoeken met control-F).

Zowel van de forumzoekfunctie als Google worden de resultaten vertroebeld door de enorme hoeveelheid berichten (nu: 529.338 in 36.511 onderwerpen). Van de advertentierubrieken zou bijvoorbeeld alles ouder dan een jaar kunnen worden geschoond.

Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Zooitje in technische vragen

do jan 21, 2010 15:43

Punt 3 heeft ook een beetje te maken met techische kennis van de vraagsteller.

Injector reiningen gebeurt ultrasoon, wanneer je het woord "ultrasoon" intikt wordt
het aanbod al een stukje kleiner. Ik snap je punt volkomen hoor, maar er zijn een hoop mensen op diverse forums die
het gemakkelijker vinden om hun vraag door een ander beantwoordt te zien, dan zelf
eerst eens op zoektocht te gaan.
Zo komt het dan erg vaak voor dat dezelfde vragen steeds blijven terugkeren wanneer
zich nieuwe mensen aanmelden.

Als voorbeeld, "mijn 155 stopt er ineens mee".
Negen van tien keer is het het bezinepomprelais waar de pootjes van gecorrodeerd zijn, of
een verstopt benzinefilter die er al jaren onderhangt.
Is ook lastig om als leek over zo'n storing een vraag te stellen, hoe formuleer je zoiets het beste in de topictitel??
In zo'n geval zou een moderator de titel kunnen aanpassen, of een techneut die het beter kan formuleren kan dit
vragen aan de topicstarter.
Dan zal het probleem sneller en beter in de zoekfunctie op te zoeken zijn.
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Terug naar “Algemene Technische vragen”