Als je van iemand een reactie verwacht moet je dat wel laten weten. Zoals al vaker gezegd: met gemiddeld bijna 300 nieuwe berichten per dag is het onmogelijk alles te lezen.
Er staat nergens dat er een reactie gevraagd wordt, mogelijk wel een actie op de door de ! aangegeven topics en die bleef erg lang uit.
Deze discussie kan input zijn voor een volgend overleg. Eventuele besluiten worden door het bestuur genomen.
Hoe kunnen we er dan voor zorgen dat
"het kan" veranderd in
"zal gegarandeerd"?
1. Over oorzaken
Het starten van dit topic door Molletti geeft aan dat de huidige situatie in 'Technisch' door hem, maar ook door anderen, als probleem wordt gezien. Om dat probleem op te lossen zal je moeten bepalen wat de oorzaak is. Het probleem was er vroeger kennelijk niet, het forum bestaat al vijf jaar in deze opzet. Waardoor is het probleem er nu opeens wel? Puur de hoeveelheid topics? Een verandering in het gedrag van gebruikers die 'slordiger' posten? De (maart vorig jaar) aangescherpte voorwaarden m.b.t. tot wat wel en niet toegestaan is? Die verschaffen enerzijds meer duidelijkheid maar kunnen anderzijds conflicten geven in het geval van 'overtreding'. Of zijn er nog andere factoren? Zoals de leeftijd van het forum en daarmee gepaard gaand de leeftijd van sommige accounts. Er heeft daardoor de nodige polarisatie plaatsgevonden, met bijbehorende gevolgen.
Sorry, je haalt dingen door elkaar: de situatie verhandelt zich in het deel "Algemene Technische vragen" zoals ik al eerder aangaf. Ik heb verder geen problemen oid met de rest van "Technisch"
Het probleem bestond misschien wel altijd al maar wordt nu pas voorzichtig aangegeven. Hiermee wil ik maar zeggen dat het anders ligt (kan liggen) dan je "overweegt". M.i. is het niet de gebruiiker maar de invoering van de nieuwe regels die vervolgens niet nageleeft worden en dat komt vervolgens weer door dat het toegelaten wordt. Toevallig (?) heb ik een oude account en dus zou ik nodig gepolariseerd zijn? Ik volg dat even niet, dus ook niet de bijbehorende gevolgen. Kun je dat toelichten?
2. Over mogelijke oplossingen
- stevig modereren in 'Techniek'. Dat staat haaks op de elders op het forum geuitte opvatting dat modereren zo terughoudend mogelijk moet gebeuren. Als hier tien gebruikers aangeven dat er stevig gemodereerd moet worden wil dat niet zeggen dat dat door alle forumgebruikers gedragen wordt.
- vaste technisch moderator: niet om de vakkennis van wie dan ook in twijfel te trekken, maar 'de absolute waarheid' bestaat niet. En een vakman is ook niet van alle markten thuis, hoe moet hij de berichten beoordelen van iemand die op een specifiek deelgebied veel meer kennis heeft.
- de taak van moderators is toezien op naleving van de voorwaarden, niet op het inhoudelijk beoordelen van berichten.
- opsplitsen in meerdere rubrieken: zoals dibro hierboven al ergens aangeeft, de kracht van dit forum is juist de relatief platte structuur. Is het aantal bezoekers niet juist zo groot vanwege de huidige structuur?
- als je al zou kiezen voor een opsplitsing, dan is het waarschijnlijk slimmer om dat aan de hand van soort probleem te doen (remmen, ontsteking, etc.) ipv type. Waarom? Omdat er diverse type-gerelateerde forums zijn. Degenen die alleen maar over 'hun type' willen lezen gaan daar waarschijnlijk toch al heen.
- gezonde discussie: ja, er worden wel eens oplossingen aangedragen die kant noch wal raken of die zelfs gevaarlijk zijn. Is het niet de functie van een forum dat andere gebruikers dan, onderbouwd met argumenten, hun mening en inzicht geven? En is het niet de verantwoordelijkheid van de vraagsteller
zelf om te bepalen of hij blind vaart op een antwoord van een onbekende? Ter vergelijking, als ik mijn buurman over de heg een vraag stel en hij geeft een 'gevaarlijk' antwoord, wie modereert dat dan eventjes weg?
- er was al een oplossing:
KLIK. Als ik me het goed herinner een initiatief van Molletti waarbij o.a. hij de waardevolle topics zou aandragen en de mods de links zouden toevoegen. Als hier al niets mee gebeurt, waarom zou een andere oplossing wel werken?
-er is ook een gulden middenweg en je kan ipv stevig modereren ook de regels toepassen en daar zo consequent mogelijk in zijn. Dit geeft a) een gelijkwaardig gevoel onder de forummers en b) duidelijkheid omtrent het toepassen vd regels.
-de 'de absolute waarheid' is ook niet nodig. De criteria die je noemt zijn toch ook van toepassing op de huidige moderators? Denk in mogelijkheden. Wel lijkt het mij overduidelijk dat er een moderator met wat technische kennis gewenst is of iig eentje die zich bekommert om "Algemene Technische vragen". Een techneut zal iig een kantekening kunnen zetten bij sommige totaal niet technische cq relevante opmerkingen en non alfa content kunnen verwijderen ipv rechtpraten.
-De voorwaarde zijn inhoudelijk.
-eens, de voorgestelde indeling door Giulliettaevo lijkt mee een bruikbaar begin!
- je stelt je buurman geen vraag via een door de SCARB gehost forum. Dat is het verschil. Wat hier geroepen wordt staat ondanks disclaimers wel op "briefpapier" van de SCARB!
- Initiatief moet genomen worden, niet gedelegeerd. Daarom werkt het niet. Dit is weer zo'n typisch voorbeeld wat ik niet graag wil aanhalen, maar het is inconsequent! In Älgemene Technische vragen"moeten we dan maar zelf zien dat we dingen aandragen en dan hopen dat een moderator het in een "verzamel topic" zet. In "Algemeen" waar blijkbaar de huidige moderators wel intresse in hebben zijn maar liefst 13 "sticky's die voornamelijk ongevraag bijgehouden worden middels eigen initiatief van de moderators.
3. Over wat 'losse eindjes'
- Een vraag over gebroken schroeven bij een remschijf van een Renault is niet Alfa-gerelateerd. Naar de letter van de voorwaarden hoort het hier niet thuis. En toch heeft het een algemeen belang. Om die reden is het blijven staan. Misschien moeten we de voorwaarden aanpassen dat als in het topic het merk vervangen kan worden door 'Alfa' zonder dat het probleem verandert, dat hier wel is toegestaan.
-Die blijft terugkomen he? Simpel de regels zijn
• Uitsluitend technische vragen m.b.t. Alfa Romeo hier is geen discussie mogelijk. Jij zegt nota bene zelf:
niet om de vakkennis van wie dan ook in twijfel te trekken, maar 'de absolute waarheid' bestaat niet. En een vakman is ook niet van alle markten thuis, hoe moet hij de berichten beoordelen en nu zeg je ach op het schroefje na is het gelijk aan Renault? Zodra iemand van het moderatorteam mij kan overtuigen technisch genoeg te zijn om ALLE merken te vergelijken op technische aspecten met Alfa en zo de vragen over andere merken te rechtvaardigen zeg ik ok. Tot die tijd denk ik dat het glashelder is dat we Alfa content doen hier. Niets meer, maar ook niets minder.
- Er lijken misverstanden te bestaan over de toepasselijkheid van de voorwaarden: het verbod op hoofdletter- en !!!!!!!!! topic titels geldt alleen in de advertentierubrieken en de evenementenrubriek. Dit omdat in die rubrieken de aandachttrekkerij op een gegeven moment de klauwen uitliep.
Zou simpeler zijn als die regel op het hele forum gold... of niet natuurlijk, maar wel eenduidig.
- Hoe meer regeltjes hoe 'slechter' er wordt gelezen, dat is nou eenmaal een feit. Zelfde als bij handleidingen. Koop een nieuwe TV. Zit daar een handleiding van 120 pagina's bij, dan gooi je die opzij, plugt de stekkers erin, zet 'm aan en ga je met de knopjes spelen. In de mededeling bovenaan de rubriek staat een tip om topics een duidelijke titel mee te geven. Toch zijn er regelmatig topic titels als 'Help, help' te lezen. Het zij zo. En sommige nieuwkomers zijn zo gefocust op hun probleem dat ze helemaal niet stilstaan bij enige voorwaarde, zoekfunctie of slimme indeling en blijven verkeerd plaatsen, vragen dubbel stellen, etc
Dus? Het lijkt me geen feit, maar een constatering bij een grote groep. Afhankelijk van de leerstijl van mensen reageren ze anders of vragen ze anders. Een "doener" zal inderdaad direct de knopjes testen. Maar een "theoreticus" zal eerst het boekje lezen.
Kortweg beloon je de knoppendrukker ten koste van de lezer... die komt niet meer terug... dat is juist een
kernpunt wat ik aangaf. Door regel en voorwaarde te scheppen creer je een verwachting. Als je vervolgens die verwachtingen niet nakomt door je eigen regels niet na te leven dan lopen mensen weg... in dit geval goede techneuten die ik (persoonlijke mening) liever hier zie en lees dan die enkeling die een keer moord en brand schreeuwt omdat zijn aansteker het niet doet en vervolgens na 17 postings nooit meer terug komt. (oke ietsjes gekleurd
)
Kortom, allemaal zaken (niet uitputtend) die meespelen bij het bepalen of er een probleem is, of het opgelost kan worden en wat de beste oplossing dan zou zijn.
Absoluut!!!
Alvast dank voor de input!
Graag gedaan, al realiseer ik me dat het er (citaat van ene Juultje
) bij mij vaak beroerd uitkomt maar ik bedoel het goed. De reacties zijn bedoeld om je de andere kant (mijn kant?) te laten zien van de mogelijkheden die je schets. De beleving in "Algemene Technische vragen"is m.i. anders bij de moderators dan bij de "die hard" techneuten. Dat is geen verwijt oid maar een constatering waar ik iets mee wil doen om een win-win situatie te creeren.
Mocht ik iemand (en vooral Hans, want ik reageer juist op jou als moderator en voortrekker van het forum) kwetsen oid met deze reply dan is dat niet mijn bedoeling!
Ik waardeer je enorme inzet voor het forum echt wel! Daarom reageer ik misschien ook wel op jou... wetend dat je er iets mee doet of iig overweegt.