DB
Full Member
Full Member
Berichten: 255
Lid geworden op: di apr 01, 2008 20:06

roest Alfa GTV 916

do jan 21, 2010 22:20

Hallo,

Ik heb begrepen dat de carrosserie van een Alfa 916 is verzinkt. Betekent dat deze helemaal niet zouden moeten roesten of dat roest beperkt blijft tot kleine plekken ? Duidt roest bij de aangelaste beugels van o.a. de radiator e.d en andere andere plekken aan de voorzijde van de auto op problemen (bijvoorbeeld schade ten gevolge van een aanrijding) of komt het vaker voor ?

Ik verwachtte eigenlijk helemaal geen roest aan te treffen bij deze auto's, maar dat lijkt iets anders te liggen.


Bedankt alvast,

DB.

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: roest Alfa GTV 916

vr jan 22, 2010 09:47

Nat als een 145/6, 155 en 156 kan een gtv behoorlijk roesten, dus mocht je nog niet veel roest hebben, zou ik nu alvast beginnen met de auto goed te beschermen met bv tectyl op de kritische punten

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: roest Alfa GTV 916

vr jan 22, 2010 16:49

Ik heb een 916 van 2000, nergens roest te zien, ook niet onderaan
Italian cars = something else

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

RE: roest Alfa GTV 916

vr jan 22, 2010 19:10

LENZ zegt ook dat hij 'kan' roesten... :wink: Is gelukkig geen verplichting. :?

Kijk eens in het topic over de 156 met de doorgerotte vloer bij Projecten, daar kun je horror foto's zien over hoe hard 'verzinkte' auto's blijken te kunnen roesten. :cry:
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: roest Alfa GTV 916

vr jan 22, 2010 19:59

Nou, ik denkt dat een gtv echt een super goede auto is kwa roesten. Ben al heel lang actief op het Gtv forum maar hoor daar haast nooit wat over roest. Tot nu toe twee gevalletjes dat ik me kan herineren in de afgelopen 4 jaar... En dan denk ik dat deze ook nog eens door schade kwamen.
Niet alles is traouwens verziknt aan een gtv. Ik heb ook wat vliegroest aan beugeltjes bij de radiator. maar dan houdt het eigenlijk echt op. Sta er zelfs iedere keer weer van te kijken hoe strak mijn gtv is na 13 jaar oud aan de onderkant als ik hem op de brug heb. Net eentje van een paar jaar oud. Ook alle plaatdelen aan de buiten kant vertonen absoluut geen roest. Pas geleden nog een skirt eraf gehad. Koker 100% reostvrij. Zit dus goed in elkaar wat dat betreft!
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: roest Alfa GTV 916

vr jan 22, 2010 20:48

Ik moet wel zeggen dat een gtv de beste van de tipo achtige chassis is, maar ook gtv's heb ik met roest gezien.
De gevoelige plekken bij bv een 155/156/147 zijn bodemplaat gelijk naast dorpelrand en de openingen in de bodemplaat thv de achterbank.
Dit is bij een 916 anders uitgevoerd en ook beter.

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

RE: roest Alfa GTV 916

vr jan 22, 2010 22:52

oke Lenz. wat zijn dan volgens jou de aandachts plekken. Kan ik hier de volgende keer eens extra aandacht aan besteden en eventuele prolemen voorkomen.
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
Pietro Originale
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3179
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:01
Locatie: Hillywood

RE: roest Alfa GTV 916

za jan 23, 2010 10:36

Kijk anders eens op het forum van het 916 register, daar zijn al wat roest-puntjes de revu gepasseerd...
Nu: Rosso 75 Turbo (voorheen TS) racer (1991), een BeierDreier
Vroeger: Nero 33 S 16V QV (1992), Grigio Chiaro Spider 2.0 (1991), Blu 164 TS (1995), Grigio Eclisse Spider 2.0 TS (1999)
Eat My Rust Racing

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: roest Alfa GTV 916

za jan 23, 2010 15:28

LENZ zegt ook dat hij 'kan' roesten...
Ik zeg ook helemaal niet dat hij NIET kan roesten, ik geef alleen mijn ondervinding.
Het lijkt op dit forum wel een sport om het tegendeel te kunnen/willen aangeven .
Daaaaaaaaaaaaaaag
Italian cars = something else

Gebruikersavatar
Performa
Guru
Guru
Berichten: 1215
Lid geworden op: di dec 18, 2007 01:11
Locatie: Antwerpen

RE: roest Alfa GTV 916

za jan 23, 2010 20:02

Meeste roest bij tipo derivaten wordt volgens mij veroorzaakt door (slecht gerepareerde) ongevalschade, verkeerd op krikken, dichtzittende afwateringskanalen, lekken(dakraam,deurrubbers)
->146<-->GTV6<-->75<->MiTo<-->159SW<-->'66 Giulia TI<-

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: roest Alfa GTV 916

zo jan 24, 2010 15:26

spreek puur uit ervaring. Tipo derivaten! k wil wel maar derivaten zijn meestal beter dan het origineel, roest op plaatsen waar je niet moet /hoeft/mag opkrikken tja doe maar verder :cry:
Je reactie is ongetwijfeld goed bedoeld maar ach alfa is al zoveel afgebroken zonder kennis van....... als de echte Alfa liefhebbers nu ook nog eens twijfelachtig/algemeen doen verkopen ze straks niets meer
Iedere auto roest vroeg of laat als je hem op de krik zet waar het niet hoort, nee ! Maw je kan ieder antwoord die hier gegeven wordt in vraag stellen.
Ik ben echt geen Alfa fan want stel vast dat ze veel tot zeer veel gebreken hebben. Toch moet ik bekennen dat er geen één merk is waar ik o zoveel aan vergeef.
Ter info waar reed ik mee. Renault 16 , Moretti s124, Ford capri, Opel GT, Citoen 2pk ha ha, Toyota MK 2, Toyota liftback, 2 x Citoen CX en 1 x Prestife, Audi 100 5 E, Lancia Beta, Moretti 124 S ( 2 e ) , Mini 850, Fiat 126 2 x en moretti S2 ( de 3 laatste voor ex madam ) Lancia Delta GT, Porsche 924, porsche 924 Turbo, Porsche 924 carrera GT, Porsche 944, Ford probe V6 2500, Lancia Kappa, ALFA GTV.
Misschien koop ik nooit geen Alfa meer maar toch is de GTV/spyder dermate in men hart geslopen dat ik alle kommentaar op Alfa met een glimlach zal bekijken. In zoverre dat ik zelfs nooit geen commentaar zal geven zonder de nodige nuance ( vb heb er geen specifieke ervaring mee ( dus zonder ter veralgemenen ) maar dit is mijn persoonlijke ervaring met een GTV )
Tav de item opener, rij er mee en volg je hart. Indien je het na test rit en effen onderlliggen :wink: maar zozo ervaart laten staan en eventueel naar een ander exemplaar gaan kijken
Succes
Laatst gewijzigd door Afco op zo jan 24, 2010 18:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Italian cars = something else

Gebruikersavatar
marlon_ruchtie
Full Member
Full Member
Berichten: 250
Lid geworden op: ma mar 09, 2009 18:58
Locatie: Ede

RE: roest Alfa GTV 916

zo jan 24, 2010 15:42

De vraag is niet of het gaat roesten, de vraag is wanneer. Zelfs al zou je je hele carrosserie uit rvs maken dan gaat die op een gegeven moment nog roesten als je het niet beschermd. Na een jaartje of 10-15 krijgen heel veel auto's te maken met roest, en dan maakt het echt niet uit welk merk of waar het vandaan komt. Het is gewoon zaak om het op tijd op te merken en maatregelen te treffen, er zijn volgens mij tegenwoordig heel veel manieren om roest te bestrijden en je auto te beschermen tegen roest.

Natuurlijk gaan ze niet allemaal tegelijk roesten, mijn inmiddels 18 jaar oude alfa vertoont ook nog geen roest, maar er zijn er ook genoeg waar al gaten in vallen. Gewoon bestrijden en beschermen, zou me er niet zo druk om maken als ik jou was.
Alfetta 1600
SCARB: 6004

Gebruikersavatar
Afco
Junior Member
Junior Member
Berichten: 68
Lid geworden op: wo jan 30, 2008 08:37

RE: roest Alfa GTV 916

zo jan 24, 2010 15:53

[quote]De vraag is niet of het gaat roesten, de vraag is wanneer. Zelfs al zou je je hele carrosserie uit rvs maken dan gaat die op een gegeven moment nog roesten als je het niet beschermd. Na een jaartje of 10-15 krijgen heel veel auto's te maken met roest, en dan maakt het echt niet uit welk merk of waar het vandaan komt. Het is gewoon zaak om het op tijd op te merken en maatregelen te treffen, er zijn volgens mij tegenwoordig heel veel manieren om roest te bestrijden en je auto te beschermen tegen roest.

Natuurlijk gaan ze niet allemaal tegelijk roesten, mijn inmiddels 18 jaar oude alfa vertoont ook nog geen roest, maar er zijn er ook genoeg waar al gaten in vallen. Gewoon bestrijden en beschermen, zou me er niet zo druk om maken als ik jou was._________________[/quote

Alfa 164 3.0 V6
i rest my case
Conclusie is zelf nazien , voor aankoop en jaar na jaar....................vroeg of laat OXYDEEr alles dus regelmatig zelf nazien . Regelmatig wil eigenlijk zeggen in t begin weinig na een jaar of vier zeker ieder jaar en vervolgens bvb alle zes maand.
Ik wl maar zeggen als je er nooit naar kijkt dan ben je vroeg of laat ( als degene bvb de garage er wel naar kijkt en tot constatatie komt ) ontevreden.
ROEST KOMT NIET VAN VANDAAG OP MORGEN
Italian cars = something else

Gebruikersavatar
giuliettaevo
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 6909
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:31
Locatie: Cuijk

Re: RE: roest Alfa GTV 916

zo jan 24, 2010 16:37

LENZ zegt ook dat hij 'kan' roesten...
Ik zeg ook helemaal niet dat hij NIET kan roesten, ik geef alleen mijn ondervinding.
Het lijkt op dit forum wel een sport om het tegendeel te kunnen/willen aangeven .
Daaaaaaaaaaaaaaag
Van veel alfa liefhebbers is het anders ook een gewoonte om de kop in het zand te steken voor problemen.... :roll: Mijn excuses dat ik jouw reactie ook zo las.
"kan niet" ligt op het kerkhof....

Met een slijptol en lasapparaat kom je een heel eind.

jacco-hofstede
Newbie
Newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: wo jul 29, 2009 20:56
Locatie: Stadskanaal

RE: roest Alfa GTV 916

di jan 26, 2010 21:01

Hier wat voorbeelden van roest op een 916.



Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Terug naar “Algemene Technische vragen”