di jul 05, 2005 14:57
Nou - hier is er nogal wat discussie over. Dat Am voor Allegerita Maggiorata zou staan leek mij altijd duidelijk maar ik heb laatst gelezen dat het voor America zou staan omdat ze werden gebouwd op de 105.51 chassis - dat was de amerikaanse 1750 GTV chassis. De GTAm was nooit een kant en klaar auto. Ze werden allemaal door Autodelta gebouwd op wens van de klant. Dit in tegenstelling tot de GTA die gewoon zo werd gebouwd in serie en door de dealer besteld kon worden en die ook eigen serie's chassis nummer's hadden
GTA: aluminium plaatwerk, twin-spark kop, sliding plate throttle, sliding block achterwiel ophanging, knuckle risers op de voorwiel ophanging en nog meer dinge.
GTA-SA: GTA Sovralimentata met supercharger - waren er maar 10 van en ze waren nooit echt succesvol.
GTAm: staal chassis en plaatwerk (!), uitgebouwde wielkasten hoewel de GTA vanaf 1974 ook met uitbouw werd geleverd maar die zijn te herkennen aan de brievenbus front, 2 liter motor gebaseerd op een 1750 maar met monosleeve, twin spark kop, 45 graad klephoek, SPICA en een volume van 1985 cc. Ik vermoed dat veel van de ophanging hetzelfde als de GTA was.