Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Zooitje in technische vragen

za jan 23, 2010 01:28

ik ben ervoor om 5 simpel omschreven rubrieken aante houden en in de eerste post (nader te noemen sticky moderatorpost) aangeven wat er in die rubriek kan worden geplaats!

dus motorisch: uitlaat, kleppen, revisie, oliesoort, koppakking etc...

de alfaspeed formule heeft zich m.i. al bewezen! met een relatief beperkte ingreep kun je al een goede verbetering doorvoeren
156

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 23, 2010 04:39

Ik zou erg graag een FAQ of een overzichtspost met een opsomming van goede topics zien. Als ik bv. nog één keer een topic zie over ratelende nokkenasverstellers of TS 8V emissieblokjes... Afbeelding

Ook, en daar zullen velen het er niet eens mee zijn, vind ik dat er soms wel eens wat minder vriendelijk gereageerd mag worden op domme vragen of slecht Nederlands. Het hóeft niet altijd gezellig te zijn.

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

Re: RE: Zooitje in technische vragen

za jan 23, 2010 10:07

Ik zou erg graag een FAQ of een overzichtspost met een opsomming van goede topics zien. Als ik bv. nog één keer een topic zie over ratelende nokkenasverstellers of TS 8V emissieblokjes... Afbeelding

Ook, en daar zullen velen het er niet eens mee zijn, vind ik dat er soms wel eens wat minder vriendelijk gereageerd mag worden op domme vragen of slecht Nederlands. Het hóeft niet altijd gezellig te zijn.
Opsomming goede topics: er is al een sticky met zo'n overzicht. Helaas wel met een magere inhoud, maar dat kan veranderen. Hangt van de gebruikers zelf af.

En met dat laatste ben ik het zeker niet eens. Er wordt al vaak genoeg op elkaar gehakketakt. Wie bepaalt wat domme vragen zijn? Slecht Nederlands: 'Breezah'-taal is niet toegestaan. Staat dat er wel, gewoon melden bij de mods (waarbij we geen punt maken van een incidentele "me motor sloeg af"). Slechte formuleringen of spelfouten? Een goede taalbeheersing is niet vanzelfsprekend. Ik ken zo uit mijn hoofd al een paar gebruikers met b.v. dyslexie of die nog maar net het Nederlands hebben geleerd maar dat kan je aan de gebruikersnaam niet zien.

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 23, 2010 10:30

Opsomming goede topics: er is al een sticky met zo'n overzicht. Helaas wel met een magere inhoud, maar dat kan veranderen. Hangt van de gebruikers zelf af.

En met dat laatste ben ik het zeker niet eens. Er wordt al vaak genoeg op elkaar gehakketakt. Wie bepaalt wat domme vragen zijn? Slecht Nederlands: 'Breezah'-taal is niet toegestaan. Staat dat er wel, gewoon melden bij de mods (waarbij we geen punt maken van een incidentele "me motor sloeg af"). Slechte formuleringen of spelfouten? Een goede taalbeheersing is niet vanzelfsprekend. Ik ken zo uit mijn hoofd al een paar gebruikers met b.v. dyslexie of die nog maar net het Nederlands hebben geleerd maar dat kan je aan de gebruikersnaam niet zien.
Helemaal eens met de laatste opmerking. Wat kan het mij nou schelen hoe veel spelfouten er in het antwoord op mijn domme vraag staan?? Als het antwoord mij maar verder helpt als beginnend young-timer rijder en begeleid knutselaar!!

En wat jij als "domme vraag" bestempel vind ik meer een bewijs van beginnend, maar geintereseerd liefhebber. Of ben jij met alle kennis geboren?? EInstein. Heel spijtig dat het forum bedoezeld wordt door zo veel onbegrip en gebrek aan sociaal vermogen (zo ongezellig genoeg voor je? :evil: )

Goed, ontopic maar weer:
Ik denk dat een adviesje van veel-posters op dit deel van het forum richting de Moderators hen van waardevolle input voorziet over het anders inrichten van de Technische Vragen in wat sub-categorieen. Misschien ook maar een "beginners" hoekje dan, waar een ieder zijn domme vragen zonder enige terughoudendheid kan spuien. :lol:
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

za jan 23, 2010 10:55

Helemaal eens met de laatste opmerking. Wat kan het mij nou schelen hoe veel spelfouten er in het antwoord op mijn domme vraag staan?? Als het antwoord mij maar verder helpt als beginnend young-timer rijder en begeleid knutselaar!!

En wat jij als "domme vraag" bestempel vind ik meer een bewijs van beginnend, maar geintereseerd liefhebber. Of ben jij met alle kennis geboren?? EInstein. Heel spijtig dat het forum bedoezeld wordt door zo veel onbegrip en gebrek aan sociaal vermogen (zo ongezellig genoeg voor je? :evil: )

Goed, ontopic maar weer:
Ik denk dat een adviesje van veel-posters op dit deel van het forum richting de Moderators hen van waardevolle input voorziet over het anders inrichten van de Technische Vragen in wat sub-categorieen. Misschien ook maar een "beginners" hoekje dan, waar een ieder zijn domme vragen zonder enige terughoudendheid kan spuien. :lol:
Hier is nog maar weinig aan toe te voegen, denk dat we aardig op de goede weg zitten. :D

Met de juiste samenwerking van de technische posters en een moderator kunnen we heel ver komen!

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 23, 2010 22:37

Ik vind dat het niveau daar onder lijdt. Ik voel me meer thuis op een forum waar ik interessante vragen tegenkom.

"Dan ga je toch lekker op dat forum zitten?". Dat doe ik ook, en ik wil er verder ook niet over doorzeuren, maar dit topic legt de vinger op de zere plek.

Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice

za jan 23, 2010 22:55

Ik was blij verrast te zien dat het oude forum nog semi-toegankelijk is via dat topic, ik meen me te herinneren dat daar een probleem mee was.

Misschien kan men de balk waar dat sticky topic in staat een ander tintje geven? Dan valt dat iets meer op.

Dinky Boy
Miniaturista

za jan 23, 2010 23:46

Van het oude forum zijn de indexen naar de haaien, door het knutselwerk van Alfavaganza is het alsnog weer ontsloten. Op de normale manier lukt dat niet meer, alleen 'Gezocht' doet het nog een beetje. Eigenlijk waren we toen best wel tevreden met 4 rubrieken ;)

Kleuren van de balk, ik weet niet of dit template in die mogelijkheid voorziet. Kan ik ook niet bij.

AlfettaOwner
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 24, 2010 09:52

Kleuren van de balk, ik weet niet of dit template in die mogelijkheid voorziet. Kan ik ook niet bij.
Is naar believen aan te passen :wink:

Michel
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 24, 2010 21:28

Nog zo'n voorbeeldje: aantrekken kop 105 series....na afkoelen alle moeren één voor een los + terug aantrekken ? Meningen zijn verdeeld, sommigen doen het, sommigen niet (ik niet, op advies van AM meen ik me te herinneren, en met volle tevredenheid).

Maar wat doet de technische mod als ik schijf het niet te doen ? Het "boekje" zegt dat het moet.......
Wa gade doen ? DE POLIES BELLEN ? Afbeelding

Andretti Molletti

zo jan 24, 2010 22:16

De technische mod doet dan niets.... beide werkwijzen hebben zo hun voordelen waarbij je beide kan beargumenteren. Ik heb dat destijds ook gedaan. Lossen is idd de manier van Alfa zelf maar techniek is ook onderhavig aan modernisering dmv nieuwe inzichten.

Ik kan je 1000 voorbeelden noemen die grijs zijn.. Laten we het zo zien: de technische mod KAN daar ingrijpen waar nodig, maar het is geen PLICHT op alles te reageren cq in te grijpen.
Als de technische mod zorgt dat 10-30% vd topics al beter gestructureerd lopen en wat schoner blijven dan hebben we al een leesbaarder "technisch" forum.
Maarten heeft wel degelijk een punt, alleen gebruikt hij nu mijn handelswijze en hij is wat te direct :lol: ... maar hij heeft wel gelijk in de kern.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jan 24, 2010 23:18

Nog zo'n voorbeeldje: aantrekken kop 105 series....na afkoelen alle moeren één voor een los + terug aantrekken ? Meningen zijn verdeeld, sommigen doen het, sommigen niet (ik niet, op advies van AM meen ik me te herinneren, en met volle tevredenheid).

Maar wat doet de technische mod als ik schijf het niet te doen ? Het "boekje" zegt dat het moet.......
Hahaha, het boekje gaat uit van een oude pakking. De nieuwe pakkingen hebben polymeren die harden tijdens de eerste keer warm rijden, waardoor je niet meer moet/mag nahalen.

Goed het boekje bij de nieuwe pakking lezen, dan weet je ook of je wel of niet moet nahalen en waarom.

Er wordt meer over forummen dan over techniek gezwetst hier, zullen we het topic maar naar het cafe verhuizen?

Andretti Molletti

zo jan 24, 2010 23:49

Hahaha, het boekje gaat uit van een oude pakking. De nieuwe pakkingen hebben polymeren die harden tijdens de eerste keer warm rijden, waardoor je niet meer moet/mag nahalen.

Goed het boekje bij de nieuwe pakking lezen, dan weet je ook of je wel of niet moet nahalen en waarom.

Er wordt meer over forummen dan over techniek gezwetst hier, zullen we het topic maar naar het cafe verhuizen?
Wat betreft moderator:
Afbeelding
](*,)

Joel
Full Member
Full Member

ma jan 25, 2010 09:59

Ik vind de indeling op Alfaspeed ook erg goed en zou niet een nog verdere opsplitsing maken in motormanagement, brandstof, ontsteking etc. Dat valt wat mij betreft gewoon onder "Motorisch". Ook al is het defetct een stekker aan de motorbekabeling.

Hoofdstuk "Tuning" kan wat mij betreft opgeheven worden. Vragen over grotere velgen of remmen komen wat mij betreft gewoon bij "Onderstel" en motortuning gewoon bij "Motorisch".

Nog een extra hoofdstuk misschien: "Gereedschappen". Hoeft niet per se Alfa gerelateerd te zijn, maar als je nu kijkt bij de huidige sticky "Index vaste topics Technische vragen", dan staan daar verwijzingen naar een zelfbouw benzinedrukmeter, zelfbouw remmengereedschap, zelfbouw synchroontester, ... Allemaal geen vragen, maar wel interessante topics.
GT 1600 Junior

@lfa@lgra
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

ma jan 25, 2010 10:42

Wat betreft moderator:
Afbeelding
](*,)
Niet meer twijfelen. Meld je aan !!!!!!!!!!!!!!!!! Zie laatste KB-tje.
? ? ? ? ? ? ? ?
BMW 325 CI Cabrio
NEW MINI 2014

Terug naar “Algemene Technische vragen”