Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: De nieuwe ho-ijzers

vr jan 29, 2010 10:30

en ff he maar kijk eens naar hoe warm deze zijn geweest...
Dat wist ik al gelijk toen ik de blauwe gloed op de remschijf zag ;)
Ik heb de EBC red stuff gebruikt, welke vergelikbaarzijn met de DS2500.

Groetjes,
Marc
vergelijkbaar in de zin van? passen ook in de klauw, worden ook sportblokken genoemd? niet lullig bedoeld en zeker niet persoonlijk maar de fabrikant schrijft niet voor niks een bepaald remblok voor... want een redstuff is wel heel wat anders dan een 2500 ferodo en dan vooral het belangrijkste namenlijk de warmte afgifte....

geen slecht blok hoor maar beter op een massieve schijf en die scheurt ook dan 8)

nogmaals niet persoonlijk bedoeld he :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: De nieuwe ho-ijzers

vr jan 29, 2010 10:36

nogmaals niet persoonlijk bedoeld he :wink:
Non taken ;)
Spreek je vanmiddag wel :mrgreen: :thumbs:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: De nieuwe ho-ijzers

vr jan 29, 2010 10:38

nogmaals niet persoonlijk bedoeld he :wink:
Non taken ;)
Spreek je vanmiddag wel :mrgreen: :thumbs:

Groetjes,
Marc
ow kom jij gezellig koffie doen hahahah :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: De nieuwe ho-ijzers

vr jan 29, 2010 10:49

ow kom jij gezellig koffie doen hahahah :wink:
Ik kom niet alleen, maar dan niet alleen voor de koffie ;)

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: De nieuwe ho-ijzers

vr jan 29, 2010 10:50

ow kom jij gezellig koffie doen hahahah :wink:
Ik kom niet alleen, maar dan niet alleen voor de koffie ;)

Groetjes,
Marc
dan komt het goed :D
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: De nieuwe ho-ijzers

vr jan 29, 2010 10:53

ow kom jij gezellig koffie doen hahahah :wink:
Ik kom niet alleen, maar dan niet alleen voor de koffie ;)

Groetjes,
Marc
koffie zonder gebak is geen koffie natuurlijk :lol:

maar euh pieter, toch klopt jouw verhaal ook niet helemaal, mijn ervaring met OMP is dat deze ook scheuren met bijpassende OMP blokken (nu is OMP geen topspul, meer ook geen brakemax rommel!)

en effe theoretisch he, een Massieve schijf wordt warmer dan een geboorde (gatren zorgen nou eenmaal voor gassen afvoer (daarom moeten ze ook doorboord zijn) en dus warmte afvoer, jouw verhaal klopt dan toch niet helemaal!
toch? :?:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: De nieuwe ho-ijzers

vr jan 29, 2010 10:57

koffie zonder gebak is geen koffie natuurlijk :lol:
Eindelijk iemand die mij verteld waarom ik geen koffie lust Afbeelding
Of was het nou omdat ik kieskeurig ben met het gebak :-k

:jumping:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: De nieuwe ho-ijzers

vr jan 29, 2010 11:00

ow kom jij gezellig koffie doen hahahah :wink:
Ik kom niet alleen, maar dan niet alleen voor de koffie ;)

Groetjes,
Marc
koffie zonder gebak is geen koffie natuurlijk :lol:

maar euh pieter, toch klopt jouw verhaal ook niet helemaal, mijn ervaring met OMP is dat deze ook scheuren met bijpassende OMP blokken (nu is OMP geen topspul, meer ook geen brakemax rommel!)

en effe theoretisch he, een Massieve schijf wordt warmer dan een geboorde (gatren zorgen nou eenmaal voor gassen afvoer (daarom moeten ze ook doorboord zijn) en dus warmte afvoer, jouw verhaal klopt dan toch niet helemaal!
toch? :?:
heb niet gezegd dat ze helemaal niet meer scheuren, lees maar naar mijn ervaring de mijne waren ook gescheurd na 10000km maar na welk gebruik... :wink: bedoel vergelijk het met een band. je wilt grip dus een zachte band. ga je deze band gebruiken om zijn compound zal deze ook binnen 10000km op zijn. wil je dit niet zal je genoegen moeten nemen met een hardere band die minder grip heeft en dus minder slijt en nog goedkoper is ook :D

het verhaal van geboord of niet ligt volledig aan wat je met de remmen wilt. schoon circuit kan je idd het beste een goboorde of ggroefde schijf nemen. maar in de rally zal je vaker een ongeboorde ofwel geventileerde massieve schijf zien. alleen bevat deze een stuk meer koolstof waardoor deze de taak beter aankan maar uiteindelijk door de warmte ook zal bezwijken.....

zelfde geld ook voor een vliegwiel 4x4 vliegwielen bevatten ook vaak scheuren door warmte van slippende koppeling enzo 8)
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: De nieuwe ho-ijzers

vr jan 29, 2010 11:02

en ff ter vergelijking...

heo meer koolstof hoe duurder de remmen!!!! dus trek je vergelijk maar met een goedkope schijf en kwaliteit en een dure schijf en kwaliteit :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: De nieuwe ho-ijzers

vr jan 29, 2010 11:17

okee, dus even kort samengevat, hoeveelheid koolstof bepaald kwaliteit (hoe meer erin zit, hoe harder de schijf)

een te zachte schijf gaat dus scheuren als deze te warm wordt

met andere woorden, het maakt niks uit of ze geboord, gegroefd of massief zijn, echter bij dezelfde kwaliteit aan schijf (dus dezelfde hoeveelheid koolstof) is het verstandig met de mindere schijven massieve te nemen en pas bij duurdere schijven groeven of gaten

(massief kan dus wel geventileerd zijn)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: De nieuwe ho-ijzers

vr jan 29, 2010 11:37

okee, dus even kort samengevat, hoeveelheid koolstof bepaald kwaliteit (hoe meer erin zit, hoe harder de schijf)

een te zachte schijf gaat dus scheuren als deze te warm wordt

met andere woorden, het maakt niks uit of ze geboord, gegroefd of massief zijn, echter bij dezelfde kwaliteit aan schijf (dus dezelfde hoeveelheid koolstof) is het verstandig met de mindere schijven massieve te nemen en pas bij duurdere schijven groeven of gaten

(massief kan dus wel geventileerd zijn)
ja en nee...

hmmm hoe ga ik dit duidelijk uitleggen... kijk maar naar de koolstof schijven bij een formule 1 auto of posche en kijk wat ze kosten en kijk wat ze kunnen hebben...

de perforatie heeft meerdere redenen: lichtere onafgeveerde massa, worden sneller warm, maar koelen ook sneller af de gaten of groeven zorgen voor dat de evt fading ofwel het verbrabde oppervlakte van het blok (dit is de lijm soort die door de warmte naar de oppervlakte trekt en verbrand wat dus piepen en midder remkracht veroorzakkt) afschraapt. vandaar dat sport blokken ook vaak piepen. let maar eens op een flinke rally auto die piept op de remmen als een gek. een goede normale schijf met een goed remblok kan idd net zo goed vertragen als een goedkoop set geboord...

maar de lichte scheurtjes hoeven perse ook niet slecht te zijn... licht eraan waar ze zitten.

het beste is als je dit doet je goed te laten informeren... iemand die je veel kan vertellen en het niet erg vind het uit te leggen is ATD internatinal of rem service utrecht

het probleem is dat er veel troep is wat de "tuners" voor het zicht op hun tuperware skelter willen hebben, maar niet het vermogen hebben het te gebruiken. en als je het gaat gebruiken gewoon zwaar onderbemeten is.

hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen maken... :wink: mijn tip kijk eens wat er onder welke auto geleverd word en het merk van het spul grote merken zijn duur maar werken ook beter. alleen de combi is wel belangrijk een ferrari met een 2 cilinder is ook geen combi en levert ook niet wat het zicht doet vermoeden :D
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: De nieuwe ho-ijzers

vr jan 29, 2010 11:44

de perforatie heeft meerdere redenen: lichtere onafgeveerde massa, worden sneller warm, maar koelen ook sneller af
dit is dus ook een rede van scheuren, een schijf die al niet veel koolstof bevat en wel geboord is kan door te snelle temperatturveranderingen gaan scheuren...

(we komen al een heel eind)

overigs wil ik nog 1 aspect gaan toevoegen en dat is gebruik: op het circuit rem je kort en hard (tenminste, dat is wel de bedoeling :roll: ), op straat doe je vaker sleepend remmen...
voor dit verschil heb je ook andere middelen nodig :!:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: De nieuwe ho-ijzers

vr jan 29, 2010 11:56

de perforatie heeft meerdere redenen: lichtere onafgeveerde massa, worden sneller warm, maar koelen ook sneller af
dit is dus ook een rede van scheuren, een schijf die al niet veel koolstof bevat en wel geboord is kan door te snelle temperatturveranderingen gaan scheuren...

(we komen al een heel eind)

overigs wil ik nog 1 aspect gaan toevoegen en dat is gebruik: op het circuit rem je kort en hard (tenminste, dat is wel de bedoeling :roll: ), op straat doe je vaker sleepend remmen...
voor dit verschil heb je ook andere middelen nodig :!:
je hebt hem :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Dottore M
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2916
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:58
Locatie: Utrecht

Re: RE: De nieuwe ho-ijzers

zo feb 14, 2010 06:47

[ kijk maar naar de koolstof schijven bij een formule 1 auto of posche en kijk wat ze kosten en kijk wat ze kunnen hebben..
Sorry, niet lullig bedoeld, maar die logica klopt niet. Omdat ijzeren remschijven met een hoog koolstofgehalte beter zouden zijn, betekent dat nog niet dat koolstofvezel schijven om dezelfde reden goede schijven zijn. Een potlood bevat ook heel veel koolstof.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: De nieuwe ho-ijzers

zo feb 14, 2010 10:50

[ kijk maar naar de koolstof schijven bij een formule 1 auto of posche en kijk wat ze kosten en kijk wat ze kunnen hebben..
Sorry, niet lullig bedoeld, maar die logica klopt niet. Omdat ijzeren remschijven met een hoog koolstofgehalte beter zouden zijn, betekent dat nog niet dat koolstofvezel schijven om dezelfde reden goede schijven zijn. Een potlood bevat ook heel veel koolstof.

klopt maar we hebben het hier niet over potloden, en veel mensen hier beschikken niet over dusdanige kennis dat uitrekken van een uitleg begrijpbaar blijft. plus dat een beetje lezen (wat hier boven ergens ook staat) het een voorbeeld was en het juist om de hoeveelheid koolstof in een schijf ofwel een legering ofwel worde schijf brosser of juist taaier of juist geen van beide....

90% hier weet niet wat FE360 voor metaal is of wat ferro en nonferro is....... :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Terug naar “Tuning onderwerpen”