okee, dus even kort samengevat, hoeveelheid koolstof bepaald kwaliteit (hoe meer erin zit, hoe harder de schijf)
een te zachte schijf gaat dus scheuren als deze te warm wordt
met andere woorden, het maakt niks uit of ze geboord, gegroefd of massief zijn, echter bij dezelfde kwaliteit aan schijf (dus dezelfde hoeveelheid koolstof) is het verstandig met de mindere schijven massieve te nemen en pas bij duurdere schijven groeven of gaten
(massief kan dus wel geventileerd zijn)
ja en nee...
hmmm hoe ga ik dit duidelijk uitleggen... kijk maar naar de koolstof schijven bij een formule 1 auto of posche en kijk wat ze kosten en kijk wat ze kunnen hebben...
de perforatie heeft meerdere redenen: lichtere onafgeveerde massa, worden sneller warm, maar koelen ook sneller af de gaten of groeven zorgen voor dat de evt fading ofwel het verbrabde oppervlakte van het blok (dit is de lijm soort die door de warmte naar de oppervlakte trekt en verbrand wat dus piepen en midder remkracht veroorzakkt) afschraapt. vandaar dat sport blokken ook vaak piepen. let maar eens op een flinke rally auto die piept op de remmen als een gek. een goede normale schijf met een goed remblok kan idd net zo goed vertragen als een goedkoop set geboord...
maar de lichte scheurtjes hoeven perse ook niet slecht te zijn... licht eraan waar ze zitten.
het beste is als je dit doet je goed te laten informeren... iemand die je veel kan vertellen en het niet erg vind het uit te leggen is ATD internatinal of rem service utrecht
het probleem is dat er veel troep is wat de "tuners" voor het zicht op hun tuperware skelter willen hebben, maar niet het vermogen hebben het te gebruiken. en als je het gaat gebruiken gewoon zwaar onderbemeten is.
hoop dat ik het zo een beetje duidelijk heb kunnen maken...
mijn tip kijk eens wat er onder welke auto geleverd word en het merk van het spul grote merken zijn duur maar werken ook beter. alleen de combi is wel belangrijk een ferrari met een 2 cilinder is ook geen combi en levert ook niet wat het zicht doet vermoeden
Met vriendelijke groet Pieter.
Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...