hoe kom ik hier op?
even mijn brainwave punktueel neergezet:
- een 1.5QV blok levert 105pk, de 1.7ie nagenoeg ook.
- er wordt nog wel eens een 16v op carbs gezet wat een aardige vermogenswinst teweeg brengt (toch?)
- carbs klinken dikker (is subjectief natuurlijk)
- maar lusten wel weer meer
- gedoe met afstellen (?)
- met een SQ chip heb je 9PK en 16Nm winst, haal je dat ook, of verbeter je dat dmv carbs?
-...
dit komt voort uit de gedachte de 33 (sw 1.7ie 1993 motronic, volledig standaard) wat sneller te maken, zonder al teveel in te boeten op de soepelheid van een 8v. ik heb nog nooit in een 16v gereden maar men verteld mij dat dit heel hoogtoerige en onderhoudsgevoelige blokjes zijn. zodoende kwam ik op het idee carbs op een 8v te zetten.
dit lijkt mij een van de makkelijkst manieren om (als het al zo is) vermogenswinst te behalen, na een SQ chip natuurlijk.
om een 16v in te bouwen moet je behoorlijk wat veranderen begreep ik ook.
andere opties:
-grotere kleppen
-andere nokkenassen (maar dan gaat de vlakke koppel curve wellicht verloren?)
bovenstaande kosten echter meer tijd en geld, en misschien gaat de rustige karakteristiek verloren.
mmmh, ik hoop dat jullie mijn gedachtegang een beetje kunnen volgen. misschien kan ik het simpel neerzetten:
is het verstandig om carbs op mijn 1.7 8v te zetten?
nog wat info:
ik rijdt 4 keer per week naar mn werk, dit is steeds een ritje van 10km heen en 10km terug.
voor de rest heb ik de auto vooral om mee te touren/spelen, mn surfboard te vervoeren en de vakanties uiteraard.
omdat ik dus niet bizar veel rijdt vindt ik het verbruik ook niet het grootste punt.
(het is puur ter informatie, het is niet zo dat ik dit morgen gelijk wil gaan doen ofzo. ik zal eerder los nog een blok kopen en die opleuken en zo de sw rijdende houden)