Gebruikersavatar
Bruno
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 11:22
Locatie: Doesburg

startproblemen AR 146 1.4TS

ma feb 08, 2010 23:40

Wie o wie kan het volgende raadsel oplossen. Een tot eergisteren perfect startende en lopende AR 146 zegt na een kleine onderhoudsbeurt (luchtfilter, olie en oliefilter) en het vervangen van de verlichting middenconsole (ik zet het er maar bij, kan me niet voorstellen dat dat de oorzaak is) dat de fiets ook een optie is, of te wel, hij of zij vertikt het. Na het bovengenoemde onderhoud heeft de motor heel even normaal gelopen (een seconde of 5) en is toen afgeslagen. Heel soms lukt het nog om bij doorstarten een zeer gesmoorde rochel te produceren, maar dat is het dan ook. Het moet ogenschijnlijk iets heel simpels zijn, maar wat ? Startmotor draait rond, ik ruik benzine, dus brandstoftoevoer lijkt niet de oorzaak te zijn, overige opties ? Gezien het feit dat er af en toe een vaag teken van leven is, ga ik ervan uit dat ik vonkende bougies heb. Startrelais bij de accubak slechte verbindingen ? BDP-sensor ? Iets totaal anders ? Heb ik bij het wisselen van het luchtfilter iets kunnen lostrekken of verdraaien op het inlaatgedeelte ?

Ik zie jullie suggesties graag tegemoet,

Groeten,

Bruno (nee, niet die van de film)
If sitting in an airplane is flying, then rowing a boat is swimming ...

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: startproblemen AR 146 1.4TS

di feb 09, 2010 07:46

bougiedoppen in juiste volgorde gemonteerd?
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
Bruno
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 11:22
Locatie: Doesburg

Re: RE: startproblemen AR 146 1.4TS

di feb 09, 2010 09:00

bougiedoppen in juiste volgorde gemonteerd?
Bedankt voor je reactie, maar tenzij we hier 's nachts hele technische steenmarters hebben rondlopen, kan dat het probleem niet zijn, ik heb nl. helemaal niks met de bougies uitgespookt.

Groeten,

Bruno
If sitting in an airplane is flying, then rowing a boat is swimming ...

Gebruikersavatar
giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2461
Lid geworden op: wo feb 02, 2005 13:51
Locatie: Baarn

RE: startproblemen AR 146 1.4TS

di feb 09, 2010 09:19

Nee maar je bent met het luchtfiltergedoe wel in de buurt geweest van de relaiskastjes die aan de accubak hangen...

(en waar de 145/6 een heerlijke oplossing hebben van die groen geworden draadstekers die knappen op het steekblokje)

Zou dat eens checken.. Je ruikt tenslotte wel benzine dus code van sleutel en systeem zou goed zijn? Dan zou je tijdens het contact aan voor het eerst na een tijdje geen contact toch de drukopvoer op de galerij moeten horen - kortstondig aanschakelen benzinetoevoerpomp van achter
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: startproblemen AR 146 1.4TS

di feb 09, 2010 10:39

Inderdaad zijn die relaisvoeten vaak een oorzaak van niet starten. Kijk ook inderdaad naar de stekker van je gasklep en je stationair-regel-klep, die kan je misschien los hebben gerommeld. Die op je LMM (zwarte koker voor je gasklep) kan ook los zitten, maar daar zal ie mee moeten starten.

Heb je lampjes op je dashboard aan die een storing melden?

Gebruikersavatar
Bruno
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 11:22
Locatie: Doesburg

Re: RE: startproblemen AR 146 1.4TS

di feb 09, 2010 17:50

Inderdaad zijn die relaisvoeten vaak een oorzaak van niet starten. Kijk ook inderdaad naar de stekker van je gasklep en je stationair-regel-klep, die kan je misschien los hebben gerommeld. Die op je LMM (zwarte koker voor je gasklep) kan ook los zitten, maar daar zal ie mee moeten starten.

Heb je lampjes op je dashboard aan die een storing melden?
Nee, geen lampjes die op een storing wijzen. Na een vrij koud half uurtje sleutelen heb ik het probleem getackeld ........ter lering en de vermaeck het volgende .... Als je de olie weer bijvult bij een 146 doe dat dan zodanig dat je niet knoeit, doe je dat wel, :oops: (het loopt hier dus direct weg, anders dan bij bijvoorbeeld een 147 of een 156) dan is er niet heel veel olie nodig om de behuizing van de bougies toch aardig vol met olie te krijgen en dan doet hij het niet meer dus... Wat hier wel weer vreemd is dat niet alleen de behuizing uiterst links bij de olievuldop vol met olie zat, maar ook de uiterst rechtse .....????, de middelste twee helemaal niet. Afijn, alles schoongemaakt, auto aangesleept en na een meter of 600 een dikke rookwolk en de motor loopt weer als een zonnetje. :D Tot zover dit avontuur.

Groeten,

Bruno
If sitting in an airplane is flying, then rowing a boat is swimming ...

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3036
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: startproblemen AR 146 1.4TS

di feb 09, 2010 18:26

dan is er niet heel veel olie nodig om de behuizing van de bougies toch aardig vol met olie te krijgen en dan doet hij het niet meer dus...
Dit hebben wij ook een keer gehad met een van onze 155's. Bij ons liep die echter wel, maar heel beroerd en met heel veel ploffen.
Mooi dat je het gevonden hebt :D
Weer lekker sturen nu :thumbs:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: startproblemen AR 146 1.4TS

di feb 09, 2010 19:54

Als de uiterst rechtse onder olie staan zou je best de pakking onder het kleppendeksel vervangen ..... bekend probleempje :lol: :lol: :lol:

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
Bruno
Newbie
Newbie
Berichten: 24
Lid geworden op: ma jan 03, 2005 11:22
Locatie: Doesburg

Re: RE: startproblemen AR 146 1.4TS

di feb 09, 2010 21:54

Als de uiterst rechtse onder olie staan zou je best de pakking onder het kleppendeksel vervangen ..... bekend probleempje :lol: :lol: :lol:

Grts, Eric
Ik ga het de komende tijd eens even in de gaten houden en als de temperatuur weer boven nul (of nog beter boven de 15 graden of hoger) is, moest ik die pakking inderdaad maar eens onder handen nemen. In de uiterst linkse was het inderdaad nieuwe olie, dat kon je van de olie in de uiterst rechtse niet meer zeggen ... :(

Groeten,

Bruno
If sitting in an airplane is flying, then rowing a boat is swimming ...

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: startproblemen AR 146 1.4TS

di feb 09, 2010 22:43

toch de bougies... hoe gek kan t gaan? Gelukkig dat je t gevonden en opgelost hebt. Fietsen met dit weer is geen pretje :D
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: startproblemen AR 146 1.4TS

di feb 09, 2010 23:03

Een combinatie van verzopen en slechte vonk dus. Ik zet de pakking voor het klepdeksel altijd met blue silicone vast, dan weet je zeker dat hij goed sluit. Let op, de boutjes niet te strak aandraaien, anders barst je deksel.

Terug naar “Algemene Technische vragen”