Interessant punt. De auto devisie is voor Fiat al jaren een blok aan het been, zeker wat (gebrek aan) winst betreft. Ik las net een artikel in Auto Italia dat eraan herrinerde dat het 159/Brera/Spider onderstel eigenlijk een restant is van de misgelopen FIAT/GM deal, en dat deze deal eigenlijk bedoeld was om de auto-arm van Fiat (FGA dus) te verkopen aan GM. Dat is dus misgelopen (alhoewel nog goed uitgedraaid voor FIAT) in de zin dat de verkoop niet doorging.
Nu, hetgene je ziet als een autobedrijf er terug bovenop wil geraken, is dat men een "car tzar" aan het roer zet. Een Iacocca, een Lutz, een Piech. Hetgene je ziet als een bedrijf moet verkocht worden, is dat men aan een zakenbank gaat om "alle opties te bekijken". Marchionne is een topbankier, die blijkbaar weinig kaas van auto's gegeten heeft (en zijn beslissingvoering dan ook nog eens publiek uitvoert; interview september : "Alfa en Dodge zijn dezelfde", interview januari : "Alfa en Dodge zijn twee verschillende werelden".)
De opdracht van deze man lijkt me niet te zorgen voor een lange termijntoekomst te verzorgen voor FGA, maar ervoor te zorgen dat het beestje voor zoveel mogelijk geld verkocht kan worden.
Hoe mest je de balansen van een bedrijf vet? Snijden in de kosten, maximaliseren van de winsten zonder oog voor lange termijn (merk) schade.
Kosten snijden doe je door fabrieken te sluiten (check), mensen op straat te zetten (check), R&D stopzetten (check). Winsten maximaliseren op korte termijn doe je bv door een model dat eigenlijk niet bij een merk past, maar dat handig van pas komt in een boomende markt op de markt gooien (enter Mito), door andere geografische markten aan te boren (LanciaChrysler Deltastein) en door op meesterlijke wijze een bedrijf over te nemen zonder een Euro te moeten betalen en er nog tientallen miljarden overheidssteun voor te ontvangen ook (Opeldeal pogiing, Chryslerdeal).
De vraag lijkt me meer en meer te worden, hoe zal FGA verkocht worden. In één stuk, of -zoals de Financial Times suggereerde- Alfa eerst? Reken maar dat er ondertussen achter gesloten deuren fors onderhandeld wordt.