Aardig en waar verhaal: Märklin verkocht Mercury's onder eigen naam, dat wil zeggen met (als ik me niet vergis) een sticker onder de bodemplaat en eigen blister. Ze hadden voor zover ik weet dus géén eigen bodemplaat. Maar de laatste Mercury-jaren liep de kwaliteit van de modellen erg terug. In het begin stuurde Märklin nog wel eens modellen terug omdat ze bijvoorbeeld grote bramen hadden waardoor wielen niet eens konden draaien, maar uiteindelijk werd het ze te gortig en stopte men met de import van Mercury omdat het de goede naam van Märklin schaadde. En Mercury hielt daarna al snel op te bestaan. Niet specifiek hierdoor, maar het had er wel mee te maken.
Overigens was het moederbedrijf dat Mercury maakte een spuitgietfabriek voor zamac onderdelen, o.a. voor de autoindustrie. Denk aan raamuitzetters voor een Fiat 850 coupé e.d. Speelgoed(auto's) deed men er bij.
Zoals wel vaker in modelautoland betaal je soms exorbitant veel voor het stukje karton om het model en dat is dus in dit geval normaal gesproken ook zo want deze Märklin blisters zijn een zeldzamere verschijning dan de Mercury's die als Märklin verkocht zijn.
Mercury leverde overigens ook kleine modellen voor op HO Rivarossi treinstellen...
Koen