Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

ma jul 27, 2009 13:14

heb je eigenlijk nieuwe uitlaatpakkingen gebruikt?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

ma jul 27, 2009 13:29

ja, was gemonteerd met nieuwe pakkingen. tussentijds ook niet los gehad ofzo. heb gisteren met m'n kop eronder liggen luisteren en voelen terwijl de motor draaide... dan had ik toch wel iets van een eventueel lek moeten merken?

voorlopig wijs ik de verdeler als boosdoener aan, en de theorie van Huib vind ik ook wel een hele interessante. Los daarvan; ik heb gevoeld, en er zit echt nauwelijks (eigenlijk geen) radiale speling op het asje van de rotor.

Heeft er iemand zo'n 'tonnetje' voor in de leiding naar de vacuumvervroeger liggen toevallig? Ik heb al gezocht mijn 'onderdelenmagazijn' maar bij de T van tonnetje ligt het niet... ook niet bij de V van vacuum of bij de K van kwijtgeraakte onderdelen... het zou wel een hele interessante zet zijn natuurlijk om even te kunnen proberen of het getik met 'tonnetje' erin minder of weg is!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

ma jul 27, 2009 15:49

ja, was gemonteerd met nieuwe pakkingen. tussentijds ook niet los gehad ofzo. heb gisteren met m'n kop eronder liggen luisteren en voelen terwijl de motor draaide... dan had ik toch wel iets van een eventueel lek moeten merken?

voorlopig wijs ik de verdeler als boosdoener aan, en de theorie van Huib vind ik ook wel een hele interessante. Los daarvan; ik heb gevoeld, en er zit echt nauwelijks (eigenlijk geen) radiale speling op het asje van de rotor.

Heeft er iemand zo'n 'tonnetje' voor in de leiding naar de vacuumvervroeger liggen toevallig? Ik heb al gezocht mijn 'onderdelenmagazijn' maar bij de T van tonnetje ligt het niet... ook niet bij de V van vacuum of bij de K van kwijtgeraakte onderdelen... het zou wel een hele interessante zet zijn natuurlijk om even te kunnen proberen of het getik met 'tonnetje' erin minder of weg is!
kijk dan ook bij de D van diversen 8)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Sprintqv1984

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

ma jul 27, 2009 17:49

ik kijk morgen even op mijn reserve motoren! Maar toch zou ik ook het rechterspruitstuk losmaken. Ik eigenwijs?!

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

do feb 18, 2010 17:17

En toen kreeg dit project nog een staartje...


Terwijl Stof met de laatste loodjes bezig was, had ik net een 1/43 diecast model van de Sud omgebouwd naar mijn eerste autootje en van het ombouwen een verslag in het miniaturentopic gezet. Stof zag dat, dacht "zoiets wil ik ook" en vroeg of ik soms zin had om een 1/25 Sprint om te bouwen. Oei... tja... ik heb al zo weinig tijd om me met m'n eigen kits bezig te houden, maar aan de andere kant, ik heb altijd al een levensgrote zwak gehad voor de Sprint. De Sprint is zeker niet de beste auto die ik ooit heb gehad, maar wel de leukste. En wanneer iemand jarenlang veel tijd, geld en liefde in z'n project heeft gestopt, is het natuurlijk een leuke bekroning als er ook een miniatuur van komt. Vooruit dan maar dus. Ik schreef Stof dat ik er wel iets van wilde proberen te maken, alleen dat ik niet zo diep zou gaan als bij m'n eigen Sud, waar ik uiteindelijk wel héél erg veel tijd in heb moeten stoppen. Zo gezegd, zo gedaan en enige tijd later ging ik bij hem langs om het 1/25 Sprintje op te halen en wat referentieplaatjes te schieten.

Dit kreeg ik mee als basis voor de ombouw ...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


... samen met de volgende "uitdagingen"
- er is een stuk van de voorbumper afgebroken; het uiteinde is er nog, maar het stukje wat er tussenhoort is weg
- doe alsjeblieft wat aan die vreselijke wielen


Goed, eerst maar eens uit elkaar halen

Afbeelding


Een goeie ombouw kan niet zonder kloppende nummerplaat. Voor 1/43 heb ik daar decals voor, waarmee ik elk type Nederlandse nummerplaat kan maken met elke gewenste letter/cijfer-combinatie. Voor 1/24 bestaat dat niet. Daarom had ik bij Stof thuis al een foto van de Sprint recht van achter genomen. Met een foto-editor haal ik daar de nummerplaat uit en maak ik de kleurvlakken egaal. Vervolgs afdrukken in exact de juiste maat op stevig papier.
Geinig detail: op deze manier komt zelfs de kleine 2 op de nummerplaat mee. Dat lukt dus niet met de standaard 1/43 decals.

Afbeelding

Uitsnijden, randjes netjes zwart maken en voila, twee precies lijkende nummerplaten (op een helaas niet scherpe foto)

Afbeelding


Andere dingen zijn gelukkig wel te koop in 1/24, zoals koplampjes (geel gemaakt met Tamiya transparant geel) en ruitenwissertjes. Op het diecastmodel zijn de "ruitenwissers" in de voorruit meegegoten, dus ook de ruiten moeten worden vervangen. Ik snij deze uit uit een velletje transparant acetaat. Aan de voorruit moet ik lipjes laten zitten voor de bevestiging, voor de andere ruiten is dat (gelukkig, want is een nauwluisterend rotkarweitje) niet nodig.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding



Wat helaas weer niet te koop is: de wielen. Maandenlang zit ik af en aan te piekeren wat ik daar nou mee moest. Volledig met de hand maken is eigenlijk niet te doen, maar de wielen die eronder zitten zien er gewoon niet uit. Op een gegeven moment kom ik erachter dat de alu-look velgjes los in de bandjes zitten en alleen door de asjes op hun plek worden gehouden. Dat biedt perspectief! Ik knip de asjes door, haal de wielen van de bodemplaat los en verwijder de velgjes. Nu kan ik met de Dremel de ruimte voor de velgen in de banden vergroten. Vervolgens maak ik uit een plaatje modelbouwstyreen de vier vijfspakige velgen. Niet zo simpel als het mischien lijkt, ooit geprobeerd om precies op een bepaalde schaal een vijfspakige velg te tekenen? Allemachtig, wat een gedoe! Maar na een avond lang hannesen heb ik ze dan toch. Nog steeds niet perfect, maar het kan ermee door. Vervolgens is het nog maar een kwestie van steuntjes maken om de op de juiste hoogte in de uitgeslepen bandjes te zetten, ze erin vast lijmen en een klein strookje styreen als velgrand er overheen te plaatsen. Het is allemaal geen high-tech en het haalt het niet bij aftermarket wielen (die er voor 1/24 dus niet zijn :( ), maar het is in ieder geval beter dan wat er voorheen onder zat. Even kijken hoe het staat:

Afbeelding


De andere uitdaging was de voorbumper. Ten eerste moet ik het ontbrekende stukje met de hand maken. Hoe doe je dat... ik besluit om het nog beschikbare uiteinde met een "klompje" putty aan de rest van de bumper vast te zetten. Het is alleen bijna onmogelijk om zo te meten of je goed zit. Ik kan de bumper voor de auto houden om te zien of het gaat passen en er vanaf opzij naar kijken om de stand van de beide uiteinden te vergelijken.
Afbeelding
Vervolgens enkele dagen laten drogen en dan kan ik gaan slijpen, vijlen en schuren tot het weer op een bumper lijkt.
Afbeelding
Nou nog zwart en chroom erop. Op het orginele model is het complete onderdeel, dus bumper, stootstrip, Alfahart en snorharen, verchroomd. Dat hoort natuurlijk niet, ik wil het hebben zoals het echt is. Voor het verchromen heb ik twee opties. Ik kan Bare Metal Foil gebruiken (ofwel BMF), een soort zeer dun zelfklevend metaalfolie voor de modelbouw, of ik kan proberen het te verven. Ik probeer eerst dat laatste. Ik heb ooit een tip gelezen, dat je Alclad chroomverf kunt verdikken en vervolgens met een penseeltje kunt aanbrengen in plaats van met de airbrush, waarvoor die chroomverf eigenlijk is bedoeld. Ik heb daar ook al wat mee geëxperimenteerd op 1/43 modellen en het resultaat stelde zeker niet teleur: een levensechte chroomuitstraling. Ik besluit dat hier ook proberen. Eerst verf ik alles glanzend zwart (de ondergrond die je voor de Alclad nodig hebt). Vervolgens maak ik de stootstrip halfmat. Daarna met de Alclad aan de slag. Maar dat valt bitter tegen. Los van dat het vreselijk uitvloeit, krijg ik het ook niet egaal. Er blijven maar doffe plekken en zwarte vegen in zitten. Kennelijk is de Alclad-tip alleen bruikbaar voor kleinere onderdeeltjes. Tijd voor plan B(MF).

Ik verf de stootstrip opnieuw in halfmat zwart (vanwege het uitvloeien van de Alclad) en pak de BMF erbij. Dit keer is het resultaat beter. Het recht afsnijden van de BMF langs de stootstrip, waar ik tegenop had gezien, gaat een stuk beter dan verwacht. Het Alfahart en de snorharen maak ik, door er wat royaal BMF op te plakken en vervolgens de zijkanten (Alfahart) en de tussenruimte (snorharen) weer zwart te verven. Tenslotte de zwarte verf waar hij niet hoort met een doekje verwijderen van de BMF en uitdaging 2 is overwonnen.

Afbeelding

Omdat de voorbumper nu een chroomlook heeft gekregen met BMF, doe ik hetzelfde met de (nog netjes door Mebetoys verschroomde) achterbumper, zodat die dezelfde uitstraling heeft.


Tot slot moet er alleen nog het e.e.a. worden gekwast voordat ik het model weer in elkaar kan zetten. Het interieur krijgt de juiste kleuren (en wat extra onderdeeltjes, zoals armsteuntjes achter en vloermatjes). Het leer in het interieur simuleer ik door de verf halfmat af te werken. Op het voorheen compleet zwarte dashboard breng ik een paar kleine details aan, waardoor het er tegelijk heel anders uitziet. De oorspronkelijk volledig transparant rode achterlichtbalk zorgt nog voor het nodige werk, want ook die wil ik goed hebben. Wat een gepriegel weer, maar het doet erg veel voor het model als dat klopt. De chroomstrips aan de buitenkant maak ik weer met BMF en ik werk de beschadigingetjes in de lak zo goed als het gaat weg. En uiteindelijk na heel wat uurtjes is dit

Afbeelding

dan dit geworden:

Afbeelding

Afbeelding


Nog een laatste avondje ruitjes plakken, in elkaar schroeven en de laatste details aanbrengen (ik zie op het laatste moment pas dat er achterop nog reflectors zitten waar iets mee moet) en dit is het resultaat:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Wanneer kom je hem ophalen, Matthijs? 8)
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
Jeroen S
Guru
Guru
Berichten: 1088
Lid geworden op: di apr 29, 2008 18:28
Locatie: Ede

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

do feb 18, 2010 17:36

Gaaf hoor!!
Erg leuk zo'n model van je eigen auto!

één kleine maar, doe je het zó netjes!! vergeet? je de buitenspiegel!

verder :thumbs:

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

do feb 18, 2010 17:52

Gaaf hoor!!
Erg leuk zo'n model van je eigen auto!

één kleine maar, doe je het zó netjes!! vergeet? je de buitenspiegel!

verder :thumbs:
Tja, is niet een kwestie van vergeten, is een kwestie van grenzen trekken. Ik ben het wel met je eens dat het jammer is, maar zulke buitenspiegels ga je nooit kant en klaar vinden in deze schaal, dus zal je ze met de hand moeten maken. En dat kan allemaal wel, heb ik voor de ombouw van mijn eigen 1/43 Sud ook gedaan, maar daar ben je echt wel even zoet mee. Dat red je niet in een avondje knutselen, in twee misschien ook nog niet. Tenminste, ik niet. En het zou bovendien handgebouwd een zeer kwetsbaar onderdeel van het model blijven. Even met je vinger erlangs (of met een kat, he Matthijs :wink: ) en het ligt er al af. Dus vandaar 8)
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

do feb 18, 2010 18:57

=D> =D> =D> =D> =D> =D>

Wat een engelengeduld !!!!! Maak nog liever 5 echte exemplaren denk ik .......

Grts, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

do feb 18, 2010 21:30

Wanneer kom je hem ophalen, Matthijs? 8)
wat ontzettend gaaf zeg!!
(ja stof, tis dan geen italie maar wel weer een leuk ritje haha :lol: )
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

do feb 18, 2010 21:30

Wow, wat een mooi verhaal en een nog mooier resultaat, respect daarvoor, en mooi dat je zoiets voor een mede-alfist doet!

@ Stof, ik kom het schaalmodel zeker een keer bezichtigen!
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Chris_Sei

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

vr feb 19, 2010 08:43

Wat een prestatie =D> . Een 'emotieloos' model omtoveren tot een 'echte' auto

Gebruikersavatar
hoornstra
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 979
Lid geworden op: di jul 10, 2007 13:20
Locatie: Steenwijk

RE: Restauratie sudsprint '82 Trouble in paradise...

vr feb 19, 2010 15:26

Weer een leer moment, De ruitenwissers van een 164 passen ook op een sprint. 8)
Verder wat een geduld, ziet er goed uit.
Er wordt nooit zoveel gelogen als na een jachtpartij, tijdens een oorlog en voor een verkiezing.

verleden:diverse sud, sud 5m, sud ti, 33, 33qv, 33 sw, 164, 146, GTV2.0, 75TS, 166V6

Scarb 0142

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 - nu ook in 1:25!!

vr feb 19, 2010 18:26

Michiel, wat onwijs gaaf! Natuurlijk had je me tussendoor stiekem al wel af en toe op de hoogte gehouden, maar dat je in sommige dingen toch nog ZO ver zou gaan had ik echt niet verwacht!

Ik kom snel een keer langs om 'm op te halen!

superdeluxefantastisch! en zo'n mooi 'restauratieverslag' erbij ook... wauw!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
MDP
Guru
Guru
Berichten: 1313
Lid geworden op: vr dec 22, 2006 02:36
Locatie: Zuid-Limburg
Contacteer: Website Twitter

RE: Restauratie sudsprint '82 - nu ook in 1:25!!

vr feb 19, 2010 18:43

Haha, gaaf hoor!

Gebruikersavatar
Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3768
Lid geworden op: vr okt 19, 2007 02:02
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 - nu ook in 1:25!!

vr feb 19, 2010 23:10

Michiel, wat onwijs gaaf! Natuurlijk had je me tussendoor stiekem al wel af en toe op de hoogte gehouden, maar dat je in sommige dingen toch nog ZO ver zou gaan had ik echt niet verwacht!

Ik kom snel een keer langs om 'm op te halen!

superdeluxefantastisch! en zo'n mooi 'restauratieverslag' erbij ook... wauw!
Ik ben blij dat je er blij mee bent. :)

Ik hoor het wel van je wanneer je wilt komen.
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

Terug naar “Projecten”