De banden zijn al weer een paar honderd kilometer oud...maar het rijdt een stuk veiliger mét profiel op 4 hoeken!
En ik heb nog zelf (onder begeleiding) een bandje omgelegd ook! Ok, die had een flinke on-balans, dus moest 'ie er nog een keer af en om zodat de loodvoorraad niet in één keer op was...maar uiteindelijk zitten er dus 2 verse bandjes achter en de 2 half-jaar-en-10.000km-oude exemplaren naar voor.
En bij al die grip hoort natuurlijk ook vermogen. En daar ontbrak het de 75 nadrukkelijk aan. De 75 1.8ie van Sander is me gruwelijk te snel af dus dat er iets beter kon was wel duidelijk. En gister, bij de Volante rit, had Sander een aangename verrassing voor me: zijn oude, gechipte kompjoeter!! Sander heeft al een tijdje een Madeno chipje in zijn 75 zitten (wat deels het snelheidsverschil verklaart) en had dus zijn oude,
Edit: onbekende (géén Squadra dus??) gechipte exemplaar ongebruikt op de plank liggen. We hebben het er wel al een paar keer over gehad, maar het was er tot nu toe niet van gekomen die in mijn 75 te hangen.
Tot gister dus!!
Na een kwartiertje in een ongemakkeljike yoga houding onder mijn dashboard te liggen had Sander 'm gewisseld. En dat maakt een wereld van verschil! Oké, het is geen GTA, maar de 75 heeft nu zowaar een merkbare versnelling!!
Ik heb er meteen tijdens de Volante rit door het pitoreske Noord Holland van kunnen genieten. Ik bleef redelijk bij tussen de GTV's, gechipte 75 en de 2.0 Giulia!!
En vanmorgen in de ochtendspits kwam de 75 een stuk beter mee in het verkeer. Het is natuurlijk nog geen snelheidsmonster, maar doordat de motor bij lagere toeren veel soepeler oppakt en meer vermogen heeft (lijkt te hebben) is het relaxter rijden en hoef ik een stuk minder hard door te trappen om bij te blijven.
Deze ingreep stond niet op het to-do lijstje, maar is er zéker een aangename aanvulling op!!!
Het interieur en speledingetjes:
* buitenspiegel links elektrisch monteren en rechts gangbaar maken
* elektrische antenne monteren
* radio vervangen
* bestuurdersstoel vervangen
* kachel repareren (elke ochtend gefohned haar hoeft niet perse
)
* en als 't dashboard dan toch open ligt dashboard verlichting verversen
Buitenkant en aanverwanten:
* nieuwere bumpers monteren
* nieuwe voorbandjes
-> done
* achterlicht aquarium fixen
* bestuurdersdeur vervangen (trekhaakschade) en meteen cv bestuurdersdeur opfrissen (tov de huidige in ieder geval)
* roest bij wielkasten en kleine andere plekjes aanpakken
* krokante plekjes in wielkast LV en reservewielbak aanpakken
* en als het staal en plastic weer strak is de lak laten op knappen. De lak heeft nu diverse kleuren rood, en de blanke lak schilfert er lustig op los. Geen redden aan met alleen poetsen dus.
* typeplaatjes achter opnieuw d'r op plakken (75 1.8 IE
)
Technisch (min of meer):
* startmotor vervangen, betere ligt al achterin
* CSC einddemper met 70 mm ipv de Supersprint Magnum einddemper met 100 mm! & CSC spruitstuk als ze aan de beurt is (voorlopig een frisse gebruikte...)
* baksteun vervangen
* bezine filter & slang vervangen
* bij aankoop was al bekend dat de krukaskeerringen lekken. De olie stroomt er niet uit, maar de "ingebouwde anti-roestbehandeling" is niet optimaal.
* Squadra chipje d'r in -> done
En ook als vorige keer:
eeeeehhhhhh.....ik vergeet vast nog wel het een en ander.
En nee, een gereviseerde 1.8IE over een jaar vergeet ik niet.