Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (update 06-02)

zo feb 07, 2010 14:13

Vandaag de motor laten lopen en gehoord/gekeken of alles goed functioneerde. Motor loopt wel mooi stil, dus geen bijgeluiden alleen loopt ie niet mooi op alle 4 de cilinders.
Denk dat nieuwe ontstekingsdelen wonderen doen. Toen toch besloten om de motor+bak compleet te gaan demonteren, mijn vader is hiermee aan de slag gegaan
en ik heb nog wat stukjes gelast in het rechter binnenscherm. Lassen ging echt goed, snap niet waarom het zo goed ging maar ben best tevreden met het resultaat.
Moet het nog netjes afslijpen alleen was mijn vader bezig om de brandstofslangen los te halen, lijkt me geen goede combi slijpen en benzine :lol:
Dus heb hem nog even geholpen met de laatste bouten en moeren. Volgens mij is er inderdaad een andere motor in gekomen, een aantal sensoren die wel op de motor
zijn niet aangesloten omdat er geen bekabeling voor is. Ook zaten er veel bouten niet goed vast of zelfs los! Zat zelfs een inbus van de aandrijfas helemaal los, gelukkig is de ashoes nog heel gebleven.

voor:
Afbeelding

na:
Afbeelding


Afbeelding

Dus zie hier het resultaat, motor en auto gescheiden

Afbeelding

Afbeelding

Kunnen we meteen nog wat plekjes bijwerken in de motorruimte, zijn precies op tijd bij!
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
makro
Member
Member
Berichten: 169
Lid geworden op: di jan 04, 2005 08:44
Locatie: Fryslan
Contacteer: Website

RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (update 06-02)

ma feb 08, 2010 19:34

ziet er goed uit !
Nu: Giulietta, Spider 916, Sud SC, Sud Giardinetta, Sud Super.
Vroeger: 33, 145, 156, Mito, Sud QO.

Gebruikersavatar
jans
Newbie
Newbie
Berichten: 32
Lid geworden op: di apr 29, 2008 23:14
Locatie: lunteren

RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (update 06-02)

di feb 09, 2010 23:19

Ziet er goed uit,ga zo door =D> =D>
Dagelijks vervoer: Alfa 147 1.9 JTD Distinctive. Bouwjaar 2004.
Bijna klaar.... Alfasud ti Qv Bj 83

Gehad: Alfa 33 1.7 16 v
Alfa 33 1.7 en nog veel meer

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (update 06-02)

zo feb 21, 2010 11:04

Omdat vandaag de brug bezet was kon ik niet verder met het lassen dus maar bezig geweest met motor en versnellingsbak. De versnellingsbak wou niet in de tweede versnelling, ik dacht dat het aan het schakelmechanisme lag maar helaas.
Waarschijnlijk iets in de bak zelf, dus een andere bak uit de stelling getrokken, wat nogal lang duurde. Ik kon geen bak vinden met de zelfde overbrenging en komt nu een bak achter van een TI QV.
Ik weet nog steeds niet wat voor bak er achter heeft gezeten, zie ook topic in ‘technische vragen. Van de nieuwe bak het schakelmechanisme en achteruit sensor vervangen. Van de motor hebben we de waterpomp,
distributie (incl. Spanners) en complete koppeling vervangen. Volgende week bougies en ontsteking vernieuwen en klepspeling controleren, had al even gekeken maar speling is aan de krappe kant.
Omdat de versnellingsbak is uitgebouwd meteen maar de remklauwen voor gereviseerd, je kan er nu tenslotte goed bij. Als het allemaal meezit gaan motor en bak volgend weekend weer in de Sud.
Dan nog wat slangen vervangen en kijken of die weer lekker loopt.

Onderstaand wat foto’s, we hebben de onderdelen niet perfect schoon gemaakt want het wordt toch een werkpaard i.p.v. een sierpaard.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
Alfa_Japan
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 876
Lid geworden op: za nov 26, 2005 12:56
Locatie: Het Brabantse land
Contacteer: Website

RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (update 06-02)

zo feb 21, 2010 12:13

Hee Martijn, gaat helemaal goed komen met deze QO. Bovenaan pagina 3 staat een foto van je rechterbinnescherm (bij de accu) waar je een stuk ingelast hebt. Dit gedeelte is bij mijn Sud ook zo rot als een mispel, heb je een idee waarom altijd het rechterbinnenscherm op deze plaats zo rot is? Links bijvoorbeeld helemaal geen spatje roest te zien. Ik wil wat preventieve akties nemen wanneer mogelijk voor als mijn binnenscherm er weer zo hard uitziet als het jouwe. Succes met je project :thumbs:
Registro Alfasud Giardinetta internazionale (R.A.G.i.)
www.alfasud-giardinetta.net

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

Re: RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (update 06-02)

zo feb 21, 2010 14:11

Hee Martijn, gaat helemaal goed komen met deze QO. Bovenaan pagina 3 staat een foto van je rechterbinnescherm (bij de accu) waar je een stuk ingelast hebt. Dit gedeelte is bij mijn Sud ook zo rot als een mispel, heb je een idee waarom altijd het rechterbinnenscherm op deze plaats zo rot is? Links bijvoorbeeld helemaal geen spatje roest te zien. Ik wil wat preventieve akties nemen wanneer mogelijk voor als mijn binnenscherm er weer zo hard uitziet als het jouwe. Succes met je project :thumbs:
Je kan in jouw geval beter het hele balkje(spatborddrager) vervangen,

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (update 06-02)

zo feb 21, 2010 18:54

Hee Martijn, gaat helemaal goed komen met deze QO. Bovenaan pagina 3 staat een foto van je rechterbinnescherm (bij de accu) waar je een stuk ingelast hebt. Dit gedeelte is bij mijn Sud ook zo rot als een mispel, heb je een idee waarom altijd het rechterbinnenscherm op deze plaats zo rot is? Links bijvoorbeeld helemaal geen spatje roest te zien. Ik wil wat preventieve akties nemen wanneer mogelijk voor als mijn binnenscherm er weer zo hard uitziet als het jouwe. Succes met je project :thumbs:

Pff ik heb geen idee, maar nu je het zegt, klopt het wel! Van de QO ook de rechter slecht en linker bikkel hard! Rechts zit wel altijd de waterzak voor de ruitensproeiers (niet bij deze QO) tevens zitten de binnenbalkjes altijd vol met PUR.
Rookt zo lekker tijdens het lassen 8)

Maar misschien heeft iemand anders een suggestie??


Bedankt voor de complimenten \:D/
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (update 20-02)

zo feb 21, 2010 22:00

Mijn 1e Sud was nog geen 4 jaar oud toen ik die kocht en bij de 1e APK toen die 4 werd moest rechts daar een flink gat dicht gelast worden onder de waterzak. Ook bij mijn huidige Sud is dat al eens gedaan. Het gekke is dat het reparatiestuk gewoon na 15-20 jaar nog goed is.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (kleine update 27-02)

zo feb 28, 2010 15:31

Vandaag niet zoveel gedaan, versnellingsbak weer aan de motor gemonteerd. We zouden de motor met bak weer monteren in de Sud alleen kwamen we nog een klein gaatje tegen onder de accubak,
wat eerst even moet worden gedicht. Plaatwerk verwijdert, schoongemaakt en een nieuw plaatje op maat gemaakt, deze gaan we volgende week lassen.

Tussen de bedrijven door nog de remklauwen achter gedemonteerd zodat ik deze volgende week kan reviseren.
Als het allemaal goed gaat worden motor en auto volgende week weer herenigd.

Voor:

Afbeelding

Na: :D

Afbeelding

Natuurlijk even de kleppendeksels mooi gemaakt. 8)

Afbeelding
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (kleine update 27-02)

zo mar 07, 2010 19:57

Vandaag maar niet de motor gemonteerd want er moest nog wat worden gelast dus dan maar een lasdag ingelast. :D
Moest toch nog veel worden gelast dus dan maar even doorpakken. De volgende punten zijn aangepakt:
• Rechter spatbord binnenzijde
• Rechter draagbalk spatbord
• Rechter veerpoot
• Accubak
• Rechter spatbordrand achterzijde

Nu alleen nog de rechtervoor kriksteun herstellen en dan is het laswerk gedaan voor de Sud.
In de tussen tijd nog even de motor klaar gemaakt door de bougies, rotor, verdelerkap en bougiekabels te vervangen.
Daarbij kwamen we erachter dat de vacuüm vervroeger niet meer werkte, deze is waarschijnlijk kapot gedrukt bij een eerder
motor/bak wisseling. Geprobeerd om een complete verdeler te vervangen van een andere motor maar die wou niet los,
helemaal vast. Dus uit eindelijk alleen de vervroeger vervangen en alles functioneert weer zoals het vroeger de fabriek uit kwam.

Krijg wel steeds meer het gevoel dan er aardig is geknutseld aan de Sud met niet echte kennis! : :cry:
Volgende week motor en bak weer monteren!
\:D/

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (update 06-03)

za mar 13, 2010 20:55

Gisteren en vandaag druk bezig geweest met het inbouwen van de motor met bak. Vanmiddag om 12:15 liep ze alweer.
Ontsteking moeten we nog afstellen, ik heb hiervoor een stroboscoop aangeschaft. Als het goed is komt deze van de week binnen.

voor:
Afbeelding

Na:
Afbeelding

We hebben eerst de motor op oliedruk laten komen, daarna lekker warm laten lopen. Thermostaat ging open en alles bleef goed, geen lekkage's.
Alleen bleef er alsmaar rook onder de auto vandaan komen, even onder de brug gekeken en er lag een laag zwarte drap op de grond.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De tectyl van de bodem werd zo warm van de uitlaat dat het begon te druppen. Nu mijn vraag; is de uitlaat te dicht bij de bodem gemonteerd?
Of is de auto na het tectyleren meteen gestald en is er niet meer gereden??

Van de week heeft mijn vader het nieuwe ingelaste plaatwerk voorzien van twee lagen RX5, vanmiddag nog even een
laagje kit op aangebracht en het kan (bij warmere dagen) worden gespoten.

Afbeelding

Ook nog de ruitensproeier geprobeerd te herstellen alleen werk het pompje niet en mist er een dop van de tank.
Dus wie o wie heeft er een ruitenwissertankje met motor over?(zie ook topic gezocht) Anders monteren we gewoon een ruitensproeierzak.

Afbeelding

Tevens nog de remklauwen achter gedemonteerd en deze liggen nu te weken in dieselolie, zodat ik zaterdag de zuiger kan demonteren en de klauwen kan reviseren.
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Gebruikersavatar
ALFAHEIDA
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 917
Lid geworden op: ma jan 30, 2006 21:23
Locatie: Sint Annaparochie
Contacteer: Website

RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (Motor draait weer!!)

zo mar 14, 2010 10:22

Mooi Martijn, kan er weer mee getoert worden binnenkort..... :lol:
Zit er normaal gesproken geen hitte schild achter de pijpen van de Sud?

Groet,

Erwin
-159 1750 Tbi SW Ti
-164 Aut. 3.0 12v

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

Re: RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (update 06-03)

zo mar 14, 2010 10:25

De tectyl van de bodem werd zo warm van de uitlaat dat het begon te druppen. Nu mijn vraag; is de uitlaat te dicht bij de bodem gemonteerd?
Of is de auto na het tectyleren meteen gestald en is er niet meer gereden??
Ik denk antwoord B.

Mooi project trouwens, en lekker de gang erin :thumbs:
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1170
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (Motor draait weer!!)

zo mar 14, 2010 10:46

Gewoon een ruitensproeierzakje, heb ik ook gedaan.
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
martijnsud
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 615
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:45
Locatie: Drachten / Stiens

Re: RE: AlfaSud 1.5 Quadrifoglio Oro 5drs (Motor draait weer

ma mar 15, 2010 12:53

Mooi Martijn, kan er weer mee getoert worden binnenkort..... :lol:
Zit er normaal gesproken geen hitte schild achter de pijpen van de Sud?

Groet,

Erwin
Nee, helaas geen hitte schild. Gaan nu weer opbouwen dus hoop op korte termijn een APK te kunnen schoren :lol:

@Huib; bedankt en denk ook 'B'

@Alfasud; ga ik waarschijnlijk ook doen


Maar verder nog iemand een idee of de ruimte tussen de uitlaat en bodemplaat correct is?
Giulietta TCT MA
Fiat Punto TwinAir
Alfasud 1.7 TI QV SAVALI
155 2.0 16V EVO
Alfasud Giardinetta 'Servizio'

Terug naar “Projecten”