------

Miskoop

wo feb 24, 2010 07:03

Hoe kan een garagebedrijf er zulke smerige praktijken op na houden?
Vorig jaar kocht ik mijn Alfa 146 T-Spark op gas. Toen ik ernaar wilde laten kijken door een expert, liet hij dit niet toe. Dat was een alarmbel die ik negeerde, omdat ik lang gezocht had naar een betaalbare Alfa op G3. Ik kon niet vermoeden dat ik een kostenpost aanschafte. Op de een of andere manier heeft hij de auto met een doorgeroest subframe en een verjaarde distributieriem door de keuring gekregen en mij opgezadeld met een enorm probleem bij de volgende keuring. Motorisch is de auto niet in orde, de carrosserie is slecht en het onderhoud was niet in orde. Kortom: hij heeft me een slechte auto voor teveel verkocht, waar ik maar een jaar ik kon rijden. En ik heb hem notabene nog het wrak van mijn oude T-spark gegeven! Het is een goede les: ik koop nooit meer een auto zonder deze door een ander garagebedrijf te laten bekijken op een brug!

[Mod-edit]Naam van het bedrijf verwijderd. Je hebt bij je aanmelding de voorwaarden geaccepteerd. Hou je er dan ook aan.

ebbr
Guru
Guru

RE:

wo feb 24, 2010 08:36

Indien je aannemelijk kan (laten) maken, dat de auto dusdanig verroest moet zijn dat ook vorig jaar er geen APK afgegeven zou mogen worden. Of dat op zijn minst dit als aandachtspunt op het APK formulier zou moeten staan: Dan zou ik trachten het bedrijf aansprakelijk te stellen. Ik weet niet of dit bedrijf zelf het APK keurstation is of dat dit is uitbesteed?

Ga na een rechtswinkel! Zeker dit voorval melden bij het 'RDW Centrum voor voertuigtechniek' van deze wantoestand.

Garantie of niet een bedrijf moet deugdelijk materiaal in balans met de vraagprijs leveren. Dus was de auto 500,00 weinig kans, maar van bijv. 2000,00 Euro of meer mag je meer dan een jaar rijplezier verwachten als consument. Wellicht met kosten maar niet zo!

Bijzonder vervelend, en dure les.
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

RE:

wo feb 24, 2010 09:01

Niet keuren, niet zeuren...

Je eerste posting hier op het forum en je geeft zelf eigenlijk al aan dat je een APK verwart met een aankoopkeuring. Beetje dom. Beetje jammer om jezelf op deze manier een rein geheugen aan te willen praten. Je hebt gewoon een fout gemaakt. Wees een vent (of vrouw) en ga eerst eens bij je eigen handswijze na of dit wel zo'n schoonheidsprijs verdient.
Dirk - Giulia2000TS

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE:

wo feb 24, 2010 10:11

u heeft niet voldaan aan uw onderzoeksplicht als consument in de eerste plaats. in de tweede plaats zegt een APK niets over al dan niet achterstallig onderhoud. in de derde plaats is er blijkbaar slecht onderhandeld want meestal sleep ik er bij aankoop van een gebruikte auto wel een (grote) onderhoudsbeurt uit. iedereen die een duidelijke voorkeur voor ALfa heeft weet dat de distributie een aandachtspunt is.
Zoals u zelf al aangeeft was het blijkbaar de goedkoopste, dat leidt al direct tot de conclusie dat daar een reden voor is. Aan de consument om uit te zoeken waarom dat dan is, en geen onderzoek doen is dan nu eigen schuld. Als men dat niet toegelaten heeft, best maar loop dan weg, en ga niet achteraf klagen dat er m.i. te verwachten kosten bovenop komen.

In de 4e plaats bent u op een verkeerd forum: er is altijd een basisrecht op hoor en wederhoor, en dat heeft niet plaatsgevonden
Naar mijn mening is dit forum niet bedoeld om bedrijven zwart te gaan maken, en mag dit topic eigenlijk geheel verwijderd worden.
u loopt eigenlijk ook een risico zich schuldig te maken aan smaad en/of belediging door dit publiekelijk te doen.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

Bialbero1962
Member
Member

RE:

wo feb 24, 2010 10:37

Hoor en wederhoor is een basisrecht. Zo ook dat een mededelingsplicht voor een onderzoeksplicht gaat; een verkoper moet een hem bekend zijn of een hem bekend behorend feit mededelen aan de koper. Temeer als dit een belangrijk iets is en vooral als de koper een leek is. De verkoper kan zich vergist hebben dus je moet hem de kans geven zijn vergissing te herstellen binnen een redelijke termijn, zeg 14 dagen. Een genuanceerde oplossing moet dan toch haalbaar zijn. Succes
Scarbnr:04609
Alfa Romeo Spider 2.0., 1993, rosso proteo
Alfa Romeo 155 1.8 TS 8v WB 1996, nero
Alfa Romeo GT 2.0 JTS Distinctive, 2009, grigio sterling
Eerste Alfa: Giulietta 2.0 Lusso, 1984

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE:

wo feb 24, 2010 11:34

aankoop is inmiddels (ruim?) een jaar geleden. hoeveel km is er extra gereden? op gas dus ik neem aan niet weinig anders neem je geen gas.
Dan kan je ervan uitgaan dat je met een jaar zeker weer onderhoud hebt aan je auto, of ben ik gek? en kan best ziojn dat met aankoop de distributie nog niet aan de beurt was en met de extra km nu wel.

Daarom: er zijn zoveel zaken die wij met verhaal van 1 kant niet weten, dat er geen conclusie te trekken is, en kwalificeer ik een dergelijke posting gewoon als vuilspuierij. Ongeacht over wie het gaat, en ongeacht of het terecht is. Er word gewoon niet aan een aantal basisvoorwaarden voldaan. Daarom: weg met het hele topic.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Miskoop

wo feb 24, 2010 12:30

Even los van de onprettige ervaring met een verkoper, hoe is het nu met de auto? Heb je ondertussen wel een oplossing voor je technische problemen?

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo feb 24, 2010 12:34

Heb zelf jaren Alfa op gas gereden, 25.000km tot 30.000km per jaar.

Bij mijn ex '98-er 156 1.8ts was € 1100,- bij een APK met grote beurt normaal, of zelfs goedkoop voor dat betreffende jaar.
Buiten het verdere normale onderhoud wat dan door het jaar heen gebeurde.
En dan deed ik het meeste werk allemaal zelf.
Dat resulteert er dan ook in dat die auto (naar ik vernomen heb) nog steeds goed rijdt en geen olie verbruikt.

Gezien het verhaal in deze post begrijp ik dat deze Alfa het hele jaar niet in de garage is geweest voor onderhoud?
Distributieriem is geen verhaal voor de keuring overigens, maar een onderdeel wat eenvoudig is te controleren, zelfs door een leek.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: Miskoop

wo feb 24, 2010 13:25

Distributieriem is geen verhaal voor de keuring overigens, maar een onderdeel wat eenvoudig is te controleren, zelfs door een leek.
Hoe wil je dat dan doen? Als je geen factuur hebt waar een kmstand en een datum op staat, weet je niets. Aan de riem zelf is niet veel te zien, dus dan moet je hem maar preventief gaan (laten) vervangen.

Ik rijd al 20 jaar gas, waarvan 10 jaar Alfa. De hoeveelheid 146 op g3 die nog niet rot zijn is erg klein, ze hebben bijna allemaal meer dan 200.000 km op de teller staan en ze hebben een aantal punten waarop ze behoorlijk roestgevoelig zijn. Mijn 146 op G3 is vorig jaar gelast door Giulia-Tom, maar ik denk dat er dit jaar op wat andere punten ook nog laswerk gedaan moet worden voor de APK. Die van web is een heel topic over geweest. Een kennis van me heeft ook een 146je op G3, de zijne is eigenlijk de enige die niet rot is op de bodem op op de crash-tubes die ik tot nu toe gezien heb. Zijn auto is ook duidelijk geen nieuwe meer hoor, maar gezien de staat van de auto en het feit dat ik er met 210.000 km de originele koppelingsplaat pas onderuit haal, is hij waarschijnlijk vroeg in z'n leven vertroeteld geweest en zijn de vorige eigenaren geen aftrappers geweest. Ik vermoed dat deze auto een groot deel van z'n leven binnen geslapen heeft en netjes gewassen is, ook de bodem en in de spatborden en dergelijke.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

Re: RE: Miskoop

wo feb 24, 2010 13:29

Hoe wil je dat dan doen? Als je geen factuur hebt waar een kmstand en een datum op staat, weet je niets. Aan de riem zelf is niet veel te zien, dus dan moet je hem maar preventief gaan (laten) vervangen.
Precies, bij twijfel vervangen dat ding!
Daar hoef je geen expert voor te zijn, met een beetje onderzoek op het internet zie je al gauw dat dat toch de remedie is.
Heb ik bij de aankoop van mijn 156 ook erbij bedongen, daar was ook niks van bekend...

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 24, 2010 13:42

Mischien kun je nog een herkeuring laten doen bij een onafhankelijk keuringsstation zodat je dit kunt gebruiken als je verder wil met de rechtsbijstand of het bedrijf eerst te benaderen met de constateringen.
156

Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Contacteer: Website

wo feb 24, 2010 14:28

Rechtsbijstand zal hier heel snel klaar mee zijn. Je hebt zelf ook verantwoordelijkheden. Maar domweg proberen kan altijd natuurlijk. (Met de nadruk op dom...)
Dirk - Giulia2000TS

Paliri
Guru Duplice
Guru Duplice

wo feb 24, 2010 14:53

van een koper kun je niet alles verwachten, domweg omdat hij meestal een leek is. Ik denk dat dit wel kans maakt maar dat de rechtsbijstand het makkelijk kan afschuiven. Naar een advocaat gaan is econ. niet verantwoord.

ik zou eerst met betreffende garage om tafel gaan zitten, mischien willen zij wel een deel zelf doen :wink:
156

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo feb 24, 2010 15:02

Ja, dat is stap 1, even terug naar de garage en overleggen als dat mogelijk is...

We hebben hier ook niet het hele verhaal, wat kostte de 146, wat is het bouwjaar?
Hoe rot het subframe is en dat soort info is nodig om echt een oordeel te vellen.
Als ie een stuk goedkoper was dan de gemiddelde, dan zou ik al nattigheid voelen.
Als iets te mooi is om waar te zijn, is dat meest ook zo...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 24, 2010 15:09

Na een jaar is er weinig meer te claimen, dat zal de rechtsbijstand je ook wel vertellen.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”