vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: Miskoop

wo feb 24, 2010 16:25

tja... laten we even ophouden met speculeren, zijn niet op de beurs toch?
We weten veel te weinig om een echt oordeel te vellen eigenlijk. km stand, bouwjaar, aanschafprijs, verdere afspraken of gegeven info door garagebedrijf. In essentie kunnen we hier niets mee. Ben wel blij dat het topic door verwijderen van de naam van het bedrijf meer algemeen geworden is, hebben anderen er misschien ook nog wat aan.
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

ebbr
Guru
Guru

wo feb 24, 2010 16:25

Ben met bovenstaande niet helemaal eens. Van een particulier mag niet 'kennis' verwacht worden.

De clou zit hem dat 'als' je huidige keuringstation jouw kan 'hard maken' dat volgens hen gezien de huidige staat: ook vorig jaar zeer aannemelijk niet goedgekeurd had mogen worden, maakt ze zeker goede kans!

Nogmaals sowieso melden bij het RDW, wellicht is er al een wanhistory op APK gebied bij deze firma.

Dat zo aankopen niet handig was, zal ze zelf ook begrijpen en daar helpen we niet verder mee...
Vind dit ook geen vorm van éénzijdige zwartmakerij van een firma (dus tja die naam). We beslissen zelf wel hier met welk korreltje zout we dit moeten nemen (eigen verantwoording, maar OK regels zijn regels uiteraard :wink: ).
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

vV
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 24, 2010 16:34

wellicht is er al een wanhistory op APK gebied bij deze firma.
ok, maar heeft dit bedrijf zelf de APK gedaan? of is het door een ander bedrijf gedaan? staat er niet letterlijk, hoewel wel de indruk gewekt wordt. En dan moet het toch hard gemaakt worden. Maar dan nog i de correcte route: contact met het bedrijf, met de bewijzen waaruit dan eea moet blijken, en als men er dan nog niet uitkomt is de logische weg inschakelen van een jurist/rechtsbijstand. De emotionele weg die hier bewandeld is leidt nergens toe, voor niemand.. Ik neem aan dat we het daar wel over eens zijn.. :wink:
gehad o.a.: GT junior 1600, Alfetta GTV 2000, ALfa Sei 2,5i, Maserati 425, spider 1979, spider 1980,Thema 8.32, GTV2000, Alfetta GTV racer,159 2.4 SW Ti Q4 Bianco. Nu Jeep Grand Cherokee 3.0D, GT junior racer met TS, GTam in opbouw.

------

wo feb 24, 2010 17:24

Mod-edit:

Gebruiker is een beetje hardleers door opnieuw de naam van het bedrijf te noemen.

Resultaat: een ban.

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo feb 24, 2010 17:46

Jammer, had de reactie wel willen lezen met de naam eruit gecensuurd...

swieber
Newbie
Newbie

Re: RE: Miskoop

wo feb 24, 2010 18:46

Distributieriem is geen verhaal voor de keuring overigens, maar een onderdeel wat eenvoudig is te controleren, zelfs door een leek.
Ben ik niet met je eens, de riem zit onder een kap, en je moet de verkoper maar op zijn blauwe ogen geloven als er geen boekje oid is.
Gehad:

156 1.8 TS
147 1.9 JTD

Nu: 166 2.0 TS FL (2004)
----
Greetings from The Humungus! The Lord Humungus! The Warrior of the Wasteland! The Ayatollah of Rock and Rolla!

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo feb 24, 2010 19:13

Distributieriem is geen verhaal voor de keuring overigens, maar een onderdeel wat eenvoudig is te controleren, zelfs door een leek.
Ben ik niet met je eens, de riem zit onder een kap, en je moet de verkoper maar op zijn blauwe ogen geloven als er geen boekje oid is.

Sinds wanneer is dat een apk punt dan??

Gtv4
Advanced Member
Advanced Member

wo feb 24, 2010 19:15

Als ie stuk is dan kun je de auto niet keuren. :roll:

swieber
Newbie
Newbie

wo feb 24, 2010 19:31

Sinds nooit, maar dat bedoelde ik niet :shock: Ik bedoelde dat je dat als leek zelf niet kunt controleren.
Gehad:

156 1.8 TS
147 1.9 JTD

Nu: 166 2.0 TS FL (2004)
----
Greetings from The Humungus! The Lord Humungus! The Warrior of the Wasteland! The Ayatollah of Rock and Rolla!

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 24, 2010 20:52

Zoals gewoonlijk zie ik het weer helemaal anders dan de rest van de wereld :lol: . Wat klaag je nou? Je mag je handen dichtknijpen dat je een jaar hebt kunnen rijden! Op het moment dat je de goedkoopste auto van je keuze gaat bekijken omdat die nét in je budget past, de verkopende partij geen aankoopkeuring wil toestaan en jij daar niets verdacht aan vindt en je zelf ook nog eens van toeten noch blazen weet schep je niet bepaald de beste voorwaarden voor probleemloos autogebruik.
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

ErwinV6

wo feb 24, 2010 21:00

Ja Yuri, ik begrijp de strekking van het verhaal ook niet helemaal!

Ik vind het nooit zo slim mensen die van toeters noch blazen weten en dan zo een auto kopen....

Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice

wo feb 24, 2010 21:57

Zoals gewoonlijk zie ik het weer helemaal anders dan de rest van de wereld :lol: . Wat klaag je nou? Je mag je handen dichtknijpen dat je een jaar hebt kunnen rijden! Op het moment dat je de goedkoopste auto van je keuze gaat bekijken omdat die nét in je budget past, de verkopende partij geen aankoopkeuring wil toestaan en jij daar niets verdacht aan vindt en je zelf ook nog eens van toeten noch blazen weet schep je niet bepaald de beste voorwaarden voor probleemloos autogebruik.
Precies, jij zegt wat ik denk... tel daar nog eens op dat er een jaar later pas wordt opgemerkt dat er van alles mis is...
Hoezo onderhoud... en dat er nog steeds mensen zijn die denken dat een auto met apk per definitie goed moeten zijn snap ik helemaal niet. Dan laat jeje gewoon belazeren. Laat staan dat je een Alfa met TS motor koopt zonder het olieverbruik of de distributie te checken, overal op internet is zo te vinden dat dat dingen zijn waar je op moet letten. Maar nee, we kijken op internet alleen naar de prijs en rijden een jaar rond zonder ergens naar te kijken. Sorry hoor en dan nog gaan verdedigen dat de distributieriem bij de apk fris moet zijn... leek of niet, dat is gewoon je kop in het zand steken.

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

wo feb 24, 2010 22:05

Welbeschouwd is het dus absoluut geen miskoop. Bij een vervangingsinterval van 3 jaar voor je distributieriem heb je dus een kans van 1 op 3 dat deze binnen het jaar kapot gaat lopen als je niks van de leeftijd van het ding weet (en dan laten we afgelegde kilometers even buiten beschouwing). Zie het toch wat positiever in! :twisted:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 25, 2010 00:27

Welbeschouwd is het dus absoluut geen miskoop. Bij een vervangingsinterval van 3 jaar voor je distributieriem heb je dus een kans van 1 op 3 dat deze binnen het jaar kapot gaat lopen als je niks van de leeftijd van het ding weet (en dan laten we afgelegde kilometers even buiten beschouwing). Zie het toch wat positiever in! :twisted:
Jij opportunist. Ik zeg je dat de kans veel groter is, maar ook just weer niet. Waarom? Omdat mensen die een auto aanbieden met een distributieriem die nog meer dan de helft van de levensduur heeft, dat zeker zullen melden. Als je er niets over hoort, is zie minstens over de helft heen. Je hebt dus een kans van 50% dat de riem minder dan anderhalf jaar voor z'n vervanging zit. Maarrrr, jij gaat er van uit dat de riem altijd binnen zeer afzienbare tijd na die 3 jaar stuk gaat. Initieel was de vervangingstermijn 5 jaar of 100.000 km. Die is niet helemaal voor niets gekozen, een heel groot deel van de auto's zal gewoon die 100.000 vol weten te maken met dezelfde riem. Het zijn er alleen te weinig om het binnen een garantieregeling te kunnen houden, vandaar dat ie teruggesteld is.

Statistiek is best grappig, want hoe groot is de kans nou dat je riem klapt als je niet weet hoe oud ie is?

yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do feb 25, 2010 00:41

Jij opportunist. Ik zeg je dat de kans veel groter is, maar ook just weer niet. Waarom? Omdat mensen die een auto aanbieden met een distributieriem die nog meer dan de helft van de levensduur heeft, dat zeker zullen melden. Als je er niets over hoort, is zie minstens over de helft heen. Je hebt dus een kans van 50% dat de riem minder dan anderhalf jaar voor z'n vervanging zit. Maarrrr, jij gaat er van uit dat de riem altijd binnen zeer afzienbare tijd na die 3 jaar stuk gaat. Initieel was de vervangingstermijn 5 jaar of 100.000 km. Die is niet helemaal voor niets gekozen, een heel groot deel van de auto's zal gewoon die 100.000 vol weten te maken met dezelfde riem. Het zijn er alleen te weinig om het binnen een garantieregeling te kunnen houden, vandaar dat ie teruggesteld is.

Statistiek is best grappig, want hoe groot is de kans nou dat je riem klapt als je niet weet hoe oud ie is?
Om inzichtelijk te maken dat het met die miskoop wel meevalt wilde ik even kort door de bocht rekenen natuurlijk. :lol: Die distributie is en blijft een aandachtspunt. De horrorverhalen van riemen die na 59.000 (file-?) km de geest geven zijn ook niet uit de lucht gegrepen, en het is niet voor niets dat het interval is teruggebracht van 100.000 naar 60.000 km. Hoe je het ook wendt of keert, ik vind dit nu al het amusantste topic van 2010!

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”