Gebruikersavatar
dvermaat
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za feb 11, 2006 22:03
Locatie: Groot-Ammers
Contacteer: Website

Foutmelding p0150

wo feb 24, 2010 18:00

Heren techneuten,

De laatste tijd valt mij op dat als mijn 147 ( selespeed 2002) snel in toeren terug valt dat ie even moeite moet doen om hem aan de gang te houden.
Je voelt duidelijk dat het toerental even wat schommelt en dan is het weer goed. (is er nog nooit op afgeslagen)
De laatste dagen loopt ie stationair soms ook wat rommelig, laat je hem 100 toeren meer draaien dan is er niks aan de hand.
Afin Ik heb hem maar weer eens aan de computer gehangen en dit gaf dit resultaat:

Afbeelding

Als ik de storing weghaal komt de meteen na een keer starten weer terug
Overigens is afgelopen zomer is de nokkenas sensor vervangen omdat de auto niet meer startte bij warme motor

Wat zoeken leverde verschillende dingen op:
Kapotte LMM
kapotte Lamda sensor(en)

Ik zou graag weten of er zaken zijn die ik kan nagaan om zo dingen uit te sluiten.... een lmm is zo gekocht maar is 100 euro en dan weet ik nog niet eens zeker of het wel nodig is.
Zijn lamda sensoren goed zelf te vervangen eventueel of wordt dat dan meteen weer in buidel tasten?
en als het zelf gedaan kan worden waar zitten die?
Aangezien de auto de afgelopen maanden handen vol met geld gekost heeft wil ik niet zomaar lukraak gaan wisselen.

David
Nu:
Gehad:
[url=http://www.davidvermaat.nl/coppermine/t ... p?album=47]Giulia Super lusso, hawthorn white[/url]
147 2.0 Distinctive selespeed
33 1.5 ie imola

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Foutmelding p0150

wo feb 24, 2010 18:39

LMM gaan vaak stuk,en zijn een stuk simpeler te vervangen als een lambda.
Alles is natuurlijk zelf te doen,maar das wel afhankelijk van hoe handig je bent ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
dvermaat
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za feb 11, 2006 22:03
Locatie: Groot-Ammers
Contacteer: Website

RE: Foutmelding p0150

wo feb 24, 2010 19:46

Opzicht was Lmm wisselen ook mijn idee maar ik werd door een aantal mensen verwezen naar de site van squadra

(Stukje even geleend)

Code: Selecteer alles

Op diverse fora is de LMM hoofdschuldige nummer 1 bij allerhande problemen. Ze worden daarom ook vaak onterecht vervangen. Feit is dat eigenlijk alleen maar de LMM van het Euro 2 type een beperkte levensduur heeft. Wij schatten deze op 80.000 km of ongeveer 5 jaar. De hittedraadmeter welke vanaf 1995 wordt gemonteerd kent een lange levensduur. Uiterlijk lijken ze op de nieuwe generaties maar zijn totaal niet uitwisselbaar. Andere stekker, ander meetprincipe. Aan het Euro 3 type durven we al niet eens een levensduur te hangen, omdat we die nog met 200.000 km tegenkomen in 100% gezonde staat. Een Euro 4 en/of 5 hebben we al helemaal nooit stuk gezien
uiteraard kan alles stuk maar stukje deed mij toch twijfelen
Nu:
Gehad:
[url=http://www.davidvermaat.nl/coppermine/t ... p?album=47]Giulia Super lusso, hawthorn white[/url]
147 2.0 Distinctive selespeed
33 1.5 ie imola

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Foutmelding p0150

wo feb 24, 2010 23:49

Als je die storing hebt, en niet kunt wissen, zou ik zeggen dat het de 1e lambda-sonde is. De code verwijst zelfs naar sonde 1

En, wat ik niet zeker weet, komt een fout van de LMM niet direct in de computer te staat als zijnde fout...iig niet direct een brandend lampje.

EDIT: En eigenlijk staat het al in de foutcode. O2 sensor malfunction = zuurstof sensor werkt niet naar behoren (vrije vertaling)
''Drive tastefully''

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Foutmelding p0150

do feb 25, 2010 00:19

Je hebt 2 storingen in je ECU staan. De eerste gaat over 1 van je lambdasensoren. Die is stuk, daar hoef je niet aan te twijfelen. Het enige wat nog zou kunnen dat het anders is, is een slechte stekkerverbinding tussen je lambda en je ECU. Zoek die kabel even op, er zit als het goed is een 4-polige stekker aan. die stekker zou nog slecht kontakt kunnen maken, maar als die schoonmaken niet helpt, zal je een nieuwe sensor moeten (laten) plaatsen.

De 2e DTC is 0x1150. Ik kan zo snel ook niet vinden wat de betekenis is, maar het nummer suggereert dat het wel eens aan aanpassing is die niet te maken meer is. Als de ECU probeert te compenseren voor een te hoog zuurstofgehalte, teveel pingelen of een andere correctie, is er een maximum aan wat de ECU kan aanpassen. Als dat maximum nog steeds niet genoeg is om de motor optimaal te laten lopen, krijg je een dergelijke foutmelding. Op zich is het niet ondenkbaar dat die melding veroorzaakt wordt door een defecte lambdasonde.

Mocht na het vervangen van de lambdasonde die 0x1150 terugkeren, zou ik de LMM pas gaan verdenken. Eerst de lambdasonde vervangen, ECU resetten en na inleren nog een keer de DTCs (als 't nog nodig is) verwijderen. Pas als de 0x1150 terug blijft komen dan, zou ik eens gaan kijken wat dan wel de oorzaak is.

SanderQV
Member
Member
Berichten: 133
Lid geworden op: di dec 28, 2004 17:49
Contacteer: Website

RE: Foutmelding p0150

vr feb 26, 2010 01:03

Hoi,

Foutcode 1155 is: ' Preheating resistance 2 above catal.'

Dus de verwarming van een lambda sensor. En als ik het goed heb bedoelen ze met 'above cat', achter de katalysator. Het kan natuurlijk ook de bedrading zijn. Als je een .def file voor een Alfa inleest (ipv standaard kwp2000.def) dan zou je volgens mij ook nog moeten kunnen zien of er een onderbreking of kortsluiting is. Als de lambda sensor verwarming niet goed werkt, dan kan dit ook al foute lambda waardes geven.

Groeten, Sander.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Foutmelding p0150

vr feb 26, 2010 06:55

Ah, de auteur zelf geeft de oplossing.

Above the cat betekent volgens mij juist dat er nog voor de katalysator gemeten wordt. Deze lambdasensor wordt ook gebruikt om het mengsel bij te regelen. Degene die pas na de katalysator zit, wordt alleen gebruikt om de werking van de katalysator te controleren.

Ik weet niet of het bij de 147 ook zo is, maar soms wordt hij ook gebruikt als je een defecte "eerste" lambdasonde hebt om het mengsel nog enigszins bij te regelen. Omdat de katalysator een goede meting nogal bemoeilijkt (het gasmengsel wordt tenslotte al aangepast in de katalysator) en de sensor geen "wideband" is, zal het niet zo goed werken als bij de sensor die voor de katalysator geplaatst is.

De bedrading of de sensor zelf is duidelijk defect. Ik zou dus zeker met je "stekkers rommelen" en de ECU resetten. Je zou de sensoren voor en na de kat nog om kunnen wisselen (niet alleen stekkers omprikken, ook de sensoren van plek wisselen dus). Als de storing dan hetzelfde blijft, zit je met een defecte bedrading vanaf de ECU, of een defecte ECU. Gaat de storing dan over de sensor "below cat", dan weet je dat het in de sensor zelf zit. Ik zelf zou eigenlijk liever niet aan de sensoren gaan lopen prutsen, ze zijn relatief kwetsbaar en de prijs is niet zodanig dat ik met een goede sensor wil rommelen. Mocht dit allemaal niet werken, dan zal je helaas toch de lambdasonde moeten vervangen.

Tip: NTK sensoren zijn met originele stekker er aan te koop voor een bedrag wat toch wat vriendelijker is dan wat de dealer er voor vraagt.

Gebruikersavatar
Rob75
Guru
Guru
Berichten: 1224
Lid geworden op: ma jan 10, 2005 11:32
Locatie: Oud-Beijerland
Contacteer: Website

RE: Foutmelding p0150

za feb 27, 2010 10:08

Als de stekkers van de lambdasondes een beetje makkelijk te bereiken zijn, dan is het verstandig om de sensor eens door te meten. Een werkende sensr geeft een duidelijk meetbaar signaal af en is al een eerste indicatie. Meet de weerstand van de verwarming op.

Cocnlusie is dan snel gemaakt. Je moet denk ik alleen even creatief zijn om aan de sensor te kunnen meten als deze in bedrijf is. Wellicht is het dan zelfs mogelijk om met het diagnoseprogramma en de gemeten waarde aan de snesor te zien wat er aan de hand is.

Succes,

Rob
75 2.0 carbs in wording
Voor dagelijks gebruik:
Aprilia RSV Mille 1999, Cagiva Navigator, Honda Accord 2.4 Executive

http://www.soglia-it.nl

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Foutmelding p0150

za feb 27, 2010 18:39

De stekkers zijn prima bereikbaar. Met een beetje profi multimeter kan je de pennen ook zo bovenin de stekker er bij proppen en "in situ" meten. De praktijk leert dat als met die stekker rammelen de storing niet verhelpt, je eigenlijk altijd een rotte sensor hebt. Vandaar dat ik de stap multimeteren maar overgeslagen heb in m'n eerdere verhaal.

Gebruikersavatar
dvermaat
Member
Member
Berichten: 170
Lid geworden op: za feb 11, 2006 22:03
Locatie: Groot-Ammers
Contacteer: Website

RE: Foutmelding p0150

za feb 27, 2010 22:04

Heren,

Dat zijn nog eens aanknopingspunten..

Ik zal snel weer onder de auto duiken en de stekkers opzoeken

Zodra ik meer weet zak ik dat uiteraard melden.
In iedergeval hartelijk dank voor de hulp
Nu:
Gehad:
[url=http://www.davidvermaat.nl/coppermine/t ... p?album=47]Giulia Super lusso, hawthorn white[/url]
147 2.0 Distinctive selespeed
33 1.5 ie imola

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Foutmelding p0150

za feb 27, 2010 22:47

Ik zou er niet onder duiken, ze zitten gewoon van boven bereikbaar onder de motorkap. ;)

Terug naar “Algemene Technische vragen”