Gebruikersavatar
rednal
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 903
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 21:37
Locatie: Hardenberg
Contacteer: Website

RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

za feb 27, 2010 12:37

Jan, Lassen met backing gas kom je met TIG lassen bijna niet onderuit.
Bij Mig/Mag lassen komt het iets minder precies.
Het komt er kortweg op neer als je geen backing gas gebruikt krijgt de las aan de binnenzijde een oppervlak wat lijkt op een rotsgrond.
Voor de flow niet echt gunstig, het lijkt mij een behoorlijke werveling te kunnen veroorzaken.
Door het zeer ruwe en poreuze oppervlak aan de binnenzijde is de kans op scheurvorming ook nog groter.
Een bijkomend voordeel is dat het materiaal beter gekoeld wordt tijdens het lassen en dus minder trekt.
Het is op zich al een kunst om de spruitstukken tijdens / na het lassen op de maat te houden wat je nu hebt.

hier nog een linkje met wat theorie over backing gas

Grtz,
Anteun
Alfetta GTV 1980, Alfasud Sprint 1983, Alfa Giulietta 940

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 497
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

za feb 27, 2010 13:46

Ik heb al een stukkie gelast zonder backing gas met mig/mag, maar ik zie aan de binnenkant geen hobbels of wat dan ook.
voor ik las slijp ik een schuine kant aan allebei de pijpen, en las dit vol.
RVS lassen word wel veel warmer dan gewoon staal lassen, vloeit wel lekker vol zo, ik hoef weinig te slijpen na die tijd.
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

B-lee
Guru
Guru
Berichten: 1203
Lid geworden op: di aug 30, 2005 16:30
Locatie: vilvoorde (belgië)
Contacteer: ICQ

RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

za feb 27, 2010 15:25

Met een half automaat las (mig/mag) heb je meer kans om minder knoerten te hebben aan de binnen kant en als de las dan bereikbaar is met de slijper of dremel valt dat nog allemaal mee .
Met een tig zou ik toch met backing gas werken , als je rvs last met een tig heb je zeker knoerten zonder backing gas .
Als ik jou was zou ik ook een steun maken zodat de 3 uitgangen tegen over je 3 in 1 niet gaat uitzetten en dan ook vervormen .
Ik heb gezien dat je goed overweg kan met yzeren steunen te maken (versn.steun ) en zou zeker het risico niet nemen of je kan opnieuw beginnen aanpassen .
Veel plezier , :wink:
147 jtd , Bertone, spider, 156 sw jtd

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4187
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

za feb 27, 2010 23:37

Als ik de hechten zo bekijk is dit geen tig, lijkt mij, en aan de rest van het laswerk te zien kan je goed genoeg lassen om dit netjes te krijgen.
Heb je totaal geen last van als er een bobbeltje zit binnenin de pijp, we zijn hier niet naar een hooggetuned V6 blok aan het kijken toch?
Weleens een gietstalen spruitstuk bekeken?

Nee, ga gewoon zo door, dit wordt al veel mooier dan origineel!! :thumbs:

Supergaaf!

Edit: ah, even verder lezen en ik zie dat je zelf ook al zegt dat het mig/mag is...

Gebruikersavatar
Brul(tm)
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3037
Lid geworden op: ma feb 06, 2006 19:46
Locatie: Bourgondistan

Re: RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

za feb 27, 2010 23:46

Nee, ga gewoon zo door, dit wordt al veel mooier dan origineel!! :thumbs:
Dat is een understatement :!:

Groetjes,
Marc
Alfa Brera Skywindow 2.2 JTS
Alfa 147 1.6 16V TS
Alfa 155 Q4
Seat Leon fr

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

zo feb 28, 2010 01:01

Als ik de hechten zo bekijk is dit geen tig, lijkt mij, en aan de rest van het laswerk te zien kan je goed genoeg lassen om dit netjes te krijgen.
Heb je totaal geen last van als er een bobbeltje zit binnenin de pijp, we zijn hier niet naar een hooggetuned V6 blok aan het kijken toch?
Weleens een gietstalen spruitstuk bekeken?

Nee, ga gewoon zo door, dit wordt al veel mooier dan origineel!! :thumbs:

Supergaaf!

Edit: ah, even verder lezen en ik zie dat je zelf ook al zegt dat het mig/mag is...
Hier moet ik me toch echt bij aansluiten!
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
alfachirurg
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 986
Lid geworden op: wo okt 03, 2007 13:19
Locatie: Nog wel
Contacteer: Website

Re: RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

zo feb 28, 2010 09:38

Vergeet bij het aflassen het schermgas aan de binnenzijde van de pijp niet!

knap stukkie werk =D>
is dat verplicht :?:
hoe werkt dat :?: , dit is voor mij de eerste keer dat ik zo'n RVS ding in elkaar bak, dus......
Schermgas is niet verplicht hoor, de afwerking aan de binnenzijde van de pijp wordt hierdoor echter wel vele malen gladder?beter, waardoor de leidingweerstandweerstand veel lager is. (lassen afwerken aan binnenzijde gaat bijna niet meer hé)
Bij goed doorlassen krijg je als je geen schermgas aan binnenzijde van de pijp gebruikt vele bobbels/bulten omdat het gesmolten metaal met de zuurstof in de pijp gaat reageren!
Gewoon een dop met een klein slangetje aan één zijde van de te lassen pijp stoppen en aan de andere zijde afplakken met een klein gaatje zoda je een klein gasflow door de pijp laat stromen en dus de zuurstof verdrijft.
WWW.ALFACHIRURG.EU
Instagram: ALFACHIRURG


Nu: Alfetta GTV6 '86, Alfasud TiQv1.7ie '83,
Ducati 888 strada '93, 33 QV serie 1,
Giulietta 1.6 JTDm Distinctive in Nero Etna.

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

zo feb 28, 2010 10:16

Zonder backinggas veranderd de struktuur van het materiaal,is het vele malen scheurgevoeliger en roestgevoeliger.
Lassen zonder backinggas is zonde van je werk.

Gebruikersavatar
jan 75
Full Member
Full Member
Berichten: 497
Lid geworden op: ma mar 21, 2005 20:12
Locatie: Apeldoorn
Contacteer: Website

RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

zo feb 28, 2010 10:45

ik lees dat er 2 meningen zijn op dit gebied :o :lol:
ik ga er van uit dat lassen met bakcing gas beter is, maar niet noodzakelijk.
omdat; dit geen voedingsleidingen zijn in een chocolade fabriek, we het hier over een niet getuned blok hebben, blijf ik het gewoon zonder backing gas doen.
de de lassen zien er tot nu toe netjes uit aan de binnenkant en grote knoerten kan ik nog wel weghalen.

iig bedankt allemaal voor de input :thumbs:
donateurnr:4456 giulia super '78 3.0 v6 156 2.0 ts '98 niet meer :75 3.0 V6 QV '90 , 75 3.0 V6 America '88 , sud 1.5 TI '83 , gtv 2.0 '83 , 75 2.0 carb '89 , 75 1.8 ts '90 , 164 2.0 ts '92 , 33 1.5 QV '90, 75 2.4 TD '90

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

zo feb 28, 2010 12:53

Als jou naden netjes zijn (zo te zien wel) en je dus geen grote gaten moet vullen met het lassen, kan je deze makkelijk met je mig apparaat lassen zonder backing gas.
Geen enkel probleem. Zelfs tig lassen van pijpen wordt vaak door de profs gedaan zonder backing gas.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
giardinetta
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 918
Lid geworden op: vr jan 30, 2009 09:54
Locatie: fine del bosco

Re: RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

zo feb 28, 2010 13:18

Als jou naden netjes zijn (zo te zien wel) en je dus geen grote gaten moet vullen met het lassen, kan je deze makkelijk met je mig apparaat lassen zonder backing gas.
Geen enkel probleem. Zelfs tig lassen van pijpen wordt vaak door de profs gedaan zonder backing gas.
Ik heb er al duizenden gelast maar je hebt ongetwijfeld gelijk.

Gebruikersavatar
Michel75
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4187
Lid geworden op: do jan 18, 2007 20:08
Locatie: Roelofarendsveen

RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

zo feb 28, 2010 19:53

Structuur van het materiaal veranderd met lassen overigens altijd... met of zonder backing gas :wink:

Vooral de sterkte eigenschappen vlak naast de las zullen afnemen.

Johan gt
Member
Member
Berichten: 125
Lid geworden op: za mei 17, 2008 20:23
Locatie: hengelo (ov)

RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

wo mar 24, 2010 21:16

Ik ben niet nieuwsgierig hoor, maar hoe staat het met dit mooie project??

groet Johan

Gebruikersavatar
gtv-racer
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 952
Lid geworden op: ma feb 18, 2008 20:50
Locatie: Hapert

Re: RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

wo mar 24, 2010 22:03

Ik ben niet nieuwsgierig hoor, maar hoe staat het met dit mooie project??

groet Johan
HEY , HALLO, dit is het grote backing gas topic :roll: :wink:
Giulietta 1.6jtm
Ex:Gtv 2.0Ts Compressore
75 3.0V6 America Compressore

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: GIULIA 3.0 V6 TRANSAXLE

wo mar 24, 2010 22:25

Ja k volgde dit ook, super, hij poste bijna iedere dag wat moois,
duurt nu wel erg lang!
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Terug naar “Projecten”