Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

do jan 28, 2010 07:44

Interessant punt. De auto devisie is voor Fiat al jaren een blok aan het been, zeker wat (gebrek aan) winst betreft. Ik las net een artikel in Auto Italia dat eraan herrinerde dat het 159/Brera/Spider onderstel eigenlijk een restant is van de misgelopen FIAT/GM deal, en dat deze deal eigenlijk bedoeld was om de auto-arm van Fiat (FGA dus) te verkopen aan GM. Dat is dus misgelopen (alhoewel nog goed uitgedraaid voor FIAT) in de zin dat de verkoop niet doorging.

Nu, hetgene je ziet als een autobedrijf er terug bovenop wil geraken, is dat men een "car tzar" aan het roer zet. Een Iacocca, een Lutz, een Piech. Hetgene je ziet als een bedrijf moet verkocht worden, is dat men aan een zakenbank gaat om "alle opties te bekijken". Marchionne is een topbankier, die blijkbaar weinig kaas van auto's gegeten heeft (en zijn beslissingvoering dan ook nog eens publiek uitvoert; interview september : "Alfa en Dodge zijn dezelfde", interview januari : "Alfa en Dodge zijn twee verschillende werelden".)
De opdracht van deze man lijkt me niet te zorgen voor een lange termijntoekomst te verzorgen voor FGA, maar ervoor te zorgen dat het beestje voor zoveel mogelijk geld verkocht kan worden.

Hoe mest je de balansen van een bedrijf vet? Snijden in de kosten, maximaliseren van de winsten zonder oog voor lange termijn (merk) schade.
Kosten snijden doe je door fabrieken te sluiten (check), mensen op straat te zetten (check), R&D stopzetten (check). Winsten maximaliseren op korte termijn doe je bv door een model dat eigenlijk niet bij een merk past, maar dat handig van pas komt in een boomende markt op de markt gooien (enter Mito), door andere geografische markten aan te boren (LanciaChrysler Deltastein) en door op meesterlijke wijze een bedrijf over te nemen zonder een Euro te moeten betalen en er nog tientallen miljarden overheidssteun voor te ontvangen ook (Opeldeal pogiing, Chryslerdeal).

De vraag lijkt me meer en meer te worden, hoe zal FGA verkocht worden. In één stuk, of -zoals de Financial Times suggereerde- Alfa eerst? Reken maar dat er ondertussen achter gesloten deuren fors onderhandeld wordt.
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1639
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di feb 02, 2010 23:16

Voor de Spaanstaligen onder ons.

Alfa Romeo, 'una marca interesante para Volkswagen'
http://www.elmundo.es/elmundomotor/2010 ... 66094.html

En voor de minder spaanstaligen:
Afbeelding
Volkswagen was vorig jaar de grootste autobouwer ter wereld en die positie bevalt de Duitsers prima. In het nest van de Volkswagen groep vinden we naast het Volkswagen merk ook Audi, Bentley, Bugatti,
Lamborghini, Porsche (49,9%), Seat en Skoda. Om de leidende positie op de wereldmarkt verder te verstevigen nam Volkswagen eind vorig jaar een belang van bijna 20 procent in Suzuki.
Het bericht dat Volkswagen momenteel ook een oogje heeft op Alfa Romeo, is niet nieuw. VW topman Martin Winterkorn voedt de speculaties door uit te spreken dat hij Alfa Romeo extreem interessant vindt.
Na de prijsuitreiking Auto van het Jaar 2010 voor de Volkswagen Polo, deed Winterkorn deze uitspraak. Hij vertelde daarbij wel dat er nog geen concrete plannen waren om Alfa Romeo daadwerkelijk in te lijven.
Winterkorn heeft immers nog geen idee of Fiat hun zorgenkindje überhaupt wel wil verkopen.
Fiat topman Sergio Marchionne had eerder al toegegeven dat Alfa Romeo de concurrentiestrijd met de Duitse merken onvoldoende aan kan en dat men op zoek is naar een oplossing.
Wellicht dat de nieuwe Giulietta de Italianen iets meer lucht geeft, maar deze moet straks dan wel aanslaan. Wat de hongerige Winterkorn betreft, zou Alfa Romeo goed passen in de groeiplannen die zijn bedrijf voor ogen heeft.
In 2018 wil het concern wereldwijd 10 miljoen auto’s produceren. (via: elmundo.es)
:)
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

do feb 04, 2010 18:24

Ungh. Dat VW teken op die 8C is echt ranzig.

Dat gezegd zijnde, het verhaal is overgenomen door Quattroruote,

http://www.quattroruote.it/news/articol ... dice=22892

en die sluiten af met "Sta di fatto che per Winterkorn l'Alfa è "estremamente interessante". Per Marchionne, invece, non lo è. Come finirà?"

Iets als "Winterkorn vindt Alfa heel interessant, Marchionne niet, hoe zal het eindigen".

Gekker moet het niet worden. :roll:
I nostri sogni sono sempre presenti.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

zo feb 07, 2010 18:09

In een interview met La Corriere dela Sera (6 feb) bijt Cesare Romiti, CEO van Fiat vóór Marchionne en De Montezemolo van zich af.

Het artikel is te lang om helemaal te gaan vertalen, hier een (onvolledige) samenvatting in enkele zinnen:

Het moet eens afgelopen zijn met de verhalen dat Fiat door de staat betaald en onderhouden wordt. De belachelijke beschuldigingen daarover getuigen van een gebrek aan respect, niet alleen naar mij en het gedachtengoed van l'Avvocato (Agnelli), maar aan iedereen die bij Fiat werkte en werkt.

Fiat bouwt geen kathedralen in de woestijn zoals sommige chemische bedrijven doen, onze fabrieken in het zuiden produceren en bieden werkgelegenheid. Daarmee wil Romiti zeggen dat er geen fabrieken worden gebouwd om alleen maar overheidssteun op te strijken.

Dat we Alfa cadeau hebben gekregen is niet waar. Niemand wilde Alfa hebben, het was een verliesgevend bedrijf. Er deed toen een grap de ronde: "Ik lever U deze Alfa tegen kostprijs". "Nee, nee, alstublieft, ik betaal liever de verkoopprijs!".

Het bedrag dat Ford toen bood was lager dan dat van ons: dat bedroeg 1000 miljard lire over vijf jaar. Dat kwam bovenop de overgenomen schulden (ook 1000 miljard lire) en de noodzakelijke investeringen (nog eens zo'n bedrag) waarmee de werkgelegenheid van Alfa werknemers behouden bleef.

Ja Fiat krijgt overheidssteun. Maar dat gebeurt overal, Duitsland, Engeland, etcetera.



Deze discussie houdt Italië al een tijdje bezig. Het verweer van Romiti geeft geen antwoord op de vraag of die miljarden daadwerkelijk door Fiat betaald zijn.

Gebruikersavatar
Coniglio
Full Member
Full Member
Berichten: 390
Lid geworden op: vr jan 22, 2010 23:07
Locatie: Limburg (B)

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di feb 09, 2010 11:42

Bedankt voor de link, dink ;-)

Goed om wat geluid te horen buiten Marchionne om, maar ik moet toch zeggen als ik zie hoeveel staatssteun er al die jaren naar Ford Genk is gegaan, ik érg veel moeite heb om te geloven dat FGA geen Euro heeft ontvangen van de Italiaanse staat.
En die fabriek in het zuiden, pure benevolentie en altruisme? Waarom daar nu pas voor uitkomen? Gemiste kans op de nobelprijs lijkt me. :?
I nostri sogni sono sempre presenti.

AR33owner

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

za feb 13, 2010 12:23

is er al meer bekend?

toch wel belangrijk dat men bij FIAT snel de knoop doorhakken, zodat zij óf de nieuwe eigenaar weer nieuwe modellen in het hogere segment (opvolger 159 & 166) kunnen worden geproduceerd!

ik heb echt behoefte aan een mooie sedan, wil geen 156, 159 of 166, dus kom op heren in italie! :lol:

Gebruikersavatar
AR110AF
Member
Member
Berichten: 207
Lid geworden op: di sep 12, 2006 12:40
Locatie: Liege - Belgium

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

za feb 13, 2010 12:55

In een interview met La Corriere dela Sera (6 feb) bijt Cesare Romiti, CEO van Fiat vóór Marchionne en De Montezemolo van zich af.
Thanks for the link, Hans.

I've read it and it's in incredibly bad faith.

Fiat tried hard, in Italian parliament, to prevent Luraghi from building Alfasud in the 1967 years, claiming it was nonsense to build factories in the south, and that it was distorted concurrence. Luraghi claimed then that he had received the exact same public help that any full private company would have for the same project. After having lost that battle, Fiat built the sicilian plant of Termini Imerese right from 1969!

About the Alfa buyout, Fiat indeed first declared itself not interested, but put the higest pressure to later prevent the sale to Ford. There's no proof that the 1000 billions were ever paid, and it is an obsevable fact that the promises to invest for maintaining the workforce level were not respected, thus claiming now that the promise costed them a lot of money is, er, audacious.

Gebruikersavatar
flyingstar
Junior Member
Junior Member
Berichten: 96
Lid geworden op: zo mar 27, 2005 01:28

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

za feb 13, 2010 13:48

In een interview met La Corriere dela Sera (6 feb) bijt Cesare Romiti, CEO van Fiat vóór Marchionne en De Montezemolo van zich af.
Thanks for the link, Hans.

I've read it and it's in incredibly bad faith.

Fiat tried hard, in Italian parliament, to prevent Luraghi from building Alfasud in the 1967 years, claiming it was nonsense to build factories in the south, and that it was distorted concurrence. Luraghi claimed then that he had received the exact same public help that any full private company would have for the same project. After having lost that battle, Fiat built the sicilian plant of Termini Imerese right from 1969!

About the Alfa buyout, Fiat indeed first declared itself not interested, but put the higest pressure to later prevent the sale to Ford. There's no proof that the 1000 billions were ever paid, and it is an obsevable fact that the promises to invest for maintaining the workforce level were not respected, thus claiming now that the promise costed them a lot of money is, er, audacious.
Indeed, Fiat saw the Alfasud as a big Fiat competitor when it was coined. Who knows, perhaps Fiat also interfered with the quality of the steel given their connections!

From my sources Fiat were more concerned about Ford gaining more market in Italy had Ford taken Alfa Romeo over. They would then have the capacity at the Alfasud factory plus the necessary Italian link. That Agenlli said that "we have a lame duck" when they took over Alfa Romeo just goes to show their lack of interest in the brand right from the start.

Luraghi previewed back in '80s that a Fiat takeover would mean no future for the Arese plant. This has become the case (only a few weeks ago I was walking around the site, on the abandonned circuit of Arese, the silo building which was once filled with Giulia's now empty and full of graffiti). Alfa Romeo is nothing more than a brandname without it's own factory or R&D centre. I believe Fiat see the potential in Alfa Romeo, but only wish to improve Fiat sales and reduce costs of their own Fiat cars and at the same time improve quality by economies of scale. If Fiat were so concerned that Alfa Romeo would take the market share of Fiat, why have Fiat slashed all Alfa Romeo's own R&D and based virtually all Alfa Romeo models on Fiat platforms?

It really is easy to see that Fiat have tried on the one hand to gain money from Alfa Romeo, reduce their own development and production costs, and on the other hand devalue the brand in terms of capital / factory capacity / R&D to the point that a sale to an outside company becomes very difficult.

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

za feb 13, 2010 18:42

Volgens Marchionne is de kans dat Alfa Romeo terugkomt op de Amerikaanse markt binnen de komende twee jaar een stuk groter geworden. De CEO van Fiat en Chrysler wil duidelijkheid verschaffen nadat de afgelopen maanden dreigende wolken samenpakten boven het Milanese merk. "Ik heb er nu veel meer vertrouwen in dat Alfa een product is op mondiaal niveau, en dan in de VS en Canada in het bijzonder" sprak de manager en stelt zich daarbij voor dat productiefacililiteiten van Chrysler in Canada worden gebruikt voor de fabricage van Alfa Romeo's.

Bron: autoblog.it


Eerder gaf Marchionne al aan het succes van de Giulietta mede bepalend is voor een eventuele terugkeer naar de VS.

AR33owner

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di feb 16, 2010 11:57

maar wat zeggen dit soort plannen over de toekomst van Alfa Romeo als geheel?

m.i heel weinig! Alfa Romeo moet binnen zéér korte tijdbestek met een opvolger voor de 159, 159 SW en de 166 komen, ze verliezen grote hopen geld op deze manier.
Ik ben me nu al enige tijd aan het orienteren om een waardige opvolger voor onze gezinsauto (166) te vinden, maar mijn alfa hart verafschuwt tot op heden al het andere.
Het liefst heb ik een alfa en second best iig een redelijke surrogaat alfa;

- eigenwijs
- eigen identiteit
- sportief
- exclusiever dan de gemiddelde merk

en dan kijk ik even bij britse auto's ; te duur en het geeft mij toch niet dat ene gevoel
franse auto's : mis warmte en sportiviteit
Dan blijft er heel weinig anders over dan bijvoorbeeld een BMW of een AUDI (sportief, exclusief), maar dan nog krijg ik niet eens 10% van het gevoel dat een alfa me geeft.

ben erg teleurgesteld in FIAT :evil:

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di mar 16, 2010 13:33

Ungh. Dat VW teken op die 8C is echt ranzig.

Dat gezegd zijnde, het verhaal is overgenomen door Quattroruote,

http://www.quattroruote.it/news/articol ... dice=22892

en die sluiten af met "Sta di fatto che per Winterkorn l'Alfa è "estremamente interessante". Per Marchionne, invece, non lo è. Come finirà?"

Iets als "Winterkorn vindt Alfa heel interessant, Marchionne niet, hoe zal het eindigen".

Gekker moet het niet worden. :roll:
Bij de presentatie van de jaarcijfers van Volkswagen over 2009 heeft Martin Winterkorn gezegd dat "er geen enkele interesse in Alfa Romeo is. Bovendien hebben we al merken genoeg".

Iedereen gerustgesteld? ;)

Gebruikersavatar
Jan artc41
Newbie
Newbie
Berichten: 33
Lid geworden op: wo sep 10, 2008 18:04
Locatie: Wildervank

Re: RE: Wankelt Alfa Romeo ?

do mar 18, 2010 21:18

Ungh. Dat VW teken op die 8C is echt ranzig.

Dat gezegd zijnde, het verhaal is overgenomen door Quattroruote,

http://www.quattroruote.it/news/articol ... dice=22892

en die sluiten af met "Sta di fatto che per Winterkorn l'Alfa è "estremamente interessante". Per Marchionne, invece, non lo è. Come finirà?"

Iets als "Winterkorn vindt Alfa heel interessant, Marchionne niet, hoe zal het eindigen".

Gekker moet het niet worden. :roll:
Bij de presentatie van de jaarcijfers van Volkswagen over 2009 heeft Martin Winterkorn gezegd dat "er geen enkele interesse in Alfa Romeo is. Bovendien hebben we al merken genoeg".

Iedereen gerustgesteld? ;)
Pfiew zat al een tijdje in zak en as 8) .
Kan nu tenminste rustig de 155 gaan verwennen als zijnde/blijvende een Alfa :lol:
159 1.9 Sportwagon

Gebruikersavatar
Veloce
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4786
Lid geworden op: za dec 24, 2005 23:25
Locatie: Maastricht

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

vr apr 23, 2010 08:13

Vijfjarenplan Fiat bekend

Fiat wil de autotak van het bedrijf scheiden van de andere industriële activiteiten en de vrachtautotak. Dat heeft Sergio Marchionne gisteren gemeld tijdens zijn presentatie naar aanleiding van de overname van Chrysler.
Fiat hoopt rond het einde van het jaar de autotak van het bedrijf te hebben gescheiden van de rest van het concern. “Het onderdeel auto’s heeft een geheel andere levenscyclus en investeringseisen,” vertelt Marchionne. “De auto’s zijn te lang afhankelijk geweest van de steun van de andere takken van het concern. En dat is niet eerlijk.”
Fiat gaat verregaand samenwerken met Chrysler, maar sluit in de toekomst een alliantie met een ander merk niet uit. “Op het moment is dat niet nodig, maar dat betekent niet dat het nooit gaat gebeuren.” In 2014 moeten Fiat en Chrysler samen zes miljoen auto’s maken. Dat is volgens Marchionne het minimale om een globale speler te zijn.

Fiat
Naast de plannen met het concern, doet Marchionne ook de productplanning van zijn merken uit de doeken. Het start met Fiat waar in 2011 een nieuwe Panda verschijnt en een SUV die is gebaseerd op de Dodge Journey. In 2012 komt er een goedkope, kleine auto die waarschijnlijk de Uno is. Ook komt er een grote mpv die als vijf- en zevenzitter leverbaar wordt en een nieuwe sedan van het formaat van de VW Jetta. In 2013 komt er nog een nieuwe stadsauto die de Seicento vervangt die op sommige markten nog leverbaar is. Verder komt er in dat jaar een vervanging voor de Punto Evo en de Bravo, die tegen die tijd het C-evo-platform van de Giulietta krijgt.
Bij Fiat worden aan het einde van het jaar de Croma, Multipla en de Ulysse uit het programma gehaald. Die laatste twee waren al niet meer leverbaar op de Nederlandse markt.

Lancia
Bij Lancia wordt volgend jaar een nieuwe vijfdeurs B-segmentauto verwacht, die de huidige Ypsilon vervangt. De Lancia-variant van de Chrysler Grand Voyager verschijnt eveneens in 2011 en vervangt de Phedra. Het jaar erna verschijnt er een C-segment auto die verschijnt als hatchback, sedan en stationwagen. De huidige Delta blijft bestaan tot 2013. In 2013 verschijnt er voor zowel Lancia als Chrysler een grote SUV. Chrysler krijgt in 2013 een D-segment auto die vooral is gericht op de Noord-Amerikaanse markt.
Bij Jeep verschijnt volgens planning aan het einde van het jaar de nieuwe Grand Cherokee en voor de Wrangler, Patriot en Compass zijn er grote facelifts in 2011. In 2013 verschijnt er een SUV in het C-segment van Jeep. Chrysler wordt in Europa gepositioneerd als zustermerk van Lancia. Bij Dodge blijft alleen de Challenger in het assortiment. Voor de rest verdwijnt het merk uit ons werelddeel.


Alfa Romeo
Het kwakkelende Alfa Romeo wordt door Fiat Auto opnieuw gelanceerd. Einde 2014 wil het merk 500.000 auto’s per jaar bouwen; om dat te bewerkstelligen wordt Alfa Romeo in 2013 opnieuw leverbaar in de VS. Vorig jaar werden nog maar een kleine 110.000 Alfa’s gebouwd. Dit jaar hadden dat er 300.000 moeten zijn, maar dat doel wordt ruim gemist.
Na de komst van de Giulietta is in 2012 de opvolger van de 159 de volgende nieuweling. Die moet Giulia gaan heten. Hij staat op een verlengd en verbreed platform van de Giulietta en komt opnieuw als sedan en stationwagen. De Mito krijgt in 2013 zijn facelift en verschijnt bovendien als vijfdeurs. Ook zit er een SUV in het vat voor Alfa Romeo. Eveneens in 2013 verschijnt er een nieuwe Spider. Die krijgt een Chrysler-platform en wordt gebouwd in de VS.
De Brera en Spider mogen tot de helft van volgend jaar blijven bestaan. De 159 blijft doorlopen tot het einde van 2012. De productie van de GT stopt aan het einde van dit jaar.
De plannen van Ferrari deden we gisteren al uit de doeken. Dan houden we Maserati over. Daar wordt bevestigd dat er wordt gewerkt aan een kleine snelle sedan die onder meer moet concurreren met snelle sedans als de BMW M5 en de AMG-variant van de Mercedes-Benz E-klasse. Verder wordt er aangegeven dat de Quattroporte een opvolger krijgt. Op deze manier wil Maserati op termijn tien procent van de markt van het hogere E-segment in handen krijgen.

bron: www.autoweek.nl
'65 Giulia 1600 Super
'67 GT 1300 Junior
'86 Spider 2.0 Veloce
'20 Giulia 2.0T

http://www.alfa-giulia.com

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

za apr 24, 2010 13:39

'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
savali33
Full Member
Full Member
Berichten: 291
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 20:50

RE: Wankelt Alfa Romeo ?

di aug 31, 2010 20:20

http://www.groenlicht.be/2010/08/22/eer ... ta-bekend/

Niks geen grijze lelijke duitse merken nodig!
Bleeeech alleen het idee al: Alfa + Duits klinkt erg ziek.
Alfa 33 1.7 16v QV Savali
Alfa 164 3.0 V6 24v Aut.

Exit: Alfa: 164 FL, 164 Super, 145 IE, 146 Junior, Gtv TS, Spider TS, 166 Jtd, 147 Jtd, Gtv 3.0 V6 24v L

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”