Gebruikersavatar
Chili
Full Member
Full Member
Berichten: 314
Lid geworden op: zo feb 25, 2007 10:30

RE: Montreal lekt olie.

wo mar 17, 2010 12:54

Zo'n Montreal V8 is pure muziek. :-({|=
Heb je helemaal geen radio in nodig! [-X
Eerste bolide:
Renault R4 '78

Vroeger:
145 TD '94
1300 Gt junior '68
156 jtd sw '03
75 2.0 TS '88

Nu:
156 jtd sw '03
33 1.5 I.E. '93

Toekomst:

Giulietta 116 2.0?

Vroeger:

Ducati Mostro 900 carbu
Ducati 1098

Gebruikersavatar
alfetta1800
Member
Member
Berichten: 149
Lid geworden op: wo okt 25, 2006 12:42
Locatie: Terug van weg geweest...

Re: RE: Montreal lekt olie.

wo mar 17, 2010 14:17

Afbeelding
Afbeelding
Enne, ja xenon made in Taiwan, wat n bak licht zeg vergeleken met die ouwe peertjes! en dat voor 80,- euro. Wel verboden dus straks voor de apk er maar ff uithalen.
Is dat nu een 2-tone "oro metallizzato" :?:
Of lijkt dat maar zo?

Prachtige machine, zo'n Montreal.
Nog veel (rij)plezier ermee :!:

Groeten vanuit Jiangyin, China,
Peter.
Alfaloos

Gehad:
- Alfetta 1.8 ('84)
- Alfa 33 1.5 (tipo 3, '90; doppo carbu)
- Alfa 33 1.3 (tipo 2, '90)
- Giulia Super 1300 ('73)
- Giulia Nuova Super 1600 ('78er)

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Montreal lekt olie.

do mar 18, 2010 20:03

Ja, het is two tone oro metallizzato, maar dit is nooit origineel zo geleverd. Deze was groen 223.

Vanmiddag even het doe het zelf testgeval uit de kast gehaald om de vervroeging te controleren.
Afbeelding
Ik had het vervroegingsmechanisme een jaar geleden opgefrist omdat hij wat schokkerig vervroegde en ook weer schokkerig
terug liep naar de 0 graden bij gasloslaten. Dat was toen weer in orde, nu even kijken hoe dat nog is na een jaartje.
Het apparaat. Zelfbouw, gamma boormachine 10,- Lasertoerentalmeter 50,- conrad (werkt super) strobo had ik natuurlijk al, en
een brok hout uit de schuur. kost dus bijna niets.
Afbeelding
Afbeelding
Schijf is gewoon een slijpschijf met een hartgat 22,5 past precies. Een kant wit gespoten. Nulpunt markeren en max vervroeging
markeren, en gasgeven(met de boormachine)



Alles bleek nog in orde alleen vervroegen begint pas bij 900 distr.toeren(=0,5xmotortoeren) en hoort bij 500tpm te beginnen en bij
opvoeren toerental loopt hij mooi naar 16,5gr. dat bereikt hij pas bij 1500 toeren (hoort 1350toeren)dat was vorig jaar ook al maar
hij loopt mooi egaal op en ik vind m mooi lopen.
Ontst.huis zit er weer in, van de week weer verder. Gr. Wim.
Laatst gewijzigd door wim V8 op ma sep 10, 2012 19:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Montreal lekt olie.

za mar 20, 2010 21:10

Ontsteking zit r weer op, hopen dat daar geen olie meer lekt.
Het volgende dat lekt is het stuurhuis, dat is er inmiddels vanaf en is uit elkaar geweest, schoongemaakt
nieuwe pakkingen, keerringen en o-ring gemonteerd en weer in elkaar gezet.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
De constuctie met de vulplaatjes vind ik waardeloos, volgens mij lekt dit altijd! Maar ja, proberen maar weer
zo goed mogelijk en hopen dat t dicht is. De o-ring constructie heb ik ook m'n twijfels over, de lagerbus is speling-
vrij dus moet goed gaan. Het liefst zie ik daar een keerring maar die verdroogd volgens mij snel bij die hete uitlaat.
Heb zelfs gedacht om het ding vol te spuiten met vet ipv olie, maar of dat goed gaat?? iemand een idee daarover?
Het dekseltje op de linker cil.kop(waar bij een rechtsgestuurde de onsteking zit) zweet ook olie, kan ik nu mooi bij, dus
die ook maar ff doen.
Verder zweet de vbak ook behoorlijk overal uit vandaan, maar of ik dat ook nu doe weet ik nog niet al staat ie nu wel
mooi van de grond, dan is die bak er gauw af natuurlijk.
Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
Ton
Member
Member
Berichten: 175
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 19:29
Locatie: Answest

RE: Montreal lekt olie.

zo mar 21, 2010 07:39

Als je de bak wil demonteren , moet eerst je motor eruit . Je komt in de knoei met de verdikking op het bellhouse , daar waar je startmotor zit .
Bij het project van Chris was goed zichtbaar wat de gevolgen zijn als je ten koste van alles de bak wil demonteren met de motor nog in de auto .
Uiteindelijk is een motordemontage bij een monti ook geen schokkend verhaal , op het gemak een uurtje of 3 a 4 . Pas in geval van motor demontage wel op dat je de klepdeksels niet kapot trekt als de motor in een takel hangt . Ik heb er een juk voor gemaakt . Een stevig stuk vierkante pijp van een kleine meter , en dan aan 1 kant in het midden en aan de andere kant aan de uiteinden een hijsoog gelast . Werkt prima

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Montreal lekt olie.

zo mar 21, 2010 10:27

Is er geen hitteschildje te plaatsen tussen uitlaat en stuurhuis? Een eenvoudig "blikje" zal vast al een heleboel schelen.

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Montreal lekt olie.

zo mar 21, 2010 21:53

Me bak heb ik r jaren geleden uit gehaald (2003) maar met de motor er nog in?? Ik heb toen de motorsteunen los gemaakt en dan
kan je m er zo uit halen als je de motor aan de achterkant naar beneden trekt met de uitlaten los en het ontstekingshuis eraf, verder kan ik me geen bijzonderheden herrinneren, 7 jaar geleden!! alweer.

Ja, n hitteschildje is misch wel n idee, heb ik ook al n keer gemaakt boven me uitlaat verderop onder de wagen, daar lopen twee benzineleidingen een paar cm erboven.

Vandaag het stuurhuis weer gemonteerd en nog wat dekseltjes achterop de cilinderkop van nieuwe pakking voorzien, komende week verder met afmonteren van het stuurhuis en kijken of ik aan de bak wil beginnen??

Afbeelding

Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Montreal lekt olie.

wo mar 24, 2010 22:09

Vanavond het stuurhuis verder afgemaakt, stuuras op het huis gemonteerd, daarvoor moest wel t stuur met z'n ophanging los want het stuurhuis demonteren ging vanaf onder maar met terugzetten krijg je de as er nooit op vanaf onder dus dat moet later van binnenuit. De alluminium bak waarmee het stuur aan de carrosserie zit met twee M10 bouten heb ik jaren terug een keer laten zakken (zie ook www.alfamontreal.info bij steering) door de gaten in de carrosserie waar die M10 bouten door gaan de achterste omhoog te vijlen, frezen en de voorste naar beneden waardoor het stuur verticaler komt en niet meer zo omhoog staat, dit bevalt me wel. De ruimte tussen stuur en stoel wordt wel kleiner!
Afbeelding
Zie je ook een rijtje relais die k ooit extra heb gemaakt voor stads,dim en grootlicht, eentje extra over het startrelais en een(linksboven)voor ontsteking/benzinepompen. Hoop draden toen vernieuwd, ook naar raw schak en verlichtingsschakelaar, die waren erg heet geweest denk ik want ze waren allemaal keihard en zagen r gesmolten uit.
Ook meteen de schakelaars open gemaakt om schoon te maken.
Het grootlicht kon ik altijd aan doen door de handel naar beneden te zetten, dat hebben ze allemaal, maar de handel kon ik ook indrukken? maar
dat had geen functie, toen de schakelaar open was zag ik dat het diende om te seinen maar het is inwendig niet aangesloten??
Dat heb ik toen ook maar ff geregeld, dus nu kan ik seinen door de handel in te drukken.
Weet iemand hoe t origineel is en hoort??
Ik had t idee dat t fabriekaf niet werkt omdat anders terwijl je seint de koplampwimpers ook naar beneden willen, en dan zitten ze net lekker
voor je lampen te hangen als je seint.
Ik heb t kraantje altijd dicht dus mijne gaan nooit naar beneden.
Wel heb ik ooit een varandering gedaan dat ze dichtblijven als je t stadslicht aan doet en alleen opengaan met dim en grootlicht,
hoe weet ik niet meer, ik dacht alleen n stekkertje omzetten, t was ieder geval simpel.

Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Montreal lekt olie.

za mar 27, 2010 00:01

Vandaag toch maar besloten om ook de bak eruit te halen om pakkingen
en keerringen te vervangen.
Het is gewoon zonde van een wagen die zo geweldig goed en lekker
rijd als je m ergens neerzet dat er binnen no-time op 3 of 4 plekken olie op straat ligt.
Afbeelding
Dus die er ook maar afgehaald.
Toen ik er onder lag zag ik dat het stuurhuis gewoon alweer lekte!! :shock:
Nou ja, hij is ook niet anders gewend. Dus die moet er ook weer af, maar dan
moet ik echt wat anders verzinnen ipv alleen nieuwe pakkingen,o-ring en keerring.
Afbeelding
Tunneltje leeg!
Van t weekend de bak uit elkaar halen. Nieuwe pakkingen keeringen monteren.
Afbeelding
Bovenaanzicht, mooi motortje.
Pakkingen,keerringen heb ik nog niet dus dat wordt wel komende week denk ik,
maar geen haast, t moet niet op werken gaan lijken.
Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Montreal lekt olie.

ma mar 29, 2010 19:26

De bak is inmiddels uit elkaar gehaald.

Afbeelding

Van de week alles schoonmaken en pakkingen maken.

Afbeelding

Als de keeringen en een lager binnen zijn kan ie weer in elkaar
en gemonteerd worden.
Denk dat ik ook t vliegwiel r af haal, kan ik daarachter ook de keering
vervangen.
Waarom niet nu t toch los is.
En als t spul weer gemonteerd is maar weer aan t stuurhuis beginnen
en iets verzinnen om m beter lekdicht te krijgen want met die twee dek-
seltjes met ieder een stuk of zeven aluminium vulplaatjes gaat dat niet lukken
natuurlijk. Ik denk dat ik m goed opmeet en dan 1 dikke vulplaat maak of zo
van alu of koper.

Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Montreal lekt olie.

ma mar 29, 2010 19:33

FF een foto proberen want nu kwamen r steeds weer kleine fotootjes op??

Afbeelding
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Montreal lekt olie.

ma mar 29, 2010 19:46

Dat ziet r beter uit. Doe k deze ook nog ff voor de liefhebber van het binnenste der bak!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Montreal lekt olie.

za apr 03, 2010 22:26

Vandaag de bak weer inelkaar gezet met wat nieuwe keerringen en een lager.
Afbeelding
Afbeelding
De tellerkabelaandrijving had ik vorige week met demontage gewoon schoongemaakt en
opzij gelegd.
Toen deze aan de bak zat lekte die ook behoorlijk, ik dacht dat t gewoon de o-ring
zou zijn. Hij lag op de werkbank in een plasje olie, toen ik m droogde begon hij meteen weer
olie te parelen uit de onderkantjes van de boringen?? Toen ik goed keek zag ik dat t was
dichtgesmeerd met vloeibaar alu of zoiets. Zou dat origineel zijn? Dat vertoonde scheurtjes.
Toen ik t eraf schraapte zat daaronder n dekseltje.
Afbeelding
Die even verwijderd, schoongemaakt en weer gemonteerd met vloeibare meuk.

Ook de minikeering kan vervangen worden (6x2x12 meen ik.)

Afbeelding

Met t eruit peuteren blijft er nog een miniscuul ringetje zitten van de oude keerring,die moet
er ook uit,das nog n heel gefriemel.
Afbeelding
Op de foto zie je naast de oude keerring t ringetje liggen.
Morgen of maandag kan de bak er weer op en dan t stuurhuis er maar weer afhalen
om iets te bedenken wat die rare vulplaatjes kan vervangen. Er zitten er slechts 14!! achter
twee dekseltjes.
Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

Gebruikersavatar
wim V8
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 574
Lid geworden op: di jun 09, 2009 22:31

RE: Montreal lekt olie.

di apr 06, 2010 22:44

gister het stuurhuis maar weer gedemonteerd, want vorige week kwam k er
achter dat ie weer lekte terwijl ie r net n paar dagen opzat.
ipv al die dunne vulplaatjes heb ik nu waar nodig gewoon 1 dikke gedaan, dus
gewoon opmeten hoeveel speling er nodig is en dat opvullen met 1 plaatje van de
juiste dikte.
Afbeelding
Afbeelding

stuurhuis gemonteerd en hopen dat ie dicht is nu.
Afbeelding

de bak lag al een paar dagen klaar te wachten op montage, die heb k vanavond
erop gezet.

Afbeelding

De krukaskeerring achter t vliegwiel heb ik lekker laten zitten, ik zag geen sporen van
lekkage, die is 5 jaar geleden al gedaan met de motorrevisie
Morgen weer n dag dan ga ik de bak afmonteren.
Gr. Wim.
Gehad:Montreal '74. 90-BU-21.Die vertoeft nu in Dubai, roest nooit meer!

_Pieter_
Guru
Guru
Berichten: 1514
Lid geworden op: do mar 31, 2005 21:57
Locatie: Leidschendam

RE: Montreal lekt olie.

wo apr 07, 2010 16:19

Smullen dit ! Wat een auto, wat een motor (2 nords in 1, kan het eigenlijk wel beter?) en wat een grondige aanpak! :thumbs:
SCARB # 4710

Terug naar “Projecten”