WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: alfa 145 1.7 16v!!? geen distibutieriem maar drijfst

zo mar 21, 2010 10:48

maarre, als ie los is geweest voor een nieuw lager is dat zeker meer dan een jaar of 20.000 km geleden want de olie was zwart als de kachel.
en als ze al eerder een lager hadden vervangen, hadden ze ook het carter wel even schoongemaakt.
Als het zo is dat dit lager eerder vervangen is geweest en nu gelijk weer stuk loopt, zou ik als ik een louche handelaar was echt geen geld en tijd uitgeven aan olie en schoonmaken. Gewoon lagertje er in, hop dicht en verkopen dat ding.

Ik zie 2 min of meer complete lagerschalen op je foto en een boel gruis wat volgens mij minstens 2 lagerschalen aan materiaal is. Het kan natuurlijk zijn dat de foto's die illusie geven, maar zoveel "scherven" heb ik nog niet van 1 kapotte lager zien komen die er nog tussen zat.

Mocht dit nou echt een nieuwe schade zijn, dan heeft deze auto of heel lang stilgestaan met vuile olie, of heel weinig onderhoud gehad en is er nooit hard mee gereden de laatste jaren. Vieze olie, vol oliefilter en op de snelweg met goed blazen komt er vuil in je krukas omdat het niet door je oliefilter gefilterd wordt. Resultaat is een verstopping, geen smering voor je krukaslagers en de boel stuk.

Die krukas moet er sowieso uit om te kijken of het revisiebedrijf hem nog gepolijst krijgt. Als ze dat lukt, moeten de oliekanalen dus ook gespoeld. Ik denk dat je dan beter een ander blokje of een andere auto kan gaan halen, dat gaat je minder kosten...

y10 fire lx ie
Member
Member

RE: alfa 145 1.7 16v!!? geen distibutieriem maar drijfstangl

ma mar 22, 2010 17:56

@wizzman:

De stukken die je ziet liggen zijn hooguit een haartje dik.

Ik heb 'm gekocht van een gescheiden vrouw die 'm net een jaar had en die weinig/geen geld uitgaf aan onderhoud,
en hij heeft best veel stilgestaan en de afstanden die gereden werden was naar de supermarkt, dus geen grote afstanden.

Er zat oude, zwarte olie in,dat is zeker.

Wat ik nu ga doen is de krukas met heel fijn schurpapier schuren (klinkt heel eng, dus noem 't polijsten) :)
en dan een set nieuwe lagerschalen erin (de andere 3/6 ook gelijk)
een weekje rijden met een nieuw oliefilter en goedkope nieuwe olie,
na die week de olie en het filter weer vervangen en dan goede olie erin.

Loopt ie goed, is het mooi, maar loopt ie weer kapot, heb ik pech en gaat 't blok van de blauwe 145 erin.

makkelijker gezegd dan gedaan, maar zo wil ik 't gaan doen. :D

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

RE: alfa 145 1.7 16v!!? geen distibutieriem maar drijfstangl

ma mar 22, 2010 19:50

Ze polijsten bij de revisieboer ook met waterproof hoor. Bij mijn weten zijn boxerkrukassen niet af te slijpen want ze zijn gehard. Er zijn dus ook geen ondermaat schalen voor te krijgen. Op zich is het wel een goede manier hoor, gewoon polijsten, verse schaalltjes en kijken of het houdt. Als ie stuk gaat, was ie al stuk, als ie het blijft doen, heb je 't gerepareerd.

Ik weet niet of je een compressor hebt? In dat geval zou ik toch proberen om de oliekanalen in de krukas ook even door te blazen. Ik geef je een redelijke kans dat er een verstopping is geweest waardoor dit lager geen smering meer kreeg namelijk. Oude vieze olie, dus filter vol, dus filter overlopen en ongefilterde olie je krukas in. Dat is wachten tot het een keer fout gaat...

Terug naar “Projecten”