Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Jens' 90 QO

zo mar 21, 2010 10:33

Oei das klote
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2231
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: Jens' 90 QO

zo mar 21, 2010 10:57

Zo, da's een mooi projectje dat je voorgeschoteld krijgt!! Wel klote dat 't de daily driver is, maar zo te zien ga je 't grondig aanpakken!!
Hoop dat 't een beetje vlot wil lukken, zodat ze gezellig mee kan op 2e paas.
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 QO

zo mar 21, 2010 11:32

2e paasdag wordt waarschijnlijk GTV. Dat wil Kim ook graag. Maar het is inderdaad een mooi project. Nu heb ik 3 projecten staan, en genoodzaakt een Spider daily.
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
GTV42.0
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3368
Lid geworden op: ma feb 13, 2006 16:10
Locatie: Noordscheschut

RE: Jens' 90 QO

zo mar 21, 2010 11:42

Wat was er ook al weer 2e paasdag? :oops: Jammer van de 90 Jens,hoop dat ze snel weer klaar is.
GTV6 3.0 DRIVES YOU 2 PASSION!!!!

Gehad.
3x 33
2x 75
1x 155
2x 146
1x Alfetta sedan 2l
1x Alfetta GTV 2l
1x 156 2001
1x GTV6 2.5liter 1985
Nu;
1x 159 SW
1x Alfetta GTV6 3l 1982


database register.
Registerleider Alfetta GT GTV(6) en Giulietta 116

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: Jens' 90 QO

zo mar 21, 2010 12:49

Wat was er ook al weer 2e paasdag? :oops: Jammer van de 90 Jens,hoop dat ze snel weer klaar is.
http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=46431
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

RE: Jens' 90 QO

wo apr 07, 2010 18:34

Update:

Het bougiegat is gerepareerd! Nieuw draad in getapt, en de bougie met een helicoil gemonteerd. Ik heb de motor nog niet weer laten lopen, want er zit nog het een en ander aan onderhoud aan. Zoals kleppen stellen. Daar ben ik gister mee begonnen, maar ik had geen betrouwbare werkplaatsgegevens over de klepspeling.

foto's zijn altijd met de telefoon gemaakt, want die heb ik altijd in de broekzak; de camera niet :wink:
Afbeelding

Dat lijkt me toch echt wel een hele scherpe (sport)nok:

Afbeelding
Ik dacht ook even snel een paar plekjes aan te pakken. Het is echter verbazingwekkend snel een gat als je de roest aanpakt!

Zaterdag de boel afmaken, db-riem even bekijken, opgelapte kleppendeksels monteren, olie verversen en eindelijk weer V6-en 8)

Afbeelding
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Jens' 90 QO

wo apr 07, 2010 18:36

Heb je al klepstelgegevens jens?
Anders heb ik die hier wel ergens liggen,geef maar ff een gil dan ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2306
Lid geworden op: ma jun 04, 2007 17:43
Locatie: Wanneperveen

Re: RE: Jens' 90 QO

wo apr 07, 2010 18:41

Heb je al klepstelgegevens jens?
Anders heb ik die hier wel ergens liggen,geef maar ff een gil dan ;)
Nou, ik heb de Boschgegevens van mijn werk gebruikt maar dat is nogal vreemd.

Bij alle 2.5 motoren is volgens mij de INLAAT 0,45 - 0,5 en de UITLAAT 0,25 - 0,30

Maaaaaar. Bosch ESI-tronic maakt een uitzondering voor de Alfa 90 2.5. Daarvoor zeggen ze beide IN en UIT 0,45 - 0,50

....dacht ik......

(ik ben soms een beetje vergeetachtig :roll: )
''Drive tastefully''

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Jens' 90 QO

wo apr 07, 2010 18:55

Ik zal zometeen na het eten even mn A te Z erbij pakken en kijken wat die erover gaat zeggen ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Jens' 90 QO

wo apr 07, 2010 19:37

Mijn A te Z geeft de volgende waardes:

Alfa 90 2,5 V6 Quadrifoglio

Inlaat: 0,475-0,500(met koude motor)
Uitlaat: 0,225-0.250(ook met koude motor)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

RE: Jens' 90 QO

wo apr 07, 2010 20:40

De rode deksels zien er goed uit! Gaat er nog een inloaat van een 75 6c op (waar 6c op staat? )

Nog even ter verrijking van mijn (beperkte) kennis. Mijn 75 had ook last van scherpe nokken als gevolg van slecht onderhoud (van de vorige eigenaar :roll: ), maar jou 90 heeft een scherpe nokken omdat het een sportstok is ?
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: Jens' 90 QO

wo apr 07, 2010 20:44

Hahaha,jouwe waren versleten scherp,dat is iets anders als sportief scherp jur ;)
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Jens' 90 QO

wo apr 07, 2010 21:16

Laten we het begrip 'scherpe nokkenas' nu niet gaan verwarren met het fysieke voorkomen van een 'sportieve' nok :!:
Laatst gewijzigd door yuri 75 V6 op wo apr 07, 2010 21:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Re: RE: Jens' 90 QO

wo apr 07, 2010 21:26

Hahaha,jouwe waren versleten scherp,dat is iets anders als sportief scherp jur ;)
Ja kan je me wel uitlachen maar tis gewoon een serieuze vraag... dus sportnokken zijn dan groter (zodat de klep verder opengaat) en scherper ?
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

Re: RE: Jens' 90 QO

wo apr 07, 2010 21:38

Hahaha,jouwe waren versleten scherp,dat is iets anders als sportief scherp jur ;)
Ja kan je me wel uitlachen maar tis gewoon een serieuze vraag... dus sportnokken zijn dan groter (zodat de klep verder opengaat) en scherper ?
Even in algemeenheden sprekend: een 'sportieve' nokkenas zal de klep verder (lift) en langer (duratie) openen. Daaruit volgt dat de nok dus hoger en... minder scherp moet zijn. Immers, hoe langer de nok 'hoog' is, hoe langer de klep open blijft. Verder kan ook de opgaande flank steiler zijn, zodat de klep sneller opengaat. uiteraard zijn er enorm veel factoren die bepalen hoe extreem een nokkenas voor een bepaalde motor in een bepaalde toepassing kan zijn, dus tussen 'sportieve' nokkenassen voor verschillende motoren kan optisch nog best veel verschil zitten.

Terug naar “Projecten”