Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Jens' 90 QO

wo apr 07, 2010 21:46

Hahaha,jouwe waren versleten scherp,dat is iets anders als sportief scherp jur ;)
Ja kan je me wel uitlachen maar tis gewoon een serieuze vraag... dus sportnokken zijn dan groter (zodat de klep verder opengaat) en scherper ?
Even in algemeenheden sprekend: een 'sportieve' nokkenas zal de klep verder (lift) en langer (duratie) openen. Daaruit volgt dat de nok dus hoger en... minder scherp moet zijn. Immers, hoe langer de nok 'hoog' is, hoe langer de klep open blijft. Verder kan ook de opgaande flank steiler zijn, zodat de klep sneller opengaat. uiteraard zijn er enorm veel factoren die bepalen hoe extreem een nokkenas voor een bepaalde motor in een bepaalde toepassing kan zijn, dus tussen 'sportieve' nokkenassen voor verschillende motoren kan optisch nog best veel verschil zitten.
Ik snap 'm, ik had alleen van de term scherpe nokken gehoord als in een versleten nokkenas. Daarom vond ik het zo vreemd dat een sportnok scherper zou zijn ... dat zou (wat ik dacht) de klep korter open laten... dank voor je uitleg.
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Jens' 90 QO

wo apr 07, 2010 22:22

Ja, wat Yuri zegt leek mij allemaal ook. En ik heb ook wel gehoord van het slijten van de V6 nokkenassen. Maar zo loopt nog redelijk 8)

@ Sander: Bedankt, dan weet ik heb nu zeker met de klepstelgegevens

@ Jurian: Nee, geen 75 6C inlaat. Dat hoort op een 3 litert. En de inlaat moet ook niet rood, want dan is het allemaal zo......rood
''Drive tastefully''

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 07, 2010 22:38

@ Jurian: Nee, geen 75 6C inlaat. Dat hoort op een 3 litert.
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

En op een 75 3 litert nog wel. :roll:
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

do apr 08, 2010 18:33

@ Jurian: Nee, geen 75 6C inlaat. Dat hoort op een 3 litert.
=D> =D> =D> =D> =D> =D> =D> =D>

En op een 75 3 litert nog wel. :roll:
Waarom dit daverende applaus?
''Drive tastefully''

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

za apr 10, 2010 00:07

Ik zou zeggen aanmoediging ... van mijn kant iig ... ik ben gek op dat ding :wink:
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice

za apr 10, 2010 00:20

Helaas Jur...het applaus was voor het statement over behoudt van originaliteit. Geen 3 liter inlaat op een 2.5. :wink:

Verder lekker bezig, Jens!! Ondanks dat het onvrijwillig onderhoud is wordt 't onder de kap zo te zien nog weer mooier!!
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

bralfa
Guru
Guru
Contacteer: Website

za apr 10, 2010 10:53

Ik zou toch uitkijken met het aanhouden van standaard klepspeling waardes als er andere nokkenassen in de kop liggen. Wellicht eens informeren bij vorige eigenaar of via gegevens op de stokken wat de werkelijke klepspeling moet zijn.
Shut up and ride!

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

za apr 10, 2010 15:26

Ik zou toch uitkijken met het aanhouden van standaard klepspeling waardes als er andere nokkenassen in de kop liggen. Wellicht eens informeren bij vorige eigenaar of via gegevens op de stokken wat de werkelijke klepspeling moet zijn.
De vorige eigenaren benaderen is al geprobeerd, maar er is bijzonder weinig bekend over deze motor

Maar ze loopt weer!
''Drive tastefully''

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

za apr 10, 2010 21:16

Zo. Ze doet het weer, en nu staat ze in de stalling. Ik ben eerst nog even GTV aan het rijden.

Vanmorgen tijdens de proefrit bijna direct mijn blok opgeblazen :shock: Ik had er nooit bij stilgestaan dat dat ene vacuumslangetje kon worden gegrepen door de gashendel (waar de kabel dus aanzit). Dus ik reed, trapte de koppeling in; begint dat ding opeens volgas te draaien. Ik schrok me dood, en Kim kreeg zo'n hartverzakking dat ze nu eerst niet meer in die 90 wil zitten.

Maargoed. Ik dus direct de motor uitgezet. Later weer geprobeerd, en toen klom ie weer direct in de toeren. Na controle bleek het een lullig slangetje te zijn...

Aldoende leert men.

(Nog geen foto's van de gemonteerde kleppendeksels :lol: )
''Drive tastefully''

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

di mei 18, 2010 23:08

Inmiddels een noemenswaardige kilometerstand gepasseerd. Op het moment van schrijven alweer een paar honderd verder. Op naar de 3 ton!

Afbeelding
''Drive tastefully''

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

di mei 18, 2010 23:35

Ook ben ik zo tussen neus en lippen (of tussen GTV en Giulia) door bezig met het elektrisch van het dashboard. Zo zakt de kvl-temperatuur als je gas geeft. Heel vreemd. En de oliedrukmeter weet ook niet goed wat ie aan moet geven. Verder branden er diverse meldingen van fouten die je eigenlijk met een korreltje zout moet nemen.

Maar vooral die temperatuurmeter vind ik even belangrijk om op te lossen. Denk gerust mee, trouwe lezers van mijn topic :lol: :idea:
''Drive tastefully''

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

di mei 18, 2010 23:56

Ook ben ik zo tussen neus en lippen (of tussen GTV en Giulia) door bezig met het elektrisch van het dashboard. Zo zakt de kvl-temperatuur als je gas geeft. Heel vreemd. En de oliedrukmeter weet ook niet goed wat ie aan moet geven. Verder branden er diverse meldingen van fouten die je eigenlijk met een korreltje zout moet nemen.

Maar vooral die temperatuurmeter vind ik even belangrijk om op te lossen. Denk gerust mee, trouwe lezers van mijn topic :lol: :idea:
Mijn inbreng : verbrande stekkertjes ?

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 19, 2010 00:12

mijn idee: Alfa en electra?

Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 19, 2010 08:42

mijn idee: Alfa en electra?
Ja maar ja de hele Alfa om je dash heen vervangen, is nog een aardige klus :P

Nou ja eigenlijk niet ... maar wel zonde

Jens Hoorn
Guru Duplice
Guru Duplice

wo mei 19, 2010 18:06

Het is echt geen vage storing. Ik moet alleen even weten waar ik moet zoeken. Of de sensor, of de draden. Heel misschien zelfs het dashboard, maar dat hoop ik niet want bij het vervangen van dat hele ding ben ik mijn mooie hoge kilometerstand kwijt :(
''Drive tastefully''

Terug naar “Projecten”