Heel lang geleden sinds ik een update heb neergezet... Ik moet ook eerlijk toegeven dat ik even een dipje had en niet meer zo gemotiveerd was. Vandaag ben ik echter noodgedwongen met de 164 naar mijn werk geweest, omdat de 156 staat met een kapotte krukaspoelie. Afgelopen weekend dus hard gewerkt om hem goed rijdend te maken, Alleen het lakwerk is nog niet af. En als je er dan weer eens een stuk in rijd wordt je weer helemaal gemotiveerd, heerlijke auto. Beetje zonnig weer, een goed werkende climate control, fijn muziekje aan (geluid in 156 is nog altijd bagger) en een TS met sporteinddemper (tja.. ben diesel gewend).
Hier dan maar de update:
Omdat er wat olie van tussen de kleppendeksel pakking kwam deze voor de zekerheid maar vervangen. En toen ie er toch af lag maar even netjes een kleurtje gegeven. Toen het kunststof inlaatspruitstuk ook want het stak een beetje af.... en toen de luchthoeveelheidsmeter en de kap van het luchtfilter ook maar..... en de stationair regelklep.... en de injectorrail....
Om een lang verhaal kort te maken: foto's

Om het af te maken moet ik nog wel wat meer netjes maken, maar je moet niet alles in 1x willen doen.
Na de 1e APK poging de remkrachtverdeler en de remslangen voor vervangen. Natuurlijk zaten de remleidingen erg goed vast aan de remkrachtverdeler maar na veel geprobeer, gevloek etc toch los gekregen. Zie:
http://www.forum.alfaclub.nl/viewtopic.php?t=41335
De oude ging gelukkig daarna vrij goed er onder uit en ging met een grote boog de tuin in

Nieuwe zat er daarna eigenlijk zo onder, blijft een beetje priegelen met de leidingen.
Remslang RV had ik binnen 10 min vervangen, ging allemaal goed. LV wokkelde de remleiding bij het loshalen

Gelukkig is het maar een klein stuk leiding naar de ABS pomp en die had ik er met een uurtje tussenuit. Met de nu 2-delige remleiding naar de Brezan en gelukkig maakte ze er een waar ik bij stond. Thuis weer gemonteerd, remvloeistof erin en eerste poging tot ontluchten. Om een goed rempedaal gevoel te krigen na het ontluchten wou ik de motor starten, zodat de rembekrachtiger mee doet. De auto stond toen echter al een hele tijd stil achter het huis. Startmotor wel draaien maar niet aanslaan
Probleem bleek te liggen bij de startblokkering, het sleutellampje bleef aan. Auto wel goed werkend weggezet dus wat nu. Het register boodt uitkomst:
http://alfa164register.nl/viewtopic.php ... ab4cea4049
Met even de accu los weet de motor ECU weer met welke sleutelcode hij is getrouwd...... Bosch he, alles wat stuk gaat aan een 164 is van Duitse oorsprong.
Volgende probleem is alleen, hij loopt op 3 cylinders......

Kan er nu nooit iets meezitten....
Op zich vindt ik het erg knap dat het lukt om een TwinSpark, dus dubbele ontsteking, op 3 poten te laten draaien. Ik werd op het verkeerde spoor gezet doordat de kat wel erg warm begon te worden (doet ie alleen als ie onverbrande brandstof voor z'n snufferd krijgt) en dacht dus dat het in de ontsteking moest zitten. Ook weer met wat gedachten wisselingen op het register toch weer met de neus in de goede richting gezet:
http://alfa164register.nl/viewtopic.php ... ab4cea4049
Een van de injectoren was vervuild, gaf wel iets brandstof maar niet genoeg en in te grote druppels om te verbranden. Een goede schoonmaak in benzine en met wat WD40 en hij loopt weer keurig.
Nog een keer goed de remmen ontlucht en toen was hij klaar voor een proefrit. Eerst nog even de roest van de remschijven af en daarna een mooie remvertraging, geen scheeftrekken en een goed gevoel in het rempedaal. Dat had ie nooit zo gehad dus ook nog een goed voelbaar resultaat.