Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Hans 33 SW - traag hok

za apr 10, 2010 14:25

ok grazi!

ik ga straks uit werk de ecu wel even omwisselen.
als dat niets uithaald gaan we weer verder zoeken.

hoe check je de benz pomp? kwestie van even wisselen met een andere is de kortste slag denk ik?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Hans 33 SW - traag hok

za apr 10, 2010 14:29

Ook weer pikken van de rode? ;)
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Hans 33 SW - traag hok

za apr 10, 2010 14:51

uiteraard. ideaal als je alles dubbel hebt :wink:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

za apr 10, 2010 17:33

De luchttemperatuurmeter heeft zeker invloed. Elke 20 graden celcius is 10% minder zuurstof in je cylinders, dus als het ding aangeeft dat het 60 graden is onder je motorkap terwijl het 20 moet zijn, meng je veel te arm en loopt ie als een oude krant.

De Lambda heeft tijdens vollast wel invloed, maar wordt niet uitgelezen. Hoe zit dat? Je ECU heeft 2 waarden voor mengselcorrectie, een kortetermijn en een langetermijn. De langetermijn wordt altijd gebruikt en gecorrigeerd door om de zoveel seconden/minuten bij te stellen richting de kortetermijn-meting/waarde. Als je Lambda dus niet goed is, verprutst op vrij korte termijn de langetermijn-waarde in je ECU en heb je over het gehele bereik (het gaat om belasting, niet om toerental) een beroerd mengsel. Als je met deellast rijdt, zal de ECU de kortetermijn waarde gebruiken en rijdt je in "closed loop" waarbij je brandstofmengsel meerdere keren per seconde wordt gecorrigeerd. De langetermijnwaarde wordt dan nog steeds wel gecorrigeerd en is ook waar de ECU van uit gaat de volgende keer dat jij start.

Ik zou motorvacuum zeker controleren als je ook een MAPsensor hebt, plus uiteraard de sensor zelf en de slang daar naar toe.

Vergeet je niet dat je met die gigantische wielen ook een acceleratie kwijt bent? Die dingen hebben veel meer gewicht en rolweerstand dan een setje 14" met 185 bandjes er op.

$ven

Re: RE: Hans 33 SW - geskirtst en poetst

za apr 10, 2010 19:08

nou, heb er nog niet echt veel plezier van.
hij is traag, dwijlt als een malle en ik wordt gek van de uitlaat...

alleen is mn budget er doorheen dus ik kan er nog maar weinig aan doen...


traag, wat is traag? nou, ik kon gister maar net een 105 bijhouden bij het stoplicht (een peug welteverstaan)! :oops: :oops: :oops:
wat voor peug was het dan:P
je hebt ook snelle peugs hoor 8) :wink:

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Hans 33 SW - geskirtst en poetst

za apr 10, 2010 20:26

nou, heb er nog niet echt veel plezier van.
hij is traag, dwijlt als een malle en ik wordt gek van de uitlaat...

alleen is mn budget er doorheen dus ik kan er nog maar weinig aan doen...


traag, wat is traag? nou, ik kon gister maar net een 105 bijhouden bij het stoplicht (een peug welteverstaan)! :oops: :oops: :oops:
wat voor peug was het dan:P
je hebt ook snelle peugs hoor 8) :wink:
D'r staat 105 bij, zo'n luciferdoosje op wielen met horlogeveeraandrijving.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8901
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

za apr 10, 2010 20:38

105? Een 104 en 106 ken ik, maar hoe ziet een 105 er uit?

Gebruikersavatar
Kakel
Full Member
Full Member
Berichten: 328
Lid geworden op: za mei 02, 2009 17:01
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

za apr 10, 2010 20:40

105? Een 104 en 106 ken ik, maar hoe ziet een 105 er uit?
Ken je die niet? Dat is het model wat tussen de 205 en de 106 zat. Soort mix er van. Geen verkooptopper trouwens.
Nu:
156 SW
Frans leasehok
Kia Sorento

Gehad:
33 1.7 16 KlepperT Quuf
33 1.7 I.E. met ABS
33 1.4 I.E.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

Re: RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

za apr 10, 2010 21:02

De luchttemperatuurmeter heeft zeker invloed. Elke 20 graden celcius is 10% minder zuurstof in je cylinders, dus als het ding aangeeft dat het 60 graden is onder je motorkap terwijl het 20 moet zijn, meng je veel te arm en loopt ie als een oude krant.

De Lambda heeft tijdens vollast wel invloed, maar wordt niet uitgelezen. Hoe zit dat? Je ECU heeft 2 waarden voor mengselcorrectie, een kortetermijn en een langetermijn. De langetermijn wordt altijd gebruikt en gecorrigeerd door om de zoveel seconden/minuten bij te stellen richting de kortetermijn-meting/waarde. Als je Lambda dus niet goed is, verprutst op vrij korte termijn de langetermijn-waarde in je ECU en heb je over het gehele bereik (het gaat om belasting, niet om toerental) een beroerd mengsel. Als je met deellast rijdt, zal de ECU de kortetermijn waarde gebruiken en rijdt je in "closed loop" waarbij je brandstofmengsel meerdere keren per seconde wordt gecorrigeerd. De langetermijnwaarde wordt dan nog steeds wel gecorrigeerd en is ook waar de ECU van uit gaat de volgende keer dat jij start.

Ik zou motorvacuum zeker controleren als je ook een MAPsensor hebt, plus uiteraard de sensor zelf en de slang daar naar toe.

Vergeet je niet dat je met die gigantische wielen ook een acceleratie kwijt bent? Die dingen hebben veel meer gewicht en rolweerstand dan een setje 14" met 185 bandjes er op.
daar houdt ik idd rekening mee. dat effect heb ik zelf ook meegemaakt toen ik van 195-45-14 naar 205-45-16 ging.
gelukkig zijn de wielen niet van het gewicht wat azev's of borbet's wegen.

als ik je goed begrijp leert de ecu de lambda kennen? dus als ik een nieuwe/andere lambda monteer moet de ecu dus eerst de lange tijd waarde leren kennen?
of, reset je die waarde door simpelweg de plus van de accu los te halen of maakt hij gebruik van flash geheugen?

wat ik ga doen:
lekke demper vervangen
lambda vervangen,
vacuumslang controleren,
luchttemperatuur sensor vervangen,

als dat niet werkt ga ik controleren op valse lucht.

en hoe conroleer ik of er uberhaubt vacuum op de slang staat? gewoon voelen met je duim/lippen op het slangetje of heb je echt een meter nodig?

vet handig zo'n wizzman op 't forum :thumbs:
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

Re: RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

za apr 10, 2010 21:28

105? Een 104 en 106 ken ik, maar hoe ziet een 105 er uit?
Afbeelding

Peugot 105 :jumping:
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

za apr 10, 2010 21:30

ok, genoeg peug. het is al schande dat mensen die naam volledig hebben durven uitspreken!
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

Re: RE: Hans 33 SW - traag hok

za apr 10, 2010 21:37

hoe check je de benz pomp? kwestie van even wisselen met een andere is de kortste slag denk ik?
Die uit de rode liet zich wel horen, dus of hij 100% fris is?

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

za apr 10, 2010 21:40

dut ze allemoal hans!
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

zo apr 11, 2010 10:07

De ECU onthoudt hoeveel hij moet corrigeren aan de hand van wat de lambdasonde hem vertelt. Als je een stukke lambdasonde hebt die maar wat loopt te orakelen, in plaats van een goede meetwaarde door te geven, gaat de ECU binnen een paar uur rijden totaal verkeerd mengen. Als je een nieuwe plaatst, zal je dat direct merken, want bij deellast wordt de rechtstreekse meting gebruikt. Alleen bij hoge belasting en bij starten zal de oude waarde nog gebruikt worden. Je kan door de stekker van de ECU af te trekken, of door de accupolen een paar minuten af te koppelen de boel resetten. De stekker van de ECU trekken is ietsje delicater werk, maar heeft als voordeel dat je je radio niet opnieuw in moet stellen.

In het techniekforum staat een sticky over hoe je met een multimeter de werking van je lambdasonde kan controleren. Dat is twee minuten werk en je hoeft hem er niet eens uit te draaien. Heb je dat al gedaan?

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

zo apr 11, 2010 11:28

hey hans,

panhart ligt bij TNT dus dinsdag door je brievenbus :wink:

en je zegt injector rail gewisseld incl injectors... hadden deze wel de zelfde kleur en nr???? heb het al meer gezien dat door verkeerde injectoren een heel blok gewisseld werd omdat het geen vermogen had... bijv een 1400 met 2000 injectoren uit een 75 zo van dat past maarrr ineens stijgt het olie pijl de auto zuipt en loopt op raar toerengebied goed en de rest knudde.... als de orginelle rail lek was zou ik alleen ff de rubbertjes van de oude rail overzetten zodat deze niet meer lekt en dan gewoon rijden...

en zorg dat de rest van de inlaat goed dicht is (kon die pakkingen trouwens zo snel niet vinden) laat de motor draaien en spuit met remmenreiniger rond je rubbers en spruitstukken. Gaat deze ineens anders lopen heb je je lek gevonden als die er is natuurlijk.

en verkeerde uitlijning kan ook tegen werken door dat er nu te veel wrijving zit door verkeerde stand van de wielen.

good luck :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Terug naar “Projecten”