Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

zo apr 11, 2010 11:48

moderne ECU's passen zich aan de injectoren aan, dat moet omdat die in verschillende toleranties gefabriceerd worden. dus het ene setje injectoren geeft meer brandstof dan het andere. dit staat vaak aangegeven op de injector van klasse a naar g. ik heb geen idee hoe dat er vroeger aan toe ging, maar het kan geen kwaad even van ECU te wisselen.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

zo apr 11, 2010 11:50

moderne ECU's passen zich aan de injectoren aan, dat moet omdat die in verschillende toleranties gefabriceerd worden. dus het ene setje injectoren geeft meer brandstof dan het andere. dit staat vaak aangegeven op de injector van klasse a naar g. ik heb geen idee hoe dat er vroeger aan toe ging, maar het kan geen kwaad even van ECU te wisselen.
een moderne ECU wel ja..... een 33 niet :wink:

en het is dan dat de openings tijd word aangepast aan de hand van het labda signaal...
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
Gillezzz
Member
Member
Berichten: 243
Lid geworden op: vr feb 12, 2010 13:13
Contacteer: Website

Re: RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

zo apr 11, 2010 13:44

Als je een stukke lambdasonde hebt die maar wat loopt te orakelen...
Hahaha schitterend uitgedrukt! Ik zie hem al aan de bar hangen met een glas whisky in de hand! :mrgreen:


Maar goed Hans, die Lambda even doormeten lijkt me een kleine moeite als je daarmee weer een aantal hypotheses kunt uitsluiten. Nog even de laatste (dat zijn het altijd ;) ) puntjes op de i, want dit blokje heeft het gewoon in zich. Hou vol! 8)

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

zo apr 11, 2010 14:45

moderne ECU's passen zich aan de injectoren aan, dat moet omdat die in verschillende toleranties gefabriceerd worden. dus het ene setje injectoren geeft meer brandstof dan het andere. dit staat vaak aangegeven op de injector van klasse a naar g. ik heb geen idee hoe dat er vroeger aan toe ging, maar het kan geen kwaad even van ECU te wisselen.
Je kan die klasses ook een ander naampje geven of een nummertje of zo, elke fabrikant heeft daar z'n oplossing voor. Ik heb nog nooit een auto van voor 2000 gezien die injectorcodering heeft en de 33 is van ruim voor die tijd. De ECUs passen zich overigens niet aan de codering aan, maar je moet de ECU juist vertellen wat die codering is. De ellende met injectors wisselen of ze "tunen" via OBD flashen wat fout gaat door die codering is een bron van vermaak als je het anderen ziet verprutsen. Er staan er regelmatig met auto's die niet meer willen starten na een "dat doe ik wel even" actie om hulp te vragen bij de dealers en op het Internet.

Wat wel zo is, is dat er in moderne ECUs vaak een vergelijking wordt gemaakt in de hoeveelheid vermogen per cylinder. Als een cylinder achterblijft wordt er het mengsel voor alleen die injector aangepast tot het weer goed is. Zo kan tussentijdse ongelijkmatige slijtage van de injector worden gecorrigeerd. Als die correctie niet (meer) lukt krijg je een fijne motorstoring op je dashboard en mag je naar de dealer om je portemonnee te trekken...

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

zo apr 11, 2010 16:35

moderne ECU's passen zich aan de injectoren aan, dat moet omdat die in verschillende toleranties gefabriceerd worden. dus het ene setje injectoren geeft meer brandstof dan het andere. dit staat vaak aangegeven op de injector van klasse a naar g. ik heb geen idee hoe dat er vroeger aan toe ging, maar het kan geen kwaad even van ECU te wisselen.
Je kan die klasses ook een ander naampje geven of een nummertje of zo, elke fabrikant heeft daar z'n oplossing voor. Ik heb nog nooit een auto van voor 2000 gezien die injectorcodering heeft en de 33 is van ruim voor die tijd. De ECUs passen zich overigens niet aan de codering aan, maar je moet de ECU juist vertellen wat die codering is. De ellende met injectors wisselen of ze "tunen" via OBD flashen wat fout gaat door die codering is een bron van vermaak als je het anderen ziet verprutsen. Er staan er regelmatig met auto's die niet meer willen starten na een "dat doe ik wel even" actie om hulp te vragen bij de dealers en op het Internet.

Wat wel zo is, is dat er in moderne ECUs vaak een vergelijking wordt gemaakt in de hoeveelheid vermogen per cylinder. Als een cylinder achterblijft wordt er het mengsel voor alleen die injector aangepast tot het weer goed is. Zo kan tussentijdse ongelijkmatige slijtage van de injector worden gecorrigeerd. Als die correctie niet (meer) lukt krijg je een fijne motorstoring op je dashboard en mag je naar de dealer om je portemonnee te trekken...
wacht ff hoor... nu ben ik je kwijt want elke injector heeft naar mijn weten een vermogens gebied en een inspuithoeveelheid als gegeven.... en de ja/nee ECU van een 33 is zeker niet te vergelijken denk ik hahaha die meet gewoon hoe zijn mengsel is en past daar de openings tiujd alleen op aan. en of daar dan nu een 20 of een 200 cc injector aan zit geeft ie niks om hij trekt hem gewoon open. dit wel alleen in een bepaald vooraf afgesteld/ingeprogameerd gebied.
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

zo apr 11, 2010 23:31

Als je een stukke lambdasonde hebt die maar wat loopt te orakelen...
Hahaha schitterend uitgedrukt! Ik zie hem al aan de bar hangen met een glas whisky in de hand! :mrgreen:


Maar goed Hans, die Lambda even doormeten lijkt me een kleine moeite als je daarmee weer een aantal hypotheses kunt uitsluiten. Nog even de laatste (dat zijn het altijd ;) ) puntjes op de i, want dit blokje heeft het gewoon in zich. Hou vol! 8)
:thumbs:

Gebruikersavatar
bakkebaard
Member
Member
Berichten: 120
Lid geworden op: za mar 01, 2008 12:53
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

zo apr 11, 2010 23:38

moderne ECU's passen zich aan de injectoren aan, dat moet omdat die in verschillende toleranties gefabriceerd worden. dus het ene setje injectoren geeft meer brandstof dan het andere. dit staat vaak aangegeven op de injector van klasse a naar g. ik heb geen idee hoe dat er vroeger aan toe ging, maar het kan geen kwaad even van ECU te wisselen.
een moderne ECU wel ja..... een 33 niet :wink:

en het is dan dat de openings tijd word aangepast aan de hand van het labda signaal...
type injector is in moderne systemen wel ingeprogrammeerd, anders weet hij nog niet hoe lang die moet openen omdat het lambda signaal veel te grof is om goed op te reageren (kom je op de discussie van wide-band regelaars). De lambda regeling hoort als het goed is uit te staan als de motor nog koud is dus dan zou je een verschil moeten merken tussen warm/koud...

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

ma apr 12, 2010 09:46

moderne ECU's passen zich aan de injectoren aan, dat moet omdat die in verschillende toleranties gefabriceerd worden. dus het ene setje injectoren geeft meer brandstof dan het andere. dit staat vaak aangegeven op de injector van klasse a naar g. ik heb geen idee hoe dat er vroeger aan toe ging, maar het kan geen kwaad even van ECU te wisselen.
een moderne ECU wel ja..... een 33 niet :wink:

en het is dan dat de openings tijd word aangepast aan de hand van het labda signaal...
type injector is in moderne systemen wel ingeprogrammeerd, anders weet hij nog niet hoe lang die moet openen omdat het lambda signaal veel te grof is om goed op te reageren (kom je op de discussie van wide-band regelaars). De lambda regeling hoort als het goed is uit te staan als de motor nog koud is dus dan zou je een verschil moeten merken tussen warm/koud...
ja een vooraf geregeld gebied dat klopt maar je labda meet samen met de LMM de hoeveel heid peut die is ingespoten en bepaald daardoor de openingstijd in dat vooraf bepaalde gebied. en een 33 en nog wat type's hebben een verwarmings element in de labda. maar dit kan in het geheel een veel te uitlopende discussie worden waar hans ook niks aan heeft behalve pagina vulling in zijn topic. wil er best verder over kletsen maar dan ff via pb :wink:

hoe is het hans? al post gehad?
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

ma apr 12, 2010 10:30

wacht ff hoor... nu ben ik je kwijt want elke injector heeft naar mijn weten een vermogens gebied en een inspuithoeveelheid als gegeven.... en de ja/nee ECU van een 33 is zeker niet te vergelijken denk ik hahaha die meet gewoon hoe zijn mengsel is en past daar de openings tiujd alleen op aan. en of daar dan nu een 20 of een 200 cc injector aan zit geeft ie niks om hij trekt hem gewoon open. dit wel alleen in een bepaald vooraf afgesteld/ingeprogameerd gebied.
Het type injector met de karakteristiek is uiteraard ingeprogrammeerd. Wat hier bedoeld wordt is dat individuele afwijkingen tussen de geplaatste injectoren met een code worden aangegeven op de injector. Door deze code in de ECU te programmeren kan deze ook de minieme pruduktietoleranties compenseren.

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

ma apr 12, 2010 11:10

nou ik vindt het op zich wel interessant hoor :wink:

maar ik weet vrijwel zeker dat de injectoren gelijk zijn.

overigens gaat dit verhaal helemaal niet op want de injectoren die nu in het blok zitten zijn van de SW en de ECU ook...
en ik heb geen lmm :banana: baggerdingen :wink:
ik heb een map sensor. de motronic ML4.1(ouder dus) heeft nog wel een LMM.


@pieter: nog niet binnen. we zijn vandaag gesloten dus waarschijnlijk krijg ik hem morgen binnen.
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

Re: RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

ma apr 12, 2010 11:23

nou ik vindt het op zich wel interessant hoor :wink:

maar ik weet vrijwel zeker dat de injectoren gelijk zijn.

overigens gaat dit verhaal helemaal niet op want de injectoren die nu in het blok zitten zijn van de SW en de ECU ook...
en ik heb geen lmm :banana: baggerdingen :wink:
ik heb een map sensor. de motronic ML4.1(ouder dus) heeft nog wel een LMM.


@pieter: nog niet binnen. we zijn vandaag gesloten dus waarschijnlijk krijg ik hem morgen binnen.
dan zou ik juist de ecu en injectoren uit die rode plaatsen... je hebt het karakter van de motor dus niet mee omgezet, als je snapt wat ik bedoel :wink:
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

di apr 13, 2010 12:13

even gekeken, injectoren zijn identiek.

gisteren heb ik de ECU gewisselt en aanvankelijk was er geen verbetering.
eigenlijk werd het alleen maar wat vager: hij hield in bij 2000 dan weer bij 4000 dan weer bij 3200

maar gister heb ik een eind gereden, utrecht heen en teug en aangekomen in utrecht liep hij al veel beter!
en terug in zwolle ook weer een nette vermogens afgave zonder dipjes.

en net vanochtend liep hij ook weer mooi. ook stationair een stuk rustiger.

wat het exact geweest is weet ik niet helemaal, maar ik ben wel blij met dit resultaat.
voor de volledigheid nog maar even de lucht temp sensor overzetten, en de kat met de lambda overzetten.

hoe zat het ook alweer met het weglaten van een kat? dat was wettelijk verboden maar voor de apk geen afkeur?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Bartman
Guru
Guru
Berichten: 1138
Lid geworden op: vr dec 31, 2004 11:45
Locatie: Vorden

RE: Hans(rump) 33 SW - ECU

di apr 13, 2010 14:09

Een Motronic 33 heeft een zelflerend karakter. De ex-33 van mijn vriendin moest na het losmaken van de accupolen ook weer even in z'n hum geraken. Mijn eigen L-jetronic bleef zoals 'ie begon.
De neus van mijn Squadra is al jáááren oranje! ;)

Leuk racen met je Alfaatje? Squadra Italia!

www.squadra-italia.nl

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Hans(rump) 33 SW - ECU

di apr 13, 2010 14:53

de rode stekker die naast de ecu hangt was trouwens gesloten dmv een draad tussen beide polen.
deze heb ik er tussenweg gehaald omdat in mijn herinnering bij de rode de stekker gewoon on aangesloten was.

waarvoor is die stekker en waarom zou iemand hem overbrugd hebben?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Jurian
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2477
Lid geworden op: wo mei 09, 2007 01:34
Locatie: Heerhugowaard

Re: RE: Hans(rump) 33 SW - traag hok

di apr 13, 2010 15:36

Als je een stukke lambdasonde hebt die maar wat loopt te orakelen...
Hahaha schitterend uitgedrukt! Ik zie hem al aan de bar hangen met een glas whisky in de hand! :mrgreen:


Maar goed Hans, die Lambda even doormeten lijkt me een kleine moeite als je daarmee weer een aantal hypotheses kunt uitsluiten. Nog even de laatste (dat zijn het altijd ;) ) puntjes op de i, want dit blokje heeft het gewoon in zich. Hou vol! 8)
Als ik dus onverhoopt ontslagen wordt kan ik nog altijd lamdasonde worden...
"It's a 106 miles to Chicago, we've got a full tank of gas, half a pack of cigarettes, it's dark and we're wearing sunglasses ..." 8)

Terug naar “Projecten”