een moderne ECU wel ja..... een 33 nietmoderne ECU's passen zich aan de injectoren aan, dat moet omdat die in verschillende toleranties gefabriceerd worden. dus het ene setje injectoren geeft meer brandstof dan het andere. dit staat vaak aangegeven op de injector van klasse a naar g. ik heb geen idee hoe dat er vroeger aan toe ging, maar het kan geen kwaad even van ECU te wisselen.
Hahaha schitterend uitgedrukt! Ik zie hem al aan de bar hangen met een glas whisky in de hand!Als je een stukke lambdasonde hebt die maar wat loopt te orakelen...
Je kan die klasses ook een ander naampje geven of een nummertje of zo, elke fabrikant heeft daar z'n oplossing voor. Ik heb nog nooit een auto van voor 2000 gezien die injectorcodering heeft en de 33 is van ruim voor die tijd. De ECUs passen zich overigens niet aan de codering aan, maar je moet de ECU juist vertellen wat die codering is. De ellende met injectors wisselen of ze "tunen" via OBD flashen wat fout gaat door die codering is een bron van vermaak als je het anderen ziet verprutsen. Er staan er regelmatig met auto's die niet meer willen starten na een "dat doe ik wel even" actie om hulp te vragen bij de dealers en op het Internet.moderne ECU's passen zich aan de injectoren aan, dat moet omdat die in verschillende toleranties gefabriceerd worden. dus het ene setje injectoren geeft meer brandstof dan het andere. dit staat vaak aangegeven op de injector van klasse a naar g. ik heb geen idee hoe dat er vroeger aan toe ging, maar het kan geen kwaad even van ECU te wisselen.
wacht ff hoor... nu ben ik je kwijt want elke injector heeft naar mijn weten een vermogens gebied en een inspuithoeveelheid als gegeven.... en de ja/nee ECU van een 33 is zeker niet te vergelijken denk ik hahaha die meet gewoon hoe zijn mengsel is en past daar de openings tiujd alleen op aan. en of daar dan nu een 20 of een 200 cc injector aan zit geeft ie niks om hij trekt hem gewoon open. dit wel alleen in een bepaald vooraf afgesteld/ingeprogameerd gebied.Je kan die klasses ook een ander naampje geven of een nummertje of zo, elke fabrikant heeft daar z'n oplossing voor. Ik heb nog nooit een auto van voor 2000 gezien die injectorcodering heeft en de 33 is van ruim voor die tijd. De ECUs passen zich overigens niet aan de codering aan, maar je moet de ECU juist vertellen wat die codering is. De ellende met injectors wisselen of ze "tunen" via OBD flashen wat fout gaat door die codering is een bron van vermaak als je het anderen ziet verprutsen. Er staan er regelmatig met auto's die niet meer willen starten na een "dat doe ik wel even" actie om hulp te vragen bij de dealers en op het Internet.moderne ECU's passen zich aan de injectoren aan, dat moet omdat die in verschillende toleranties gefabriceerd worden. dus het ene setje injectoren geeft meer brandstof dan het andere. dit staat vaak aangegeven op de injector van klasse a naar g. ik heb geen idee hoe dat er vroeger aan toe ging, maar het kan geen kwaad even van ECU te wisselen.
Wat wel zo is, is dat er in moderne ECUs vaak een vergelijking wordt gemaakt in de hoeveelheid vermogen per cylinder. Als een cylinder achterblijft wordt er het mengsel voor alleen die injector aangepast tot het weer goed is. Zo kan tussentijdse ongelijkmatige slijtage van de injector worden gecorrigeerd. Als die correctie niet (meer) lukt krijg je een fijne motorstoring op je dashboard en mag je naar de dealer om je portemonnee te trekken...
Hahaha schitterend uitgedrukt! Ik zie hem al aan de bar hangen met een glas whisky in de hand!Als je een stukke lambdasonde hebt die maar wat loopt te orakelen...
Maar goed Hans, die Lambda even doormeten lijkt me een kleine moeite als je daarmee weer een aantal hypotheses kunt uitsluiten. Nog even de laatste (dat zijn het altijd ) puntjes op de i, want dit blokje heeft het gewoon in zich. Hou vol!
type injector is in moderne systemen wel ingeprogrammeerd, anders weet hij nog niet hoe lang die moet openen omdat het lambda signaal veel te grof is om goed op te reageren (kom je op de discussie van wide-band regelaars). De lambda regeling hoort als het goed is uit te staan als de motor nog koud is dus dan zou je een verschil moeten merken tussen warm/koud...een moderne ECU wel ja..... een 33 nietmoderne ECU's passen zich aan de injectoren aan, dat moet omdat die in verschillende toleranties gefabriceerd worden. dus het ene setje injectoren geeft meer brandstof dan het andere. dit staat vaak aangegeven op de injector van klasse a naar g. ik heb geen idee hoe dat er vroeger aan toe ging, maar het kan geen kwaad even van ECU te wisselen.
en het is dan dat de openings tijd word aangepast aan de hand van het labda signaal...
ja een vooraf geregeld gebied dat klopt maar je labda meet samen met de LMM de hoeveel heid peut die is ingespoten en bepaald daardoor de openingstijd in dat vooraf bepaalde gebied. en een 33 en nog wat type's hebben een verwarmings element in de labda. maar dit kan in het geheel een veel te uitlopende discussie worden waar hans ook niks aan heeft behalve pagina vulling in zijn topic. wil er best verder over kletsen maar dan ff via pbtype injector is in moderne systemen wel ingeprogrammeerd, anders weet hij nog niet hoe lang die moet openen omdat het lambda signaal veel te grof is om goed op te reageren (kom je op de discussie van wide-band regelaars). De lambda regeling hoort als het goed is uit te staan als de motor nog koud is dus dan zou je een verschil moeten merken tussen warm/koud...een moderne ECU wel ja..... een 33 nietmoderne ECU's passen zich aan de injectoren aan, dat moet omdat die in verschillende toleranties gefabriceerd worden. dus het ene setje injectoren geeft meer brandstof dan het andere. dit staat vaak aangegeven op de injector van klasse a naar g. ik heb geen idee hoe dat er vroeger aan toe ging, maar het kan geen kwaad even van ECU te wisselen.
en het is dan dat de openings tijd word aangepast aan de hand van het labda signaal...
Het type injector met de karakteristiek is uiteraard ingeprogrammeerd. Wat hier bedoeld wordt is dat individuele afwijkingen tussen de geplaatste injectoren met een code worden aangegeven op de injector. Door deze code in de ECU te programmeren kan deze ook de minieme pruduktietoleranties compenseren.wacht ff hoor... nu ben ik je kwijt want elke injector heeft naar mijn weten een vermogens gebied en een inspuithoeveelheid als gegeven.... en de ja/nee ECU van een 33 is zeker niet te vergelijken denk ik hahaha die meet gewoon hoe zijn mengsel is en past daar de openings tiujd alleen op aan. en of daar dan nu een 20 of een 200 cc injector aan zit geeft ie niks om hij trekt hem gewoon open. dit wel alleen in een bepaald vooraf afgesteld/ingeprogameerd gebied.
dan zou ik juist de ecu en injectoren uit die rode plaatsen... je hebt het karakter van de motor dus niet mee omgezet, als je snapt wat ik bedoelnou ik vindt het op zich wel interessant hoor
maar ik weet vrijwel zeker dat de injectoren gelijk zijn.
overigens gaat dit verhaal helemaal niet op want de injectoren die nu in het blok zitten zijn van de SW en de ECU ook...
en ik heb geen lmm baggerdingen
ik heb een map sensor. de motronic ML4.1(ouder dus) heeft nog wel een LMM.
@pieter: nog niet binnen. we zijn vandaag gesloten dus waarschijnlijk krijg ik hem morgen binnen.
Als ik dus onverhoopt ontslagen wordt kan ik nog altijd lamdasonde worden...Hahaha schitterend uitgedrukt! Ik zie hem al aan de bar hangen met een glas whisky in de hand!Als je een stukke lambdasonde hebt die maar wat loopt te orakelen...
Maar goed Hans, die Lambda even doormeten lijkt me een kleine moeite als je daarmee weer een aantal hypotheses kunt uitsluiten. Nog even de laatste (dat zijn het altijd ) puntjes op de i, want dit blokje heeft het gewoon in zich. Hou vol!