Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Motorrevisie niet goed gegaan, Probleem met Reinz pakking!!

di apr 13, 2010 00:18

Mijn blokkie heb ik zojuist totaal gereviseerd. Het is een 105 1600 blok uit een Guilia Super als ik het serienummer naloop. Zowat alles is vernieuwd maar.... ergens is het niet goed gegaan :(

Ik weet zeker dat ik alle rubbertjes en pakkingen heb geplaatst maar toch zijn er twee problemen:

Even punts gewijs:
1) motor lekt intern koelwater
Na warmdraaien en controleren van olie bleek het eeder koffie te zijn. Uiteindelijk wilde ik de rotzooi snel uit mijn blok hebben en heb de olie afgetapt. Na het losmaken van de plug kwam er als eerst een kopje water en vervolgens de kofietroep? Koelwater blijft overigens netjesschoon! Na twee dagen laten staan (motor heeft dus niets anders dan stil gestaan...nog eens gecontroleerd bij de aftapplug...jawel weer water, en daarna smurrie. Mijn conclusie is dat er water lekt van de bussen naar het carter....water is zwaarder dan olie dus dat zakt wel als je het erin laat druppelen......Wat denken de specialisten op dit gebied? Wat is hier nu het probleem? Rubberringen om de bussen zijn geplaatst. rubberseals van oliekanaal ook. Moeten ook goed zitten, heb er extra op gelet en dubbel gecontroleerd. Bovenkant van bussen is bij montage gelijk gezet met een raag...en ze staken iets boven het blok uit (is gemeten)

Mijn vermoeden is dat ik een fout in de aanhaalmomenten van de cil.kop bouten heb gemaakt. In het werkplaatshandboek van de Guilia-spider (wat ik heb aangehouden) staat bij het 1600 blok een Torque van:
cold (oiled) 62Nm vervolgens warm (oiled) 65N
Echter het valt me nu pas op dat er in de alfetta workshop manual staat (bij 1600 blok):
cold (stage1) 78Nm
hot (stage2) 82Nm
cold (stage3) 87Nm
Vreemd...min of meer zelfde blok....en ff 22Nm verschil in aanhaalmoment?!

Zou dit de oorzaak zijn van de lekkage? En zo ja.....Welke aanhaalmomenten moet ik aanhouden? Hoe krijg ik mijn lek nu uit de motor, gewoon aanhalen naar stage1 en dan van voren af aan, dus alfetta waarden aanhouden? Zou dat dan een tijd mee kunnen of blijft het kwakkelen? Als het blok weer uit elkaar moet dan moet dat maar ...maar oke liever niet natuurlijk ;) En nog een vraag hoe kom ik nu van mijn troep af die in mijn oliekanalen hangt ...ff laten draaien met goedkope olie oid?

ps. Ik heb mi een goede momentsleutel van Facom .....redelijk nieuw dus aan dat ding twijfel ik eigenlijk niet en ja ik weet hoe ik er mee moet sleutelen


2) 4de cilinder verliest af en toe bij (stationair loop) zijn onderdruk in de carb.
tenminste dat vermoed ik... ik hoor af en toe de zuiging van de carbs stoppen (lijken op pufjes). Heb de vacuummeter er ff op gehad waaruit blijkt dat het vacuum idd ff wegvalt om er vervolgens weer ineens te zijn (kwestie van een sec...langer zeker niet). Bij iets meer toeren komt het niet meer voor cq. kan ik het niet meer waarnemen. Verder loopt de motor wel netjes.... en reageert ie goed.

Wat zou dit nu kunnen zijn? Als het waar is dat het moment van de cil.kop bouten fout is kan ik me er overigens iets bij voorstellen...andere oorzaken dan zit ik aan gebroken klepveren te denken...maar dan zou ik verwachten dat ie het altijd doet. Het lijkt me overigens stug dat ie na een paar minuten lopen de klepveren breken maar oke ...zeg nooi, nooit ;) ..ik zou dan ook verwachten dat de klep soms tegen de zuiger slaat....maar ik hoor geen vreemde geluiden. Inlaatrubbers bij carbs zijn ook nieuw, dus een lek in de rubber kan ik me niet echt voorstellen.

Overigens de kop heb ik laten reviseren (kleppen en veren zijn diegene die erin zaten. Geleiders uitgaand zijn verniewd, klepseals inlaat ook. Voor de rest is de motor op de krukas na nieuw.

I know t'is ff een tegenvaller in het project ...als het hierbij blijft valt het nog mee toch :S
Laatst gewijzigd door Bertoontje op zo apr 18, 2010 11:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

AG
Full Member
Full Member
Berichten: 274
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:27
Locatie: Dieren

RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

di apr 13, 2010 05:55

Als je de kop hebt laten vlakken komt het wel eens voor dat de dopmoeren aan de binnenkant op de draadeinden komen, gevolg is dat je denkt dat je het juiste aanhaal moment hebt maar dat is niet zo. Leg overal een extra ring onder en probeer het nog eens. Mocht het dan goed zijn zou ik toch de kop erweer afhalen. Wbt de 4de cilinder, controleer je vacuumleiding naar de remmen mocht je die niet hebben controleer dan of ie goed afgestopt is.

AG

Gebruikersavatar
GiuliaCorse
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3877
Lid geworden op: di apr 05, 2005 22:24
Locatie: Truzement

RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

di apr 13, 2010 08:25

Mijn eerste gedachte zou gaan naar een cilinderbus die niet goed afsluit, misschien afsluitring/rubber dubbel geduwd.
"Not all those who wander are lost!" -J.R.R Tolkien-"
2000GTV TS 1972
Spider 916 1998
Fiorenzato Ducale compact

Gebruikersavatar
ravado
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3900
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:04
Locatie: home is where you dig it

RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

di apr 13, 2010 08:36

ik haalde de cil.kopmoeren altijd, koud, aan met een max van 90Nm in 3 stappen met minimaal 20 Nm verschil dus van 40 naar 65 naar 90. Dan is t goed, natrekken hoeft niet.
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Gebruikersavatar
juultje
Guru
Guru
Berichten: 1166
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:48
Locatie: Rijsbergen
Contacteer: Website

RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

di apr 13, 2010 10:13

Water kan ook een kapotte (tijdens montage ) rubber voetpakking van een cilinderbus zijn. Verder kun je eens checken of de moeren op het distributiedeksel goed vast zitten anders kan het ook zijn dat daar water langs het carter in gaat.

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

di apr 13, 2010 16:16

Heb je nadat je de voetpakking onder de cilinderbussen hebt gemonteerd, ook de uitsteekhoogte van de bussen boven het blok gemeten? 0,01 - 0,06 mm?

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

di apr 13, 2010 17:09

Thanks voor het meedenken allemaal... ik heb het even op een rijtje gezet in een stappenplannetje:

1) Check of de cil. bouten aan het einde van de draad zitten (zoja opvullen)
2) cil. bouten aantrekken naar 90Nm (is deze waarde correct?!)
3) paar dagen laten staan en kijken of er nog steeds koelwater lekt
4) aantrekken distr. bouten
5) paar dagen laten staan en kijken of er nog steeds koelwater lekt

-vacuumslang naar remmenbox zal ik controleren...had ik nog niet aan gedacht, thanks!
-lek bij distr. had ik nog niet aan gedacht, thanks!
-uitsteek van bussen is gemeten en was in orde!

zijn er nog andere tips of dingen die ik kan controleren?
Is de waarde van 90Nm correct? Is wel ff 25Nm meer dan in het guilia werkplaats handboek staat!

Ciao maar weer!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

siegerdehaan89
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2286
Lid geworden op: do sep 08, 2005 15:02

RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

di apr 13, 2010 17:45

Heb ik ook gehad, en uiteindelijk bleek de kop inwendig gescheurd te zijn.....

Giulia Super

RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

di apr 13, 2010 19:25

Een 1600/105 blok heeft dunnere draadeinde`s (dopmoer 17) dan een 1600/116 blok (dopmoer 19)
90 Nm is echt te veel. En idd. controleer of de dopmoer niet klemt, als dat goed is, zet dan het koelsysteem eens onder druk als ie goed warm is en kijk waar het water blijft, evt de bougie`s, het onderste carter en de kleppendeksel demonteren voor dat ie afgekoeld is.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

di apr 13, 2010 21:31

@giulia Super: Thanks! da's helder en duidelijk
dus:
fase1: 62-64Nm
fase2: 66-67Nm
fase3: 68-70Nm

Ik heb ondertussen de dopmoeren gechecked...lopen goed en zitten zeker niet aan het einde van de draad. Dat lijkt dus in orde te zijn. Er kwam wel wat water mee naar buiten tijdens het losdraaien...maar da;s een open verbinding naar beneden toe, dus dat kun je verwachten. Ik heb de bouten met dezelfde kracht weer vastgezet. (uiteraard heb ik ze een voor een gecontroleerd! ;))

In het weekend je tip maar eens uitvoeren! Ben wel bang dat het een grote klieder zooi gaat worden maar ja als dan duidelijk wordt waar het vandaan komt ben ik al lang blij. Ik hoop dat ik van onderop de bussen goed kan checken.

Nog ff een vraagje hoe kan ik het systeem veilig en goed onder druk zetten? Is goed warm draaien voldoende of moet ik hem van buitenaf onder druk zetten...?
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
indy
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 630
Lid geworden op: zo dec 16, 2007 14:28
Locatie: Sneek

RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

di apr 13, 2010 21:35

Er zijn pompen voor te krijgen die je op het expansievat kunt zetten.
gehad 155 2.0

nu 75 indy V6!
GTV 916 2.0 TB

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Re: RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

di apr 13, 2010 21:37

Er zijn pompen voor te krijgen die je op het expansievat kunt zetten.
oke....zijn dat handpompen anders kan ikzelf wel wat fisternellen ;)
btw...de bertone heeft geen expansievaatje...zal dan wel op de radiator moeten worden gezet neem ik aan?
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Jan M
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 578
Lid geworden op: vr feb 02, 2007 19:02
Locatie: Ridderkerk

RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

do apr 15, 2010 09:24

Afbeelding
Met de bandenspanningsmeter en een nippeltje.

Gebruikersavatar
Stef33
Guru
Guru
Berichten: 1095
Lid geworden op: do jun 16, 2005 18:07
Locatie: Rotterdam

RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

do apr 15, 2010 10:19

Als je de accu afkoppelt, is het veiliger eerst (of alleen) de min te doen. ;-)
Zoals je bandenpomp er nu bij ligt maakt ie al bijna sluiting tussen pluspool en de carrosserie. :!: (hoogtes zijn niet zo goed in te schatten op de foto, dus misschien valt het mee, maar echt veilig lijkt het niet)
Als je de min los hebt en je maakt op deze manier contact, dan herstel je alleen de normale verbinding. Met alleen de plus los is het een hele dikke sluiting. Min (eerst) losmaken heeft ook het voordeel dat je niet het risico loopt met je sleuteltje sluiting te maken als je wat te ver door draait en een metalen deel raakt.
Stef
1750 GTV, 1969, AR735 Grigio Indaco
159 SW 1750 TBi, 2010, AR568 Grigio Titanio
Gehad: 33 1.3S, 33 1.7IE, 75 2.0TS, 156 SW 2.0TS

Gebruikersavatar
ericj
Full Member
Full Member
Berichten: 400
Lid geworden op: za feb 04, 2006 15:42
Locatie: Den Haag

Re: RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

do apr 15, 2010 11:50

btw...de bertone heeft geen expansievaatje...zal dan wel op de radiator moeten worden gezet neem ik aan?
Misschien dat je de binnenband van een fiets en een slangklem wel goed op de radiatoropening kunt krijgen. Veel druk hoeft er ook niet op denk ik, omdat hij stilstaand ook al water lekte naar het carter.

---
Eric

Terug naar “Algemene Technische vragen”