Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice

Re: RE: Bumperkleven ergernis nummer 1? Moet je rechts gaan

di apr 13, 2010 16:33

Even een duit in 't potje doen.
Ik erger mij al jaren zo erg aan het verkeer en dan vooral aan het stilstaand verkeer dat ik bijna alles op de tweewieler doe.
Alleen bij zware regen/koude/gladheid laat ik ze staan.

Maar voor de grote weg pak ik de motorfiets en ga eigenlijk overal waar dat veilig kan ervoorbij (links, rechts, ertussen en erover).
In de stad (Amsterdam) pak ik de scooter of de fiets.

Ik win er uren en uren (reis)tijd mee.

De Alfa's zijn voor mij bijna alleen voor toer- weekendritten en vakanties.

Zo... nu op de scooter even snel naar de tandarts, maar eerste even poetsen.
even off topic: noujaa, ik zat er ook al aan te denken om er een brommert bij te kopen (om km's op de alfa te sparen)!

of zo'n electrische fiets lijkt me ook een ideaal stadsvervoersmiddel, maar dan moeten ze wel onbegrenst hard kunnen (is nu 25km/u?).
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Alfa-Corazon
Guru Triplo
Guru Triplo

RE: Bumperkleven ergernis nummer 1? Moet je rechts gaan rijd

di apr 13, 2010 18:01

Nou off topic? Ik denk het niet.
Je moet iets doen aan je ergernis.
De Block woont net als ik in Amsterdam.
Daar geeft de TomTom bijvoorbeeld bij afslag s114 al aan: "Verderop links aanhouden".
Dan met je dus nog ongeveer 4 km rijden, twee stoplichten en de Piet Heijntunnel door.
Maar dan lijnen sommige toch al links op.
Met de wagen doe je dan niets.

Ik ga nooit bumperkleven en haal met de wagen zelden rechts in.
Maar als ik het ander dat zie doen dan kan ik ertoch niet op betrappen dat ik gniffel: "Eigen schuld dikke bult".

Tip voor een brommert?
Neem een viertakt en dan lekker knallen. Het lijkt net of je toch nog sportief rijdt.

Trouwens de Block, heb je de voorpagina van het Parool gelezen?
Amsterdam ligt weer helemaal open, net als verleden jaar en de jaren daarvoor.
Je komt er als goed Alfist met de wagen bijna niet meer doorheen.

m.brandon
Advanced Member
Advanced Member

di apr 13, 2010 19:12

Amsterdam ligt weer helemaal open, net als verleden jaar en de jaren daarvoor.
Je komt er als goed Alfist met de wagen bijna niet meer doorheen.
En dan heb je het nog niet over de 1000 verzakte drempels.....met mijn Alfaatjes altijd gegarandeerd uitlaat-schuren :(
Nu: Koos Alfaloos

Gehad:
OMGWTF
Giulia 1300 Super met Arese 1750 blok en sper-dif
Giulia 1300 Super
156 2.4 JTD squadra tuning
GTV 2.0 V6 TB
156 1.9 JTD squadra tuning
145 1.7 16V

Gillezzz
Member
Member
Contacteer: Website

di apr 13, 2010 19:40

Maar het is hier verre van vol en we hebben één van de beste infrastructuren ter wereld in dit land....
Sooow! Dan moet het in de rest van de wereld wel heel slecht zijn. Met uitzondering van misschien wat verbredingen van bestaande wegen staat het hier in dit land namelijk al ruim 40 jaar stil. En aangezien we hier ondertussen met meer dan twee keer zoveel auto's rondrijden wij dus ook.
Okee, ik ben misschien te vaak in onherbergzame gebieden geweest en waardeer sindsdien eigenlijk elke basisvoorziening des te meer. Het gaat zelfs zover dat ik vind dat we in Nederland überhaupt niks te klagen hebben, of het nou over het wegennet gaat, de gezondheidszorg, buitenlanders, etc. Maar goed, dat is inderdaad niet helemaal eerlijk, aangezien je die afstand in het dagelijks leven vaak niet kunt nemen en je toch geconfronteerd word met het verwachtingspatroon dat bij onze 'welvaarts-maatschappij' hoort. En als jij om 5 uur 's ochtends van huis moet vertrekken om rond 9 uur op kantoor te kunnen zijn heb je niks aan de gedachte dat minstens 80% van de wereldbevolking moet rondkomen van minder dan $10 per dag, of zelfs een dag onderweg is om water te halen.

Ik neig vaak naar nogal filosofische gedachten bij dit soort vraag- en klaagstukken, misschien onterecht. Maar ik woonde zelf in Rotterdam en heb toen ik elders een baan vond besloten om gewoon op vijf minuten afstand van het werk te gaan wonen. Met de fiets nu nergens last van, behalve dan dat ik soms bijna aangereden word door zeer gehaaste automobilisten die vinden dat ze overal als een prins voorrang zouden moeten krijgen en het anders gewoon nemen. :mrgreen:

De Block
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 14, 2010 08:36

Nou. Het maakt i.i.g. wat los! ;-) In navolging vind ik overigens dat we hier over het algemeen best redelijk rijden, in ogenschouw nemend dat het hier best vol is.

Het is overigens wel zo dat ik merk dat je in een Bertone met veel meer rare acties weg komt.

@ @lfa@lgra Wat je op de kleuterschool niet leert, is goed lezen. Dat is duidelijk. Mijn constatering heeft weinig te maken met “ikke”. En rechts houden wordt door jou dus kennelijk niet als hoffelijk beschouwd.

@ Alfavaganza Wetten uit de vloeistofmechanica zijn van toepassing op verkeersdoorstronng. Go with the flow wordt niet bevorderd door gaten dicht te rijden. Daardoor moeten mensen op de rechter baan in de ankers. Voorts hebben remlichten een ingrijpende werking. Let maar eens op in de file. Wordt er rechts of links geremd, dan gaat men, vaak onnodig, dit in andere banen ook doen.

@ Alfa-Corazon: Behalve dat het hier wat drukker is, moet ik zeggen dat ik soms liever in de randstad rij dan bijvoorbeeld op de A1 in het oosten of de A7 in het noorden. Het valt mij op dat mensen buiten de randstand JUIST veel agressiever reageren op de weg en weinig alert rijden. Niet gewend aan veel verkeer wellicht? Wat Asterdam betreft. Als je de stad niet goed kent kan het een drama zijn, ja. Maar als je je weg een beetje kan vinden, valt het allemaal reuze mee. Vooral iets kleinere gemeentes als Hilversum, die zijn erg. Ik woon in Amsterdam en moet veelal ’s ochtends de stad uit en ’s avonds er weer in. Ik heb GEEN last van files!

@ m.brandon; Ik rij dagelijks in een Bertone, en heb geen issues met drempels…. Met de 147 wel! ;-)
Loud pipes save lives.
Bertone 2000 '75, 159 TI '10, 916 Spider 2.O TS '97
Projecten: Turbo....
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

De Block
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 14, 2010 08:46

P.s. Ik rij +/- 1000 km per week, voornamelijk door Nederland, in een rode Bert en wordt nooit gespot. Volgens mij een teken dat ik hoffelijk en onopvallend rij! :D
Loud pipes save lives.
Ex: Bertone 2000 '73, 33 1.5 ie '92, Alfetta GTV 2.0 '78, 147 1.9 JTD '05, Spider 1.6 '89, 159 2.2 JTS '07

Alfavaganza
Guru Triplo
Guru Triplo

wo apr 14, 2010 10:02

@ Alfavaganza Wetten uit de vloeistofmechanica zijn van toepassing op verkeersdoorstronng. Go with the flow wordt niet bevorderd door gaten dicht te rijden. Daardoor moeten mensen op de rechter baan in de ankers. Voorts hebben remlichten een ingrijpende werking. Let maar eens op in de file. Wordt er rechts of links geremd, dan gaat men, vaak onnodig, dit in andere banen ook doen.
Juist! Dat is hetzelfde als wat ik zei. Ik hing het alleen aan het naar links en rechts gaan, er vanuit gaande dat wanneer je vanuit een volle linkerbaan naar rechts gaat, het gat meestal wordt dichtgereden. Daar zijn we het dus over eens, da's een goed begin 8)

Blijft nog over de opmerking dat, wanneer de gaten niet zouden worden dichtgereden, het helemaal geen zin heeft om naar rechts te gaan en daarom ook niet om je te ergeren aan mensen die dat niet doen. Als het gat waar je uit komt wanneer je naar rechts gaat, opengehouden moet worden zodat je er straks weer tussen kunt, kan je er net zo goed gewoon blijven zitten. Aangenomen dat je niet rechts gaat inhalen tenminste, want dat is verboden :wink:
Verleden: Sud 1.3, Sud Sprint 1.5 Veloce, 75 1.8, 164 2.5 TD, 164 2.5 TD Super, 145 1.6 TS, 159 SW 1.9 JTD
Heden: Alfaloos :cry:

alfasud1972
Guru
Guru

wo apr 14, 2010 10:52

Wat ik hier niet lees en wat mij altijd opvalt is dat veel links rijders zich gewoon aan de toegestane maximum snelheid houden. En dat veel klagers over links rijders vaak net even harder willen rijden (terwijl dat toch echt verboden is)...tjah. Ik erger mij er zelf ook wel eens aan als ik haast heb en er rijd weer iemand links maar als die zich aan de max snelheid houd heeft ie ergens wel een punt (hoe vervelend dat ook kan zijn).
Laatst gewijzigd door alfasud1972 op wo apr 14, 2010 10:54, 1 keer totaal gewijzigd.

pb2k
Advanced Member
Advanced Member

wo apr 14, 2010 10:53

ik erger me vooral aan deze domme situatie die in mijn buurtin verschillende vormen voorkomt.

[img]http://i19.photobucket.com/albums/b170/ ... titled.jpg[/img]

mensen rijden met een noodgang die onnodige linkerstrook op om dan meteen weer naar rechts te drukken, omdat ze dan voorrang hebben.
het is gevaarlijk en ze schieten er kwa afstand ook niks mee op.

Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 14, 2010 11:21

Okee, ik ben misschien te vaak in onherbergzame gebieden geweest en waardeer sindsdien eigenlijk elke basisvoorziening des te meer. Het gaat zelfs zover dat ik vind dat we in Nederland überhaupt niks te klagen hebben, of het nou over het wegennet gaat, de gezondheidszorg, buitenlanders, etc. Maar goed, dat is inderdaad niet helemaal eerlijk, aangezien je die afstand in het dagelijks leven vaak niet kunt nemen en je toch geconfronteerd word met het verwachtingspatroon dat bij onze 'welvaarts-maatschappij' hoort. En als jij om 5 uur 's ochtends van huis moet vertrekken om rond 9 uur op kantoor te kunnen zijn heb je niks aan de gedachte dat minstens 80% van de wereldbevolking moet rondkomen van minder dan $10 per dag, of zelfs een dag onderweg is om water te halen.
Ik denk dat je hiermee op het vlak komt van of een goudvis zichzelf zielig vindt omdat hij in een kom leeft. Er is een goede kans dat de mensen waar jij meewarig naar hebt gekeken op dezelfde wijze naar jou hebben gekeken omdat jij terug moest naar een plek waar iedereen bovenop elkaar leeft en er vieze rook in de lucht hangt.

En wat is nou tien dollar? Hier in dit land geven we werklozen zoveel aan bijstand dat ze tien dollar achteloos kunnen uitgeven aan een brood en een pak melk; zoveel kost het dan uiteindelijk ook. Ik ben ook wel eens ergens geweest waar je voor tien gulden per dag als God in Frankrijk kon leven, inclusief hotel. Een vriend van me vertrok naar Engeland waar hij vier keer zoveel zou gaan verdienen als dat hij hier deed; dat geld ging daar alleen wel ruim meer dan vier keer zo hard de deur uit. Als je appels en peren gaat vergelijken leidt dat nu eenmaal tot kromme resultaten.

Liever geen filosofie meer. De Nederlandse realiteit is al lastig genoeg. :needcoffee:

ebbr
Guru
Guru

wo apr 14, 2010 11:23

n Duitsland zegt men: Als je 3 X zakt voor je rij-examen krijg je gele kentekenplaten....
En aangezien een Duitser nimmer op humor is te betrappen moet het wel waar zijn. :wink:

Patrick.
Ha ha ha, klopt. Volgens de Duitsers staat NL voor Nur Links :lol:
Afgelopen weken regelmatig naar Duitsland gereden voor een project bij VW (sorry guys).

Valt me op dat die knake duitsers tegenwoordig ook alleen maar links blijven rijden en niet aan de kant lijken te willen voor mijn Corolla :twisted:
Met name de dikke auto's. Gaan ze naar rechts, dan gaan ze liggen etteren en wat gas bijgeven...
Ook regelmatig d'r maar rechts voorbij gemoeten echt niet normaal blijven gewoon stug rijden links.

Later mijn stadslicht aangedaan en verstralers er op, en ineens lijken ze me op afstand meer te respecteren, heel apart.

Bedoel op rustige stukken kan ik welliswaar met deze niet Alfa 200-210km/uur rijden op cruisecontrol...
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

MDP
Guru
Guru
Contacteer: Website Twitter

wo apr 14, 2010 12:20

Tegenwoordig kan ik me daar niet meer druk om maken. Het leven is te kort je bezig te houden met wat anders kan in het verkeer. Bovendien schiet je er totaal niks mee op. Probleem blijft bestaan, dus waarom nog druk maken en je opwinden? Gewoon optijd vertrekken rekening houdend met dit soort dingen. Zodoende heb ik dus nooit haast en hoewel ik graag stevig doorrijd bewaar ik wel het geduld om te wachten totdat iemand naar rechts gaat. De huidige situatie is dat A zich ergert aan B omdat B te lang (en tja, wat is te lang? Want als de topicstarter 42 wagens rechts inhaald twijfel ik meer aan het geduld van de topicstarter dan aan de mensen) links rijdt en B ergert zich weer aan A omdat-ie bumper kleeft of rechts voorbij komt. Conclusie: er ontstaan gevaarlijke situaties en een hoop irritaties wat leid tot onoplettend rijgedrag. Gevolg: verhoogd risico op ongelukken. Oplossing? Optijd vertrekken en je ding doen in het verkeer. Je opwinden over andere zet geen zoden aan de dijk. De frustratie van medeweggebruikers vind ik hinderlijker dan iemand die eens te lang links blijft rijden, zeker omdat frustratie kan leiden tot agressief rijgedrag.

MDP
Guru
Guru

wo apr 14, 2010 12:35

Nederlanders kunnen NIET rijden. Allemaal links willen rijden en dan bij een gangetje van 100 per uur 3 meter afstand houden. En het dan gek vinden als je in een kettingbotsing terecht komt of dat er zoveel files staan. Rechts inhalen doe ik dan steeds meer en meer. Kan het me dan ook helemaal vinden in bovenstaande.
Zo ontstaan dus die files. Jij wurmt je in een non-gat waardoor de auto die jij rechts passeert weer afstand moet nemen. ;)

MDP
Guru
Guru

Re: Bumperkleven ergernis nummer 1? Moet je rechts gaan rijd

wo apr 14, 2010 12:48

Voorbeeld: Duitse grens naar Amsterdam (A12>A50>A1>A10) Ik hou mij (enigszins) aan de snelheid, pas die aan aan de verkeerssituatie zeg maar. Op dit stuk heb ik, simpelweg door gewoon netjes rechts te houden, vorige week 42 (!!!!) auto’s rechts ingehaald. Hier kwam helemaal geen geduw en getrek aan te pas. Gewoon terug naar rechts als er ruimte is en normaal met het verkeer mee doorrijden.
Ik ben hier niet om iemand te veroordelen maar ik vraag me serieus af, als iemand binnen 1 week, zo geïrriteerd als wat, 42 keer rechts inhaald dit ook nog eens noteert/onthoud, waar het probleem ligt. 1 Iemand die het goed doet en 42 andere niet? Daarbij, inhoeverre ben je nog bezig met rijden als je geïrriteerd in de auto zit? Begrijp me niet verkeerd, ook ik haal wel eens rechts in maar zo groot als jij het probleem schetst ervaar ik het niet. Ik maak flink wat kilometers over de drukste wegen maar als ik 1 keer per week iemand rechts inhaal is het veel. Oh, en voor de grapjassen, ik ben niet de linksrijder die wordt gepasseerd. :mrgreen:
Ik ben in de afgelopen periode 2x van de weg gehaald door de KLPD omdat ik rechts inhaalde. Tot 2x toe geen boete, maar enkel de opmerking “We snappen het wel, maar u moet het niet doen.” Als ze de hele weg achter me aan zouden rijden zouden ze dus 42 boetes kunnen uitschrijven i.p.v. 1x een vermanend gesprek te voeren.
De bevestiging! Waarom halen ze jou, die zgn niks fout doet wel van de weg, maar de 42 linksrijders niet?

De Block
Guru Duplice
Guru Duplice

wo apr 14, 2010 16:38

Ik zit verre van geiriteerd achter het stuur: ik rij in een Bertone! :-) heb het gewoon voor de lol eens geteld.

In een van de 2 staande houdingen hebben ze de linksrijder ook meegenomen. Die kreeg een prent.
Loud pipes save lives.

Terug naar “Het Forum Café”