En vandaag weer eens lekker bezig geweest!!
Aangezien de 75 niet wilde starten zonder een tikje (*kuch kuch*) op de startmotor, en er al een wissel exemplaar maanden lang achter in ligt, was de volgende klus snel bedacht: een andere einddemper.
Het exemplaar van de ex-75 van Jur lag bij Jens ongebruikt in de schuur, en de magnum was toch iets te veel van 't goede voor mijn smaak. Weer een snelle combinatie gemaakt: ding van Jur onder mijn 75, magnum straks onder de transaxle van Jur.
Gelukkig had Sander vanmiddag een goeie bui en een first hand experience met de onwil met starten, dus kon de startmotor ook nog wel even snel gewisseld worden.
Eerst blik gaf al wat zorgen: de ruil startmotor komt uit een TS, en die zou (volgens de oorspronkelijke verkopert) op een 1.8 Nord passen. Sander zag al snel 3 bouten in de 1.8 startmotor, terwijl het TS exemplaar er twee heeft. Het zou natuurlijk kunnen dat de twee precies in twee van de drie montage punten past...dus toch maar aan de slag. Er was per slot van rekening verzekert dat het zou passen.
Sander tot zijn ellebogen in de itieme delen van de 75
Maar toen Sander de startmotor (na een niet bijgehouden aantal vloeken wegens hete motor, krappe ruimtes en onwillige moertjes) los had bleek dat het toch echt NIET ging passen. De montage punten zitten niet op de zelfde plaatsen. Dus...geen startmotor wissel. Aangezien de GTA werkeloos thuis staat maar besloten de startmotor ook niet terug te bouwen, maar eerst te laten reviseren. En het werd bij de revisie mijnheer nog mooier: die had nog een echt nieuwe liggen, met dikke laag stof op de doos!! Dus, volgende week geen gereviseerde startmotor in de 75, maar "gewoon" een spik-splinter nieuwe!!
De pakking van de "oude" op het ruil exemplaar. Dat gaat niet passen!!
Na de frustratie van de startmotor toch nog even snel de einddemper gewisseld. Dat ging verbazend soepel, slechts een paar tikjes waren nodig om de magnum ervan te overtuigen los te laten, en de originele-pot-met-chroom-eind-pijpje ging er al net zo soepel weer op!
Helaas niet kunnen horen hoe 't klinkt....want aanduwen in de regen was ff geen optie. De 75 staat nu dus zonder startmotor te wachten op volgend week. Wordt vervolgd dus.
(foto's zal ik er morgen even in editten, want 't toestel ligt nog in Alkmaar...
) -> Done...