Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: motor revisie niet goed gegaan...voorlopig

do apr 15, 2010 12:48

Je kan ook de ontluchtingsnippel op het spruitstuk loshalen en daar je aansluiting maken.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

motorrevisie niet goed gegaan, Probleem Gevonden...en nu??

za apr 17, 2010 22:57

Dank voor alle tips!!!...ik weet nu waar het vandaan komt!

Als eerste onderste carterdeel gedemonteerd...systeem iets op druk...niets te zien, na een tijdje kwam vanachteruit een beetje water...derde en vierde cilinder is zo niet te zien...dus hele carter eraf...een gedoe dat wel maar het kan net met een beetje optillen van de motor...weer beetje op druk...derde en vierde cilinder is ook oke MAAR.... het water komt uit het grote olie afvoerkanaal van de nokkenas ... dus het water komt vanuit de kop!

Mooi dan hoeft de motor er dus niet uit :D (toch nog een meevallertje na de tegenslag 8)

Vervolgens heb ik de kop gedemonteerd... en waar gaat het nu mis?!?! Water lekt vanaf de achterste draadeinden, tussen kop en koppakking naar het grote olieafvoerkanaal van de nokkenassen, die openingen direct achter de rubberen halve maantjes....(dus niet de kanalen met de ringetjes!!).

Ik vraag me nu af wat er mis is gegaan...het is een Reitz .... kop is gevlakt... maar hoe kan dit nu?!

Het viel me overigens op dat er op de pakking een rubber is gezet rondom en rond alle oliekanalen...echter niet bij die olie afvoer gaten waar ie nu is gaan lekken, klopt dat of heb ik de verkeerde pakking te pakken :S

Hoe kan ik nu voorkomen dat ik straks weer hetzelfde probleem heb? Wederom alle tips zijn welkom!!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: motorrevisie niet goed gegaan, Probleem Gevonden...en nu

za apr 17, 2010 23:49

Dit verhaal komt me bekend voor, Heb vorig jaar na de revisie van mijn 2000 motor uit de Berlina PRECIES hetzelfde gehad.Koelvloeistof bij de olie. Dacht ook dat koelvloeistof vanonder de cilinderbussen het carter in lekte..
Ik kreeg toen een tip van dhr. Violier van Fa.Arese in Badhoevedorp om maar eens naar de achterste olieafvoerkanalen van de oude koppakking te kijken omdat er een serie 'foute' koppakkingen in omloop zijn.
En inderdaad had ik dus zo'n foute gemonteerd. De fout zit hem precies wat jij zegt.

Het viel me overigens op dat er op de pakking een rubber is gezet rondom en rond alle oliekanalen...echter niet bij die olie afvoer gaten waar ie nu is gaan lekken, klopt dat of heb ik de verkeerde pakking te pakken

Hieraan kun je zien dat die dus fout is. Je motor wordt warm. koelsysteem gaat druk opbouwen en zoekt dan een uitweg, die wordt dus gevonden op het zwakste punt, daar waar rubber (zoals jij dat omschrijft) dus mist. Er is bij een serie koppakkingen "vergeten" om dit rubber daar aan te brengen.

Wil je het precies weten kun je beste dhr. Violier bellen, hij weet precies hoe het zit. 020 6597070 Je mag gerust mijn naam noemen.
Mvg. Richard van Heulen. www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: motorrevisie niet goed gegaan, Probleem Gevonden...en nu

za apr 17, 2010 23:59

@Berlina: thanks voor je antwoord!! Ik zal zeker contact opnemen!!

Het zal toch niet waar zijn he ..... :shock: Zijn er meerdere die dit kunnen bevestigen?....als ja....dan hebben we het probleem echt gevonden! :-$

Ciao!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

Motorrevisie niet goed gegaan, Probleem met Reinz pakking!

zo apr 18, 2010 11:37

Na de post van Berlina heb ik eens gezocht en warempel...het probleem lijkt idd niet op zch te staan, her en der zijn er idd problemen met de bewuste Reinz pakkingen.... :twisted:

Nadat Reinz een wijziging op de pakking heeft uitgevoerd wordt er onderstaande procedure aangeraden, als je een pakking hebt waar de bewuste olieafvoer kanalen niet van extra sealant zijn voor zien (als ik het goed begrijp ook vanuit Reinz, alleen is het dan "flauw" dat er bij mij geen beschrijving bij zat :cry: )
how to...and when to apply sealant (met beschrijving en een plaatje)

Als je wat zoekt zijn er veel rebuilds (geweest) waar dit probleem is voorgekomen en dus komt ;) ! dus....BE WARNED!!! [-(

Is het nu raadzaam om de Reinz pakkingen te vervangen voor de Goetze pakking? Of toch voor de Reinz met sealant optie gaan?
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: Motorrevisie niet goed gegaan, Probleem met Reinz pakkin

zo apr 18, 2010 12:16

ik heb ook een Goetze gehaald voor mijn nord, was 3 tientjes bij Arese 8)

Berlina addicted
Guru
Guru
Berichten: 1176
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 15:48
Locatie: almere
Contacteer: Website

RE: Motorrevisie niet goed gegaan, Probleem met Reinz pakkin

zo apr 18, 2010 16:12

Ik zou voor zeker gaan en dus GEEN reinz pakking nemen (ook geen sealant of zo iets). Het gaat trouwens om een bepaalde serie dacht ik. Ook sta ik te kijken dat de pakkingen voor een 1600 hier dus ook onder vallen. Ik had nl. begrepen dat het alleen voor de 2000 motoren gold, maar niet dus.

Mvg. Richard www.berlina.nl
Een Berlinarijder doet het met een vette grijns.

Gebruikersavatar
pieter van baalen
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2013
Lid geworden op: vr feb 04, 2005 21:38
Locatie: mijn schuur

RE: Motorrevisie niet goed gegaan, Probleem met Reinz pakkin

zo apr 18, 2010 19:33

heb eigenlijk nooit problemen met reinz gehad....

maar wat doet reinz met de fout??? kost je veel tijd en geld zo word dit vergoed????
Met vriendelijke groet Pieter.

Te veel auto's gehad om hier neer te zetten...

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: Motorrevisie niet goed gegaan, Probleem met Reinz pakkin

zo apr 18, 2010 20:43

Uit de praktijk heb ook ik geleerd dat er ook voor een Alfa 75 1.8 i.e. verschillende pakkingsets via de automaterialengroothandel leverbaar zijn. Allemaal voor een 1.8, maar allemaal iets anders. Belangrijk is dan ook dat je de oude koppakking goed met de nieuwe koppakking vergelijkt, voordat je de nieuwe monteert. Juist de plaats van olie- en koelvloeistofkanalen maakt het verschil. Die vier grote gaten zijn eigenlijk altijd wel goed....

Gebruikersavatar
damas
Member
Member
Berichten: 109
Lid geworden op: zo jan 14, 2007 10:50
Locatie: den helder
Contacteer: Website

RE: Motorrevisie niet goed gegaan, Probleem met Reinz pakkin

ma apr 19, 2010 21:27

dat is grappig had in 1992 een guilietta 2.0 bj 84 ook koppakking eruit hihi gewisselt en rije maar heel eventjes maar hoor helemaal vast gelopen dus ander blokkie erin :P
btw als je koppakking set besteld voor een 33 wil het ook wel eens mis gaan :evil:

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Motorrevisie niet goed gegaan, Probleem met Reinz pakkin

di apr 20, 2010 09:46

@damas: grappig?! ... :-k het is toch veeeeel leuker als ie niet vastloopt ;)

Ik heb gebeld en idd het verhaal van Berlina lijkt helemaal te kloppen! Arese gebruikt om deze reden alleen Goetze of P..... (P-line oid?!) Sterker nog...ik was nog niet uitgepraat en toen viel ie me in de reden... "jaja...dan zal ie wel daar en daar lekken...da's de foute pakking" en vervolgens een onderbouwing met waar het nu mis gaat.

Van de andere kant hebben andere leveranciers nooit deze problemen of klachten met de Reinz pakkingen gehad.... dus je kunt schijnbaar geluk hebben ;)

Maar oke....ik ben eruit en ga voor de Goetze pakking en dan brommen we binnenkort toch nog lekker rond :lol:

Nogmaals dank voor de goede tips en reacties!

Ciao!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2265
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Motorrevisie niet goed gegaan, Probleem met Reinz pakkin

di apr 20, 2010 09:49

pfoe,

gelukkig heb ik hier geen last mee gehad (pas ook reinz koppakking gebruikt!)
Als tip kreeg ik toen wel mee om wat sealant te gebruiken rondom die achterste kanalen, ondanks de "rubberrand".

Ik heb de kop uiteindelijk op 94 nagetrokken.
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

Giulia Super

Re: RE: Motorrevisie niet goed gegaan, Probleem met Reinz pa

do apr 22, 2010 19:37

pfoe,

gelukkig heb ik hier geen last mee gehad (pas ook reinz koppakking gebruikt!)
Als tip kreeg ik toen wel mee om wat sealant te gebruiken rondom die achterste kanalen, ondanks de "rubberrand".

Ik heb de kop uiteindelijk op 94 nagetrokken.
Idd. het vlak rondom de oliekanalen aan de kop en blokzijde altijd insmeren met dunne bruine vloeibare pakking. Er zijn ook latere koppakkingen die daar geen gaten hebben. Ik smeer ook altijd rondom de kettingkast, als het maar niet tussen de cilinderbussen komt, verder is het als een gewone pakking.

Terug naar “Algemene Technische vragen”