Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr jul 08, 2005 14:11

Ik heb eens een klein programmatje gemaakt voor kompressor berekeningen.
Kunnen jullie eens kijken of het redelijke resultaten geeft ?
Er zit ook nog wat documentatie bij.
Ik geloof wel dat het een oudere versie is maar goed.
Hier dus: http://www.alfetta.nl/download/compressor.zip

164 Q4

Re: RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr jul 08, 2005 17:49

Ik dacht eerst dat er een distributieriem gebruikt werd. Maar dat is een ander project :)
Slippen kun je in iedergeval heel eenvoudig controleren door met een witte marker (of zo) een streep te zetten op de riem en op de poelie. Als ze onderling verzchuiven heb je de oorzaak gevonden. Er gaan nog wel wat PK'tjes in zon riem "zitten"
Dat met die marker gaat niet werken of de riem moet exact het meervoud zijn van de poelie diameter anders verloopt hij sowieso.

Gebruikersavatar
Giulia2000TS
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2006
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 07:10
Locatie: NB
Contacteer: Website

Re: RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr jul 08, 2005 18:13

Rendement blijkt ongeveer 40% te zijn. Gaat idd een boel verloren in zo een ding.
Gaan inderdaad heel veel pktjes door de riem. Zou me niks verbazen als hij enorm slipt. Als je 30 pk wint op het motorvermogen hoeveel pk gaat er dat door het riempje naar de compressor!!! :shock: Hoe te controleren.....
Dirk - Giulia2000TS

Gebruikersavatar
gtv 105.21
Full Member
Full Member
Berichten: 493
Lid geworden op: di dec 28, 2004 09:23
Locatie: Twello, Gelderland

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr jul 08, 2005 18:31

een compressor kost inderdaat een hoop pks.

clarcsen van topgear reed vorige week met een mcclaron die 602pk heeft als ik het goed onthouden heb en die compressor gebruikt bij max vermogen 120 pk.




:twisted:
lid nr 00670

bertone gtv 2000 toch nog steeds de mooiste

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr jul 08, 2005 20:40

He stom van me dat met die marker is inderdaad gewoon onzin !
Even een memory overflow of leak denk ik.

"You need to spend money to make money"
Zo is het ook met een compressor wbt de PK's.

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

di jul 12, 2005 02:35

Rini, is het niet 'gewoon' een temperatuurprobleem, dat je nog niet veel voelt?

Ik ben nog eens even in het boek 'Advanced Engine Technology' van H. Heisler gedoken, en daarin lees ik dat bij een pressure ratio van 1,2 (daar zit je nu bijna op) de temperatuur van de inlaatlucht al minimaal 15 graden stijgt, bij 100% compressor-efficiency. In de echte wereld ligt de efficiency eerder in de orde van 60 a 70%, en dan stijgt de temperatuur met grofweg een graad of 30. En dan kun je de dichtheid van je mengsels gaan vergelijken:

Dichtheid 2 / Dichtheid 1 = (Druk 2 * Temperatuur 1) / ( Druk 1 * Temperatuur 2)

Met de grootheden gemerkt met 1 ongeblazen zijn en die met 2 geblazen. Als je nu de 'rechterkant' van de vergelijking invult met jouw getallen, dan komt er ongeveer uit (omgevingstemperatuur 25 graden C = 298 K, boost = 0,175 bar):

((1 + 0,175) * 298) / (1 * (298+30) = 350,15 / 328 = 1,068

Dus de dichtheid van je gasmengsel is dan maar een beetje gestegen; dat zet natuurlijk niet echt zoden aan de dijk. Je kunt dan nog maar grofweg 7% extra benzine verbranden, dus dat zou dan een pk of 13 moeten zijn, nog los van de eventuele extra riemslip die je compressorefficiency nog verder achteruit helpt en wat fijnafstellingen. Misschien is het de moeite waard om eens de temperatuur van de lucht voor en na de compressor te meten om uit te sluiten dat dit het is misschien?

Bovendien meet je airflowmeter wel de hoeveelheid flow die bij de ingaande kant van de compressor hoort, dus nog zonder het verlies door de opwarming, dus als er geen corrigerende tempsensor na de compressor zit (of als die stuk is... :wink: ) zal je mengsel aan de rijke kant zijn, en dat helpt ook niet echt. Als er wel een tempsensor zit, is dit laatste niet van invloed denk ik.

Als ik het weer faliekant mis heb omdat ik een pilsje of wat op heb, corrigeer me svp, dan heb ik weer niks gezegd... :oops:

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

di jul 12, 2005 10:17

Met de volgende theorie:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kom ik tot:
OBSOLETE

Kijk verderop voor en nieuwe versie van het programma en de juiste waarden.
Laatst gewijzigd door kai op wo jul 13, 2005 19:46, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

di jul 12, 2005 11:51

Om iets te kunnen uitrekenen of ueberhaupt iets te kunnen zeggen moet je de poelie diameters weten

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 284
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo jul 13, 2005 18:43

Nokkenassen zijn gewoon die van een 3.0 America. Uitlaat is perfect (geen deuken in de voorpijpen, nieuwe csc middendemper en speciaal een eindpijp laten buigen zonder demper)

De diameters van de poelie's : 5.25 inch krukas
2.75 inch supercharger
drive ratio : 1.9 : 1

Nieuwe poeilie met opstaande rand voor de compressor is onderweg vanuit america, dus dan kan ik de riem goed spannen en zou een slippende riem ook uitgesloten kunnen worden.
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo jul 13, 2005 19:42

Ik heb de indruk dat je met deze verhouding zonder intercooler komt op zon 225pk.
Kom met de nieuwste versie (de goede ) van mn programmatje op het volgende:
---------------------------------------------------------------------
Settled at @ pressure ratio: 1,49 (Boost: 7,24 psi [0,49 bar])
Basic engine airflowrate: 299,16 cfm
Desired airflowrate: 446,48 cfm
Temperature Gain after blower: 93,22°F
Intercooler takes out: 0,00°F
Total temperature gain: 93,22°F
Temperature vs. Generic Detonation Threshold: 1208,15°F <> 1075°F
Density ratio: 0,86 (14% loss)
Required supercharger speed: 12443,75 rpm

Pulley ratio: 1,91 X
Required supercharger pulley diameter: 2,74 inch
And Greg would say a diameter of: 2,74 inch for this amount of boost.
(2*5,25*62,00/((180,75*1,49)*0,88)]))
Actually this is the same as the previous calculated diameter if we would choose:
Vol.Efficiency Engine = Blower Drive efficiency


AUB Download ook en test: http://www.alfetta.nl/download/compressor.zip

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo jul 13, 2005 21:51

@Kai: interessant programmaatje!

Maar ik begrijp iets niet: als je intercooler-efficiency 0 invult (geen intercooler), dan gaat de inlaatluchttemperatuur toch omlaag, omdat het programma dan 0 Fahrenheit neemt (-17,78 graden Celsius). Zo kun je bij een klein beetje boost zelfs een daling van de inlaatluchttemperatuur krijgen... Lijkt me niet kloppen, toch? Of mis ik iets?

Hoe dan ook, omdat je niet kunt weten hoe effiecient Rini's compressor is, denk ik dat je het beste toch de temperaturen voor en na de blower kunt meten, dan hoef je ook niet moeilijk te rekenen.

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Gebruikersavatar
RiniV6
Full Member
Full Member
Berichten: 284
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:23
Locatie: Roosendaal

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo jul 13, 2005 22:22

Programma werkt niet Kai ? Krijg te zien dat de pagina niet bestaat?
- Alfa Stelvio 2.0
- Alfa Giulia Super
- Maserati Quattroporte Sport GT S

Gebruikersavatar
kai
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 808
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 04:19
Locatie: Kloosterburen, Gr
Contacteer: Website

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

wo jul 13, 2005 22:26

Ja de servert is in onderhoud tot morgen ....

De efficiency ingevuld bij V6 3.0 Alfa is die van de Eaton M62.
Die klopt redelijk, maar de vol. eff. van de alfamotor is me onbekend.

En dat met die temperaturen: dat is natuurlijk een verschil temperatuur. De IC (die er niets is) haalt er 0 graden F uit. Niet dat de temperatuur 0 graden IS.

Kijk even naar de theorie gifjes dat controleert de berekening beter. Ik heb namelijk precies uitgevoerd wat daar uitgelegd wordt.

Moet nog eens een Metrische versie maken....

Gebruikersavatar
yuri 75 V6
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 8922
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 20:03
Locatie: Eindhoven

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

vr jul 15, 2005 11:39

Ja, de Fahrenheit-intercooler berekening klopt, maar ik zat naar je programma te kijken, en dat rekent de 0 graden F om naar graden C bij de afkoeling, waardoor een niet-bestaande intercooler toch 17.8 graden Celsius koelt (de waarde tussen haakjes), terwijl het in graden C natuurlijk ook een verschiltemperatuur is (dus 0, want geen intercooler).

Als je het progje gaat omzetten naar metrisch wel ff op letten :wink:

Maar over de theorie-gifjes: Blijft voor mij nog even de vraag waarom in de formule van de density ratio alleen de absolute temperaturen op elkaar gedeeld worden, volgens mij hoort daar ook de druk nog in. Want dichtheid = massa/volume. De gaswet zegt pV/T =nR = constant (c). Dus: V = nRT/p = cT/p. Dit invullen in dichtheid geeft dichtheid = mp/nRT = mp/cT. Om nu dichtheid voor en na compressor te vergelijken moeten we dus de temperatuur voor en na weten, de druk voor en na en de massa voor en na. Als ik me niet vergis, is de massa voor en na gelijk, maar zit die massa in een kleiner volume omdat druk p groter wordt. Daarbij stijgt temperatuur T.

Dus dan:

Density ratio = dichtheid(na) / dichtheid(voor)

Dichtheid(na) = massa(na)*druk(na)/c*temp(na)
Dichtheid(voor) = massa(voor)*druk(voor)/c*temp(voor)

Delen door breuk, vermenigvuldigen met het omgekeerde, dus:

= massa(na)*druk(na)*c*(temp(voor)
massa(voor)*druk(voor)*c*(temp(na)

Omdat massa voor en na gelijk zijn (denk ik dus) en c constant is blijven als variabelen over:

Density ratio = [druk(na)*temp(voor)] / [druk(voor)*temp(na)]

Of zit dit al ergens verrekend in de compressor-efficiency? Of maak ik een andere denkfout?

Yuri
Veel te veel Alfa-onderdelen in mijn schuur. Wie maakt me los?

Marcel

RE: Alfa 75 3.0 V6 Compressor

za jul 16, 2005 14:03

Beste Rini,

Greg is een beste vent echter heb ik mijn twijfels of hij wel weet wat tuning betekent. Dit zoals nu geengineerd zal nooit optimaal functioneren. Basis nokkenas incl luchtvol.meter en ECU etc. brengt niks.
Neem eens contact op jereon boer, heeft volgens mij ook een site. Heeft dubbele turbo opgebouwd kan jou precies vertellen waar je op moet letten.
Basic engineering betekent dat je dient te weten waar de restricties liggen voor tuning en waar winst te halen valt. Met huidige systeem/opbouw zal dit nooit het geval zijn.
Ookal heb je een opimale druklevering dan zal hier niet extra veel vermogen uitkomen.

Nogmaals het basisprobleem ligt in de standaard opbouw van het huidige systeem.

Marcel.

Terug naar “Projecten”