alfa 166

Alfa op Gas

di jun 28, 2005 09:22

Vanwege de hoge benzineprijs en omdat ik in Duitsland(waar ik woon) geen hogere wegenbelasting moet betalen, overweeg ik voor woon-werk verkeer een Alfa op LPG erbij te nemen. Omdat deze autos hier bijna niet te krijgen zijn wil ik vanuit Nederlande een goedkope auto importeren die mij de 60 KM per dag kan vervoeren. Ik wil er zo weinig mogelijk voor uitgeven(Omdat ik de andere Alfa`s wil behouden). Wat voor type uit de jaren 80 of 90 raden jullie mij aan en wie weet waar ik hiervoor terecht kan?

Hartelijk dank voor jullie tips

Michael

giulia-tom
Guru Duplice
Guru Duplice

RE: Alfa op Gas

za jul 02, 2005 13:26

80 of 90er jaren....

Alfa werkpaard? onbetwist de 75 ts, makkelijk goedkoop en betrouwbaar en lots of fun...
De alfa 90 2.0i vindt ik ook een degelijke auto zonder poespas

Beiden zijn makkelijk op gas te bereiden (natuurlijk kunnen alle alfa's op gas) maar bij de injectiemodellen krijg je minder gevoeligheid -

Benzineprijs hoog? Ja ik was afgelopen dinsdag even naar Hamburg heen en weer en verbaasde mij ook over de benzineprijzen :twisted: :twisted:

Maar ja, we moeten toch Bush zijn oorlog financieren! :cry:
nr: 2714

ALFACENTRO

Afbeelding

doorlopende antiroestweken AlfaCentro

KAS
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

za jul 02, 2005 20:43

Ik zou eerst maar es bij de Tuv gaan informeren hoe het zit met auto`s op gas in Germanië, want daar zitten nogal wat haken en ogen aan. Ik weet er zelf te weinig van maar waarschijnlijk kun je meer info verkrijgen hier of anders bij de plaatselijke Tuv garage.

Soulfly
Member
Member
Contacteer: ICQ

do jul 07, 2005 08:47

De 164 2.0TS op gas?
Dit rijd ik zelf dagelijks (zo'n 4.500km per maand) en bevalt mij uitstekend. Het enige nadeel is dat ik m'n benzinepijl wel in de gaten moet houden, ik kocht de mijne met een overleden benzinepomp door 't droogdraaien en dit is mijzelf afgelopen weekend ook overkomen.

Normaal start de 164 op benzine en schakeld daarna direct over op gas, maar zodra deze op gas staat geeft de benzinemeter de inhoud van de gastank aan. Heel nuttig, maarjah, na een weet ik veel hoevaak starten van de wagen is de benzine vanzelf ook op of bijna op, dat is dan weer wat lastiger.

Daarnaast rijd je zo'n 500 tot 550km op een 80 liter (65 liter effectief) gastank met een gasverdamper, het LPI systeem zal wat zuiniger zijn.

wobbut
Advanced Member
Advanced Member

do jul 07, 2005 11:37

Als de wegenbelasting toch niet uitmaakt hoef je geen G3 (145,146,155) te nemen, al zijn die wel moderner en onderhoudsarmer. Voor gewoon LPG lijkt een 33 of 75 mij een goed alternatief. Neem er wel een met een zo groot mogelijke tank (afhankelijk van je rijstijl rijd je met gas 10 tot 20% onzuiniger en de tank kan vanwege de veiligheid maar voor 80% worden gevuld) , anders sta je om de haverklap aan de pomp. Zeker in Duitsland is dat opletten, omdat je daar maar op weinig plaatsen LPG kunt tanken.
Mito 1.4 MA TCT '10

Soulfly
Member
Member
Contacteer: ICQ

Re: RE: Alfa op Gas

do jul 07, 2005 16:14

Als de wegenbelasting toch niet uitmaakt hoef je geen G3 (145,146,155) te nemen, al zijn die wel moderner en onderhoudsarmer. Voor gewoon LPG lijkt een 33 of 75 mij een goed alternatief. Neem er wel een met een zo groot mogelijke tank (afhankelijk van je rijstijl rijd je met gas 10 tot 20% onzuiniger en de tank kan vanwege de veiligheid maar voor 80% worden gevuld) , anders sta je om de haverklap aan de pomp. Zeker in Duitsland is dat opletten, omdat je daar maar op weinig plaatsen LPG kunt tanken.
Uiteindelijk is G3 wel goedkoper (de wegenbelasting uiteraard) maar wanneer er op jaar basis genoeg kilometers gemaakt word is dit verschil nogmaar nihil (ik weet niet hoe groot het verschil in Duitsland is trouwens).

Met de 164 zou je op de snelweg 1 op 14 moeten kunnen halen op benzine (de 2.0TS), ongetwijfeld mogelijk, maar heb ik nog niet gered. Ik ga op gas steevast uit van een gemiddeld verbruik van 1 op 8,5 ook gezien mijn rijstijl en naast snelweg zit daar ook genoeg stads gefrut tussen.

alfa 166

za jul 09, 2005 22:41

bedankt voor de tips. Ik zal op zoek gaan naar een goede 33,75 of 164 op gas :D :D :D

Rens 1.7QV
Guru
Guru

do jul 14, 2005 11:35

Ik kan je ook een 164 TS op gas aanraden. Tenminste ik vind een 164 zowiezo al veel plezieriger rijden op lange afstanden dan een 33.

Mijn ouders hebben een 164 TS gekocht uit de lease toen die 116.000 km gereden had. Nu hebben we hem nog steeds alleen heeft die 363.000 km gereden. We zijn er erg tevreden over. Weinig in de steek gelaten. idd 1 keer een benzine pomp en we zijn nu wel geloof ik aan de 3e startmotor, 1 koppeling. Maarja dat is nou eenmaal ook niet verassend dat dat soort zaken verslijt.

De auto is bij ons uiterst betrouwbaar. We hebben er nooit problemen meegehad.

Er zit een tank die die je tot ongeveer 67 liter kunt vullen en halen dan ongeveer 500 km.

Ik kan je wel 1 tip geven. Als je een 164 TS en dan ook nog met een gastank achterin, om er andere veren op de zetten. Want die standaard dingen ben je snel zat.

Rens
164 TS '97
33 1.7 QV '89

Arjan75qv
Advanced Member
Advanced Member
Contacteer: Website

za jul 30, 2005 17:53

Hoi,

Vorige week de 400.000 km´s volgemaakt die ik zelf met m´n 75 1.8IE op LPG heb gereden (totaal nu 420.000 op de klokken). Installatie in 1996 laten inbouwen (Vialle). Slechts 2x een backfire gehad door storing aan andere dingen: 1x kapotte nokkenasvertsteller en 1x gescheurde inlaatslang.
Verder geen enkel probleem mee gehad, behalve dat het wat vermogen kost.

Onlangs een 155 2.0TS 16V met G3 erbij gekocht. Dát loopt wel erg hard, je voelt daar geen verschil tussen gas en benzine. Zo´n G3 is helaas niet leverbaar voor een 75.
Arjan Cats

166 3.0V6 24V Dist. Sportronic '04
Guilietta 1.4T MA '11
75 2.5QV '86

Aernoudt
Guru
Guru

zo jul 31, 2005 16:58

Heb met een Alfa 6 op Gas gereden (injectie motor; niet dew carb versie) en ook dat ging prima. Lekker ruime/comfortabele auto die je niet op elke hoek van de straat ziet; het vinden van een goede Alfa 6 zal alleen een stuk lastiger zijn dan een 164 TS of zo op gas.
Voordeel van de 6 pitter is wel het geluid...

Aikon1694
Advanced Member
Advanced Member

zo jul 31, 2005 17:10

Ligt niet helemaal in de aard van het topic maar toch...
Is een diesel geen optie? Brandstof verbruik van gas ligt hoger dan benzine (ik lees 1 op 8 a 9) en al helemaal hoger dan diesel. Met (moderne) diesels is 1 op 17 tot 1 op 20 haalbaar.

Gas is dan wel de helft goedkoper dan diesel alleen kom je met 1 liter ook maar half zo ver. Je houdt je bagage ruimte en je kunt overal tanken. En daarnaast schijn je je tank nog 50/50 te vullen met koolzaad olie. En met al die Aldi's in Duitsland....

Aernoudt
Guru
Guru

Re: RE: Alfa op Gas

zo jul 31, 2005 18:10

Ligt niet helemaal in de aard van het topic maar toch...
Is een diesel geen optie? Brandstof verbruik van gas ligt hoger dan benzine (ik lees 1 op 8 a 9) en al helemaal hoger dan diesel. Met (moderne) diesels is 1 op 17 tot 1 op 20 haalbaar.

Gas is dan wel de helft goedkoper dan diesel alleen kom je met 1 liter ook maar half zo ver. Je houdt je bagage ruimte en je kunt overal tanken. En daarnaast schijn je je tank nog 50/50 te vullen met koolzaad olie. En met al die Aldi's in Duitsland....
Je hebt ook onderbouw tanks en die gebruiken geen kofferruimte. Daarnaast rijdt een diesel anders dan een benzine motor. Met de huidige LPi installatie's moet je weten of je gas of benzine rijdt, want behalve bij volgas in de hoogste versnelling merk je het verschil niet mkeer. Op absolute top loopt ie op benzine nog een fraktie harder (ongeveer 4 km bij mijn huidige auto)

Smaken verschillen, maar een diesel hoort in mijn ogen in een vrachtwagen maar niet in een echte auto, en dus al helemaal niet in een Alfa. Sinds het turbo-diesels zijn geworden zijn ze welliswaar een stuk vlotter geworden, maar een benzine+tuirbo motor rijdt altijd beter.

Alessandro
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

zo jul 31, 2005 18:34

Presies! Geen gehamer voor in een echte auto, LPG is fantastisch mooi spul. :thumbs:
Het moet wel een beetje lastig gaan, anders ben je veel te snel klaar!

ravado
Guru Triplo
Guru Triplo

do aug 04, 2005 11:12

diesel is Satans-brandstof.....

gewoon lpg-en....prima voor weinig......
Gtv-6 3.0V6 heel langzaam in opbouw...met de nadruk op heel langzaam

Alfa33
Advanced Member
Advanced Member

wo aug 10, 2005 22:36

Liever niet failliet gaan aan tanken. Dieselen kan (zelf ook 1) maar come on......dat gepluim kan toch echt niet, laat staan het geluid....Diesel heeft ook niet mijn voorkeur maar het gaat echt zelden stuk en gaat tonnen mee. Gas auto's mag je blij zijn als je de 3 ton haalt. Er zullen ongetwijfeld uitzonderingen zijn, maar het is de realiteit.

Wil zelf ook een 6 pitter op gas kopen, allen in NL worden die niet geleverd (G3 alfa dan). Zelf overweeg ik om een benzine 6 pitter met niet teveel km in belgie om te laten bouwen tot G3. In NL gaat men er maar vanuit dat als je 6 cil rijdt ook wel de benzine kan betalen....
Succes
Nu: 156 2.5 v6
Gehad:
164 Super 2.0 TS, Alfa 33 1.7 16v, Alfa 145 TD, Alfa 33 1.7 i.e.

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”