Ok, oude alfa's blijven je verrassen, dat is een bekend gegeven op dit forum denk ik. Maar gisteren verraste hij me toch wel heel onaangenaam; afgelopen zaterdag met de zeelandrit nog dik 400 km gereden zonder slag of stoot... meerdere keren uit en weer gestart, geen centje pijn.
Gisterenochtend moest ik weg.. dacht goh, mooi weer, ik pak de sprint - stap de garage in, draai aan de sleutel... niets. nouja, bijna niets. Een paar wijzertjes die een klein beetje schommelen... startmotor tikte niet eens! Huh? Misschien... hoe onwaarschijnlijk ook, lichten laten branden ofzo? (meestal zie je dat wel in de garage, zegmaar) - mar nee. grom. Dit lijkt toch echt op een platte accu - koplampen gloeiden amper zegmaar. Ok, lelijk hok met jtd ernaast... kabels erop, broem, lopen. Bwuh? Zal wel aan mij liggen... jtd weer geparkeerd, garage dicht, hop, rijden. Het viel me wel op dat sommige dashboardlampjes heeel flauw gloeiden... oa van de accu, de oliedruk en de koelwatertemp. Voor sud/sprint rijders; eigenlijk het hele middelste "vierkantje" op je dashboard zegmaar. Vreemd. Maar; oliepeil goed, temperatuur goed, lichten doen 't weer... dus eigenlijk alles goed. Voorzichtig stukje rijden. Na km of tien dacht ik, even checken... motor uit, en even starten, kijken oftie bijgeladen is. Ehh... nee dus argh!
Gelukkig was ik zo slim geweest om een flauw hellinkje uit te zoeken voor dit experiment dus ik kon 'n one-man-push-and-jump-erin-start doen (ik, ouwe auto's gewend? welnee ) en ja hoor, broem, lopen. Toen had ik er geen zin meer in, ik moest naar een etentje... sprint thuis gebracht en snel in de jtd geklommen.
Maar nu? I don't have a clue... startmotor is goed, met startkabels erop is 't broem, lopen. Dynamo is goed, want met lopende motor 14,zoveel volt en lampjes, alle toeters, bellen etc doen 't. Twijfelachtig; die zachtjes gloeiende lampjes op 't dashboard en misschien... de accu zelf? Maar die is pas een jaar oud... ok, alles kan kapot... maar hoe 'test' je een accu?
Iemand enig idee?! help!! ik was net zo leuk op weg met 'm apk-klaar te maken... moetie 't wel doén natuurlijk!