Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 verse foto's en een nieuw seiz

ma apr 26, 2010 19:26

Ok, oude alfa's blijven je verrassen, dat is een bekend gegeven op dit forum denk ik. Maar gisteren verraste hij me toch wel heel onaangenaam; afgelopen zaterdag met de zeelandrit nog dik 400 km gereden zonder slag of stoot... meerdere keren uit en weer gestart, geen centje pijn.

Gisterenochtend moest ik weg.. dacht goh, mooi weer, ik pak de sprint 8) - stap de garage in, draai aan de sleutel... niets. nouja, bijna niets. Een paar wijzertjes die een klein beetje schommelen... startmotor tikte niet eens! Huh? Misschien... hoe onwaarschijnlijk ook, lichten laten branden ofzo? (meestal zie je dat wel in de garage, zegmaar) - mar nee. grom. Dit lijkt toch echt op een platte accu - koplampen gloeiden amper zegmaar. Ok, lelijk hok met jtd ernaast... kabels erop, broem, lopen. Bwuh? Zal wel aan mij liggen... jtd weer geparkeerd, garage dicht, hop, rijden. Het viel me wel op dat sommige dashboardlampjes heeel flauw gloeiden... oa van de accu, de oliedruk en de koelwatertemp. Voor sud/sprint rijders; eigenlijk het hele middelste "vierkantje" op je dashboard zegmaar. Vreemd. Maar; oliepeil goed, temperatuur goed, lichten doen 't weer... dus eigenlijk alles goed. Voorzichtig stukje rijden. Na km of tien dacht ik, even checken... motor uit, en even starten, kijken oftie bijgeladen is. Ehh... nee dus :roll: argh!

Gelukkig was ik zo slim geweest om een flauw hellinkje uit te zoeken voor dit experiment dus ik kon 'n one-man-push-and-jump-erin-start doen (ik, ouwe auto's gewend? welnee :lol: ) en ja hoor, broem, lopen. Toen had ik er geen zin meer in, ik moest naar een etentje... sprint thuis gebracht en snel in de jtd geklommen.

Maar nu? I don't have a clue... startmotor is goed, met startkabels erop is 't broem, lopen. Dynamo is goed, want met lopende motor 14,zoveel volt en lampjes, alle toeters, bellen etc doen 't. Twijfelachtig; die zachtjes gloeiende lampjes op 't dashboard en misschien... de accu zelf? Maar die is pas een jaar oud... ok, alles kan kapot... maar hoe 'test' je een accu?

Iemand enig idee?! help!! ik was net zo leuk op weg met 'm apk-klaar te maken... moetie 't wel doén natuurlijk! :evil:
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Restauratie sudsprint '82 dood?!

ma apr 26, 2010 19:55

Accu dood, of slechte verbinding tussen de rest van de auto en de accu. De accu in mijn 146je is nog geen jaar oud en ook niet zo best meer, het komt wel vaker voor. Een slecht contact intern in de accu is al genoeg om hem zo te laten reageren.

Kijk of je even ergens anders een accu kan lenen om te proberen of dat wel goed gaat. Kijk ook even je laadspanning na, die moet toch wel boven de 14 en onder de 15 volt liggen.

Gebruikersavatar
elrico
Full Member
Full Member
Berichten: 426
Lid geworden op: do nov 02, 2006 22:01
Locatie: Tienen - België

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 verse foto's en een nieuw

ma apr 26, 2010 20:36

... maar hoe 'test' je een accu?

Iemand enig idee?! help!! ik was net zo leuk op weg met 'm apk-klaar te maken... moetie 't wel doén natuurlijk! :evil:
Afbeelding

Of anders eerst je batterij volledig opladen, daarna je spanning eens meten, dan zou je al goed in de buurt van 12,8 - 13v moeten zitten, dan je grootlichten opzetten en je multimeter in de gaten houden, zak die snel, een minuutje of 2, onder 10v kan je je bedenkingen maken over de batterij. Beter kan je nog de wagen proberen te starten en ondertussen je multimeter aflezen, ook dan mag hij niet dieper als 9-10v zakken.

Suc6, Eric
1997 Alfa 145 Multirosso
1985 Alfa 33 1.5 QV Grigio Nisida
1984 Alfa Sprint 1.5 QV Bianco Capodimonte
1984 Alfa Giulietta 2.0 Rosso Veneziano
2012 Peug 107

Gebruikersavatar
JoorZ105
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2271
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 10:03
Locatie: Breda

RE: Restauratie sudsprint '82 dood?!

ma apr 26, 2010 20:39

moet de accu zijn inderdaad.....
Bij de betere accuboer kunnen ze het ding doormeten. (voltage zegt niet alles)

Ik heb zondag de sprint even bewonderd 8) 8)

prachtbak 8) :twisted:
Joris

Nu: searching.... :wink:

Gehad: 1750 Berlina 1971, Alfetta 2000 Lusso 1983, Giulia 1300 Super + 1974, Giulietta TI+ 1962, Berlina 1750+ 1969, Giulia 1.6+ Lusso 1977 en 146 1.6+ i.e. 1996

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 verse foto's en een nieuw

ma apr 26, 2010 20:43

Afbeelding
Moet je die wel hebben natuurlijk. Er ligt er eentje op de loods, maar zo vaak komt Stof ook niet buurten met z'n sprintje. ;)

Gebruikersavatar
Huib
Guru
Guru
Berichten: 1019
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 09:52
Locatie: Westland

RE: Restauratie sudsprint '82 dood?!

ma apr 26, 2010 21:30

Die zachtgloeiende lampjes doen toch ook een massa belletje rinkelen. Massakabel van de accu naar de carrosserie nog goed?
33 Blue 16v carbs '89
Land Rover 109 300tdi '72
Audi A3 Sportback Quattro '14
BMW 325i touring '07

gehad:
een hele berg 33's type 1/ 2/ 3, GT1600 junior OMGWTF, Giulia Super 1750

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 verse foto's en een nieuw

ma apr 26, 2010 21:41

blablablabla en problemen
heb niks gehoord :roll:

heb nog wel een accu staan, alleen moeten die eerst even opgeladen worden (en eigenlijk is de staat ook onbekend)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
AlfaTony
Guru
Guru
Berichten: 1171
Lid geworden op: zo aug 21, 2005 11:11
Locatie: Brabant

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 verse foto's en een nieuw

ma apr 26, 2010 22:31

Blijft over, de stuurkolomschakelaar. Dar gaan we komende week maar eens mee aan de puzzel... ik kan nog wel even zonder groot licht, denk ik. Tenzij iemand een goed werkende reserve heeft liggen...?!
:whistle: :wink:
Gehad:
Alfasud 1.7 TI QV GF-02-HD
Alfa 75 1.8 Turbo PV-73-VH
Alfa 33 1.3 VL ZV-85-NV
Alfa 33 1.7 16V Permanent 4 DL-ND-12
Alfa 145 1.9 JTD L 39-DG-BN

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 verse foto's en een nieuw

di apr 27, 2010 13:53

blablablabla en problemen
heb niks gehoord :roll:

heb nog wel een accu staan, alleen moeten die eerst even opgeladen worden (en eigenlijk is de staat ook onbekend)
lol is dat die accu die je bijna doorgezaagd had? maarre als je die ff aan de lader kan jenzen, zou leuk zijn, kunnen we ff testen. Of met een van de twee leaseaccu's natuurlijk....
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 verse foto's en een nieuw

di apr 27, 2010 14:27

blablablabla en problemen
heb niks gehoord :roll:

heb nog wel een accu staan, alleen moeten die eerst even opgeladen worden (en eigenlijk is de staat ook onbekend)
lol is dat die accu die je bijna doorgezaagd had? maarre als je die ff aan de lader kan jenzen, zou leuk zijn, kunnen we ff testen. Of met een van de twee leaseaccu's natuurlijk....
euh ja, maar heb er een plakbandje overheen gedaan dus je ziet het bijna niet :roll:
(wordt dus optie B, want heb geen lader, alsjij die wel hebt heb ik ngo wel een andere niet doorgezaagde accu voor je)
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 dood?!

wo mei 05, 2010 16:12

Hij doet 't weer... nieuwe accu erin, polen nog een beetje opgeschuurd en ingevet, broem, en hij draaide. Toen de 'nieuwe' kmtellerkabel erin gefrummeld (tnx Ronny/Marco!) en even een rondje door de straat gemaakt... dat werkt ook weer.

apk komt dichterbij... ik heb nog maar een dikke week. Maar 't komt goed! (denk/hoop ik)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes...

wo mei 05, 2010 16:48

Hoeveel koffie heeft het nou gekost?

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes...

wo mei 05, 2010 20:19

een boel :needcoffee:
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes...

ma mei 10, 2010 20:58

zaterdag in Parijs een grijze GTV in een schuur met ernaast een stuurschakelaar :wink:
(schakelaar is nu in NL, GTV niet :lol: )
Ff hierop inhaken 8) - omdat het niet optijd leek te gaan lukken om dichterbij huis een 'nieuwe' stuurkolomschakelaar te vinden om de sprint weer apk-fähig te krijgen en vrolijke vriend alfaqv75 hierboven zo vriendelijk was geweest om er éen te spotten op ebay in Frankrijk had ik maar besloten om die te gaan halen. Supergaaf, kerel gemaild in m'n beste (google translate-)frans, afgesproken voor afgelopen zaterdag... bleek in een (best wel sjieke) buitenwijk van Parijs te zijn. We gingen natuurlijk voor de best-budget variant, dus de dieselhoer afgenokt volgegooid voor de heenweg, 'vermijd tolwegen' op de tomstom, en hop, daar gingen we.

's ochtends vertrokken, 's middags om half 3 bij de beste man aangekomen, praajte gemaakt, een apegeile GTV 2.0 bekeken (de man houdt van poetsen, denken wij) 2 stuurkolomschakelaars voor de prijs van 1 ingeladen, kopje koffie afgeslagen en hop, weer terug! De tank stond toen nèt onder de helft, maar ik dacht ach, dat gaan we redden... beetje rustiger rijden als op de heenweg ;). Dat viel toch wel een beetje tegen... maar met dank aan Ger die, geheel tegen zijn natuur in, het nieuwe rijden tot kunst verheven heeft (met 1800 toeren in 5 achter een touringcar slipstreamend half België door) haalden we de grens! Toch wel spannend, het reservelampje brandde al toen we van Frankrijk terug Belgie in reden....maar het was een - op het steakmenu bij Buffalo Grill na - zo goed als gratis retourtje Parijs!

En dit is waar het natuurlijk allemaal om te doen was:

Afbeelding

en nu nog ff afwachten oftie 't ook echt doet!! Geen tijd gehad om 'm in te bouwen nog... maar heb goeie hoop, hij voelt nog goed stroef, ziet er schoon, onbeschadigd en onverprutst uit... dus morgenavond of anders hemelvaartdag weten we meer :lol:

ger, bedankt voor het co-driven!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes...

ma mei 10, 2010 21:00

Kom op Ger, gewoon met Stof meerijden, die nachtrit!

Terug naar “Projecten”