Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

Lasvraag-Spoed

wo apr 28, 2010 23:18

Hallo,

Ik bezig met een GT op te knappen. Er moet redelijk veel aan gebeuren. Kwa slijpen etc lukt alles vrij goed.

Ook hebben we er al een aantal plaatjes hier en daar in gelast. Maar lopen tegen het proplassen eigenlijk voortdurend aan. Zelf al twee lascursussen gevolgd, maar komt nog regelmatig voor dat het proplasje half gevuld is of net ernaast zit. Of te slap is (door slechte penetratie).

Werk met een Cebora 155 op Stand 5 (en draad 5,5).

Is er misschien iemand in de regio Den Haag die een keer even mee kan kijken? Ik zou er erg mee geholpen zijn. Het gaat mij er dus niet om dat iemand het laswerk doet, maar puur iemand die eens mee kan kijken als we iets lassen wat er nou precies verkeerd gaat.

We zouden er heel erg mee geholpen zijn. Uiteraard ben ik ook bereid er iets leuks voor terug te geven.

Thanks alvast

Gebruikersavatar
don515jz
Full Member
Full Member
Berichten: 440
Lid geworden op: di jan 04, 2005 19:13

RE: Lasvraag-Spoed

do apr 29, 2010 10:40

Hoe groot maak jij de gaten waar je de prop in last?
Als dit gat te klein is dan zal je een hechtingsprobleem krijgen. Ik zou minimaal 8mm kiezen, liever te groot dan te klein.
Je moet eerst in het gat op de onderste plaat lassen en dan als je genoeg lasmateriaal (en warmte) hebt aangebracht ga je in een cirkelvormige beweging naar buiten om aan de bovenste plaat te verbinden.

Atte
Member
Member
Berichten: 189
Lid geworden op: di okt 18, 2005 23:09
Locatie: Heino

RE: Lasvraag-Spoed

do apr 29, 2010 19:53

Ziie ook www.hetlasforum.nl. Pas een vraag behandeld over proplassen!

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: Lasvraag-Spoed

do apr 29, 2010 21:20

Bedankt voor jullie reacties, maar een kenner die langs zou willen komen zou toch echt top zijn.

Gaatjes zijn gaatjes standaard met een ponstang, meen dat dit 6 mm is.

Site ga ik eens bekijken.

Bedankt alvast

rafael
Member
Member
Berichten: 169
Lid geworden op: di apr 18, 2006 22:51
Locatie: Waalre

RE: Lasvraag-Spoed

vr apr 30, 2010 00:53

8mm werkt inderdaad beter voor de penetratie. Heb je je gas voldoende open staan?

Gebruikersavatar
roel
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 763
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 08:18
Locatie: Meppel
Contacteer: Website

RE: Lasvraag-Spoed

vr apr 30, 2010 08:32

Ik heb een ponstang voor 5,5 of 6 mm. Nooit problemen mee.
HIER spreken ze zelfs over 4 mm, maar het lijkt me moeilijk om op die manier eerst de onderliggende plaat te raken......

Ik gebruik wel een ander mondstuk (ook niet altijd, maar in het begin deed ik dat wel):
Afbeelding
Het voordeel hiervan is dat je hem gewoon op het werkstuk kunt laten rusten en altijd de juiste afstand hebt.

Het schijnt wel belangrijk te zijn dat je het mondstuk haaks op het werkstuk houdt en dus niet onder een hoek.

Als je een timer op je lasapparaat hebt is het helemaal makkelijk. Even uitproberen op een proefstuk om de juiste tijd in te stellen (is altijd weer langer dan ik denk dat nodig is). Daarna is het supersimpel.
http://www.1750gtv.com
SCARB nr. 03894
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Lasvraag-Spoed

vr apr 30, 2010 17:30

Je kunt op de volgende manier je proplassen uitproberen.

Pak twee rechthoekig plaatje....maak in eentje de ponsgaatjes... 6mm moet goed zijn. Stel eerst je lasapparaat in en ga eens oefenen. Las op verschillende manieren...met verschillende instellingen en kijk wat het verschil is!
Het komt gewoon aan op veel doen.

Om te kijken of je een stevige proplas maakt kun je het volgende doen.....maak twee kleine rechthoekjes. Waarvan in eentje een ponsgaatje. Zet de plaatjes haaks op elkaar en maak de proplas. Als je de plaatjes naderhand makkelijk van elkaar kunt draaien is de proplas niet stevig genoeg!

Ow....een belangrijke is de platen moeten echt op elkaar zitten! Dus zo min mogelijk speling tussen de platen. Goede gasstroom, toorts haaks erop, in het midden de las aanzetten en vlak daarne in een cirkeltje de las verder opvullen.

hoop dat dit je een beetje op de goede weg zet!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Piraten
Newbie
Newbie
Berichten: 34
Lid geworden op: ma nov 02, 2009 22:29

RE: Lasvraag-Spoed

za mei 01, 2010 23:00

Klasse voor de reacties jongens.

Vandaag weer geprobeerd, heb eerst een 90 graden verstekhoekje gemaakt in een plaatje. Dit plaatje geponst en vastgelast op een vlak stukje plaat. Ik heb de waarden wat omhoog gegooid. Stroom 6, draadsnelheid 6,5 en gas 6.
Lasjes op dit proefplaatje waren top. Zag er erg netjes en goed uitgevloeid uit.

Wat is jullie ervaring met Inox? Ik heb het idee dat de lassen minder mooi worden. Zinkspray heb ik een tijd geleden al afgezworen

Gebruikersavatar
Bertoontje
Full Member
Full Member
Berichten: 470
Lid geworden op: ma jan 22, 2007 22:05
Locatie: zuid-limburg

RE: Lasvraag-Spoed

zo mei 02, 2010 00:18

Beste lassen krijg je als je kale plaat op elkaar zet. Zink-spray spettert mi alleen maar met als gevolg een slechte las. Met Inox heb ik geen ervaring.

Daarnaast wordt de plaat dermate verhit dat bijna elke verf verbrand en dus geen bescherming meer biedt. Hetgeen ik meestal doe is of kale plaat en na het lassen met fertan behandelen en vervolgens in de primer zetten (ik bedoel dan ook de tegen elkaar gezette plaat. Ander oplossing is voorbehandelen met wat je wilt.... en de ruimte van de proplassen blitseblank maken (aan beide kanten van beide platen). Er schijnt ook een lasprimer te zijn maar daar heb ik geen ervaringen mee!

Maar let op: hoe schoner het te lassen plaatdeel, hoe mooier cq. beter de las zal worden. Helaas moet je dus consesies doen en soms is er weinig beters te doen dan goed in de waxsealing zetten oid. Denk maar eens aan een kokerbalk. Als je klaar bent met lassen schrik je als je de binnenkant van de koker ziet....eventuele verf die op de las zat is weggebrand of is losgelaten. Da's weer een bron van ellende....maar je komt er niet meer aan met een kwastje. Nabehandelen met een waxsealing oid is dus een must!
Oud: Guilietta 1.6 (1983) , Alfa 75 1.8ie (1991), Alfa 145 1.6TS 120pk (1999), Alfa 147 1.6TS 105pk (2004), Alfa 147 2.0 (2006)
Huidig: Guilietta Turismo 2.0 JTDM (2014)
Trots: Bertone GTJ1300 uit 1972 zelfstandig gerestaureert... :D

Terug naar “Algemene Technische vragen”