Tijd om me hier even voor te stellen, zeker nu ik mijn eerste auto (een Alfa, What Else ! ) heb gekocht. Dit weekend was het zover, na een zoektocht naar een mooie Alfa die we, ik en mijn vader, konden preppen voor dagelijks gebruik. Eerst ging mijn voorkeur uit naar een bertone, student zijnde waren die me iets te duur en ben dan maar op zoek gegaan naar een Giulia. Na een zoekertje te hebben geplaatst kreeg ik reactie van een noorderbuur met enkele foto's van een prachtige Giulia Super 1300 ti van '74 in de prachtige kleur azurro le mans. Twee weken geleden zijn we gaan kijken en dit weekend zijn we hem gaan ophalen. Ging dat even snel. De auto is zeker niet in tiptop staat, technisch gezien dan. De carosserie echter is echt top! Alles origineel, er is nog niet aan de wagen gelast. Ok, her en der wat sporen van roest, maar allemaal makkelijk te behandelen. En last but not least, een deuk aan de rechter koplamp :S, maar valt zeker iets aan te doen.
Maar dan! Technisch is het, ik zou niet zeggen een ramp, zeker niet, maar de motor is in zijn 36 jaar nog niet gereviseerd en dat laat zich wel merken. Mooie blauwe wolkjes en mooie olievlekjes onder de wagen... En witte wolkjes als hij stationair draait. Jullie kunnen jullie daar ongetwijfeld wel iets bij voorstellen .
Last but not least, de afwerking: Niet echt wauw, interieur is al eens een keer opnieuw gedaan, maar is echt niet mooi afgewerkt, alles is er wel ongeveer, maar de moeilijke stukjes, de details zijn niet wat ze moeten zijn of zijn gewoon weggelaten, zoals armsteunen in deuren etc.
Hoedanook, we gaan beginnen met de motor, die moet worden gereviseerd. Die gaan we er nu uithalen en reviseren van kop tot teen, we hebben wel al een spider van '78 maar die heeft mijn vader laten restaureren. Nu is het echter de bedoeling dat we het allemaal zelf gaan doen, we weten wel hoe en wat maar moeten ons serieus optrekken aan boeken en uiteraard de verschillende fora. Hoedanook jullie hulp zal ik zeker eens een keertje nodig hebben!
Dus 1e stap: nog een beetje documenteren en dan beginnen met de motor eruit te halen en die eens helemaal open te leggen. Wie weet wat komen we allemaal tegen...