156FM

RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

wo mei 05, 2010 23:27

Helemaal eens met Wobbut betreft de fanatieke (ik, ik, ik) puzzelaars.
Wij doen al zeker 15 jaar mee met (bijna!) alle puzzelritten en nog nooit iets gewonnen en toch proberen we elke keer weer de vragen te beantwoorden.
Meestal hebben we 1 of 2 vragen niet gevonden, dit komt doordat wij nog al snel afgeleid zijn voor wat er zoal om ons heen te zien is.
Behalve bij de rit na de laatste frieslandrit, hier hadden we wel de meeste antwoorden gevonden maar een groot kruis op het antwoordenformulier gezet, dit uit frustratie van de pietluttigheid van de rit er voor, de rit daarna hebben we alleen maar gereden.
Wij behoren dus bij de grote groep nummer 2, de lerares die er naast zit.... (kun je 2 ledig uitleggen)
Ooit hebben we iets gewonnen bij de VARLN op een camping ergens in Limburg, onze dochter haalde het prijsje op, wat was ze trots, nu zie je inderdaad telkens dezelfde lieden op de podia.
En helaas zijn deze onderweg niet altijd even netjes in de omgang, zo kwam al eens iemand over een brugje en ons meedeelde: daar is niets te zien hoor! 5 alfisti gingen inderdaad terug naar hun alfa, echter er bleek wel degelijk een antwoord te zijn, later stond dit koppel op het podium met de grote oren beker, of je vraagt netjes onderweg of we werkelijk goed zitten en daar een antwoord op krijgt van: wij weten het niet, maar toch hun route vervolgen....(dit is ons al 2x overkomen)

Wij hebben ook eens een rit uitgezet en doen dit nooit meer, vanaf de kerstdagen t/m juni elke zondag de rit rijden, controleren, proberen afsluitingen te omzeilen enz.
De pietlul kritiek bij het noemen van de antwoorden, hoeft voor ons niet meer.
Nogmaals veel complimenten voor de uitzetters van deze rit (en andere)
156FM

Berlina155
Newbie
Newbie

do mei 06, 2010 09:05

Je kunt wel altijd afgeven op de fanatieke puzzelaars, maar het blijft wel een puzzelrittenkampioenschap. Je kunt in de ere divisie voetballen of in het 13e bierelftal van de plaatselijke voetbalclub. Over het algemeen kent de Top 10 elkaar vrij goed, gaan ook aardig met elkaar om maar als het erom gaat spannen geven ze uiteraard geen duimbreed toe. Het valt namelijk niet mee om puzzelkampioen te worden. Ik hoor al jaren de kritieken dat steeds dezelfde personen op het podium staan, maar dat is een logisch gevolg van het fanatieke puzzelen. Anderen toeren liever een leuk ritje, da's een keuze. Tegenwoordig worden de prijzen al vaak verloot onder de deelnemers (vind ik prima), maar in wezen moet je gewoon goed puzzelen als je een prijs wilt winnen. Het is dan een beetje flauwekul verhaal om te zeggen dat je onderweg wordt afgeleid. Overigens "helpen" wij anderen wel op weg en ik weet dat van meer fanatieke puzzelaars en geloof me, onderling hebben de fanatieke puzzelaars het ook gezellig !

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

do mei 06, 2010 14:04

Hoe vaak wij niet terug moeten rijden om dat ene antwoord wat we niet hebben gevonden kan ik niet eens meer tellen. Als je wordt afgeleid, moet je terugrijden, of accepteren dat je het antwoord dan maar niet hebt. Ik heb serieus vorig seizoen tijdens een rit vanaf het eindpunt meer dan de helft van de rit nog een keer gereden om twee antwoorden te vinden. Het hangt er maar net vanaf hoe fanatiek je bent en hoe graag je wilt winnen. Als je dat er niet voor over hebt, zijn er een minstens vijf equipes die dat er wel voor over hebben die ook mee doen, dus dan val je niet in de prijzen. De afgelopen rit hadden wij 1 antwoord niet gevonden, wat achteraf ook een algemene kennisvraag bleek te zijn. Zelfs als je het zo goed doet, val je vaak niet in de prijzen omdat er bijvoorbeeld iets fout gespeld was in je antwoorden, of juist omdat er allerlei variaties op het antwoord ook goed worden gekeurd en je onderdeel wordt van de massa die even veel punten scored. Wij pakken tegenwoordig redelijk vaak punten en af en toe een beker, maar dat heeft wel twee seizoenen voluit meedoen gekost om op dat niveau te komen. De competitie is gewoon erg sterk en een plaats op het podium of zelfs in de jaarcompetitie hangt tegenwoordig van een enkel goed antwoord af. Vorig jaar heb ik mijn "comfortabele voorsprong in de jaarcompetitie" op mijn zus in de laatste rit zien verdwijnen en heeft ze me ingehaald omdat haar equipe een vraag meer goed had dan wij hadden. Daardoor zijn zij op het podium gekomen en hadden wij nog net meer dan de 25 punten die je krijgt voor het uitrijden van een rit.

Dit is dus een resultaat van iets waar ik en een aantal andere puzzelaars graag verbetering in zien. Als je allerlei variaties goed gaat keuren, doe dat dan ook consequent bij alle ritten. Als je streng gaat zijn, doe dat dan ook consequent. Toegegeven, streng zijn zal mensen die het antwoord "bijna" goed hebben frustreren, maar als je niet streng bent krijg je naar mijn mening wel erg veel mensen die dezelfde (hoge) score hebben. Om dat te voorkomen moet je weer meer vragen gaan invoeren, of de vragen moeilijker vindbaar maken om genoeg onderscheid te maken. Een vraag of twintig voor een normale puzzelrit lijkt redelijk goed te werken. Als je bijvoorbeeld naar veertig vragen gaat zal je twee keer zoveel vragen moeten verzinnen en nakijken en zullen mensen veel vaker moeten stoppen. Als je de vragen moeilijker te vinden maakt krijg je weer klachten over gebrek aan tijd of dat iets echt niet vindbaar is, dus er is geen gouden formule waarmee je iedereen tevreden kan krijgen. Het enige wat je kan doen is consequent zijn, duidelijk communiceren over wat je van mensen verwacht en zorgen dat er een goed onderscheid is tussen goede en betere puzzelaars. Juist als je als organisatie zorgt voor een fijnere verdeling van de punten, kan je als deelnemer ook door eens een vraag te missen nog redelijk punten pakken op een enkele rit en doe je nog volop mee voor de jaarcompetitie. Als een op de drie deelnemers bijna alle antwoorden goed heeft, zijn de vragen te eenvoudig, of keur je de antwoorden te makkelijk goed. Je wilt een eerlijke test waarbij het niveau van de deelnemers wordt bepaald. Zorg dan ook voor een beoordelingsmethode waar je onderscheid mee kan maken. Als meester zou je de hele klas wel een tien willen geven, maar uiteindelijk moet je wel een eerlijk proefwerk maken. Zeker in het geval van een wedstrijd, willen de deelnemers "beter" zijn dan de anderen, niet even goed. Als je ze een wedstrijd houdt, moet je ook een rangorde in je uitslag kunnen tonen en niet alleen maar roepen dat iedereen winnaar is.

Als mensen verdwaald zijn komen wij ze meestal niet tegen, omdat wij de route meestal aardig weten te vinden. Mocht dat gebeuren willen we ze best weer op weg helpen, maar een telefoontje naar de organisatie werkt meestal beter omdat die de hele route al kennen en meestal ook beter bekend zijn met de omgeving.

Met puzzelvragen helpen we anderen niet. Het is ten slotte een wedstrijd en je bedoeling is nou juist dat je het zelf uitzoekt. Schijnbewegingen zoals net doen alsof je een antwoord niet hebt gevonden, of juist dat je wel iets ziet, zorgen dat je niet uitgebreid bij een antwoord blijft hangen en dergelijke horen er een beetje bij, maar als het geen bekenden zijn zullen we zeker geen grappen maken over of we een antwoord hebben gevonden of niet. We zullen hooguit zeggen dat we het niet weten of dat mensen zelf maar moeten gaan kijken. Als je met een groepje oprijdt en samen de route en de vragen ontcijfert, moet je dat zelf weten. Als je voor de prijzen gaat is dat gewoon onverstandig, want als je evenveel antwoorden goed hebt als de rest in je groepje heb je je concurrenten aan punten geholpen. Ik vind het dan ook misplaatst om te verwachten dat mensen waar je niet mee af hebt gesproken om samen te rijden je gaan helpen.

Wat mij persoonlijk nog een verbeterpunt lijkt, is de hoeveelheid vragen die via Internet alsnog op te lossen zijn. Soms mis je iets en kan je het antwoord alsnog op Internet vinden. De meeste klassementsrijders kennen dit kunstje maar al te goed en zij hebben dan ook mobiel Internet, of een thuisfront wat dingen voor ze opzoekt. Het is zeker niet eenvoudig voor de organisatie om alle vragen zo te maken dat je niets aan deze "escape" hebt, maar vaak helpt het al een boel als je bij het verzinnen van de vragen al rekening houdt met de mogelijkheid. Ga er maar van uit dat als het op Internet staat, het daar ook gevonden gaat worden. Uiteindelijk is het een puzzeltocht en geen wedstrijdje wie het beste met Google en dergelijke om kan gaan, dus het lijkt me leuker en eerlijker als daar zo veel mogelijk rekening mee wordt gehouden.

steve artc143
Full Member
Full Member

do mei 06, 2010 14:39

Allemachtig 2, 1/2 PAGINA AAN GEZEUR EN GEZEVER OVER WIE ER WEL OF NIET GELIJK HEEFT

Kan dit topic niet gesloten worden
The absolut expression of italian technology

Was driving a 156 2.4 JTD Berline

Was driving a 156 1.9 jtd sw squadra equiped

Now driving 166 2.0 twin spark

Berlina155
Newbie
Newbie

do mei 06, 2010 17:38

Je hoeft het niet te lezen hoor! Mensen mogen toch van gedachten wisselen op een forum.

PS: Schrijven met hoofdletters is schreeuwen en ik vraag mij af waar dat nou voor nodig is.

ebbr
Guru
Guru

do mei 06, 2010 19:36

Ik vraag me ook af waarom wat feedback meteen zo hard afgedaan wordt als kritiek hier?

Was een leuke tocht maar op een forum mag je toch best evalueren. We kunnen en moeten als club niet stil zitten. Zo is er via opmerkingen dit jaar bijv. bij de moeilijke branatorit ook een toerklasse gekomen. Helemaal goed toch :lol:
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

alfagrl
Member
Member

do mei 06, 2010 19:55

:-({|= Wie zeurt hier nou?
Als de ritten voor de puzzelaars verbeterd kunnen worden zonder dat de toerders daar last van hebben is dat toch alleen maar mooi?
En proberen constructief mee te denken hierover is wat een aantal mensen op dit en andere topics doet.

Ik ben het er mee eens dat als je een klassement zegt te hebben je wel op een goede manier onderscheid moet kunnen maken tussen deelnemers.
Helder, fair en consequent zijn is daar erg belangrijk in. Loterijen zijn er al genoeg.

:idea:
Als ik zonder verbod om de bijbehorende sportrit voor het klassement mee te rijden een toerrit met zelfde start/eindpunt mag (helpen) maken
(bijv. met opgave van start, eind, gewenste totale lengte en een aantal vaste onderweg te passeren punten) wil ik daar best eens een poging toe wagen.
Voor mijn part nog voor de sportrit uitgezet is zodat je kan zorgen dat er geen ongewenste dubbelingen zijn - of juist wel gewenste dubbelingen :twisted:
"A bend in the road is not the end of the road. Only if you fail to make the turn"

Gehad: 147 1.6 TS, Giulietta 116 2.0, zoefdel 75 2.0 TS, GT 1.9 Q2

156FM

vr mei 07, 2010 00:14

Jammer dat de andere 95% niets van zich laat horen of is het net als Steven al zegt wat een geemmer.
Zou zeggen 10 fanatiekelingen ga zo door dan rijden jullie straks alleen de ritten nog en de rest blijft thuis.
Ons zie je dit jaar niet meer verschijnen in ieder geval.
Wij gaan nog lekker ontspannen naar de registerdag met nog 4 alfisti.(die al geen ritten meer rijden)
Einde betoog.

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

Re: RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

vr mei 07, 2010 07:16

Jammer dat de andere 95% niets van zich laat horen of is het net als Steven al zegt wat een geemmer.
Zou zeggen 10 fanatiekelingen ga zo door dan rijden jullie straks alleen de ritten nog en de rest blijft thuis.
Wij gaan nog lekker ontspannen naar de registerdag met nog 4 alfisti.(die al geen ritten meer rijden)
Einde betoog.
Wat is dit nou weer? Als je wilt toeren, organiseer je toch tourritten voor de SCARB? Of misschien wel voor een andere club, vrijheid blijheid. Dit zijn puzzelritten, daar hoort gepuzzelt te worden.

Berlina155
Newbie
Newbie

vr mei 07, 2010 08:50

Er zijn helaas mensen die bij een schaatskampioenschap de wedstrijdrijders veroordelen omdat zij zelf meer van kunstrijden houden. Dat is jammer want voor beiden geldt toch dat het plezier en vermaak van een leuke rit het allerbelangrijkste is ? Ik kan mij niet voorstellen dat je als puntenrijder stoort aan de tourrijders of dat een tourrijder zich ergert aan een puntenrijder (die zich wezenloos zoekt naar een klein stickertje).

ebbr
Guru
Guru

Re: RE: SCARB 2 mei: Oud- en Nieuwlandrit

vr mei 07, 2010 09:05

Einde betoog.
Hele aparte reactie dit...

De rit was super te toeren, zelden een rit gezien die zo nauwkeurig was uitgezet op navigatie vlak. Ook de vragen waren erg leuk gevonden, het gaat hier om jurering consequent zijn en juistheid in antwoorden, dat staat daar dus helemaal los van. Snap nogmaals niet wat voor een probleem je nu exact met dat soort discussies hebt :?:

Niemand boort hier de uitzet-helden van deze rit de grond in hoor...
4C Black Edition
Giulia 1300 super (2000 Nord)
Spider 3 2.0 QV
75 2.0 Twin Spark Squadra
Giulia 2.2D Squadra Veloce

Dinky Boy
Miniaturista
Contacteer: Website

vr mei 07, 2010 09:12

Het lijkt zo onderhand wel alsof er een puzzel-oorlog gaande is :shock:

Komt niet overeen met de indrukken die ik opdoe tijdens een rit, noch als uitzetter, noch als deelnemer. Of zouden al die mensen alleen maar lachen van de zenuwen?

zbo67
Member
Member

vr mei 07, 2010 10:03

het gaat hier om jurering consequent zijn en juistheid in antwoorden
Wij hebben ook een leuke en goed uitgezette rit gereden hulde daarvoor, maar tijdens de rit hadden mn navigator en ondergetekende al de indruk dat er wel eens zoiets als dit zou kunnen gebeuren .
Jammer en als er een volgende rit komt word er zeker nog eens overwogen of we deze wel gaan rijden voor de punten,ik rijd er elke keer een berg kilometers voor ,en vele anderen ook ,en je wilt wel het gevoel hebben dat je ergens voor rijdt (klassement/dagprijsje/oid).
Hoop dat er wat met deze al dan niet opbouwende feedback iets word gedaan.

didley 8)
Bodidley zeewaterbestendige alfist.
[img]http://alfaromeo164register.com/banners ... intain.gif[/img]

164qv12v trackday tool
Giulia Btech

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo

vr mei 07, 2010 20:02

Even een analyse van de uitslag:

Er is gezegd dat iedereen het aantal windmolens goed had. Omdat er voor de tweede en derde prijs een gelijkspel was, heeft de equipe die meer windmolens had opgeschreven de tweede prijs gekregen. De punten zijn echter niet gelijk verdeeld?

1 equipe had het minste aantal fouten, eerste plek
2 equipes hadden evenveel fouten, gedeeld tweede (of eventueel dus een derde, omdat een goed antwoord kennelijk toch niet goed is?).
4 equipes hadden evenveel fouten, gedeeld vierde
1 equipe op de achtste plek
9 ja NEGEN equipes gedeeld negende. Deze mensen hadden meen ik 16 of 17 van de 20 te behalen punten.

Het lijkt me dat dit niet echt de meest wenselijke uitslag is als je een interessante competitie wilt hebben. 17 deelnemers in de punten en bijna geen onderscheid tussen de laatsten en de eersten. Juist de mensen die klagen dat ze als ze twee antwoorden niet hebben ze gelijk niet in de prijzen vallen, moeten hier toch wat in zien. Kennelijk kan je met twee antwoorden niet hebben geen punt meer scoren. Als het nou eens zo zou zijn dat het normaal is dat je er een aantal niet hebt en dat je er toch een aantal fout hebt als je niet zorgvuldig genoeg bent geweest, wordt het ineens een stuk spannender, toch?

GTAsw
Full Member
Full Member

za mei 08, 2010 09:13

Ach, er werd gezegd dat de gemeente Zeewolde vergunningen had uitgegeven voor ruim 1300 windturbine's. Dit wil niet zeggen dat er ook daadwerkelijk dat aantal turbine's geplaatst zijn. Dus in mijn ogen klopt het geneuzel over het hoogste aantal geturfde turbine's totaal niet.

We hebben een leuke rit gehad, vooral dat kleine weggetje (die van vraag 2)vlak na de start was leuk, omdat we daar meteen al voorbij reden. :driving:
Ook het stukje na de pont van Genemuiden...echt super... wij waren als eerste van onze pontlichting en gingen op de juiste plek linksaf en nagenoeg iedereen achter ons ging doodleuk rechtdoor ](*,) Het stukje dijk wat hierop volgde was een leuk stuurdijkje, zulke weggetjes zijn altijd meer dan welkom!
Ook de koffiestop was, op het rotweer na, perfect!!! :needcoffee:

Misschien een idee'tje om bij aanvang van elke rit de kilometerstand van elke equippe te noteren en dit tijdens en bij het eindpunt nogmaals te doen( door de organisatie) , zodat bij een gelijkstand bij het puzzelen de equippe die het minst aantal kilometers heeft gereden wint.
156 GTA sw '02

Terug naar “Evenementen”