zo mei 09, 2010 20:55
Vrijdagochtend kwart over 6 in de auto naar zandvoort.
Trainen op slicks, alleen begon het gelijk te regenen, dus rustig aan gedaan.
Voor de kwalificatie begon het steeds harder te regenen en werden de regenbanden/opgesneden slicks (was niet helemaal duidelijk wat het nou precies was??) op het laatste moment gewisseld, hierdoor 2 ronden later aan de kwali begonnen, met als grote nadeel dat je geen ruimte hebt om een beetje temperatuur in de banden krijgen als de andere snelle rondes proberen neer te zetten.
In de 2 ronde leek ik iets meer grip te krijgen en ging ik het tempo opvoeren, maar na vrij laat te remmen voor tarzan volledig blokkeren en op een haar na een mx5 gemist , die net op tijd instuurde.
Remmen lossen en nog een keer remmen hielp niet en ik gleed hard de grindbak in.
Door de hoge snelheid was ik bang om door te glijden tot in de banden, maar de grindbak remde zo hard af dat er van alles mis ging onder de 155. Wist dat ik mijn onderlip kwijt was, maar rijden ging ook niet meer. Einde racedag, dacht ik. In de box de schade bekeken en die viel tegen.
De verstevigingsbalk tussen het subframe had vol in het grind gehapt waardoor die helemaal krom was geslagen en daardoor de bouten waarmee de stang aan de draagarmen vastzat , aan een kant had beschadigd en aan de andere kant de bout volledig uit het draad had getrokken, waardoor de draagarm vol tegen de aandrijfas aanliep. Niet best dus, met veel gebeuk de stang los kunnen krijgen en de bedoeling was om het in ieder geval weer zodanig te bevestigen dat ik de 155 zelf de aanhanger op kon rijden. De reparatie was uiteindelijk nog best goed gelukt en na een proefritje besloten om de 1e race toch te proberen.
Een 2.27 gereden in de 1e ronde van de kwali, dus vanaf de 9e plaats moeten starten.
Start ging prima, alleen moest ik gas terugnemen omdat er geen ruimte was om in te halen.
Een aantal ronde achter een groepje van 4 blijven hangen, totdat ik mellis achterstevoren zag staan in de audi s. Na een code 60 de 4 voorligers in kunnen halen en een flinke voorsprong kunnen opbouwen.
Regelmatig in mijn spiegel gekeken, omdat ik mellis verwachte, maar dat bleef uit, later bleek hij een 2e keer gespind te zijn.
Daardoor tempo laten zakken en zelfs toen nog een paar keer verremd en buiten de baan gekomen.
Op een gegeven moment zag ik niels weer in mijn spiegel en die bleef maar dichterbij komen, in eerste instantie was ik niet van plan de snelheid te verhogen, maar in de laatste ronde kwam hij wel erg dichtbij, gelukkig nog zonder al teveel risico te hoeven nemen toch nog 1e kunnen finishen, maar het had niet veel langer moeten duren, mijn auto begon steeds minder grip te krijgen, waar het bij niels leek alsof hij juist alleeen maar meer grip had.
Hierdoor werd het uiteindelijk nog best een leuke race en indrukwekkend hoe Niels steeds harder leek te gaan, erg goed gereden.
Ondanks alles toch nog snelste rondetijd 2.19 op een natte baan.
Nogmaals wielophanging gecontroleerd, 1 van de 2 bouten zat niet helemaal zoals ik zou willen,maar voldoende om de 2e race ook te doen.
Aangezien ik niet echt tevreden was hoe de v6 zich gedroeg in de regen besloten de voorste stabi los te maken.
In de opwarmronde was dat duidelijk te merken, neus liet behoorlijk wat beweging toe, helde vrij veel, maar auto voelde verder wel prettig.
Nu dus starten vanaf P1. Natte baan op regenbanden.
Starten in zijn 2 en dat ging erg goed, gelijk al een flink gat kunnen slaan voor de tarzan.
1e ronde kwam het geheel weer iets dichterbij, maar al snel werd de grip beter en kon ik uitlopen.
Mellis starten vanaf 4, dus veel in mijn spiegel kijken, maar ik had met de start wel wat gewonnen.
Kon hem een aantal ronden goed voorblijven, maar uiteindelijk kwam hij vrij snel dichterbij.
Een paar ronden voorkunnen blijven, maar mellis voerde de druk op en kon me passeren, vanaf dat moment ging hij er behoorlijk hard vandoor. Was snel de aansluiting kwijt.
Het was gestopt met regenen en de baan werd steeds droger, ondanks de regenbanden?, werd de grip steeds beter en had ik gevoel dat ik lekker bezig was.
Het leek zelfs of het gat met Mellis iets kleiner werd, dus vanaf dat moment ben ik er echt voor gaan zitten, mede doordat de auto heel de dag nog niet zo lekker had gevoeld.
Op sommige delen was mellis sneller, maar in bv de audi s kon ik weer wat winnen, rechte stuk verloor ik weer door een klein vermogensverschil.
Inmiddels begon het gat kleiner te worden en had ik het gevoel dat er misschien nog meer inzat dan een 2e plek.
Echter op een gegeven moment kwamen we de achterliggers tegen en daar had ik erg veel last van.
Waar Mellis er redelijk makkelijk langs kon gingen bv 2 volvo zij aan zij de hunzenrug op en dan verlies je heel veel, daarna wat pech met 2 mazda's en nog een keer van de baan geraakt, maar kon vrij snel weer door, daardoor wienig tijd verloren en de aansluiting was er weer, totdat Mellis een spinnende mazda moest onwtijken waardoor hij zijn bumper verloor en door het gras moest, vanaf dat moment werd het superspannend en zat ik echt op zijn bumper en leek ik zelfs iets in het voordeel te zijn.
Toen het bordje last lap, wilde hem er nog net voor de finish naast zetten, maar het gat was te groot, echter werden we niet afgevlagd, maar weer het bord last lap, dus vol doorgaan, ik merkte dat mellis minderde, maar hij zag mij doorgaan, waardoor we nu echt bumper aan bumper zaten.
Weer veel oponthoud, maar daar hadden we beide last van want de afstand bleef gelijk en voor bos uit zag ik een kans en ging voluit in 4 het rechte stuk op in de hoop er voor de finish langs te kunnen, maar dat ging net niet, echter nu weer last lap en beide voluit naar de tarzan waar we zei aan zei reden en ik iets later remde en de binnenkant koos, echter doordat het daar nog nat was wederom vol blokkeren en auto ging onbestuurbaar rechtdoor (deja vu van kwali ), echter daar zat mellis en daar knalde ik behoorlijk hard in, mellis vervolgde zijn weg, maar ik baalde zo dat ik me verremde en mellis raakte, dat ik rustig naar de pits ben gereden en gelijk mellis heb opgezocht om mijn excuses aan te bieden, gelukkig reageerde hij heel relaxed en was net als ik superenthousiast over de race. De race was zo heftig dat het het bijna waard was.
Doordat ik dus min of meer uitviel, was ik bang dat ik ook geen 2e meer was geworden, maar dat bleek wel zo te zijn en daarmee was het dus duidelijk dat de wedstrijdleiding een fout had gemaakt door ons zo lang door te laten rijden zonder afvlaggen. Kreeg ook nog een 20 seconde penalty ivm inhalen onder geel
Ondanks de 2e plaats toch nog de snelste ronde kunnen rijden 2.10, wat 1,5 seconde sneller was!!
Als ik kijk naar de rondetijden van bv zec en westfield ed in dezelfde omstandigheden was dat lang zo slecht nog niet.
Regenbanden waren wel behoorlijk toegetakeld, leek wel of iemand er te lang met een verfstripper op had gezeten en hele stukken profiel miste.
Al met al een mooie dag.