Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes...

ma mei 10, 2010 21:01

Gaaf! :)

En, hoe heet dat nou, een stuurkolomschakelaar, in het frans?
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes...

ma mei 10, 2010 21:02

Hopelijk hebben we nu licht bij de nachtrit!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Vitorio
Full Member
Full Member
Berichten: 442
Lid geworden op: di okt 06, 2009 14:52
Locatie: Ijsselstein

RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes...

ma mei 10, 2010 21:02

lees ik daar toch in de topictitel 82 apk puntjes :shock:

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes...

ma mei 10, 2010 21:03

lees ik daar toch in de topictitel 82 apk puntjes :shock:
Nu nog 81 :)
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes...

ma mei 10, 2010 21:04

Gaaf! :)

En, hoe heet dat nou, een stuurkolomschakelaar, in het frans?
"un comodo" (ik had 't ook niet durven bedenken...)
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes...

ma mei 10, 2010 21:23

Gaaf! :)

En, hoe heet dat nou, een stuurkolomschakelaar, in het frans?
"un comodo" (ik had 't ook niet durven bedenken...)[/quote

uneuh stokbrooduh...

was een best ritje, alleen ik neem de volgende keer wel een masker mee als ik weer belgie moet doorcrossen achter een toeringcar aan hahaha
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes...

ma mei 10, 2010 21:25

Kom op Ger, gewoon met Stof meerijden, die nachtrit!
kan helaas niet :?
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 apkpuntjes...

do mei 13, 2010 15:17

ok, updatetijd.

ik heb net een paar uurtjes lopen spelen in de garage, en het goeie nieuws is dat de franse stuurkolomschakelaar werkt 8) - alle functies doen het. Alleen, de bedrading van m'n verlichting loopt te kloten. Die was lichtjes getweakt om toch te functioneren met de oude schakelaar, maar nu krijg ik het niet meer goed - er zijn een paar dingen waar ik aan twijfel.

wie puzzelt er mee?

- de stadslichten werken
- de dimlichten ook, maar alleen in combinatie met groot licht
wat zie ik dan over het hoofd? als ik ga zitten multimeten bij het zekeringenkastje lijkt het erop dat alle 'stapjes' van de schakelaar keurig onafhankelijk van elkaar werken. Met elk klikje van de schakelaar krijgt er éen zekering meer stroom. Ik heb het kastje er nog even uitgehaald, schoongemaakt (met name de pootjes van 1 zekering, die van het groot licht) bleken toch wel een beetje groenig gecorrodeerd te zijn) maar dat mocht niet baten.

Voor de duidelijkheid (?, dit zijn de mogelijke lichtcombinaties op het moment:

- alleen stadslicht
- alleen groot licht (seinen)
- dimlicht in combinatie met groot licht
- stadslicht in combinatie met groot licht

ergens in de volgorde gaat het dus mis... het is de bedoeling dat je stadslicht icm je dimlicht brandt, niet icm groot licht... draadjes omdraaien? Dat klinkt te simpel... heb 't wel geprobeerd, maar dan werkt dus het groot licht op de dimlichtstand van de schakelaar en andersom.

Zo, pak er even een bak koffie bij en lees dit verhaaltje nog een keer ;) misschien snap je het dan!

meedenken is zeer welkom, het is apk-d-day -6 dagen!

voor de rest een goed gevoel... kachelventilator werkt weer, claxon werkt weer, ruitenwissers werken weer in alle standen... is dit het laatste loodje?!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Gebruikersavatar
thomfr
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 912
Lid geworden op: zo jan 02, 2005 22:36
Locatie: Helden (L)
Contacteer: Website

RE: Restauratie sudsprint '82 het laatste apkpuntje?

vr mei 14, 2010 00:29

Hoi,

Ik gok dat er achter de koplampen "doorverbonden" is..
Zal morgenavond voor je eens zoeken of ik een electrisch schema van je Sprint kan vinden (of heb je dat al?).

Thom
It all started with a very popular coupé that was winning everything without having anything particularly special.
Carlo Chiti

1973 Giulia 1750 Super
1990 75 TS
1965 Volvo Duett
1967 Volvo Amazon 123GT
2015 Volvo V70

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

RE: Restauratie sudsprint '82 het laatste apkpuntje?

vr mei 14, 2010 00:32

Wat heb je als je de licht schakelaar 1x draait, stadslicht?
En dan, de 2e stand? En 2e stand met grootlicht knopje uit?
Er zit verschil tussen een Sud en een Sud TI schakelaar, nl bij grootlicht op een non-TI brand alleen het grootlicht gedeelte van het combilampje, bij een TI branden dan alle 4 de koplampen, voor een Sprint moet je natuurlijk een TI schakelaar hebben, die heb ik ook niet omdat ik naderhand heb omgebouwd naar dubbele koplampen maar dit met relais opgelost.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
alfaqv75
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 7446
Lid geworden op: ma jun 13, 2005 17:31
Locatie: Bleiswijk

RE: Restauratie sudsprint '82 het laatste apkpuntje?

vr mei 14, 2010 09:24

nou ik hoor het al, verkeerde schakelaar (komt idd van een sud ti af....)
ik zoek wel weer verder voor je stof :lol:
33 type 2 16V carbs & Delta EVO

Historie: Spider QV ‘87, 33 1.4, 147GTA, 156 2ltr, 75 America, 33 16V, 155 2ltr 16V sport, Giulia Squadra Bianca, 75 QV, 33 imola, 75 ts, 33 1.5, 75 ts, 33 16V QV S, 33 16V QV, 33 16V, 33 1.7 8V, 33 1.3S

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 het laatste apkpuntje?

vr mei 14, 2010 15:47

nou ik hoor het al, verkeerde schakelaar (komt idd van een sud ti af....):
Een Sud TI schakelaar zou eigenlijk goed moeten zijn lijkt me, een Sprint zal toch geen afwijkende bedrading hebben voor de dubbele koplampen als een TI. Bij een schakelaar van een niet-TI gaan dus de dimlichten uit als je grootlicht inschakeld, ook bij seinen gaan dan alleen de binnenste lampen aan. Dit is op te lossen door bij grootlicht de dimlampen bij te schakelen met een relais.
Maar volgens mij is er hier iets anders aan de hand, het stadslicht moet natuurlijk in alle standen van de schakelaar, behalve seinen, branden.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
sprints
Member
Member
Berichten: 108
Lid geworden op: wo apr 08, 2009 23:59

RE: Restauratie sudsprint '82 het laatste apkpuntje?

vr mei 14, 2010 18:48

Vanmiddag even in de spagettischema's in de Haynes manual gekeken.

De Sprint en TI hebben beide ongedimd grootlicht over een speciaal relais dat de circuits van het gedimd en ongedimd aan elkaar koppelen zodat alle vier de koplampen gaan branden bij ongedimd grootlicht.
De normale Sud heeft dit relais niet en de draad (tenminste in het schema) gaat dan rechtsteeks naar de zekeringkast in plaats van dit relais.

Ik maak mij sterk dat er geen verschillen zijn tussen de stuurschakelaars, het zit gewoon in de manier van bedraden.

Mijn vermoeden is dat of het (grootlicht)relais blijft hangen of dat de stuurschakelaar toch niet helemaal goed werkt. Het systeem systematisch doormeten van begin tot eind is de enige remedie denk ik.

MVG,

K!

Gebruikersavatar
bert308
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2132
Lid geworden op: do dec 08, 2005 01:01
Locatie: Roermond
Contacteer: YouTube

Re: RE: Restauratie sudsprint '82 het laatste apkpuntje?

vr mei 14, 2010 21:49

Ik maak mij sterk dat er geen verschillen zijn tussen de stuurschakelaars, het zit gewoon in de manier van bedraden. !
Ok ik denk dat je gelijk hebt, om de een of andere reden heb ik altijd gedacht dat het 'm in de schakelaar zat.
Stof moet maar eens eerst allle zekeringen schoonmaken of zelfs vernieuwen en ook de houders schoonmaken eventueel wat bijbuigen voor meer voorspanning. En ook de massa draden bij de koplampen zelf nakijken, loshalen en afborstelen. Slechte aarde kan ook zorgen voor vreemde effecten als de stroom zich een andere weg zoekt.
'06 GS, Sud '76 Ti '82 QO, '81 Montecarlo, '80 308 '84 Guzzi LM, '82 Yamaha XT

Gebruikersavatar
stof
Guru
Guru
Berichten: 1220
Lid geworden op: zo jan 09, 2005 05:05
Locatie: Rotterdam

RE: Restauratie sudsprint '82 het laatste apkpuntje?

zo mei 16, 2010 11:32

Gisteren met Kees samen 'even' aan het puzzelen geweest met een heleboel lichtschakelaars, de zekeringenkast en de rest van de bedrading. Uiteindelijk bleek de 'franse' schakelaar wel de beste, alleen daar zat een raar puzzeltje in de grootlichtstand. Uiteindelijk de gok genomen om een van de slechtste schakelaars te offeren en open te maken zodat we konden zien hoe het inwendige werkt. Zo kwamen we (nouja, Kees) erachter dat het in het grootlichtkopje op het uiteinde van de linker stengel moest zitten. Maarja, openmaken en terug in elkaar schroeven van zo'n ding leek niet zo haalbaar. Geen punt voor chirurg Kees; nu we eenmaal wisten waar we moeten zijn hebben we heeel voorzichtig met een dremeltje een gaatje gemaakt in de achterkant van het huis van de schakelaar. En inderdaad, toen konden we zien dat het lipje/bolletjeding wat voor het contact moet zorgen de dimlichtstand niet 'los' liet. Dat verklaarde waarom ik alleen stadslicht had, OF kon seinen met alle vier de lampen tegelijk... toen was 't een kwestie van veel wd40, een minivijltje er tussendoor, even testen en ja hoor... alles weer in de originele schakeling. Verder is de franse schakelaar helemaal perfect, dus ik heb voor 't eerst in heel lang weer EN verlichting EN richtingaanwijzers EN een claxon EN een kachelaanjager EN een interval op de ruitenwissers. Cool!

Nu ooit nog een keer de bedrading onder de motorkap wat netter maken, maar dat is voor de apk minder belangrijk. Volgens mij is nu alles wat je zelf redelijkerwijs kan controleren ok, dus op naar de keuring!

Kees, bedankt!
Nu met 2, 4 èn 8 cilinders in L, B en V-opstelling!

WAARSCHUWING: Dit bericht kan ironie of sarcasme bevatten. Stop met lezen als U humeurschommelingen, misselijkheid of verhoogde bloeddruk ervaart.

Terug naar “Projecten”