spyderman1

RE: Alfa Giulietta, vanaf 17 juni bij de Nederlandse dealers

di mei 11, 2010 20:43

Koppel zit anders wel goed bij de 1.6JTDM.

Waarschijnlijk dus maar kat uit de boom kijken enhopen dat ik ergens in Italei die 1.6 kan testen ..... (eerst mijn italiaans even bijschaven... :)

Gebruikersavatar
MartijnGTA
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2231
Lid geworden op: ma dec 22, 2008 15:50
Locatie: Zandvoort

RE: Alfa Giulietta, vanaf 17 juni bij de Nederlandse dealers

di mei 11, 2010 21:36

De in de titel genoemde 17 juni wordt trouwens 24 juni. Weekje later...sterkte dus voor allen die op de wachtlijst staan.. :(
Nu:
156 GTA
156 Crosswagon x2
(SCARB 5781)

Ooit: 156 1.8 SW gaz, Giulietta Multi Air, 75 1.8IE, 155 2.0 16v

Gebruikersavatar
alfaromeocars
Guru Quadruplice
Guru Quadruplice
Berichten: 4250
Lid geworden op: ma feb 14, 2005 19:17
Locatie: Antwerpen
Contacteer: Website

RE: Alfa Giulietta, vanaf 17 juni bij de Nederlandse dealers

di mei 11, 2010 21:54

Autotest: Alfa Romeo Giulietta 1.4 Turbo MultiAir DistinctiveAlfisti verzamelt u!

Er is een opvolger voor de legendarische Giulietta die bij tijd een wijle zelfs zo’n overheerlijke Alfa-knor laat horen.

Italianen zijn regelneven en ritselaars. Daar moet je van houden, maar doordat die eigenschappen welhaast in hun dna verankerd zijn, bestaat Alfa Romeo nog. Zou Alfa ooit eigendom van GM geweest zijn, dan was de kans groot dat Victor Muller er nu de baas zou zijn. GM als eigenaar van Saab keek nuchter naar de verkoopcijfers, de modellen, de publieke belangstelling en besloot dat het basta was met Saab. Kijk naar de modellen van Alfa de afgelopen tien jaar en je kunt je voorstellen dat Fiat à la GM ook Alfa zachtjes zou hebben kunnen laten inslapen.

Maar Fiat is Italiaans, goddank. Dus elke keer dat Alfa aan een zijden draadje hing, werd er wel ergens iets geregeld. Een plukje geld. Of snel een nieuw model bijvoorbeeld. Maar echt constructief is dat niet. De Alfa Spider en Brera, hoe mooi ook, zijn verre van geweldig, de GT is echt verouderd en was dat deels al toen ie gelanceerd werd, de 159 is geen doorslaand succes ondanks zijn fraaie uiterlijk want een A4 is vele malen waardevaster en de 166 wacht al jaren op een opvolger die er maar niet komt. Geldgebrek. Wel werd er tussendoor, gek genoeg, en met enig succes, een beauty van een auto in beperkte oplage geproduceerd – de 8C Competizione. En winkelen in de schappen bij Fiat resulteerde in de MiTo: alleen de mooie koets is echt Alfa, de rest heel Fiat. Oh, en de 147 is al jaren aan vervanging toe.

Het mag duidelijk zijn dat Fiat een enorme uitdaging heeft om Alfa Romeo weer goed winstgevend en op de kaart te krijgen. Wij zeggen: stoppen met de Brera, Spider en GT, vervang de 147 – en daar gaat deze Drives dan ook over – en kom zo snel mogelijk met een kwalitatief hoogstaande en spraakmakende opvolger voor de 159. Fiat heeft prachtige en krachtige motoren in huis met Multi-dinges-techniek en in een later stadium kan in samenwerking met Lancia (en wellicht ook voor Fiat, ze deden het al eerder gedrieën, met Saab erbij) gewerkt worden aan een platform dat de basis vormt voor de opvolger van de 166 (en Thesis, en tegen die tijd weer een normale Croma). Daarna mogen de creatieven pas weer los op roadsters, cabrio’s en coupés – mits de ontwikkeltijd lang genoeg is om te voorkomen dat er weer een handvol wiebelende dikzakken wordt gelanceerd. Was sich liebt das neckt sich.

De toekomst zal uitwijzen of de baas der regelneven bij Fiat eenzelfde gedachten heeft als wij, in ieder geval is de 147 alvast vervangen voor de Giulietta. Alleen op die naam zou je al verliefd kunnen raken. Het leek er eerder op dat ie Milano zou heten, ook mooi, maar dat was een vroegere verwijzing naar de locatie van het ontwerpcentrum van Alfa. Alleen zit dat tegenwoordig in Turijn. Torino, had ook leuk geklonken. Hoe dan ook, de Giulietta ontleent zijn naam aan twee eerdere Alfa’s: de onbeschrijflijk mooie Giulietta die van 1954 tot 1965 in productie was, in verschillende carrosserievormen, en de Nuova Giulietta (letterlijk: nieuwe Giulietta), een typische eind jaren ’70 blokkendoossedan waarop de aloude grap over Alfa’s dat ze in de showroom al begonnen met roesten ook daadwerkelijk van toepassing was. Beide Giulietta’s zaten propvol Alfa-genen: een fraai geluid, sportieve rijeigenschappen, heerlijke motoren, Italiaanse stijl – wat wil je nog meer?

De nieuwe Nuova Giulietta, zo noemen wij ‘m maar even, die je hier op de foto’s ziet, bezit een groot deel van die Alfa-genen ook. Dat is mooi. Wat helemaal mooi is, is dat Alfa net als bij de MiTo flink kon winkelen bij Fiat zodat de ontwerp- en productiekosten worden gedeeld. Dat is niet alleen goed voor het concern, ook de consument plukt daar de vruchten van: de auto wordt efficiënt geproduceerd en dat scheelt vaak in de portemonnee. Het onderstel is dus afkomstig van Fiat, de motoren komen van Fiat, eigenlijk komt alles van Fiat. Uiteraard met de nodige liters Alfa-saus zodat de Giulietta echt een eigen identiteit heeft en niet direct een gekloonde Bravo is. Zeg dat laatste dan ook niet bij Alfa want je vindt zo een paardenkop in je bed.

'Als je heel, heel goed luistert, hoor je nog wel een beetje zo’n lekkere Alfa-roffel, maar dan moet je wel buiten de auto staan en je hoofd in de uitlaat wringen'

Twee direct ingespoten diesels en drie benzineversies kun je kopen. Voor de diesels een 1.6 en 2.0 JTDm (met 105 en 170 pk), waarbij die laatste een echte aanrader is voor leaserijders. De benzineversies zijn verkrijgbaar als 1.4 Turbo (120 pk) en 1.4 Turbo MultiAir (170 pk), en als 1750 TBi met 235 pk en 340 Nm koppel. Helaas, die laatste was nog niet af toen wij de Giulietta mochten testen dus we nemen de 170 pk sterke benzineversie mee op stap.

De Giulietta ziet er goed uit. De smoel is een en al Alfa, zeer kenmerkend en nog steeds mooi en origineel – al kijkt ie door zijn grote koplampen iets te lief uit z’n ogen. Z’n kont is lekker dik, hoog opgetrokken en de achterlichten liggen bijna kaarsrecht zodat de achterzijde streng oogt, ‘spot maar niet met mij’ zou de designtaal hebben kunnen zijn. De enkele uitlaat met sierstuk suggereert sportiviteit, de snelle diesel en 1750 TBi hebben er zelfs twee. Zoek zeker even uit of dat als optie verkrijgbaar is. En profil is ie wat braaf en zou het ook gerust een nieuwe Hyundai, Fiat of Seat kunnen zijn. Zeker een Seat zelfs, omdat die modellen ook vaak achterdeuren hebben zonder deurklink. Een ontwerpfoefje van een kerel genaamd Da Silva die ooit de Alfa 156 tekende.

Binnenin is het lekker druk, maar niet té. Een beetje Italiaans druk. Knopje hier, knopje daar, maar wel overzichtelijk en ook herkenbaar: twee dikke tellers pronken achter het stuur. De gebruikte materialen zijn van goede kwaliteit, van hetzelfde niveau als in de Fiat Bravo trouwens, behalve het stuur: dat heeft een groot plakkaat goedkoop plastic als midden. Maar bij Fiat en Alfa rijdt de pers altijd in voorloopauto’s – als er dus wat aan te merken is, dan is dat in productiestadium zeker verdwenen. Zegt men. Misschien moeten we dat nu toch maar eens een keer controleren. Afijn, een echte Alfa koop je met houten stuur, dus wat zeuren we.

Met onze billen zitten we in een Distinctive-uitvoering en die is voorzien van fraai gekleurde aluminium panelen op het dashboard, een glimmende pookknop, kekke stiksels her en der, leren bekleding, glimmende pedalen, fraaie 17 inch wielen (maar neem de optionele 18 inch 8C-look-alikes!) met rode remklauwen, sportonderstel, skirts: bijzonder compleet. Tel daar bij op dat je standaard al een aardig complete auto krijgt, inclusief een trits veiligheidssystemen waar je U tegen zegt, en inclusief een elektronisch sperdifferentieel op de voorwielen (Alfa’s Q2-systeem) waarmee je extra snel bochten uit accelereert. Dat willen we voelen.

Als je heel, heel goed luistert, hoor je nog wel een beetje zo’n lekkere Alfa-roffel, maar dan moet je wel buiten de auto staan en je hoofd in de uitlaat wringen. We hebben een hekel aan kunstmatige sportgeluiden, maar in dit geval hadden we het zeker kunnen waarderen als Alfa met wat extra klepjes en akoestische foefjes een ware Alfa-sound had kunnen componeren. Binnenin de auto klinkt de 1.4 Turbo MultiAir scherp en sportief, zeker als je hem opjaagt, maar ook vrijwel hetzelfde als in z’n zusjes met dezelfde motor. Hoewel een 1.4’tje natuurlijk een beetje iel klinkt, weten we van z’n concernzusjes dat het uitstekende motoren zijn, met veel vermogen, genoeg koppel en in deze: een A-label! Hij stoot zo weinig CO2 uit voor deze maat auto, dat je heel milieuvriendelijk bezig bent in deze Giulietta. Mooi ook voor leaserijders die geen diesel willen of hoeven.

Het bijterige motortje blaast de Giulietta van 0 naar 100 km/u in 7,8 seconden en haalt een topsnelheid van 218 km/u. Mooie waarden. Hij laat zich soepel door bochten gooien en communiceert daarbij uitstekend via het onderstel en het stuur met jou als bestuurder. Een beetje jekkeren, hij vindt het uitstekend en het geeft jou zo’n fijn gevoel in een Alfa. Ondanks het feit dat deze versie verlaagd is, blijft ie ook buitengewoon comfortabel. Als jij dat wilt. Want ook deze Alfa heeft, net als de MiTo, een dna-knop. Dynamic, Normal en All weather zijn de standen, met verschillen in demping, stuur-, rem- en gasreacties en al dan niet alerte veiligheidssystemen. Prettig om je eigen bui een beetje af te stemmen met de auto, jammer alleen dat de dna-knop traag reageert, even ingedrukt gehouden moet worden om tot actie over te gaan en ongeveer bij je enkel zit: wat dacht je van een mooie glimmend rode knop op het stuur? Ligt ook in het Fiat-magazijn, op de afdeling Ferrari. Maar dat terzijde.

We kunnen ons helemaal vinden in deze Giulietta. Prima motoren, voor elk wat wils, zuinig (allemaal A- of B-label met uitzondering van die 1750 TBi), goede looks, laten we alleen de prijs nog even onder de loep nemen. Deze uitvoering kost in Nederland 28.350 euro, de prijzen voor België zijn nog niet bekend, maar we schatten zo’n 24.000 euro: dat is een heel mooie prijs. Pakken we de twee benchmarks in dit segment, de Ford Focus en Volkswagen Golf dan krijg je bij hen een minder aangeklede auto voor hetzelfde geld. Bij Ford met een vieze 2,0-motor met 146 pk, bij Volkswagen ook zo’n gepimpte, moderne 1.4 met 160 pk. Oké, Ford valt af. Nu nog, met dit model. Die wordt binnenkort vervangen voor een nieuwe, al moet je daarvoor goed kijken, en zal ook zeker schonere motoren krijgen met meer vermogen. De Golf is wel heel modern en na vijf jaar zeker het honderdvoudige waard van de Giulietta, maar heeft niet iedereen een Golf? (Zoals we ook altijd beweren dat iedereen een 911 heeft.)

Het succes van de Giulietta zal afhangen van de zakelijke markt, van de calculators bij leasemaatschappijen die restwaarde, onderhoudskosten en verbruik blenderen tot een advies: moeten we niet/moeten we wel. Die mannetjes en vrouwtjes zijn altijd heel bang voor variatie en afwijking: het liefst zouden ze inderdaad alleen maar Golfjes en Focussen nemen. Die heb je tenminste als drie- en vijfdeurs, als vierdeurs zelfs (al noemen ze die bij VW geen Golf), als cabrio en als stationcar. Dat gaat er bij de Giulietta allemaal niet van komen. (Er bestaat wel een aangepaste Giulietta stationcar uit de jaren ’50 van een Italiaanse carrosseriebouwer die de auto de uiterst fraaie naam Giulietta Weekendina meegaf, dat mag wat ons betreft herhaald worden.) Maar uitstraling is ook wat waard, en laat zich niet vangen in kille cijfers. Op dat terrein wint de Giulietta zeker.

Bron: www.topgear.nl
Alfa Romeo Spider 2000 '73
Alfa Romeo Giulia 1300 Ti ‘69

SCARB nr.:2385

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Alfa Giulietta, vanaf 17 juni bij de Nederlandse dealers

di mei 11, 2010 22:31

Nog Uma Thurman fans hier?

Afbeelding
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Sergio
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3958
Lid geworden op: do jan 06, 2005 08:55
Locatie: Balen (B)

RE: Alfa Giulietta, vanaf 17 juni bij de Nederlandse dealers

di mei 11, 2010 22:42

En de nieuiwe superbike safetycar:

Afbeelding
La meccanica delle emozioni
'79 Spider 2000 Veloce
'88 33 1.7 QV
'93 33 1.7 iE S 16v SW Q4
33 SW corsa

Gebruikersavatar
Dinky Boy
Miniaturista
Berichten: 12106
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 00:01
Locatie: Groningen
Contacteer: Website

RE: Alfa Giulietta, in juni bij de Nederlandse dealers

wo mei 12, 2010 22:23


Gebruikersavatar
Hylke
Moderator
Moderator
Berichten: 6728
Lid geworden op: za feb 19, 2005 15:43
Locatie: Zwartebroek
Contacteer: Website

RE: Alfa Giulietta, in juni bij de Nederlandse dealers

wo mei 12, 2010 23:02

Mooi artikel en het lijkt er op dat de beweringen van Alfa waar zijn.
(stuurprecisie, balans, comfort, etc)
Il silenzio notturno è stato disturbato bruttamente dalla musica del mio cuore sportivo!

1290 SD '14
Giulia 2.0 ‘18

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: Alfa Giulietta, in juni bij de Nederlandse dealers

do mei 13, 2010 00:49

tof! een 2L bmw tegen een 1.4L alfa :P
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Robkg
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2452
Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:29
Locatie: Utrecht

RE: Alfa Giulietta, in juni bij de Nederlandse dealers

do mei 13, 2010 01:04

Hele mooie zin, moest ik wel om lachen :D
wat dacht je van een mooie glimmend rode knop op het stuur? Ligt ook in het Fiat-magazijn, op de afdeling Ferrari. Maar dat terzijde.
La meccanica delle emozioni
Daily: 166 2.4 JTDm 20v Sportronic - 2004 / 916 Spider 2.0 T.S. - 1999
Gehad: Alfa 33, 75, 146, 155 (2x), 156, Volvo 340, 440, Lancia Delta, Kappa Coupe & SW, Mazda MX-5.

Spyderman

RE: Alfa Giulietta, in juni bij de Nederlandse dealers

do mei 13, 2010 18:20

Eerst was de lancering eind mei, begin juni, dan eerste week juni dan 16 of 19 juni en nu nog eens een weekje later.
Tja, geduld is een schone deugd maar bij mij dringt de tijd...
Geeft volgens mij ook geen goed beeld over Alfa, Men moet weten wat men wilt hé

Ben gisteren opgebeld door vertegenwoordiger van Alfa Belgie en hij zij me dat ze het zelf ook niet meer weten. Bedoeling is om te lanceren op circuit SpaItalie in Belgie op 19 juni
.

Gebruikersavatar
BugAlfa
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3123
Lid geworden op: vr okt 13, 2006 10:20
Locatie: Geel-Belgie
Contacteer: Website

RE: Alfa Giulietta, in juni bij de Nederlandse dealers

za mei 15, 2010 10:25

19 & 20 juni lancering bij de dealers én op SpaItalia : leuk wij kunnen in de showroom zitten hopen dat de mensen naar ons komen en niet naar Spa ...

De Giulietta stuurt zalig en de EQ2 werkt prima zonder de snelheid eruit te halen ; je kan er associaal hard mee gaan op Balocco, zelfs op de Corkscrew achtige Nurburgringimitatie bocht waar je rollercoaster gevoel krijgt en 4 wielen in de lucht gooit blijft hij onbewogen bij landing en veren slaan niet eens door .
De QV is 'n razendsnel, de 1.4 MA is zalig ! 2.0jtdm is zoals de Engelsen zo mooi zeggen "smooth" . 1.6jtdm was er niet bij helaas . Er was ook 'n Accessori met Carbon Spiegelkappen, dakspoiler, alfahart, dashboard en ook non-carbon skirts, voorlip, diffusor alsook 'n twin 100mm uitlaat .
als iemand me'n mailtje stuurt mail ik foto's door : zelf ben ik daar niet handig mee .
La vita è Alfa Romeo, senz'Alfa muoio...
anché Abarth mi piace nelle vetture attuali é d'epoca .

Abarth"509"&"512"Trofeo AssettoCorse. La famigliale è un ... Abarth SS daily, Tonale PheV per la famiglia. Gtv6 per le uscite .

Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

RE: Alfa Giulietta, in juni bij de Nederlandse dealers

za mei 15, 2010 11:21

schitterende giulietta met de carbon afwerking :twisted:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
mathias
Full Member
Full Member
Berichten: 436
Lid geworden op: zo nov 30, 2008 19:24
Locatie: olsene /zulte(oost-vlaanderen) BELGIE

RE: Alfa Giulietta, in juni bij de Nederlandse dealers

za mei 15, 2010 11:51

lading 2 met lekkers :twisted:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
gehad:
-155 1.7 ts (zwart)
-155 2.0 ts 16v(zwart)
-145 1.9jtd(zwart)
-147 1.9jtd(licht blauw)
-147 1.9jtd(wit)
-spider 1.8ts 16v--2.0ts 16v(geel)
-159 1.9jtd sw ti (wit)
nu
-75 1.8 TB (zwart) TE KOOP
scarbnr 6221

Gebruikersavatar
LENZ
Guru
Guru
Berichten: 1412
Lid geworden op: ma dec 27, 2004 17:42
Locatie: voorburg
Contacteer: Website

RE: Alfa Giulietta, in juni bij de Nederlandse dealers

za mei 15, 2010 12:15

Mooi hoor, alleen die 16" wielen, deze auto heeft helaas 18" nodig om echt mooi te zijn.
Vind die spaakwielen (17"????) nog wel aardig, maar die sportpakket 17" vallen ook erg tegen.
18" 8C vind ik perfect passen.
Zijn die 100mm dubbele eindpijpen alleen eindstukken of ook een sportievere toon?

En gewoon rode giulietta's om mee proef te rijden, maar bestellen ho maar

Gebruikersavatar
Rainier155
Guru
Guru
Berichten: 1639
Lid geworden op: ma jan 02, 2006 00:45
Locatie: Berkel Enschot

RE: Alfa Giulietta, in juni bij de Nederlandse dealers

za mei 15, 2010 12:36

Vind het er allemaal maar plastic en goedkoop ogend uitzien, zowel binnen als buiten. Vooral die met zilver grijze lak, ik zie daar trouwens kleurverschil tussen de voorbumper en carroserie. Kortom die kleur moet je dus niet hebben. :roll:
En bij die zwarte met dubbele uitlaat hangt de rechter scheef...

Nee ik kan er nog steeds niet enthousiast over worden.
Voorlopig Alfaloos... maar meerdere modellen op het wenslijstje.
- Daily driver: Ford Focus Wagon MY2021 1.0L Ecoboost 155pk MHEV
- Anti Hipster Bakfiets: Suzuki Ignis MY2002 1.3L 83pk :)

Terug naar “Alfa Romeo, heden, verleden en toekomst”