Na een vermoeiende maar geslaagde dag en een autosnelweg-ritje van een tweetal uur stond ik deze nacht om 0u45 terug thuis. Hopelijk is iedereen veilig en wel thuis geraakt.
Vooreerst mijn dank aan al wie komen opdagen is, ondanks het matige tot slechte weer. Velen kwamen van heinde en ver, vaak in Alfa's die bijlange niet hetzelfde comfort bieden als de hedendaagse modellen . Ik denk dat de meesten al minimaal 180km achter de kiezen hadden nog voor ze aan de rit zelf konden beginnen.
Heel wat kranige oudjes hadden zich niet laten afschrikken door de kans op een regenbui, bijgevolg was er een zeer verscheiden deelnemersveld. Van GT Junior GTA tot Brera, van GTV6 tot MiTo.
We mochten heel wat nieuwe gezichten begroeten, maar ook heel wat rijders die er in de eerste en/of tweede editie reeds bij waren. Ook mooi dat werkelijk iedereen op tijd was voor de briefing, en dat ondanks het feit dat Burg-Reuland nu niet direct kan bestempeld worden als het centrum van de wereld (hoor ik daar iemand "Antwerpen" zeggen?). Enige valse noot was de gehavende Brera van Pieter: de hele rechter flank was lelijk toegetakeld door een vrachtwagen die wat buiten de lijntjes kleurde en waardoor Pieter de zijberm had moeten opzoeken. Helaas stond in die zijberm een en ander dat redelijk stevig was, met alle gevolgen van dien voor de Alfa. En dan te bedenken dat ze nog maar de dag tevoren volledig hersteld en herspoten was ...
De rit zelf kende letterlijk vanaf de eerste meter een hindernis, namelijk een Maria-processie. Na een minuutje of tien oponthoud op een steile helling in 't dorp konden we dan toch "losgehen". Voor velen was het tankstation net over de grens de volgende hindernis, toen ik er passeerde stond er werkelijk een file "van hier tot in Tokio"!
Na wat bochtenwerk en een fotosessie vlakbij Sassel ging het naar Clervaux, waar al een hele horde Alfisti verzameld had op een parking. Terwijl de meesten hier iets nuttigden sloegen PeeJeeDee en ik Clervaux over om beiden op een volgend fotopunt te gaan staan. Na passage van de meerderheid der deelnemers ging het voor mij verder richting Merkholtz, en bij het oprijden van de N25 zag ik in de verte nog net het laatste treintje Alfa's achter een van de vele bochten verdwijnen. Even lekker meegebold tot in Kautenbach om daar de meute wat voorsprong te geven en daarna zelf ongehinderd de bochtencombinatie tussen Kautenbach, Alscheid en Consthum te kunnen doorscheuren. Ik heb zo'n vermoeden dat er een aantal deelnemers zijn die op het traject tussen Merkholtz en Consthum de teugels eens stevig gevierd hebben (denk daarbij vooral aan een witte GT Junior, een zwarte Brera en "the usual suspects", zijnde een rooie MiTo en een rode GTV6...).
In Vianden stond een groepje Alfa's aan het panorama-punt, in de stad zelf liep ik Performa's GTV6 en Eelco's Junior GTA tegen het lijf. Vandaar ging het richting Stolzembourg en het bijhorende fotopunt helemaal bovenop de heuvel. Verscheidene Alfa's kon ik vanop dat punt zeer ruim op voorhand zien, en sommigen zelfs nog eerder horen... heerlijk dat gegrom dat opstijgt vanuit de vallei. Leuk was dat ik ze daarna een heuvelrug verder terug kon zien rijden, met de telelens viel er nog iets van te maken.
Uiteindelijk ging het vandaar via het Dasburg, Tintesmühle en Kalborn richting Drielandenpunt. Het stukje tussen Kalborn en Ouren reed ik achter Sergio's Spider waarvan de achterbank bewoond werd door een hond. De hond genoot er echt van, hilarisch om zien!
Na het laatste stukje afgehaspeld te hebben ben ik nog even wezen rallye rijden op de heuvel nabij Auel om zo rond 17u30 terug in Burg-Reuland aan te komen.
Na nog een uurtje napraten en een korte "ceremonie" met bijhorende geschenken (dit alles op poten gezet door Perfoma ) gingen een aantal mensen naar huis, de rest vertrok naar het restaurant in Sankt-Vith, waar de bediening duidelijk sneller was dan die van vorig jaar (oef). Zo rond 22u45 waren de meesten vertrokken, behalve "de tafel van 8" waar iedereen nog gezellig zat te praten. Ik neem aan dat ook zij ondertussen het pand verlaten hebben.
Goed, denk dat het ondanks het mindere weer een geslaagde dag was. Mooie auto's en geweldige compagnie. Bedankt iedereen die erbij was, bedankt Performa en iedereen die eraan bijdroeg voor de fles whisky (ik laat nog weten hoe goed ie smaakt)!
Ook een daverend applaus voor PeeJeeDee die vijfmaal testpiloot/track-commentator van dienst was en zijn 159 ter beschikking stelde!
Hopelijk tot volgend jaar!
Groeten,
Blackie
PS: foto's volgen, eerst nog even een selectie maken uit de 287 gemaakte plaatjes... zal dus nog even duren.