Gebruikersavatar
Harry Tijssen
Guru
Guru
Berichten: 1385
Lid geworden op: di dec 28, 2004 21:40
Locatie: Hansweert
Contacteer: Website

RE: Project 90 3.0 V6 12V

wo mei 05, 2010 22:40

In hoeverre is een 75 interieur te monteren in een 90??
Bank en stoelen zou misschien kunnen, je zit dan wel wat lager denk ik.
Je hoeft dan enkel zwart tapijt te scoren en bijpassende stof voor de deurpanelen,
of zijn echt alle kunststof delen ook donkerblauw. Zo ja, is misschien zwart spuiten
een optie. Er staan hier nog een paar foto's van een 75 dashboard die volledig zwart
gespoten is, staat echt geweldig mooi.
Zij zomaar wat tips, misschien dat je er wat mee kunt. :wink:
Harry Tijssen

Heb: 166 2.4 JTD 20v "03, 156 1.8 16v "03
Had: 75 2.0 carb. "86, 155 1.8 8v "93, 33 1.7 16v QV "92, 155 2.5 V6 12v EVO "95,145 1.4 16v "00, 155 2.0 16v "97,166 2.4 JTD "00

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: RE: Project 90 3.0 V6 12V

do mei 06, 2010 16:42

In hoeverre is een 75 interieur te monteren in een 90??
Bank en stoelen zou misschien kunnen, je zit dan wel wat lager denk ik.
Je hoeft dan enkel zwart tapijt te scoren en bijpassende stof voor de deurpanelen,
of zijn echt alle kunststof delen ook donkerblauw. Zo ja, is misschien zwart spuiten
een optie. Er staan hier nog een paar foto's van een 75 dashboard die volledig zwart
gespoten is, staat echt geweldig mooi.
Zij zomaar wat tips, misschien dat je er wat mee kunt. :wink:
Bedankt voor de tips, inderdaad echt alle stripjes, plaatjes, dopjes en zelfs de snorren van de rubbers zijn blauw...... Spuiten van de kunstofdelen overweeg ik ook nog met een zwart interieur, de meeste voorstoelen zijn wel aan te passen, zag laatst ook een 75 met 156 stoelen voorbij komen, de achterbank zal denk ik moeilijker worden. Het wordt gewoon een kwestie van proberen denk ik....

als het goed is binnenkort weer een paar foto's van de vorderingen,

gr Ron

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: Project 90 3.0 V6 12V

za mei 15, 2010 12:58

Het voordeel van een langdurig project is dat je een aantal voorgenomen beslissingen nog eens kan heroverwegen. :roll: :roll:

De carrosserie begint zijn eindfase te bereiken, dus de techniek is aan de beurt.

Derhalve nog maar eens de opties op een rijtje zetten voor de mogelijkheden van de motor voor de 90 op dit moment:

1: een 3.0V6 12v uit een 75, SZ nokkenassen en Motronic met chip en andere LMM.
2: een 3.0V6 12v uit een 75, SZ nokkenassen met Jetronic, KDFI, geen LMM en aangepast 164 QV inlaatspruitstuk
3: zojuist toe kunnen voegen een 3.5V6 12v

Die laatste optie brengt me weer aan het twijfelen, heb de hele ochtend zo'n beetje alle zoektermen op het forum losgelaten, maar kan niet gek veel vinden over de 3.5 V6 12V

Wellicht dat anderen mij wat linken, ervaringen en let op's met betrekking tot de 3.5 12V kunnen geven. Betreft een nieuw opgebouwde motor.

De uiteindelijke doelstelling is een Alfa 90 die lekker strak stuurt en vermogen zat heeft. Hoeft geen circuitauto te worden, wil er ook me op vakantie bwvs......

Gebruikersavatar
stefgtv6
Full Member
Full Member
Berichten: 331
Lid geworden op: di jan 08, 2008 22:26
Locatie: Almelo

RE: Project 90 3.0 V6 12V of een 3.5 V6 12V........

za mei 15, 2010 14:26

Als je die 3.5 liter al zo in gedachten hebt dan blijf je denk ik spijt houden wanneer je het niet doet..... :lol:
Maar kost wel een paar cent extra vergeleken met een 3 liter gok ik zo.
Als geld geen issue is zeg ik; 3.5 V6 12v met KDFI. 8)
GTV6 3.0 '84

Gehad: GTV6 '82
Afbeelding

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: Project 90 3.0 V6 12V of een 3.5 V6 12V........

za mei 15, 2010 16:26

Heb nog geen geldboom in de tuin gevonden dus dat speelt wel degelijk mee, maar eerst wil ik alles weten over zo'n motor, ervaringen horen en lezen en mij helemaal in de materie ingraven, ik heb ook zo'n beetje alles wat ik kon vinden over KDFI doorgelezen....

Dus een ieder die ervaringen heeft, ik hoor het graag.


gr Ron

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Project 90 3.0 V6 12V of een 3.5 V6 12V........

za mei 15, 2010 16:59

Een 3.5 is serieus minder betrouwbaar dan een 3.0, ongeacht wie hem bouwt. Je hebt te maken met kopmodificaties en (dure) speciale koppakkingen en meer warmteproduktie. Je radiator moet dit ook weer aan kunnen en dergelijke. Nou is een "nieuwe" 3.5 vast betrouwbaarder dan een 3.0 van onbekende herkomst met 3 ton op de teller, maar ik hoop dat je wel begrijpt dat dit een omgebouwd 3.0 blok is en dat het een serieuze modificatie is. Voor een funcar is het zeker leuk, maar als je een "probleemloze" daily driver wilt, denk ik niet dat je dat gaat bereiken met een 3.5 er in.

Lekker een 3.0 er in hangen. Als je hem rap wilt een KDFi of een emerald of een VEMS of zo er in zetten en de oudere jet/motronicspulletjes lekker weg laten. Als je echt een leuk geluid wilt hang je er ITBs op met een airbox en een fijne uitlaat. Zo'n combi klinkt echt minstens net zo lekker als een 3.5 met een "gewone" gasklep en een LMM er op.

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: Project 90 3.0 V6 12V of een 3.5 V6 12V........

za mei 15, 2010 20:01

Bedankt, nog ff voor de duidelijkheid, als ik mijn best doe maak ik zo'n 3500 kilometer per jaar, laat ie nou erg lekker rijden misschien 5000 ! Er gaat zoiezo een nieuwe radiator in ik kan nu nog iets aan een betere koeling doen. Het wordt niet een echte daily driver dus.

Ik ben er ook nog niet helemaal uit, ik had mijn zinnen op de 3.0 met KDFI en nog wat leuke gadgets gezet............... maar een Alfa 90 3.5 V6 kom je ook niet op elke hoek tegen. :-k
Ik heb nu nog de gelegenheid een keuze te maken, als alles erin zit kan ik niet meer terug, nog eens goed verzinnen dus

gr Ron

ErwinV6

RE: Project 90 3.0 V6 12V of een 3.5 V6 12V........

za mei 15, 2010 20:03

Mijn 3.5 met QV nokkenassen en Motronic was sneller als een rappe 3.0 met programmeerbare injectie!
Met name qua koppel maak je mega stappen.
Wie hem gebouwd heeft maakt wel degelijk uit als het om betrouwbaarheid gaat, tevens geen meuk koppakkingen (met losse ringen) van van Lingen gebruiken :wink:
Als je echt een snelle 3.5 wilt ik heb nog een paar bijna nwe hele dikke nokkenstokken liggen echter dan moet je wel naar een programmeerbare injectie toe!
Laatst gewijzigd door ErwinV6 op za mei 15, 2010 23:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

RE: Project 90 3.0 V6 12V of een 3.5 V6 12V........

za mei 15, 2010 21:53

Ik wil geen circuitauto, gewoon een vlotte 90 die lekker stuurt, verlaagd, beetje camber, gele Bilsteins, zo hier en daar een pu-rubber, 16"AZEV en goed in de lak en goede preventie tegen de roest. Hoeft geen concoursauto te worden.

Een 3.5 zou een lekker koppel en genoeg vermogen moeten hebben en met een standaard setup (motronic) is het wat mij betreft voldoende. Kan nu nog een andere radiator monteren voor een betere koeling, eventueel nog een oliekoeler en een set goede spruitstukken.

Heb inderdaad wel wat begrepen over de gevoeligheid van het blok, maar het zal niet veel vookomen dat ik in de vijfde versnelling een kilometer of 20 met 6500 toeren rond ga rijden. Blok warm ik altijd goed op, duurt misschien wat langer eer ik bij de supermarkt 1.5 kilometer verderop ben, doe er nu een kwartiertje over......

Erwin, ik heb jou voormalige 3.5 nog horen lopen en ben ik niet vergeten :-({|=

gr Ron

WhizzMan
Guru Quintuplo
Guru Quintuplo
Berichten: 5492
Lid geworden op: zo jun 04, 2006 21:54
Locatie: Almerika

RE: Project 90 3.0 V6 12V of een 3.5 V6 12V........

za mei 15, 2010 23:51

Ga anders eens met de bouwers van je auto praten. Zij hebben ook genoeg ervaring met 3.5 blokken en anders is er in hun hele directe omgeving ook genoeg ervaring. Misschien moet je dat 3.5 blok wel "as is" kopen en zorgen dat een gerenommerd persoon het opnieuw opbouwt volgens de normen en waarden die voor jou belangrijk zijn.

Gebruikersavatar
Ron GS
Full Member
Full Member
Berichten: 444
Lid geworden op: ma sep 17, 2007 14:23

Re: RE: Project 90 3.0 V6 12V of een 3.5 V6 12V........

zo mei 16, 2010 01:14

Ga anders eens met de bouwers van je auto praten. Zij hebben ook genoeg ervaring met 3.5 blokken en anders is er in hun hele directe omgeving ook genoeg ervaring. Misschien moet je dat 3.5 blok wel "as is" kopen en zorgen dat een gerenommerd persoon het opnieuw opbouwt volgens de normen en waarden die voor jou belangrijk zijn.
Het blok wordt door de bouwers van mijn auto aangeboden, ik kan dus kiezen uit een aantal varianten, net helemaal ingelezen in de materie van KDFI, nu wil ik meer weten over een 3.5V6 12V. Wil wel enigzins binnen het budget blijven maar goed een 3.5 is ook wel apart....... Inmiddels wel wat gevonden over de koeling, koppakkingen, vulringen e.d. dat moet wel goed voor elkaar zijn.

gr Ron

Terug naar “Projecten”