Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

giulietta 116

ma mei 24, 2010 17:41

hoi!

ik ben me rustig aan het oriënteren op een 116 voor erbij.
waar moet op gelet worden?
wat is een fijne motor (1.8 denk ik?)

ik ben er nog niet uit of het een opknapper of een nette moet zijn. dus ook, is er makkelijk aan onderdelen te komen?

en wat nog meer?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: giulietta 116

ma mei 24, 2010 18:11

Motor is denk ik een persoonlijk iets. Zelf vind ik de 1.8 wat feller reageren, maar andere zweren bij een 2.0.

Techniek onderdelen is geen enkel probleem. Deze is voor het grootste deel uitwisselbaar met Alfetta, GT(V), 75 en 90. Plaatwerk is een ander verhaal; op de sloop zul je zeker niks (bruikbaars) vinden. Een ding om op te letten is dat deze auto's voornamelijk van binnenuit roesten. De holle ruimten zijn onbehandeld en op een gegeven moment stort de lak die alles nog bij elkaar houdt gewoon in. Voornaamste aandachtspunt hierin is de parafan. Verder ook de kofferbak en dan de deuren en motorkap.

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: giulietta 116

ma mei 24, 2010 18:28

Sinds de korte tijd dat ik een Giulietta heb en op zoek ben naar onderdelen mag ik niet mopperen.
Plaatwerk is NOS zelfs nog te koop (zo lang het nog duurt natuurlijk) alleen een kofferdeksel en motorkap ben ik nog niet tegen gekomen.
Ik denk dat de raamsnorren / deurlijsten het grootste probleem zijn en die zijn vermoed ik haast altijd verrot.

Maar als ik het vergelijk met de onderdelen voor de andere 116 modellen dan is er van een Gtv nog minder te koop en als je het al NOS kan kopen is het 4x zo duur!
Wat de roest betreft doet de Giulietta niet veel onder voor zijn 116 zusjes.
Transaxle loos!

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: giulietta 116

ma mei 24, 2010 21:27

en hoe bevalt hij jullie kwa rijgedrag t.o.v. een 75 bijvoorbeeld? of een fetta sedan?
ik houd zelf meer van iets kleinere pittige blokjes, maar dan zou ik ze eigenlijk beide eens moeten rijden.

edit: en, hebben jullie nog interessante sites?
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

RE: giulietta 116

ma mei 24, 2010 21:57

Ik heb geen goed vergelijk, met de Giulietta heb ik nog niet meer gereden als garage in en uit. :roll:

Met de alfetta sedan (2e serie) en Gtv (1e serie)heb ik meer gereden, de Gtv heeft mijn voorkeur. (voelt kleiner en lichter aan)
Maar volgens de technische spec's zijn er bijna geen verschillen in wiel basis tussen de giulietta en sedan.
De giulietta is meen ik wel ruim 100kg lichter.
Qua interieur en dan vooral het dash en klokkenspel ziet er bij de sedan degelijker uit als bij de giulietta. (over de rammeltjes kan ik nog niets zeggen)
Voor mij is de sedan redelijk log, ik hoop dat de giulietta wat dat betreft beter aanvoelt en daarom ook waarschijnlijk meer "mijn" auto is.
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: giulietta 116

ma mei 24, 2010 22:17

Een 75 rijdt als een lijk - leuk in een rechte lijn, maar stampt en bokt in de bochten. Een Alfetta rijdt echt stukken beter. Maar een Giulietta, zeker als die verlaagd is, rijdt bijna als een kart. Als ze daar toen de twin-spark in hadden gelegd zou niemand ooit van de Lancia Delta hebben gehoord. 8)

Hans33sw
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2439
Lid geworden op: di aug 11, 2009 20:49

RE: giulietta 116

di mei 25, 2010 00:13

nais!
en wat zijn de verschillen tussen types? er zijn er 3 begreep ik? van welke jaartallen lopen deze?
ik weet wel zeker dat het óf een 1.8 óf een 2.0 moet worden. kleiner zeker niet. anders ben ik bang dat ik er nooit mee ga rijden en dan steeds de SW pak
'18 Giulietta Super Veloce TCT
'91 33 1.3S
'89 33 16v carbs
'76, '79 & '91 stokbroden

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

Re: RE: giulietta 116

di mei 25, 2010 19:05

Een 75 rijdt als een lijk - leuk in een rechte lijn, maar stampt en bokt in de bochten. Een Alfetta rijdt echt stukken beter. Maar een Giulietta, zeker als die verlaagd is, rijdt bijna als een kart. Als ze daar toen de twin-spark in hadden gelegd zou niemand ooit van de Lancia Delta hebben gehoord. 8)
Ik weet niet met wat voor schijthok jij gereden hebt,maar mijn 75 bonkt en stampt niet in de bocht...
Mn alfetta daarentegen(vor zover ik daar mee gereden heb toendertijd) vond ik veel lawaaieriger en minder degelijk voelen.

Denk dat het vooral persoonlijke voorkeur is...
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Richard75
Guru
Guru
Berichten: 1991
Lid geworden op: vr feb 17, 2006 19:03
Locatie: Beuningen
Contacteer: Website

RE: giulietta 116

di mei 25, 2010 19:13

ik voelde mij toch ook een beetje op de teentjes getrapt :? :wink:
Een 75 rijdt als een lijk - leuk in een rechte lijn, maar stampt en bokt in de bochten.

Gebruikersavatar
brolli21
Guru Triplo
Guru Triplo
Berichten: 3438
Lid geworden op: di jun 26, 2007 18:30
Locatie: Obdam
Contacteer: Website

RE: giulietta 116

di mei 25, 2010 19:47

Gelukkig,ik was al bang dat ik een unieke 75 had :lol:
There is a fine line between Brilliant and Insane
Alfa 75 Imola-TB '92
Fiat 500 1.4 16v sport '08
Audi A4 Avant 1.8t quattro '05

Gebruikersavatar
Gtv4
Advanced Member
Advanced Member
Berichten: 862
Lid geworden op: ma sep 15, 2008 19:18

Re: RE: giulietta 116

di mei 25, 2010 20:36

nais!
en wat zijn de verschillen tussen types? er zijn er 3 begreep ik? van welke jaartallen lopen deze?
ik weet wel zeker dat het óf een 1.8 óf een 2.0 moet worden. kleiner zeker niet. anders ben ik bang dat ik er nooit mee ga rijden en dan steeds de SW pak

Lees dit topic eens! (de auto staat ook nog te koop)

http://forum.alfaclub.nl/viewtopic.php? ... highlight=
Transaxle loos!

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: giulietta 116

di mei 25, 2010 20:48

Niet bonken... bokken :!:

Een 75 sleept gewoon veel meer gewicht hoog achterin met zich mee. Of je dat storend vindt is vast en zeker persoonlijk, maar het helpt dan zeker niet als je eerst in een Giulietta hebt gereden.

Gebruikersavatar
Gordon
Guru Duplice
Guru Duplice
Berichten: 2057
Lid geworden op: vr jul 14, 2006 11:59
Locatie: Delft

RE: giulietta 116

wo mei 26, 2010 20:15

Overigens tip voor de klusser met teveel tijd: vervang de versnellingsbak door eentje uit een 75 of 90. De ratio's liggen lekkerder, de kans op kraken is veel kleiner, en je hoeft niet aan de passagier te vragen de benen in te trekken alvorens in de 5 te kunnen schakelen.

Je moet dan alleen ook de snelheidsmeter verbouwen, en dat is best een bereklus.

Alfa Nord
Guru
Guru
Berichten: 1111
Lid geworden op: vr jul 28, 2006 22:58
Locatie: Grou
Contacteer: Website

Re: RE: giulietta 116

wo jul 28, 2010 17:46

Niet bonken... bokken :!:

Een 75 sleept gewoon veel meer gewicht hoog achterin met zich mee. Of je dat storend vindt is vast en zeker persoonlijk, maar het helpt dan zeker niet als je eerst in een Giulietta hebt gereden.
Ik weet niet in wat voor rare 75 jij gereden hebt of je was dronken :lol: . Gewicht hoog achterin??? Snap ik niet. Een 75 is een gevolueerde Guilietta en is op alle fronten de beter rijdende auto. Ik heb ze hier beiden staan en denk wel dat ik weet waar ik over praat. Een Guilietta is standaard ook veel weker geveerd dan een 75 en helt nog meer over in een bocht. Neemt niet weg dat een Guilietta ook een leuke auto is, het was mijn allereerste auto vroeger en heb er dus fijne herinneringen aan.

By the way, mijn Guilietta is te koop voor de liefhebber, witte 1.6 uit 1980. Italiaanse import, moet nog op kenteken. Keihard van onderen, paar plekjes op motorkap en onder achterklep. Goed rijdend. 1.250 euro en is hij is van jou :wink:

Terug naar “Aankoop adviezen en aandachtspunten”